کد مطلب: 306681
چرا جبهه مقاومت به سلاح هنر نياز دارد؟
تاریخ انتشار : 1403/07/23 12:42:42
نمایش : 29
بايد اذعان داشت که با ضعف رسانه‌اي در جبهه مقاومت روبرو هستيم. ضروري است تا در حوزه توليدات سينمايي به ويژه فيلم‌هاي کوتاه و بلند و نيز ساخت کليپ‌هاي اثرگذار با موضوع غزه و لبنان برنامه‌ريزي دقيق و هدفمندي صورت گيرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از تسنيم، هنر، از ديرباز به‌عنوان ابزاري مؤثر در انتقال مفاهيم ارزشي و ضد ارزش نقش داشته است. از طريق زيبايي و تاثيرگذاري بصري، ادبي يا شنيداري، هنر مي‌تواند ارزش‌هاي اخلاقي و انساني مانند عدالت، ايثار و محبت را به مخاطب القا کند و از سوي ديگر، مي‌تواند به عنوان ابزاري براي ترويج ضد ارزش‌ها و مفاهيم نادرست نيز به کار رود. پس تأثير هنر بر ذهن و احساسات انسان به‌گونه‌اي است که مي‌تواند آگاهي‌ها را افزايش داده يا در جهت منفي موجب ايجاد بدبيني و القاي مفاهيم غيرسازنده شود.

از ابزار هنر مي‌توان به ترويج آموزه‌هاي قرآن و روش زندگي هاديان دين پرداخت. تجربه فيلم‌هايي مثل مريم مقدس، يوسف پيامبر، محمد صلي الله عليه و آله و امثالهم نشان داده  بيان بصري و ادبي مفاهيم قرآني از طريق هنر توانسته است مفاهيم انتزاعي و پيچيده ديني را به شکلي ساده و قابل‌فهم براي مخاطبان مختلف ارائه کند. غير از اين، نقاشي‌هاي اسلامي، خوشنويسي قرآن و موسيقي مذهبي از نمونه‌هاي برجسته اين تأثيرات هستند.

بنابراين هنر با استفاده از زيبايي‌هاي حسي و عاطفي، پيام‌هاي معنوي قرآن و حديث را با تأثيرگذاري بيشتري انتقال مي‌دهد. درک اين پيام‌ها از طريق ابزارهاي هنري، نه‌تنها براي نسل‌هاي گذشته اهميت داشته، بلکه در دنياي مدرن نيز توانسته نقش پررنگي ايفا کند. ترکيب عناصر هنري با آموزه‌هاي ديني، ارتباط بيشتري بين دين و زندگي روزمره افراد ايجاد مي‌کند. با اين زاويه‌نگاه، هنر نقش کليدي در تعميق و ترويج آموزه‌هاي قرآني و احاديث داشته و همچنان دارد. از طريق هنر، مفاهيم اسلامي نه تنها در قالبي زيبا به مخاطبان ارائه مي‌شود، بلکه باعث ايجاد تأثيرات عميق و پايدار بر ذهن و روح آنان مي‌شود.

اکنون که حدود 13 ماه از طوفان‌الأقصي مي‌گذرد، حجم توليدات هنري با محتواي قرآني متناسب با وسعت و اهميت جبهه مقاومت شکل‌گرفته نيست. تصويرسازي از آيات مرتبط با جهاد، صبر، و مقاومت مي‌تواند در تقويت روحيه جبهه مقاومت و ترويج مفاهيم قرآني نقش بسزايي ايفا کند. اين توليدات بايد به گونه‌اي باشند که هم پيام‌هاي قرآني را به تصوير بکشند و هم بتوانند به طور مؤثر در مواجهه با تبليغات دشمن به کار گرفته شوند و به بدبيني‌ها پاسخ دهند.

حجت الاسلام حسيني نيشابوري رئيس مرکز قرآن و تبليغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در پاسخ به خبرنگار فرهنگي خبرگزاري تسنيم درباره رويکرد هنري در توليدات قرآني مرتبط با مقاومت و جهاد گفت: اين رويکرد شما درست است. نشست قرآني اخير که در تهران شکل گرفت، با محوريت غزه و فلسطين، به نحوه انتقال پيام‌هاي اميدبخش قرآني به جبهه‌هاي مقاومت پرداخته است. همکاري مفصلي با برخي از رؤساي دفاتر جريانات فلسطيني شکل گرفت.

وي افزود: توليداتي که تا آن زمان انجام شده بود، توسط نمايندگان جنبش‌هاي مقاومت به آنان تحويل داده شد و در پاسخ، آنها نيز توليدات تصويري خاصي را براي ما ارسال کردند. مجاهدان حافظ قرآن، سوره‌هايي که حفظ داشتند را براي يکديگر تلاوت و با دوربين موبايل ضبط مي‌کردند. همچنين نياز به توليدات کوتاه و دقيق داريم که بتوانند به جبهه مقاومت قدرت بيشتري ببخشند.

حسيني نيشابوري سامانه «دماوند» را به‌عنوان بستري براي بارگزاري اين توليدات معرفي کرد و گفت: اين سامانه با آدرس «damaavand.net» آمادگي دريافت آثار تصويري را در حوزه‌هاي مختلف از جمله مقاومت دارد. در توليدات، مي‌توانيم تمرکز خود را بر موضوعاتي قرار دهيم که دشمنان تلاش مي‌کنند با آن‌ها بدبيني ايجاد کنند؛ مانند کاهش حمايت ايران از جبهه مقاومت و موضوعات مشابه. سامانه «دماوند» براي همه علاقه‌مندان به حوزه توليدات تصويري امکان بارگزاري محتوا را فراهم کرده است. ما از عموم مردم دعوت مي‌کنيم که در توليد محتواي تصويري ما را همراهي کنند. اين آثار، به‌ويژه در سطح جبهه مقاومت، به اشتراک گذاشته خواهند شد و مي‌توانند همچون پيام‌هاي قرآني، باعث تقويت روحيه و تضعيف دشمن شوند.

بر پايه اين گزارش، بايد اذعان داشت که با وجود آثار متعددي که در زمينه مقاومت توليد شده، با ضعف رسانه‌اي در جبهه مقاومت روبرو هستيم، و اين مسئله مي‌طلبد که متوليان فرهنگي و هنري کشور با احساس مسئوليت، خلأ موجود را با سازوکارهاي مناسب و کارآمد پر کنند. ضروري است تا در حوزه توليدات سينمايي، به ويژه فيلم‌هاي کوتاه و بلند در حوزه غزه و لبنان برنامه‌ريزي دقيق و هدفمندي صورت گيرد. اين برنامه‌ريزي بايد نه‌تنها بر تقويت توليدات داخلي متمرکز باشد، بلکه از محتواي قرآني و مفاهيم مقاومت به‌عنوان ابزاري موثر براي انتقال پيام‌هاي ارزشي استفاده کند.

انتهاي‌پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg