کد مطلب: 215696
قدرت بالاي بيني کودکان در مقابله با ويروس کرونا
تاریخ انتشار : 1401/05/18 11:58:45
نمایش : 610
نتايج مطالعه پژوهشگران استراليايي نشان مي‌دهد، پوشش بيني کودکان در مقايسه با بزرگسالان، در پيشگيري از عفونت کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ بهتر عمل مي‌کند.
به گزارش هفت چشمه، انشمندان استراليايي در آخرين يافته‌هاي خود نشان داده‌اند که بيني کودکان نسبت به بيني بزرگسالان، پاسخ پيش‌التهابي بيشتري نسبت به کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ (SARS-CoV-۲) دارد، اما به نظر مي‌رسد هنگاميکه صحبت از سويه اُميکرون مي‌شود، اين روند متفاوت است.

در اين پژوهش، دانشمندان نمونه‌هايي از سلول‌هاي پوششي بيني ۲۳ کودک سالم و ۱۵ بزرگسال سالم را جمع‌آوري کردند. اين نمونه‌ها در معرض کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ قرار داده شدند؛ پژوهشگران دريافتند که اين ويروس با کارايي کمتري در سلول‌هاي بيني کودکان تکثير مي‌شود و اين امر، پاسخ ضد ويروسي را افزايش مي‌دهد.

دکتر کريستي شورت (Kirsty Short) از دانشکده شيمي و علوم زيستي مولکولي دانشگاه کوئينزلند گفت: تئوري‌هاي متعددي وجود دارد که چرا اين اتفاق رخ مي‌دهد. اين موضوع مي‌تواند نوعي سازگاري با افزايش تهديد‌هاي مهاجمين خارجي مانند ويروس‌ها يا باکتري‌هايي که در دوران کودکي مشاهده‌شده، باشد؛ همچنين ممکن است افزايش قرار گرفتن در معرض اين تهديد‌ها در دوران کودکي، پوشش بيني کودکان را به گونه‌اي تغيير داده باشد که اين امر به ايجاد پاسخ پيش‌التهابي قوي منجر مي‌شود يا از سوي ديگر، تفاوت‌هاي متابوليکي بين کودکان و بزرگسالان مي‌تواند نحوه بيان ژن‌هاي مبارزه‌کننده با ويروس را تغيير دهد.

دانشمندان دريافتند که نوع دلتا کوويد-۱۹ به طور قابل ملاحظه‌اي در سلول‌هاي بيني کودکان نسبت به بزرگسالان، کمتر تکثير مي‌شود؛ اما در مورد سويه اُميکرون، اين روند کاملا متفاوت است.

دکتر شورت گفت: در مجموع، اين نشان مي‌دهد که پوشش بيني کودکان از عفونت و تکثير زياد کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ جلوگيري مي‌کند، اما ممکن است با تکامل ويروس، اين وضعيت در حال تغيير باشد.

مطالعات باليني آينده براي تاييد اين يافته‌هاي اوليه در جمعيت بزرگتر و تعيين نقش عوامل ديگر مانند آنتي بادي‌ها در محافظت از کودکان در برابر عفونت کروناويروس سندرم حاد تنفسي ۲ مورد نياز است.
انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg