کد مطلب: 296495
مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري:
لغو قُرق، حفاظت از لاله‌هاي واژگون را دشوار مي‌کند
تاریخ انتشار : 1403/01/26 11:03:16
نمایش : 181
مديرکل منابع طبيعي چهارمحال و بختياري گفت: در صورت لغو قُرق دشت لاله‌هاي واژگون، ورود گردشگران غيرقابل کنترل مي‌شود و اين موضوع ماهيت حفاظت را به هم مي‌زند.
به گزارش هفت چشمه، اصغر احمدي در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعي پايگاه خبري تحليلي «جهانبين نيوز»، اظهار کرد:  گسترده‌ترين زيستگاه گونه مرتعي و زينتي، دشت لاله‌هاي واژگون شهرستان کوهرنگ است، اما متاسفانه بر اثر تخريب ناشي از بهره‌برداري بي‌رويه، چراي دام بيشتر از ظرفيت، کوچ زودهنگام و ديرهنگام عشاير و دامداران، حضور گردشگران و رعايت نکردن موارد حفاظتي در سال‌هاي اخير رو به نابودي قرار گرفته و احياي آن ضروري است.
 
وي گفت: استفاده بي‌رويه گردشگران در سنوات گذشته از لاله‌هاي واژگون زادآوري و پوشش اين عرصه را در آستانه نابودي قرار داد.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداي چهارمحال و بختياري عنوان داشت: رويش لاله‌هاي واژگون از اواسط فروردين‌ماه آغاز مي‌شود و فصل گل‌دهي اين گونه نادر از ۲۰ فروردين تا اواسط ارديبهشت‌ماه است.

احمدي تصريح کرد: به‌منظور تجديد حيات اين گونه گياهي که به‌عنوان يک گونه ملي در کشور مطرح است، در اين منطقه چاره‌اي جز قرق اين دشت طي اين مدت نداشتيم و به اين ترتيب از ورود گردشگران جلوگيري به‌عمل مي‌آيد.

مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري از تجديد حيات 20 تا 25 درصدي دشت لاله‌هاي واژگون در اين استان خبر داد و اضافه کرد: با ادامه اين روند دشت لاله‌هاي واژگون به حالت اوليه باز مي‌گردد.
 
وي بيان داشت: لاله واژگون با بذر ريخته شده بر روي زمين تجديد حيات مي‌کند، از همين‌رو قرق مي‌تواند به تجديد حيات اکوسيستمي لاله‌هاي واژگون کمک بسياري داشته باشد و از نابودي آن جلوگيري کند.
 
مديرکل منابع طبيعي چهارمحال و بختياري عنوان داشت: در صورت لغو قرق دشت لاله‌هاي واژگون، ورود گردشگران غيرقابل کنترل مي‌شود و اين موضوع ماهيت حفاظت را به هم مي‌زند، چراکه حفاظت و گردشگر نمي‌تواند در کنار هم قرار گيرد.

احمدي خاطرنشان کرد: هنوز فرهنگ بازديد از اين دشت ايجاد نشده است و بسياري علاوه بر بازديد به دنبال برداشت اين گياه نيز هستند که اين موضوع موجب نابودي لاله‌ها مي‌شود، اين در حالي است که در صورت لغو قرق منابع طبيعي و آبخيزداري نيروي کافي براي حفاظت از لاله‌هاي واژگون ندارد.
 
انتهاي خبر/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg