کد مطلب: 266139
يادداشت؛
مکتب امام (ره)، مکتب اسلام ناب محمدي
تاریخ انتشار : 1402/03/14
نمایش : 314
امام خميني (ره) مکتب اسلام ناب محمدي را در جامعه احيا کرد.
به گزارش هفت چشمه، به نقل از جهانبين نيوز؛ خداداد خدادادي دشتکي  تحليلگر مسائل سياسي در يادداشتي درباره مکتب امام خميني (ره) نوشت: مکتب امام خميني (ره) داراي خطوط برجسته و شاخص‌هاي بارزي است. شناخت آن خطوط و شاخص‌ها، نگرش جامعي به مخاطب مي‌دهد تا براساس آن، نقشه‌ي راه را ترسيم کند، طبق نقشه‌ي راه قدم بردارد و به پيشرفت انقلاب اسلامي سرعت بخشد.

از اين رو ضرورت دارد شاخص‌هاي برجسته‌ي مکتب امام را دقيق و عميق بشناسيم و جها‌ن‌بيني و رفتار خود را براساس آن‌ها شکل دهيم تا از خط و از مکتب امام عزيزمان فاصله نگيريم و نگاه آن حکيم عارف فرزانه را در ايران و جهان، ساري و جاري کنيم.

"مکتب اسلام ناب محمدي "

اسلام ناب محمدى که آن را اسلام اصلى مى‌نامند، اسلامى است که توسط نخبگان ترسيم نمى‌شودبلکه توسط مردم براساس فطرت الهى ترسيم مى‌شود و در زندگى طيبه تجلى مى‌يابد و اين همان اسلامى بود که براساس آن انقلاب اسلامى رخ داد و جنگ عراق با ايران را به سامان رسانيد؛ همان اسلام خودجوش و پويا که پيامبران بر آن تکيه کردند؛ همان اسلامى که جهان اسلام را از نظر تاريخى و جغرافيايى پوشش مى‌دهد و هويت اسلامى آنها را مى‌سازد. روش شناسى اسلام ناب يک روش شناسى اجتماعى است که براساس انسان اجتماعى يا فطرت انسانى بنا مى‌شود و فقه اجتماعى براساس مصلحت در جامعه دنبال مى‌شود و در همين جهت از تاريخ وعلوم اجتماعى (مردم شناسى و جامعه شناسي) بهره مند مى‌شود. همه اينها در پناه دولت کريمه‌اى است که به دنبال ساختن حيات طيبه و انسان‌هاى اولوالالباب است که در پناه عدالت جامعه مردم محور و معنويات مبتنى بر آن به تحقق مى‌رسد.

مروري بر ويژگيها و مشخصات اسلام ناب محمدي(ص) از نگاه امام خميني(ره)

1) ذو ابعاد بودن اسلام:« اسلام مکتبي است که در تمام شئون فردي و اجتماعي و مادي و معنوي و فرهنگي و سياسي و نظامي و اقتصادي دخالت و نظارت دارد.

آنقدر آيه و روايت که در سياست وارد شده است در عبادت وارد نشده است. شما از پنجاه و چند کتاب فقه که ملاحظه مي کنيد هفت، هشت تايش کتابي است که مربوط به عبادت است. باقيش مربوط به سياسات و اجتماعيات و معاشرات و اينطور چيزهاست.
آني که مي گويد دين از سياست جداست تکذيب خدا را کرده است، تکذيب رسول خدا را کرده است، تکذيب ائمه هدي را کرده است.»

2) مدافعان اسلام ناب:«پابرهنگان، مظلومان و فقراي جهان... افراد مجاهدي که به دنبال حق و عدالتند، دين کساني که آزادي و استقلال مي خواهند، مکتب مبارزان و مردم، ضد استعماري است.»

3)نماي اسلام ناب محمدي:« اسلام پابرهنگان زمين، اسلام مستضعفين، اسلام رنج ديدگان تاريخ، اسلام عارفان خداجو، اسلام پاک طينتان عارف...اسلامي که تمام اقشار در آن به رفاه زندگي کنند، اسلامي که همه آزاد باشند، اسلامي که استقلال را براي ما حفظ کند، اسلامي که طبقات ضعيف را برومند کند.»

4)مبارزه مستمر بر مبناي باور اعتقادي:«تا شرک و کفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم ما بر سر شهر و مملکت با کسي دعوا نداريم. ما تصميم داريم پرچم «لااله الا الله » را بر قلل رفيع کرامت و بزرگواري به اهتزاز در آوريم... من به تمام دنيا با قاطعيت اعلام مي کنم اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دينمان بايستند، ما در مقابل همه دنياي آنان خواهيم ايستاد.»

کلام آخر

ما معتقديم امام (ره) که معمار نهضت زمينه‌ساز ظهور بود ولي‌فقيه زمان و نائب عام امام (عج) بود و جانشين ايشان، رهبر عزيز و عظيم الشان انقلاب به همان روش نائب عام امام زمان (عج) است و ولايت از خدا آغاز شد به رسول خدا (ص) و اميرالمومنين علي‌عليه السلام و اهل بيت (ع) و ولي‌فقيه و از ولي‌فقيه به امام زمان (عج) برمي‌گردد و نقشه راه ولايت اين است که خدا ترسيم مي‌کند.

انتهاي پيام/570ه
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg