کد مطلب: 205578
داروي ضد ديابت و چاقي کشف شد
تاریخ انتشار : 1401/02/28 11:42:41
نمایش : 670
FDA نوع جديدي از داروي ديابت را با پتانسيل ضد چاقي تاييد کرد.

به گزارش هفت چشمه، سازمان غذا و داروي ايالات متحده (FDA) نوع جديدي از درمان ديابت نوع ۲ را تاييد کرده است.تزريق يک بار در هفته به دارويي به نام مونجارو (tirzepatide) نسبت به ساير درمان‌هاي فعلي در کنترل سطح قند خون مؤثرتر بود و آزمايش اخير نشان داد که اين دارو ممکن است به عنوان يک درمان ضد چاقي نيز مفيد باشد.

پاتريک آرچديکن، از مرکز ارزيابي و تحقيقات داروي گفت: مونجارو در دسته جديدي از درمان‌هاي دارويي ديابت قرار مي‌گيرد که براي تقليد از هورموني به نام پپتيد-۱ شبه گلوکاگون (GLP-۱) ساخته شده است که به طور طبيعي توسط روده‌ها ترشح مي‌شود و براي تنظيم قند خون و اشتها معروف است.
اولين دارويي که اين مکانيسم GLP-۱ را هدف قرار مي‌دهد، به نام Wegovy است که براي ديابت نوع ۲ در سال ۲۰۱۷ تاييد شد.
داروي مونجارو، کمي متفاوت از Wegovy عمل مي‌کند. اين دارو براي تقليد عملکرد GLP-۱ و هورمون روده به نام پلي پپتيد، مهار کننده معده (GIP) طراحي شده است. کارآزمايي‌هاي باليني نشان داده‌اند که آگونيست GLP-۱ و GIP با عملکرد دوگانه مي‌تواند به عنوان يک درمان ديابت نوع ۲ مؤثرتر از درمان‌هايي باشد که صرفاً GLP-۱ را هدف قرار مي‌دهند.

تاييديه FDA از Mounjaro به طور خاص محدود به بزرگسالان مبتلا به ديابت نوع ۲ است. همچنين توصيه مي‌شود از اين دارو براي کنترل قند خون در کنار برنامه غذايي و ورزش استفاده شود.

جالب اينجاست که اين درمان‌هاي GLP-۱ اخيراً به عنوان دارو‌هاي قوي ضد چاقي مورد بررسي قرار گرفته اند. اگرچه Wegovy در ابتدا توسط FDA به عنوان يک درمان ديابت تاييد شد، اما آزمايشات باليني بعدي نشان داد که اين دارو در ضد چاقي افرادي که داراي اضافه وزن غير ديابتي هستند، موثر است.
سال گذشته سازمان غذا و دارو، Wegovy را به عنوان يک درمان ضد چاقي مجاز اعلام کرد.
خواص ضد چاقي Mounjaro هنوز در چندين آزمايش باليني در حال انجام است و اين مجوز توسط FDA مونجارو را براي هيچ استفاده‌اي فراتر از ديابت نوع ۲ تاييد نمي‌کند.


منبع: سايت نيواطلس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg