کد مطلب: 256021
رهبر معظم انقلاب در حرم امام رضا(ع):
غلط مي‌کنيد که جمهوري اسلامي را به زانو درآوريد/ بايد اميدآفريني کنيم
تاریخ انتشار : 1402/01/02
نمایش : 460
سخنراني حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت فرارسيدن سال نو در حرم مطهر ثامن‌الحجج حضرت علي‌ابن‌موسي‌الرضا(ع) آغاز شد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سخنراني رهبر معظم انقلاب اسلامي به مناسبت فرارسيدن سال نو در حرم امام رضا (ع) آغاز شد.

اين مراسم از ساعت ۱۵ امروز (سه‌شنبه - يکم فروردين) با حضور زائران و مجاوران بارگاه رضوي آغاز شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ايام نوروز سه سال گذشته براي رعايت توصيه‌هاي بهداشتي جلوگيري از گسترش بيماري کرونا به مشهد سفر نکردند و سخنراني نوروزي يکم فروردين سال‌هاي ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ به صورت زنده و تلويزيوني برگزار شده بود.

گزيده‌اي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي به شرح زير است:

 - ما تحول را از خدا مي‌خواهيم اما بايد خودمان هم تلاش کنيم. تلاش ماست که موجب مي‌شود خدا تفضل خود را شامل حال ما کند و اين مطلوب برآورده شود.

- مسائل اساسي بايد با افکار عمومي مطرح شود. افکار عمومي با نيازهاي اساسي آشنا شود. انديشه‌ها فعال خواهد شد و جوان‌هاي صاحب‌فکر هم درباره مسائل مهمي که مطرح مي‌شود فعال مي‌شوند.

- براي اين‌که خواسته‌هاي بزرگ تحقق يابد بايد در افکار عمومي مردم مطرح شود.

- بايد تبيين مراد ما از تحول انجام شود. تحول يعني دگرگوني، دشمنان نظام اسلامي هم مي‌گويند دگرگوني اما آنچه مورد نظر آنان است درست نقطه مقابل آن چيزي است که مورد نظر ماست.

- دشمنان از آن دگرگوني که مطرح مي‌کنند و در داخل هم برخي مي‌گويند تغيير هويت جمهوري اسلامي است.  اينان با هويت جمهوري اسلامي مخالف هستند و اگر مي‌گويند تغيير و تحول و انقلاب مقصودشان اين است که هويت جمهوري اسلامي تغيير کند.

- هدف دشمنان حذف تمام چيزهايي است که مردم را به ياد اسلام ناب و انقلاب مي‌اندازد.  هدف آنان تبديل حکومت مردم‌سالاري به يک حکومت باب ميل استکبار است يا اين‌که فردي مطيع آنان روي کار بيايد يا اين‌که دموکراسي غربي که دموکراسي دروغ و فريب است روي کار آيد و تحت فرمان آنان باشد.

- کساني که در داخل مثلاً از تغيير قانون اساسي مي‌گويند همان حرف بيگانگان را مي‌زنند که گاهي حرف اين عناصر داخلي از روي غفلت و بي‌توجهي است و گاهي با انگيزه‌هاي ديگر آن را تکرار مي‌کنند.

- آن‌چه که بنده به عنوان تحول عرض مي‌کنم به کلي با اين تحول متفاوت است و عبارت از تغيير بخش‌ها و نقاط معيوب چه در نظام و چه در جامعه است.

- بايد با اراده قاطع ضعف‌ها را برطرف کنيم و به نقاط قوت بدل سازيم. اين کار به اعتماد به نفس ملي نياز دارد، اگر ملتي به توانايي خود اعتماد دارد، قادر به اقدامات تحولي است.

- ملت ما از اعتماد به نفس برخوردار و استقلال‌خواه و شجاع است و در عرصه‌هاي مختلف نشان داده به خود و توانايي‌هايش اعتماد دارد.

- براي تحول به اعتماد به نفس ملي و هوشياري نيازمنديم وگرنه ممکن است به نقاط قوت خود ضربه بزنيم.

- برخي دلسوز و علاقه‌مند به نظام اسلامي و انقلاب هستند اما گاهي غفلت مي‌کنند و براي يک حرکت خوب و اصلاحي، بي‌دقتي مي‌کنند و به نقاط خوب و قوت ضربه وارد مي‌کنند.

- اگر بخواهيم به نقاط قوت ضربه وارد نشود بايد آن را بشناسيم، من از جوانان عزيز توقع زيادي دارم که بنشينند و فکر کنند.  يکي از مهمترين نقاط قوت ملت ايران و نظام اسلامي ما اين است که بنيه دروني آن قوي و مستحکم است .

- استحکام دروني بنيه نظام اسلامي و ملت ايران، ناشي از ايمان است. حتي کساني که ممکن است به چشم به نظر برسد به برخي احکام اسلامي پايبندي درستي ندارند در دل ايمان قوي دارند.  اولين نشانه استحکام اين است که ملت ما بر زنجيره‌ خصومت‌هاي پي‌درپي چند ده ساله غلبه کرده است

- يک مثال واضح در همين اغتشاشات اخير است که همه [دشمنان] هم وارد آن شدند و رييس‌جمهوري آمريکا صريحا از آن حمايت کرد و برخي از کشورهاي اروپايي هم روساي جمهور و دولت‌شان صريحا از اين اغتشاشات - که درصد خيلي خيلي کمي از ملت ايران بودند - حمايت کردند.

- هدف اغتشاشات ضعيف کردن جمهوري اسلامي بود اما آن‌چه رخ داد عکس هدف آنان بود و نشان داد جمهوري اسلامي قوي است نه ضعيف و بر اين توطئه‌ فائق آمد.

- ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ از همه ۲۲ بهمن‌هاي چند سال اخير پرشورتر و پرجمعيت‌تر بود.

- نشانه ديگر از استحکام، پيشرفت‌هاي بزرگ ملت ايران است که دشمنان از بيان آن به شدت ناراضي است اما واقعيت دارد.

-  بي‌سابقه‌ترين فشار اقتصادي را به ايران وارد کردند اما همزمان در حوزه علم و فناوري پيشرفت کرديم و در برخي حوزه‌ها در رده‌هاي اول (بين سه، پنج يا ده کشور اول) دنيا قرار گرفتيم.

- در بخش دفاعي (که دشمنان هم به آن اعتراف مي‌کنند تا آتويي عليه ايران داشته باشند)، هوافضا و زيست فناوري پيشرفت‌هاي جدي داشتيم و در زيرساخت‌هاي کشور هم همين مسير را طي کرديم.

- غربي‌ها (آمريکا و اروپايي‌ها) فشار آوردند که ايران منزوي شود و ارتباط‌ها با ايران قطع شود اما آن‌چه رخ داد نتيجه عکس داد. بله رابطه ما با اروپا ضعيف شد اما رابطه ما با بخش مهم کشورهاي آسيا صددردصد افزايش يافت و اين مسير ادامه خواهد داشت.

- ما منزوي که نشديم به عکس مطرح شديم و با آفريقا و آمريکاي لاتين هم ارتباط قوي جزو برنامه‌هاي ماست و اين برنامه را دنبال مي‌کنيم.

- با اروپايي‌ها هم قهر نيستيم و با هرکدام از کشورهاي اروپايي که سياست‌هاي آمريکا را کورکورانه تبعيت نکنند حاضريم ارتباط داشته باشيم.

- ما نقاط قوت زيادي داريم و مسئولان هم به توان داخلي بيشتر از قبل تکيه کرده‌اند.

- نظام ما جمهوري اسلامي است؛ نه جمهوري بايد ضربه ببينيد نه اسلامي

- روي نقاط قوت بايد تکيه کرد و آن را افزايش داد، برجسته کرد و گسترش داد اما نقاط ضعفي هم وجود دارد؛  اگر ما در کشور چهار تا پنج نقطه ضعف مهم داشته باشيم در رأس همه اين‌ها مسئله اقتصاد کشور است که انصافاً يکي از نقاط ضعف ماست و بسياري از آن‌ها ميراث گذشتگان (برخي قبل از انقلاب و برخي بعد از انقلاب) است.

- بخش‌هاي مهم اقتصاد بايد در اختيار مردم باشد و بنگاه‌هاي دولتي و شرکت‌هاي شبه‌دولتي - که با تعبير زشت خصولتي از آن ياد مي‌کنند - نبايد با بنگاه‌هاي خصوصي رقابت کنند.

- دولت بايد تصدي‌گري را کم کند و نظارت را زياد کند و مراقبت داشته باشد و اين يکي از مهمترين عيوب اقتصاد ما (شايد بزرگترينش) همين است که دولت‌ها يا به سمت واگذاري نرفتند يا طوري عمل شد که به سود مردم نبود. دولت با دقت و نظارت لازم، مديريت‌هاي اقتصادي را بايد به مردم بسپارد.

- عيب بزرگ ديگر اقتصاد ما صادرات نفت خام است. ما بايد بند ناف اقتصاد را از صادرات نفت خام ببريم که خوشبختانه حرکت به سمت صادرات غيرنفتي براساس گزارش‌ها در حال انجام است.

- يکي ديگر از عيوب اقتصاد ما وابستگي به دلار است. ما هم بايد به اين سمت برويم که وابستگي به دلار را قطع کنيم.

- يکي از مهمترين مسائلي که نياز داريم تا وضع اقتصاد کشور بهتر شود، رشد مستمر و سريع است. ما به رشد اقتصادي مستمر و سريع نيازمنديم.

- يکي از اشکالات مهمي که داريم اين است که روي راه‌هاي مشارکت مردم فکر نکرده‌ايم. توصيه مي‌کنم که راه‌هاي مشارکت عموم مردم در عرصه اقتصادي را مشخص کنند.

- يکي از مشکلات اقتصاد ما کم‌تحرکي در تجارت خارجي است. مي‌توانيم تجارت خارجي را افزايش دهيم و پيش ببريم. روش‌هاي ما هم در زمينه تجارت خارجي گاهي نادرست است که بايد اصلاح شود

- بخش ديگري که احتياج به تحول دارد و بايد مورد توجه مجلس باشد، توجه به امر تقنين است. قانونگذاري بايد به شکل کامل و سنجيده‌تر از امروز انجام انجام بگيرد.

- دشمنان جمهوري اسلامي درست نقطه مقابل اين حرکت تحولي، تلاش و اقدام مي‌کنند و هدف‌شان ضربه زدن به نقاط قوت است و ناچار بايد اين موارد را با مردم در ميان بگذاريم تا بدانند.

- امروز دشمن در جنگ ترکيبي حمله نظامي نمي‌کند اما راه‌هاي ديگري دارد. مردم وقتي با اوضاع آشنا شوند هر حادثه‌اي پيش آيد با روشن‌بيني به آن نگاه مي‌کنند.

- در جنگ ترکيبي حمله نظامي وجود ندارد اما حمله به ارزش‌ها و باورهاي ديني و سياسي وجود دارد و هدف خاموش‌کردن اميدهاست تا شعله اميد در دل جوانان ما خاموش شود.

- دشمنان مي‌خواهند در کشور دوقطبي و اختلاف‌افکني ايجاد کنند، اعتقاد مردم را تضعيف کنند و اگر توانستند در کشور حتي جنگ داخلي ايجاد کنند که البته تيرشان هم به سنگ خورده است.

- دشمنان نسبت به رسانه‌هاي رسمي بي‌اعتمادي ايجاد مي‌کنند مي‌گويند به راديو تلويزيون گوش نکنيد خلاف واقع است، به گزارش مسئولان گوش نکنيد خلاف واقع است، به سخنان رهبري گوش نکنيد تکراري است! آيا اين سخنان تکراري است؟

- سال‌هاست مي‌گويند مي‌خواهند جمهوري اسلامي را به زانو درآوردند، در مقابل مي‌گويم غلط مي‌کنيد و اين تکرار نيست، اين استقامت است.

- به حول و قوه الهي در آينده هم ملت ايران به دشمنانش سيلي مي‌زند، ملت ايران قوي است و قادر به رفع عيوب خود و تحول است و جبهه مقاومت را حمايت مي‌کند.

- ما صريحا اعلام مي‌کنيم که حضور در جنگ اوکراين را قاطعانه رد مي‌کنيم. به دروغ ادعا کردند ايران در جنگ اوکراين مشارکت دارد، ابدا چنين نيست و مقدمات اين جنگ را آمريکا فراهم کرد و بازهم سود اين جنگ را کارخانه‌هاي اسلحه‌سازي آمريکا مي‌برد و به همين دليل مانع از پايان جنگ اوکراين مي‌شوند.

- ما درباره توليدات داخلي تعصب نداريم، تعصب در بسياري موارد خوب نيست اما اينجا خوب است، بايد تعصب داشته باشيم. گاهي کيفيت جنس داخلي از خارجي کمتر نيست و حتي بيشتر است. چرا به کارگر ايراني کمک نمي‌کنيم که جنس ايراني را ساخته است؟ وقتي حمايت نمي‌کنيم آن کارگر بيکار مي‌شود.

- گاهي گذشت لازم است، اما گذشت نمي‌کنيم. ممکن است دو نفر در يک مسئله مثلاً سياسي اختلاف‌نظر داشته باشند، خب داشته باشند چرا بايد يقه هم را بگيرند و دوقطبي در جامعه ايجاد شود؟ جاهايي بايد گذشت کرد.

- دشمن سعي مي‌کند جوانان ما را نااميد کند اما بايد اميدآفريني کنيم و همه موظف به آن هستند. اين کار خودفريبي و پنهان‌کردن ضعف‌ها نيست، ضعف‌ها را بايد گفت اما اميد به آينده هم بايد باشد.

- وضع ما امروز - الحمدلله - وضع خوبي است، درست عکس وضع ما را امروز در منطقه دولت آمريکا دارد. ما مي‌دانيم در منطقه چه مي‌کنيم اما آمريکا متحير است که در منطقه بماند يا برود اگر بماند که انزجار از او بيشتر مي‌شود و اگر بروند مطامع خود را از دست مي‌دهند

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg