کد مطلب: 256097
ژن درماني براي بازگشت بينايي از دست رفته
تاریخ انتشار : 1402/02/18
نمایش : 499
دانشمندان کانادايي روش جديدي ابداع کرده‌اند که ممکن است روزي به بازگرداندن بينايي به بيماران مبتلا به اختلال بينايي ارثي کمک کند.
به گزارش هفت چشمه به نقل از نيواطلس، درمان جديد براي احياي بينايي مبتني بر استفاده از ژن‌هايي است که سلول‌هاي خفته را به سلول‌هاي جديد حسگر نور در شبکيه چشم تبديل مي‌کنند تا جايگزين سلول‌هاي از دست رفته در اثر بيماري‌هاي ارثي شوند.
بيماري‌هاي ژنتيکي از بين برنده بينايي زماني رخ مي‌دهند که سلول‌هاي حساس به نور در شبکيه کم کم تخريب مي‌شوند. اين امر به مرور زمان بينايي بيمار را مختل مي‌کند، توانايي افراد براي تشخيص جزئيات و رنگ اغلب کاهش مي‌يابد و در موارد شديد اين وضعيت در نهايت منجر به نابينايي کامل مي‌شود.
در يک مطالعه جديد، محققان دانشگاه مونترال روشي را ابداع کرده اند که براي معکوس کردن روند از دست دادن بينايي قابل استفاده است. اين گروه راهي براي فعال کردن سلول‌هاي «خفته» در شبکيه يافتند تا آن‌ها را براي تبديل به سلول‌هاي عصبي القايي از نو برنامه‌ريزي کنند تا سپس آن‌ها به سلول‌هاي جديد حسگر نور تبديل شوند و بينايي از دست رفته بازيابي شود.
سلول‌هاي موسوم به مولر از نظام عصبي شبکيه حمايت مي‌کنند. در ماهي، اين سلول‌هاي مولر مي‌توانند براي بازسازي شبکيه پس از آسيب ديدگي يا بيماري دوباره فعال شوند. بررسي جديد نشان داد براي جايگزيني سلول‌هاي کليدي حساس به نور مي‌توان از اين سلول‌ها استفاده کرد.
محققان مي‌گويند اين تحقيق اميد براي بازسازي شبکيه و بازگرداندن بينايي به بيماران در مراحل پيشرفته بيماري‌هاي ارثي را افزايش داده است. ژن درماني پيش از اين براي کاهش پيشرفت يا پيشگيري از بيماري‌هاي چشمي، يا کاشت شبکيه مصنوعي براي بازگرداندن بينايي از دست رفته، مورد استفاده بوده است.

پايان پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg