کد مطلب: 266147
معاون پارلماني رييس جمهور:
برخي اصرار بر اعمال نظر در امور اجرايي دارند/دولت از مشاوره نمايندگان استقبال مي‌کند
تاریخ انتشار : 1402/03/17 06:46:38
نمایش : 413
معاون پارلماني رييس جمهور گفت: انتظار است در مجلس انقلابي تک تک نمايندگان به موازين و اصول انقلابي و ولايي پايبند باشند و در سال پاياني تمرکز بيشتري روي لوايح موجود و موارد با اولويت انجام دهند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از راه دانا، سيدمحمد حسيني در گفت و گويي به مناسبت چهارمين سال فعاليت مجلس يازدهم در ارزيابي از تعامل دولت و مجلس و  عملکرد نمايندگان گفت: شاکله مجلس يازدهم، مجلسي انقلابي است و نمايندگان دلسوزانه براي خدمت رساني به مردم حوزه انتخابيه خود و پيشرفت ايران عزيز در حال تلاش هستند و چون به دولت اميدوار هستند و دولت را عملگرا و پر تحرک مي‌دانند، بعضا انتظاراتي دارند که انجام آنها زمانبر است؛ البته وقتي توضيح داده مي‌شود که چه محدوديت هاي مالي و حقوقي وجود دارد، چون نمايندگان لايحه بودجه را هر سال تصويب مي‌کنند، در جريان تنگناهاي مالي هستند، غالبا قانع مي‌شوند و مي‌پذيرند، البته معدود نمايندگاني هم هستند که بر خواسته خود اصرار مي‌ورزند و به ابزارهاي نظارتي مثل تذکر و سؤال متوسل مي‌شوند.

معاون رئيس جمهور ادامه داد: در حوزه سياست خارجي معمولا مشکل و اختلاف نظر چنداني وجود ندارد و تاکنون نمايندگان حمايت‌ها و مواضع قابل تقدير و به موقعي در صيانت از منافع ملي داشته‌اند. در حاليکه در گذشته مثلا در مجلس ششم گاهي اوقات، مواضع مجلس به گونه‌اي بود که نشانگر حاکميتِ دوگانه در کشور بود و نمايندگان بي توجه به مصالح ملي، ساز خودشان را مي‌زدند؛ اما در مجلس يازدهم نه تنها با چنين تشتتي مواجه نيستيم بلکه شاهد همگرايي و هم افزايي مجلس در پيشبرد ديپلماسي فعال دولت هستيم.

حسيني خاطرنشان کرد: در مجلس يازدهم پيشکسوتاني حضور دارند که قبلا در شمار مديران ارشد و اجرايي بودند و با زواياي کار و مشکلات کار اجرايي آشنا هستند و نيز نمايندگان جوان با انگيزه، پر تحرک و صاحب ايده و فکر علاقمند اقدامات مؤثرتر در امور کشور هستند، از اين‌رو آمار طرح‌ها و بهره‌گيري از ابزارهاي نظارتي بيش از دوره‌هاي گذشته است.

حسيني افزود: با اينکه بالغ بر ۲۲۰ نفر از نمايندگان از آقاي رئيسي دعوت کردند که کانديداي رياست جمهوري شود و فعالانه از ايشان حمايت کردند اما اين بدان معنا نيست که وظيفه نظارتي را انجام ندهند. البته همان‌طور که رهبر حکيم انقلاب تصريح کردند نبايد از ابزار نظارتي از جمله استيضاح به شکل افراطي و بيش از حد متعارف استفاده شود، در غير اين صورت نه تنها اثر آن کم مي‌شود، بلکه وقت قابل توجهي از وزرا را به خود اختصاص مي‌دهد که از وظايف اصلي خود باز مي مانند براي مثال در بحث نظارت، تعداد قابل توجهي موارد تحقيق و تفحص در اين مجلس تصويب شده که قابل مقايسه با دولتهاي قبل نيست.

معاون پارلماني رئيس جمهور اظهار اميدواري کرد در سال پاياني مجلس، موضوع همدلي و هم‌افزايي که رهبر فرزانه انقلاب دائما بر آن تأکيد دارند مورد توجه همه نمايندگان عزيز قرار گيرد و به دولت در تصويب برنامه هفتم و دهها لايحه‌اي که در حال رسيدگي است و نيز تکميل کابينه با راي اعتماد به وزراي پيشنهادي کمک کنند تا بتوان خدمت بيشتري به مردم ارائه داد.

معاون رييس جمهور با اشاره به عدم تاثير منفي استيضاح وزير صمت در روابط دوستانه دولت با مجلس تصريح کرد: در دولت هاي قبل مواردي بود که پس از استيضاح و برکناري وزيري، روابط به سمت تقابل دولت با مجلس مي‌رفت اما دراين دوره بلافاصله پس از راي موافق مجلس به استيضاح فاطمي امين، آقاي رئيسي در  جلسه دولت تأکيد کردند همکاري و همياري دولت با مجلس ادامه خواهد داشت و اينگونه مسائل که حق نمايندگان است تأثيري در تعامل سازنده دو قوه نخواهد داشت. حتي ايشان در روز رأي‌گيري با وجود اينکه تا حدودي مشخص بود آقاي فاطمي امين رأي نمي‌آورد و استيضاح رأي مي‌آورد؛ براي اينکه تلقي تقابل نشود در مجلس حضور يافت و تأکيد داشتند اين مسائل موجب اختلاف نخواهد شد و دولت اين رويکرد را در عمل نشان داده و ثابت کرده است.

حسيني در ادامه در پاسخ به سوالي درباره تاثير وضعيت اقتصادي بر ميزان مشارکت در انتخابات آتي مجلس اظهار داشت: يکي از عواملي که در رضايت مردم نقش دارد رفع مشکلات معيشتي و اقتصادي جامعه است از اين روي دولت از آغاز مسئوليت خود تلاش کرده تا درآمد کشور افزايش يابد تا بتواند علاوه بر تأمين هزينه‌هاي جاري، پروژه‌هاي ناتمام عمراني را نيز فعال کند. دولت تکميل پروژه‌هايي را که سال‌ها رها شده و معطل مانده بود، در اولويت قرار داد و در اين مدت بسياري از آنها به بهره برداري رسيده يا مراحل پاياني را پشت سر مي‌گذارند. همچنين ۴۸ پروژه مهم و زيرساختي در حوزه نفت، گاز، پتروشيمي، پالايشگاه، معدن و صنعت با اعتباري بالغ بر ۱۷ ميليارد دلار در حال اجرا است که نتايج ارزنده‌اي به همراه خواهد داشت.

‍ معاون رئيس‌جمهور در امور مجلس اضافه کرد: در عرصه تعامل با ساير کشورها نيز اقدامات موثري براي تامين نيازهاي ضروري و پيدا کردن بازار صادرات براي محصولات توليدي صورت گرفته است، البته بخاطر حجم بالاي طرح هاي نيمه تمام و مشکلات بجا مانده، نتيجه اين تلاش‌ها  براي عده‌اي از مردم چندان ملموس و عيني نيست ولي اقدامات زيرساختي مهمي مثل طرح هاي آبرساني به مناطق مختلف انجام شده که مشکل حاد و بغرنجي براي مردم شده بود و در آغاز فعاليت اين دولت علاوه بر کم‌کاري‌ها در دوره‌ گذشته، بيش از يک دهه در کشور خشکسالي بود که سبب ايجاد چالش بزرگي در استان هاي گوناگون شد و دولت  در اين مدت در خوزستان، کردستان، شهرکرد، همدان، سيستان و بلوچستان و درخصوص احياي درياچه اروميه تلاش هاي موثري براي رفع مشکلات مردم و کاهش  معضل کمبود آب انجام داده است. در آبرساني به فلات مرکزي ايران همچون کرمان، يزد و اصفهان نيز اقدامات اساسي شروع شده که با انتقال آب دريا مشکلات بصورت مبنايي حل شود.

حسيني افزود: علي رغم مجاهدت هاي بي وقفه و دستاوردهاي فراوان در طول ۲۱ ماه گذشته، به دليل تورم و گراني افسارگسيخته اي که براي چندين سال بر کشور حاکم بود، مردم آن چنان که بايد و شايد شيريني اين توفيقات را احساس نمي‌کنند.

‍ معاون پارلماني رئيس جمهور با ابراز اميدواري نسبت به بهبود وضعيت اقتصادي در سال جاري گفت: اکنون اولويت اصلي دولت مهار تورم و رشد توليد است تا وضعيت معيشتي مردم هم بهتر شود. در اين زمينه همه وزارتخانه‌ها مسئول شدند که ماموريت‌هاي مربوط به خود را انجام دهند در همين راستا از جمله دلايل ارايه لايحه دو فوريتي تشکيل وزارت بازرگاني  به مجلس، کنترل قيمت‌ها،‌ افزايش صادرات و توزيع بهتر کالاها است و اميدواريم تاثير خوبي در زندگي روزمره مردم داشته باشد.

معاون رئيس جمهور خاطرنشان کرد: دولت مردمي در حوزه سياست خارجي اقدامات بسيار اساسي انجام داده که منافع اقتصادي آن به تدريج حاصل مي‌شود. در حاليکه دولت قبل نقطه قوت خود را سياست خارجي مي‌دانست اما مردم شاهد بودند که حتي برجام به رغم همه دلخوشي دولت سابق به غرب و تلاش هاي يکطرفه اي که انجام شد به فرجام نرسيد، اما امروز دولت مردمي با سياست متوازن و همسايگي، سطح روابط و تبادلات اقتصادي با کشورهاي همسايه و منطقه را چندين برابر قبل افزايش داده است.

معاون رئيس جمهور درباره تعداد لوايح دولت گفت: دهها لايحه دولت در مجلس در نوبت رسيدگي است حتي چند لايحه دوفوريتي در دستور کار مجلس است، در حاليکه لايحه دو فوريتي بايد بلافاصله اعلام وصول و در دستور قرار گيرد. طبق گزارش مجلس حدود ۱۳۰ لايحه در مجلس است که تعدادي از آنها مربوط به دولت قبل مي باشد و اگر لوايح ديگري نياز باشد پس از تصويب در کميسيون تخصصي و جلسه هيات دولت به مجلس ارسال مي‌شود. براي مثال تصويب و تحقق لايحه تشکيل وزارت بازرگاني يا واردات خودرو در بهبود اوضاع نقش موثري دارد.

حسيني ادامه داد: کميسيون‌هاي دولت در اين زمينه فعال هستند؛ اگر لوايح جديدي نياز باشد دولت آنها را آماده مي‌کند. مثلا براي حمايت از ايرانيان خارج از کشور لايحه مفصلي داريم، براي کاهش آسيب‌هاي اجتماعي و ساماندهي معتادان متجاهر و ديگر زمينه‌هايي که ضرورت ايجاب کرده، دولت لايحه لازم را تدوين و تقديم مجلس نموده يا سير مراحل خود را در دولت طي مي‌کند. بنابراين اگر نمايندگان روي همين لوايحي که درحال حاضر در کميسيون‌هاي مجلس است متمرکز شوند و به صحن علني بياورند، کار بزرگ و مهمي است، تأکيد رهبر انقلاب هم به نمايندگان در ديدار اخير اين بود که در سال پاياني مجلس کارهاي زمين مانده را به نتيجه برسانند.

معاون پارلماني رييس جمهور درخصوص يکدستي بين نيروهاي دولت و مجلس و انگاره حل تمامي مشکلات خاطرنشان کرد: همانطور که در دوران جنگ پس از آن که انسجامي در فرماندهي سپاه، ارتش و بسيج حاصل شد، توفيقات بسيار خوبي داشتيم؛ اکنون نيز که در جنگ اقتصادي هستيم اگر همدلي و همراهي بين قواي سه گانه و ارکان نظام تقويت شود، حتما شرايط بهتر مي‌شود. به هرحال دولت وارث شرايط نامناسبي است، يک دهه رشد اقتصادي در کشور ناچيز بوده و نرخ تورم سالهاي متوالي بالا بوده است، فائق آمدن بر اين شرايط کار زمانبري است. در آغاز کار، حتي در اينکه حقوق کارکنان دولت چگونه پرداخت شود دولت با مشکلات جدي مواجه بود. با اين وجود دولت مردمي و انقلابي، مشکلات را يکي پس از ديگري حل مي‌کند مانند رتبه‌بندي معلمان که بار سنگين مالي داشت، بحث بازنشستگان و کارگران همه اينگونه مسائل متعدد و متنوع را دولت رسيدگي مي‌کند، در عين حال پروژه‌هاي زيربنايي و اساسي را نيز انجام مي‌دهد که باعث ايجاد فرصت هاي شغلي و افزايش درآمد کشور مي‌شود.

حسيني درباره حرف و حديث‌ها مبني بر دخالت نمايندگان در عزل و نصب‌ها مديران اجرايي گفت: با توجه به شناختي که نمايندگان نسبت به برخي نيروها دارند اگر در حد مشورت دادن باشد دولت از آن استقبال مي‌کند، اما اينکه بخواهند اصرار کنند فردي فرماندارشود، مديرکل شود، مسئول شود اين زيبنده و شايسته نمايندگان نيست. رهبرانقلاب نيز تأکيد کردند بايد يک مرزي بين وظايف نمايندگان که تقنين و نظارت است و کارهاي اجرايي وجود داشته باشد. چون در نهايت آن مجري است که بايد جوابگو باشد. موردي داشتيم که نمايندگان يک استان گفتند فلاني استاندار شود و بعد از چند ماه گفتند ايشان را عزل کنيد؛ اين رويه به زيان خود نمايندگان است چون انتصاب يک مدير با پافشاري نماينده سبب مي‌شود که بلافاصله ديگر گزينه‌هاي آن منصب و هوادارانشان در موضع مخالف نماينده قرا بگيرند و اگر آن مدير منصوب شده، ضعيف عمل کند باز هم نارضايتي از عملکرد او متوجه نماينده مي‌شود. از اين جهت بهتر است نماينده‌ها به مشورت دادن اکتفا کنند.

حسيني تاکيد کرد: غالب نماينده‌ها اين توصيه و فرمان رهبري را اجابت کردند معدود نمايندگاني هم بودند که براي اعمال نظر در عزل و نصب‌ها  هنوز اصرار مي‌کنند و وقتي خواسته‌شان تحقق پيدا نمي‌کند، متوسل به اهرم ابزارهاي نظارتي مي‌شوند که اين شيوه مناسب‌ شان و منزلت نمايندگي نيست. انتظار است در مجلس انقلابي تک تک نمايندگان به موازين و اصول انقلابي و ولايي پايبند باشند.

معاون پارلماني رييس جمهور درخصوص انتقادات جامعه نسبت به عدم تغيير مديران مياني اظهارداشت: تا حدودي اين نقد درست است. هنوز در گوشه و کنار مديراني  هستند که يا ضعف دارند يا عزم و اراده جدي براي همکاري با دولت را ندارند و رئيس جمهور به وزرا و استانداران توجه جدي درباره اين نکته را گوشزد کرده‌اند. در سفرهاي استاني هم يکي از کارهاي مهم ارزيابي عملکرد مديران است. مسلما اگر مديري ضعيف، فاقد روحيه انقلابي و مديريت جهادي و غير باورمند به برنامه‌ها و رويکرد دولت باشد، جاي خود را به افراد با انگيزه و توانمند دهند، کارها بهتر و با سرعت بيشتري انجام مي‌شود. اگر دوستان انقلابي در اين خصوص موارد خاصي را مد نظر دارند بايد مصداقي بيان کنند تا پيگيري شود زيرا کلي گويي نتيجه چنداني به همراه ندارد.

معاون رئيس جمهور درباره ماجراي فرش‌هاي دستبافت کاخ سعدآباد گفت: اين موضوع  را آقاي ضرغامي توضيح دادند که مربوط به سال‌هاي ۹۲ تا ۹۵ است، ان‌شاء الله هر چه سريع‌تر اطلاعات شفاف در اين خصوص در اختيار مردم قرار گيرد.

معاون پارلماني رييس جمهور در پايان با تشکر  از نمايندگان بخاطر راي اعتماد به وزير آموزش و پرورش اظهار اميدواري کرد وزير پيشنهادي صنعت، معدن و تجارت که از تخصص، تعهد، تجربه و توانمندي بالايي برخوردار است با راي قاطع نمايندگان مسئوليت خود را در اين وزارتخانه آغاز کند.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg