کد مطلب: 306643
يک دنداپزشک تاکيد کرد:
عادات دهانيِ بد موجب بدشکلي دندادن مي‌شود
تاریخ انتشار : 1403/06/25 11:16:50
نمایش : 63
يک دندانپزشک گفت: عادات دهانيِ بد سبب بروز بدشکلي و پوسيدگي در دندان‌هاي کودکان مي‌شود و والدين بايد بدانند رفع اين مشکل فقط با صبر و بردباري والدين و همراهي با کودک قابل رفع است.
به گزارش هفت چشمه؛ محمد نادري دندانپزشک در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي« جهانبين نيوز»، اظهار کرد: اولين عادت دهاني بد، در کودکان مکيدن انگشتان است که تا سن دو سالگي يک عادت غريزي محسوب مي‌شود و نمي‌توان از آن به‌عنوان عادتي نامناسب نام برد.
 
وي با بيان اينکه بعد از دو سالگي مکيدن انگشت به يک عادت بد تبديل مي‌شود تصريح کرد: اين عادت سبب مي‌شود دندان‌هاي آسيابي روي هم قرار گيرد و دندان‌هاي جلو از هم فاصله مي‌گيرند و اين موضوع در بزرگسالي ممکن است مشکلاتي را همراه اين کودک کند و از همين‌رو بايد در اين زمينه درمان صورت گيرد.
 
نادري يادآور شد: در برخي از کودکان اگر مکيدن انگشت ترک شود ممکن است مجدد به‌صورت مکيدن شيشه شير يا ناخن جويدن و يا عادت‌هاي ديگر ظهور و بروز کند از همين‌رو شناسايي و درمان اهميت بالايي دارد.
 
اين دندانپزشک بيان داشت: درمان‌هاي متفاوتي براي مکيدن انگشت هست و در مرحله اول نبايد نسبت به اين موضوع واکنش منفي نشان داد بلکه بايد با استفاده از جايزه‌درماني کودک را به ترک اين موضوع عادت دهيم.
 
وي خاطرنشان کرد: زدن چسب زخم بر روي انگشتي که کودک عادت به مکيدن آن دارد روش ديگري است که پيشنهاد مي‌شود چراکه اين چسب مانند يک نشانه براي يادآوري به کودک است.
 
نادري مشورت با پزشک متخصص کودکان را روش ديگر براي مقابله با اين موضوع عنوان و يادآور شد: در اين روش دستگاه‌هايي تعبيه مي‌شود که هم باعث گشاد شدن قوس دنداني فک بالا مي‌شود و هم قطعه‌اي در پشت آن دارد که وقتي انگشت به سقف کام کودک مي‌خورد به‌عنوان يادآوري براي کودک عمل مي‌کند.
 
اين دندانپزشک اضافه کرد: مکيدن انگشب باعث فاصله گرفتن دندان‌هاي جلو از هم مي‌شود و در آينده سبب مي‌شود فشار بالايي روي دندان‌هاي آسيابي وارد شود.
 
وي يکي ديگر از عادات بدِ دهاني در برخي از کودکان را تنفس دهاني دانست و گفت: اين مشکل علل فراواني دارد، اما عمده‌ترين علت آن مشکلات پليپ‌هاي دماغ است چون کودک به‌طور درست نمي‌تواند از طريق بيني نفس بکشد.
 
نادري ادامه داد: تنفس دهاني باعث خشکي دهان مي‌شود و خشکي دهان سبب بروز پوسيدگي دندان‌ها، همچنين اين موضوع باعث جلوزدگي فک بالا مي‌شود و براي حل اين مشکل بايد بيني کودک و راه هوايي تنفس کودک را چک کنيم و اگر مشکلي وجود دارد آن را رفع نماييم.
 
اين دندانپزشک ادامه داد: صبوري براي رفع مشکلات اينچنيني اهميت بالايي دارد و فقط با انگيزه دادن به کودک قابل رفع هستند و از همين‌رو همراهي والدين با کودکان در رفع اين مشکلات اهميت بالايي دارد.
 
وي با اشاره به اينکه خيس کردن لب‌ها با زبان مشکلي است که هم در کودکان و هم در بزرگسالان شايع است و باعث فاصله گرفتن دندان‌هاي بالا و پايين از هم شده و اين در آينده سبب مشکلاتي چون ايجاد پوسيدگي در دندان‌هاي جلو مي‌شود، يادآور شد: اکثر اين عادات بد بعد از قطع شير مادر بروز مي‌کند، چراکه کودک هم از لحاظ رواني و هم از لحاظ عادت به دنبال جايگزين است.
 
نادري با اشاره به دندان‌قروچه در برخي از افراد ادامه داد: فشار دادن دندان‌ها بر روي هم در بزرگسالان هم وجود دارد و روش تشخيص دندان قروچه در افراد اينگونه است که اطرافيان بايد به وي اطلاع دهند.
 
اين دندانپزشک يادآور شد: گاهي در فشارهاي عصبي نيز اين مشکل پيش مي‌آيد و ممکن است فرد دندان‌هاي خود را بر روري هم بکشد.
 
وي شکستگي دندان، شکستگي ريشه دندان، شکستگي ترميم‌هاي دندان و... ازجمله اين عوارض است اما مشکلات مفصلي نيز از ديگر مشکلات در اين راستا است افزود: براي حل اين مشکل بايد علت‌يابي صورت گيرد و اين موضوع رفع شود، اما با ساخت محافظ دنداني نيز مي‌توان آسيب‌هاي ناشي از دندان قروچه را کاهش داد.
 
نادري گفت: محافظ دنداني که در بروز دندان قروچه استفاده مي‌‍شود بايد محکم باشد و به اين ترتيب فشار ناشي از دندان قروچه را کاهش دهد.
 
انتهاي خبر /1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg