کد مطلب: 245871
دانا گزارش مي‌دهد؛
سردرگمي بيماران از کمبود انسولين/ سازمان غذا و دارو: تامين همزمان داروي برند و ژنريک انسولين‌هاي قلمي
تاریخ انتشار : 1401/08/29 12:09:10
نمایش : 685
براساس اعلام مسوولان سازمان غذا و دارو درحال حاضر رفع کمبود انسولين در کشور است، با توجه به سياست‌هاي سازمان غذا و دارو، واردات و تامين برخي برندهاي انسولين براي پوشش کامل نياز بيماران، در کنار توليدات داخلي نيز صورت مي‌گيرد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سالانه آمار بيماران مبتلا به ديابت در کشور در حال افزايش است؛ البته اين به معناي افزايش تعداد بيماران نيست بلکه آگاهي مردم از نشانه‌هاي آن و پيگيري‌ها و مراجعه به پزشک براي درمان است. بخشي از افراد مبتلا به ديابت نياز به انسولين پيدا مي‌‌کنند که به استفاده از انسولين قلمي روي مي‌‌آورند زيرا استفاده از نوع قلمي از نوع ويالي آسان‌‌تر است.

از ابتداي سال زمزمه کمبود انسولين در کشور به گوش مي‌رسيد که سبب شده بود تا بيماران ديابتي با مشکل روبه رو شوند که بعد از مدتي اين معضل رفع شد. حال با گذشت ۸ ماه از سال ، مساله کمبود انسولين باز هم يکي از دغدغه‌هاي جدي بيماران ديابتي است، به طوري که  برخي از بيماران ديابتي از کمبود انسولين قلمي گلايه  دارند.

انسولين قلمي نياز بسياري از بيماران ديابت است که کمياب شده و بيماران دچار استرس و سردرگمي شده‌اند و سازمان غذا و دارو به عنوان متولي دارو و تجهيزات پزشکي کشور بايد در اين رابطه سياست‌هاي بلند مدت و پايداري را دنبال کند که در نهايت منجر به در دسترس بودن انسولين و نوارهاي تست قند خون براي تمامي بيماران باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران: لزوم تمرکز روي يکي دو مورد برند مشخص انسولين با کيفيت

عليرضا استقامتي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به نيازهاي اساسي بيماران ديابتي، گفت: تامين به موقع انسولين، يکي از مهم‌ترين نيازهاي بيماران ديابتي نوع يک است و حتي در ليست داروهاي سازمان بهداشت جهاني نيز اين موضوع درج شده است و تامين آن بايد نظم و نظام درستي داشته باشد.

وي در ادامه با بيان اينکه در حال حاضر از تنوع انسولين‌هاي قلمي رنج مي‌بريم، گفت: وقتي براي بيمار نسخه مي‌نويسيم، اصلا نمي‌دانيم که کدام انسولين در اختيار بيمار قرار مي‌گيرد. اين حجم از تنوع انسولين قلمي در بازار دارويي کشور اصلا خوب نيست و باعث آشفتگي سطح عرضه مي‌شود. بيمار و پزشک در ميان اين تنوع انسولين، رنج مي‌برند. ضمن اينکه داروخانه و نظام بيمه نيز متحمل بار کاري غيرضروري مي‌شوند.

استقامتي با اشاره به اينکه بحث واردات انسولين به صورت فوريتي است که آن هم باعث اين اغتشاش در تامين انسولين مي‌شود، افزود: سياست‌ها بايد به گونه‌اي باشد که اقدامات بر اساس نيازها انجام شود و از آشفتگي و بي نظمي در بازار بايد خودداري شود. سياستگذار در اين حوزه بايد  روي يکي دو مورد برند مشخص انسولين که با کيفيت و قابل اعتماد هستند، تمرکز کنند و بازار دارويي کشور را از اين حجم بي نظمي رهايي بدهد.

به گفته عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران،‌ توليد انسولين داخلي نبايد دچار اخلال و مشکل شود و اين وظيفه‌اي است که سياستگذار بايد به آن توجه داشته باشد تا توليدکننده داخلي که انسولين با کيفيت توليد مي‌کند، مشکلاتش در حوزه مختلف و به خصوص بحث ارزي برطرف شود.

سازمان غذا و دارو: تامين همزمان داروي برند و ژنريک انسولين‌هاي قلمي

محمد پيکانپور مديرکل دارو سازمان غذا و دارو در گفتگو با  خبرنگار اجتماعي شبکه اطلاع رساني راه دانا درباره وضعيت انسولين در کشور اظهار داشت: انسولين قلمي توليد داخل در بازار موجود و طبق برنامه در حال افزايش است و با توجه به سياست‌هاي سازمان غذا و دارو، واردات و تامين برخي برندهاي انسولين براي پوشش کامل نياز بيماران، در کنار توليدات داخلي نيز صورت مي‌گيرد.

به گفته مديرکل دارو سازمان غذا و دارو، مشکلي در تامين انسولين چه در بخش توليد و چه در واردات وجود ندارد و پيش‌بيني‌هاي لازم نيز براي توليد و واردات در زمان مقرر اين محصولات انجام شده تا نياز بيماران ديابتي تامين شود.

مديرکل دارو سازمان غذا و دارو در مورد انسولين قلمي لانتوس نيز افزود: انواع انسولين‌هاي گلارژين که ژنريک انسولين لانتوس هستند به وفور در کشور يافت مي‌شود، اما برخي از بيماران تمايل به استفاده از برندهاي وارداتي آن را دارند که بخشي از اين محصول در حال توزيع و بخشي نيز در حال ورود به کشور است.

پيگيري‌هاي خبرنگار دانا نشان دهده آن است که در سطح داروخانه‌هاي تهران انسولين قلمي وارداتي با کمبود رو به رو بوده  که به گفته داروخانه داران اين کمبود در حال رفع است و به زودي اين مشکل نيز برطرف مي‌شود. حال بايد ديد بيماران ديابتي چه زماني از اين معضل نجات خواهند يافت و بدون دغدغه انسولين را دريافت خواهند!. چرا که انسولين يکي از نيازهاي جدي بيماران ديابتي است که در صورت عدم دسترسي به آن، زندگي فرد ممکن است به شدت به خطر بيافتد.
انتهاي پيام/570ه
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg