کد مطلب: 296494
توصيه‌هاي تغذيه‌اي طب ايراني براي فصل بهار
تاریخ انتشار : 1403/01/25 13:08:50
نمایش : 178
با توجه به اينکه در اين فصل هوا گرم‌تر مي‌شود و رطوبت هوا افزايش پيدا مي‌کند، بهتر است غذاهايي که ساده و اجزا و ترکيبات کمتري دارند، مصرف شود.
به گزارش هفت چشمه؛ دکتر عليرضا عباسيان، عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اين‌که فصل بهار گرم و تر است، اظهار داشت: رعايت برخي نکات در فصل بهار براي همه مردم با هر مزاجي خوب است، از جمله اين که در اين فصل مصرف برخي غذاها مثل شيريني‌ها، گوشت‌ها، غذاهاي حاوي ادويه‌جات نظير غذاهاي تند بايد کاهش يابد.

عباسيان ادامه داد: در اين فصل هوا گرم‌تر مي‌شود و رطوبت هوا افزايش پيدا مي‌کند و به همين دليل افرادي که مزاج گرم و تر دارند، حال‌شان بدتر مي‌شود و به عنوان مثال نوجوان‌ها و جوان‌ها ممکن است دچار جوش‌هاي صورت شوند و عارضه‌هايي نظير کهيرهاي پوستي، آلرژي و حساسيت، خارش انتهاي حلق، آبريزش از بيني، آبريزش از چشم، عطسه‌، حالت زکام و ...افزايش يابد که اين حالت‌ها بيشتر مربوط به مزاج گرم و تر است. به اين اشخاص علاوه بر همه دستوراتي که براي ساير افراد مطرح است، عدم مصرف گوشت‌ها به ويژه گوشت قرمز، غذاهاي تند و شيريني‌جات توصيه مي‌شود. همچنين مناسب است که افراد داراي مزاج گرم و تر از عطرهاي خنک استفاده کنند و يا همچون گذشته عطر نيلوفر يا گلاب را مصرف کنند و اين‌ افراد نبايد عطرهايي که خيلي بوهاي تند و تيزي دارند مثل مشک يا عطرهاي شيرين استفاده کنند.

اين پزشک و متخصص طب ايراني تاکيد کرد: در هم خوري‌ها را بايد کم کرد. مصرف اغذيه‌جات خشک نسبت به آن‌هايي که چرب هستند، برتري دارد و در مورد شيريني‌ها توصيه مي‌کنيم شيريني‌ تر استفاده نکنند و بيشتر از شيريني نخودچي و شيريني برنجي استفاده شود. در مورد ميوه‌ها هم توصيه مي‌کنيم که در هم خوري ميوه انجام نشود و افراد از يک مدل ميوه استفاده کنند. مثلا امروز سيب مصرف کنند فردا خيار و پس فردا نارنگي يا پرتقال بخورند. البته يک قاعده کلي هم وجود دارد که در هر فصلي ميوه آن فصل بايد خورده شود. يعني خوب است که ما در فصل بهار ميوه‌هايي که مخصوص فصل بهار است را ميل کنيم. مثلا پرتقال يا نارنگي ميوه‌هاي فصل زمستان است و بهتر است در همان فصل استفاده شوند.

عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با تأکيد بر اين‌که در اين فصل بايد بيشتر غذاهايي که ساده هستند ميل شوند و بهتر است اجزاي غذا کم باشد؛ اظهار داشت: در گذشته ما ايراني‌ها غذاهايي داشتيم که بسيار ساده بودند و اجزايش کم بود. مثلا انواع املت‌ها، تخم مرغ، خاگينه‌ها، هويج يا بادمجان يا کشک که يک غذاي خيلي خوب است و در اين فصل به شکل کله‌جوش استفاده مي‌شود. همچنين مواد غذايي نظير سوپ جو، آش جو و نان جو غذاهاي خيلي ايده‌آلي براي اين فصل هستند و حبوباتي که کمي خنک‌تر است مثل عدس يا ماش براي اين فصل مناسب‌تر هستند.

وي افزود: در کنار اين دستورات کلي دستوراتي داريم که براي همه فصول است اما براي اين فصل بيشتر است و براي مثال غذاهايي که رنگ‌ها و طعم‌هاي مصنوعي دارند مثلا شيريني‌هايي که رنگ‌هاي خيلي خاص نظير قرمز، سبز تند، نقره‌اي و طلايي دارند، براي بدن مضر هستند و همچنين آدامس‌ها و تنقلاتي که رنگ‌هاي زياد و طعم‌هاي خيلي خاص دارند نيز براي همه فصول خوب نيست و در فصل بهار از آنجايي که بدن خيلي حساس‌تر است، ويژه‌تر مضر هستند.

بنابر اعلام روابط عمومي دفتر طب ايراني و مکمل وزارت بهداشت؛ عباسيان بيان کرد: در ميان آجيل‌ها ما بيشتر فندق و بادام و تا حدودي پسته را توصيه مي‌کنيم و همچنين مصرف تخم کدو، آفتاب‌گردان، تخمه ژاپني و تخم هندوانه هم خوب است اما گردو ممکن است افراد را تا حدودي اذيت کند و به علاوه بادام زميني يا بادام هندي هم به دليل گرمي و خاصيت آلرژني که دارند مي‌توانند تا حدودي براي بدن‌هايي که ضعيف‌تر هستند، اذيت‌کننده باشند. حالا اگر اين ترکيبات با هم مخلوط شوند قاعدتا اذيتش بيشتر مي‌شود و براي مثال مصرف انواع باقلواها چون معمولاً تنوعي از اين آجيل‌ها را دارند و به آن‌ها انواع شيرين‌کننده‌ها و گاها مواد نگه‌دارنده مي‌زنند، ممکن است اذيت کننده باشند.

اين متخصص طب سنتي ضمن اشاره به اينکه در ميان آجيل‌ها هر روز يک مدل آجيل را بخوريد و براي مثال يک روز تخمه کدو ميل کنيد و روز بعد چند بادام، يادآور شد: فاصله‌گذاري بين مواد غذايي مهم است و بلافاصله بعد از مصرف يک سري آجيل و شيريني، غذا خورده نشود. يک مقدار گرسنه بودن توصيه مي‌شود و بهتر است هميشه سير از سر سفره بلند نشويم و هنگام بلند شدن از سر سفره يک مقدار گرسنه باشيم.

منبع: ايسنا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg