کد مطلب: 316690
جهانبين نيوز گزارش مي‌دهد؛
چهارمحال و بختياري قطب توليد سيب زميني در کشور
تاریخ انتشار : 1403/08/03 10:04:40
نمایش : 21
چهارمحال و بختياري به دليل شرايط آب و هوايي و اقليم مناسب يکي از قطب‌هاي توليد سيب‌زميني در کشور است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از  پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، چهارمحال و بختياري يکي از قطب‌هاي توليد سيب‌زميني در کشور است.

امسال ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضي کشاورزي استان به زير کشت اين محصول رفته است و پيش‌بيني مي‌شود از اين ميزان ۲۵۰ هزار تن سيب‌زميني برداشت شود.

۳۰ تا ۴۰ درصد از محصول برداشت شده سيب‌زميني در چهارمحال و بختياري به عنوان بذر استفاده مي‌شود.

اين محصول بيشتر به شهرهاي جيرفت، کرمان و بندرعباس ارسال مي‌شود.

زمان برداشت سيب‌زميني از اول مهرماه در استان شروع مي‌شود و تا آخر آبان‌ماه ادامه دارد.



برداشت ۲۵۰ هزار تن سيب زميني از مزارع چهارمحال و بختياري

سيروس بيک‌بکان معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد کشاورزي چهارمحال و بختياري اظهار کرد: اين استان يکي از قطب‌هاي توليد سيب‌زميني در کشور است.

وي با اشاره به اينکه امسال ۵ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضي کشاورزي استان به زير کشت اين محصول رفته است تصريح کرد: پيش‌بيني مي‌شود از اين ميزان ۲۵۰ هزار تن سيب‌زميني برداشت شود.

بيک بکان با اذعان بر اينکه سيب‌زميني يکي از محصولات اساسي و عمده اين استان است بيان داشت: ۴۰ درصد از محصول برداشت شده سيب زميني از اين استان به عنوان بزر استفاده مي‌شود.

وي با تاکيد بر اينکه اين محصول علاوه بر مصرف مردم استان به شهرهاي ديگر نيز صادر مي‌شود بيان داشت: اين محصول به شهرهاي جيرفت، کرمان و بندرعباس ارسال مي‌شود.

بيک بکان با اذعان بر اينکه امسال با توجه به آغاز زود هنگام بارش‌هاي پاييزي کشاورزان بايد هرچه سريع‌تر به برداشت مزارعي که امکان برداشت وجود دارد، اقدام کنند خاطر نشان کرد: محصولاتي که هنوز موقع برداشت آن فراهم نيست به محض به وجود آمدن شرايط در کوتاه‌ترين زمان برداشت شود تا آسيبي به کشاورز وارد نشود.



توليد سيب زميني در شهرستان بن ۲۰ درصد افزايش داشته است

اسدي مدير جهاد کشاورزي شهرستان بن در گفتگو با خبرنگار «جهانبين نيوز»، اظهار کرد: برداشت سيب زميني از ۳۸۵ هکتار اراضي کشاورزي بن آغاز شده است.

وي با اشاره به اينکه امسال نسبت به سال‌هاي گذشته با افزايش توليد سيب زمين مواجه بوديم بيان داشت: پيش بيني شده امسال از هر هکتار ۵۰ تن سيب زميني برداشت شود.



۳۰ درصد بذر سيب زميني‌هاي کشور در چهارمحال و بختياري تامين مي‌شود

مجيد هاشمي رييس واحد استاني موسسه گواهي بذر و نهال چهارمحال و بختياري اظهار کرد: طبق برآوردي که دفتر محصولات سيفي، سبزي و سيب‌زميني وزارت‌خانه جهاد کشاورزي انجام داده است، حدود ۳۰ درصد بذر سيب زميني‌هاي کشور را استان ما تامين مي‌کند.

وي تصريح کرد: چهارمحال و بختياري رتبه سوم توليد بذر سيب‌زميني کشور را دارد.

هاشمي با بيان اينکه ۳۰۰ هکتار سيب‌زميني ليبل‌دار تحت اداره ثبت و گواهي جهاد کشاورزي مديريت زراعت در استان کشت شده است عنوان کرد: اميدواريم با توجه به شرايط اقليمي، وجود منابع آبي، عاري بودن از آفات و بيماري‌هاي قرنطينه‌اي رتبه اول را در کشور به دست آوريم.

به گزارش «جهانبين نيوز»، چهارمحال و بختياري به دليل ارتفاع بالايي که از سطح دريا، سالم بودن اراضي آن و همچنين عدم وجود ناقلان بيماري‌ها مي‌باشد، ميزان سيب‌زميني بذري توليد شده در منطقه، سالم است و حداقل آلودگي را دارد.

اين استان کشاورزان حرفه‌اي و باتجربه‌اي دارد که سيب‌زميني را با هدف مطلوب به شکل بذري توليد مي‌کنند که اين محصول به سراسر کشور صادر مي‌شود.

کته مهمي که وجود دارد قيمت‌هاي کنوني محصول سيب‌زميني به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست هرچند که ميزان عملکرد در منطقه به ۵۰ تن در هکتار هم مي‌رسد، اما قيمت اجاره زمين، نهاده‌هاي کشاورزي و هزينه‌هاي کشت و کار به اندازه‌اي بالاست که درآمد و هزينه کشاورزي با هم برابر مي‌شود.

انتهاي خبر/۱۰۲۰ ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg