کد مطلب: 245727
راهکاري مناسب براي کاهش ابتلاي کودکان به خروسک
تاریخ انتشار : 1401/06/21 13:06:47
نمایش : 575
مطالعه‌اي جديد نشان مي‌دهد که اگر مادران در دوران بارداري از روغن ماهي و مکمل‌هاي ويتامين د (D) استفاده کنند، نوزادان و کودکانِ خردسال آن‌ها کمتر در معرض ابتلا به خروسک (Croup) قرار مي‌گيرند.

به گزارش هفت چشمه، خروسک يک عفونت مسري و شايع در قفسه سينه است که موجب التهاب گلو شده و بر راه‌هاي تنفسي کودکان اثر مي‌گذارد.

نشانه‌هاي اين بيماري عبارت‌ از سرفه خشک و کوتاه، صداي خش‌دار و سختي در تنفس است.

معمولا اين بيماري خفيف است اما ممکن است بعضي از کودکان به درمان در بيمارستان و کمک تنفسي احتياج پيدا کنند.

نتيجه اين مطالعه جديد که در کنگره بين‌المللي انجمن تنفسي اروپا (European Respiratory Society International Congress) در شهر بارسلون (Barcelona)‌ اسپانيا ارائه شد، آشکار ساخت که احتمال ابتلا به خروسک در فرزندانِ مادراني که در دوران بارداري از روغن ماهي استفاده کرده‌اند، ۳۸ درصد کمتر از آن‌هايي است که روغن زيتون مصرف کرده‌اند.

در اين مطالعه به سرپرستي دکتر نيکلاس بروستاد از بيمارستان دانشگاهي کپنهاگ، ۷۳۹ زن باردار مورد بررسي قرار گرفتند.

با انجام مجموعه‌اي از آزمايشات مشخص شد کودکاني که مادرانشان روغن ماهي مصرف کرده‌ بودند ۱۱ درصد خطر ابتلا به خروسک داشتند در حالي که آن‌هايي که مادرانشان روغن زيتون مصرف کرده بودند، ۱۷ درصد خطر ابتلا به خروسک را نشان مي‌دادند.

همچنين در مادراني که دز بالايي از ويتامين د مصرف کرده بودند، کودکان ۱۱ درصد خطر ابتلا به خروسک داشتند، در حالي که‌ کودکان مادراني که دز عادي از ويتامين د مصرف کرده بودند، ۱۸ درصد خطر ابتلا به اين بيماري را نشان دادند.

بروستاد در رابطه با اين يافته‌ها گفت: در حال حاضر هيچ واکسني عليه پاتوژن (عامل بيماري‌زاي) ايجادکننده اين بيماري وجود ندارد. از اين‌رو، راهبردهاي پيشگيرانه ديگري مورد نياز است و اقدام‌هاي آغاز شده در دوران بارداري ممکن است مهم باشند، زيرا خروسک در نوزادان و کودکان خردسال رخ مي‌دهد.

به گزارش نيوز مديکال نت، متخصصان مي‌گويند مشخص نيست چرا ويتامين د و روغن ماهي اين اثر مفيد را دارند اما ممکن است دليلش اين باشد که اين ترکيبات مي‌توانند سيستم ايمني بدن را تحريک کنند تا به نوزادان و کودکان کمک کند بيماري‌ها را به‌طور موثرتري از بين ببرند.

انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg