کد مطلب: 245736
يک مشاور:
ترس از سخنراني، مشکلي که بسياري از آن رنج مي‌برند/افزايش اضطراب، چالش کرونا براي مردم
تاریخ انتشار : 1401/06/27 10:52:57
نمایش : 619
يک مشاور گفت: بسياري از افراد از سخنراني در جمع کثيري از مردم واهمه دارند که به آن ترس از سخنراني گفته مي‌شود.
به گزارش هفت چشمه، نويد روانشناس در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: ترس از صحبت کردن در جمع موضوعي کاملا طبيعي است و همه ما ممکن است با اين مشکل مواجه باشيم.
 
وي با بيان اينکه حتي بزرگ‌ترين سخنرانان دنيا هم در اولين تجربه‌هاي سخنراني خود اضطراب داشته‌اند تصريح کرد: بسياري از افراد از سخنراني در جمع کثيري از مردم واهمه دارند که به آن ترس از سخنراني گفته مي‌شود.
 
نويد يادآور شد: ترس يکي از مکانيزم‌هاي بدن براي بقاء است که مي‌تواند محرک باشد، ترس از صحبت کردن در مقابل جمع شايع‌ترين ترس در ميان مردم است و بيش از 75 درصد انسان‌ها از اين نوع ترس رنج مي‌برند و با اين وضعيت تقريبا تمامي مردم مجبورند در طول شبانه‌روز در برابر افرادي که تعدادشان معمولا بين سه تا 100 نفر است، صحبت کنند و بنابراين آگاهي از اين مشکل و يافتن راهي براي مقابله با آن ضروري به نظر مي‌رسد.
 
اين روانشناس ادامه داد: ترس از صحبت کردن در مقابل ديگران هم مانند بقيه ترس‌ها ممکن است، محدودکننده باشد و لذت به اشتراک‌گذاري عقايد و افکار با ديگران و تبادل نظر با افراد را از انسان مي‌گيرد.
 
وي خاطرنشان کرد: اگر فرد نتواند ترس و اضطراب خود را کنترل کند، نخواهد توانست آنگونه که شايسته است توانايي‌هاي خود را به ديگران بشناساند و از فرصت‌هاي پيش‌روي خود بهره ببرد.
 
نويد با اشاره به اينکه ترس از صحبت کردن در مقابل ديگران، انسان را وادار به سکوت مي‌کند و اين فرد نمي‌تواند از حق خود دفاع کند افزود: اگر اين ترس بيش از اندازه و غيرقابل کنترل شود، به روابط انسان با ديگران لطمه زده و زندگي فرد را مختل مي‌کند.
 
اين روانشناس يادآور شد: همه انسان‌ها گاهي در مواجهه با موقعيت‌هاي نامعلوم ترسناک يا چالش‌برانگيز احساس اضطراب مي‌کنند، اضطراب يک احساس بسيار طبيعي در انسان است که براي محافظت از ما در برابر تهديدهاي احتمالي طراحي شده، اين احساس اغلب مي‌تواند شبيه احساس ناراحتي و نگراني و همراه با علائم جسماني مانند افزايش ضربان قبل، تنفس سريع، سردرد، ناراحتي‌هاي معده و... باشد.
 
وي ادامه داد: نوجوانان و جوانان تغييرات و تحوالات جديدي را تجربه مي‌کنند و بنابراين احساس اضطراب در بين اين قشر بسيار رايج است، همه‌گيري کرونا مجموعه جديدي از چالش‌ها را با خود به‌همراه آورد و براي بسياري از مردم خطر اضطراب را افزايش داد.
 
اين روانشناس با بيان اينکه امروزه يکي از مشکلات رايج بين کودکان و نوجوانان استرس و اضطراب است که در بسياري از موارد به دغدغه جدي براي خانواده‌ها تبديل شده است خاطرنشان کرد: وجود اين استرس‌ها به‌صورت مکرر در زندگي بچه‌ها مي‌تواند بدن را مستعد بيماري‌هاي روحي و رواني کند و اضطراب را در وجود آن‌ها نهادينه سازد.
 
نويد بيان داشت: درصورت عدم درمان استرس و اضطراب عوامل محيطي، اجتماعي، ژنتيکي، ارثي و برخي عوامل جانبي نيز وجود دارد که در نتيجه آن بروز علائمي چون ايجاد مشکل در تمرکز، تغييرات رفتاري، پرخاش‌گري، اعصاب ضعيف، ترس، عادات عصبي، امتناع از رفتن به مدرسه، شب ادراري و... را مي‌تواند به دنبال داشته باشد.
 
وي اذعان داشت: در بسياري از موارد توجه بيشتر از سوي والدين و برخي از اقدامات مانند حمام کردن به مدت طولاني، تنفس عميق و صحبت کردن مي‌تواند موثر باشد.
 
نويد گفت: براي برخي به‌نظر مي‌رسد که حس استرس مي‌تواند غيرقابل تحمل و طاغت‌فرسا باشد، اما توصيه‌هايي وجود دارد که همه با انجام آن مي‌توانند از غلبه اضطراب بر خود پيشگيري کنند.
 
اين روانشناس با تاکيد بر اينکه قطعا راهکارهايي براي غلبه بر استرس و اضطراب وجود دارد افزود: کشيدن نفس عميق از طريق بيني مي‌تواند بسيار مناسب باشد اگر چند بار به آرامي از طريق بيني دم گرفته و از طريق دهان عمل بازدم انجام شود فرد احساس آرمش کرده و اکسيژن‌رساني به مغز انجام شده و از بروز اضطراب به دليل تنفس سريع جلوگيري مي‌شود.
 
وي صحبت کردن با يک دوست مورد اعتماد را در اين راستا کارساز عنوان کرد و ادامه داد: توجه به نيازهاي اوليه بدن و انجام فعاليت‌هاي آرامش‌بخش از ديگر موارد موثر در کاهش استراس هستند، اما در اين بين نبايد از تاثير کمک گرفتن از ديگران براي رفع اضطراف غافل شد، اگر فرد مدام علائم اضطراب را در خود مشاهده مي‌کند حمايت ديگران مي‌تواند از مختل شدن زندگي روزمره فرد جلوگيري کند.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg