کد مطلب: 205585
دانا گزارش مي دهد؛
«سلام فرمانده» سرآغاز همدلي با دهه نودي‌ها
تاریخ انتشار : 1401/03/01 14:51:30
نمایش : 664
سرود و موسيقي از پتانسيل بسيار بالايي براي همراه کردن کودکان و همين دهه نودي‌ها دارد و مسئولان ارشد فرهنگي کشور با درک اين موضوع مي‌توانند در سياست گذاري‌هاي خود اين نکته را لحاظ کرده و آن را به درستي راهبري کنند.

به گزارش  هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ آخرين روزهاي سال گذشته بود که کليپ و نماهنگي با عنوان «سلام فرمانده» از شبکه سوم سيما چند باري پخش شد و شايد به صورت جدي پس از اولين لحضات سال تحويل بود که از اين سرود به صورت رسمي از همين شبکه رونمايي شد و محتواي سرود، لحن، آوا و همخواني دختر و پسران کوچک اين گروه باعث شد تا «سلام فرمانده» کم کم جاي خودش را در بين مردم و جامعه به سرعت باز کند.

شايد يک ماهي زمان احتياج بود تا اين سرود به شدت از طريق فضاي مجازي در بين مردم همه گير شود و بچه هاي کم سن و سال تر، با شنيدن اين سرود از طريق تلويزيون و يا گوشي هاي تلفن همراه، آن را با خودشان زمزمه کنند.

اما عملا روز قدس امسال را مي شود سرآغازي براي هم صدايي گروه هاي سرود شهرهاي مختلف کشور در هم نوايي و خواندن «سلام فرمانده» دانست؛ سرودي که به نماد بيعت دهه نودي ها با مذهب و ولايت تبديل شد. بيعتي که مويرگي و خودجوش در همه جاي کشور تسري پيدا کرد و کم کم صدا و سيما هم پاي کار آمد و اعلام کرد که از خواندن اين سرود در مدرسه و خانه هايتان فيلم بگيريد و براي ما بفرستيد تا آنها را براي شما پخش کنيم.

حالا صداي «سلام فرمانده» از هر گوشه و کناري به گوش مي رسد؛ سرودي که اين پتانسيل را داشته تا بين کودکان و نوجواناني نفوذ کند که هر روزه انواع ترانه ها، کليپ ها و موسيقي هاي مختلف ايراني و خارجي را گوش مي کنند، مي بينند و آزادانه حق انتخاب دارند تا کدام يک از آنها را آنقدر گوش بدهند تا حفظش کنند و براي يکديگر بخوانند.

اما برخي معتقداند که اگر آخرين آهنگ ساسي مانکن و تتلو را بچه هاي دبستاني در صف هاي مدرسه خود زمزمه مي کنند و با آن مي رقصند، هيچ اجباري در کار نبوده و همه در فضايي کاملا آزاد انجام شده است؛ اما حالا مديران مدارس براي خودنمايي، همراه شدن با نظام و از سر اجبار بچه ها را به خواندن و حفظ کردن سرود «سلام فرمانده» وادار کرده اند تا از اين قافله عقب نمانند.

البته تجربه ثابت کرده که نهادهاي فرهنگي ما عادت دارند تا يک کار خوب فرهنگي مثل همين سرود «سلام فرمانده» را آنقدر در مناسبت هاي با خود و بي خود تکرار کنند تا نتيجه عکس دهد، اما توجه به اين نکته که اگر مي خواهيم مفاهيم بلند ارزشي، ديني و فرهنگي خودمان را تقويت کنيم چاره اي نداريم تا به همين دهه نودي ها اعتماد کنيم و با زبان آنها بازي را اداره کنيم. دهه نودي هايي که اگر اميدي به حفظ و استمرار اين انقلاب و آرمان هايش باشد، از دل همين ها جوانه خواهد زد.

سرود و موسيقي از پتانسيل بسيار بالايي براي همراه کردن کودکان و همين دهه نودي ها دارد و مسئولان ارشد فرهنگي کشور با درک اين موضوع مي تواند در سياست گذاري هاي خود اين نکته را لحاظ کرده و آن را به درستي راهبري کنند؛ اهميت ويژه به سرود، موسيقي، بازي هاي رايانه اي و انيميشن مي تواند سرآغازي براي رشد و شکوفايي کودکان و نوجواناني باشد که فکر مي کنيم با تفکرات مذهبي و انقلابي فاصله نجومي دارند اما همين سرود ثابت کرد که ايده و اجراي يک کار خوب مي تواند نتيجه خوبي را نيز به همراه داشته باشدو بدون شک اگر اين اتفاق با زبان خود کودکان در ساير حوزه هايي که ذکر شد، اتفاق بيافتد، پيامدهاي کم نظيري به همراه خواهد داشت.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg