کد مطلب: 205571
رئيس اداره مهندسي و مطالعات منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري:
جنگل‌ها و مراتع مهم‌ترين ماده سوختني در اکثر حريق‌ها هستند/ خشکسالي و آتش‌سوزي، متهم اصلي در فرسايش و نابودي خاک
تاریخ انتشار : 1401/02/24 13:40:57
نمایش : 632
رئيس اداره مهندسي و مطالعات منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: در اکثر آتش‌سوزي‌ها براي ايجاد حريق، ماده سوختني لازم همان جنگل و مرتع است، پس بايد دست به دست هم دهيم و اين مشکل را به کنترل درآورده و سال آينده مشکلات کمتري در اين زمينه داشته باشيم.
به گزارش هفت چشمه، فرزاد رضازاده رئيس اداره مهندسي و مطالعات منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به اينکه باتوجه به نزديکي به فصل گرم و کاهش بارش‌ها در سال گذشته يکي از تهديدات اصلي منابع طبيعي در حفاظت از خاک به شمار مي‌آيد.
 
وي تصريح کرد: اگر آتش‌سوزي اتفاق بيافتد پوشش گياهي از بين مي‌رود و از بين رفتن پوشش گياهي به آن معنا است که آن بذري که گياه بر روي زمين ريخته که بتواند زمينه را براي سال آينده مهيا کند و پوشش گياهي براي سال آينده ايجاد شود نابود مي‌شود.
 
رضازاده اضافه کرد: علاوه‌بر اين موجودات ريزي که درون خاک قرار دارند، ميکروب‌ها و حتي کرم‌ها و جانداران و حشرات بسيار ريزي که کمک‌کننده به باروري خاک و گسترش پوشش گياهي هستند در اثر آتش‌سوزي از بين مي‌رود.
 
رئيس اداره مهندسي و مطالعات منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري گفت: از بين رفتن بخش زنده خاک انسجام آن را نابود مي‌کند، به اين ترتيب وقتي خاک در سال آينده در معرض بارش قرار مي‌گيرد لخت بوده و فرسايش شديد به همراه داشته و به همين دليل از ين خواهد رفت.
 
وي افزود: بنابراين آتش‌سوزي علاوه‌براينکه عرصه‌هاي منابع طبيعي را تهديد مي‌کند، مي‌تواند خاک را هم نابود سازد، چراکه خاک لخت‌شده در اثر آتش‌سوزي بسيار فرسايش‌پذيري بالايي دارد.
 
رضازاده عنوان داشت: طبق بررسي‌هاي صورت گرفته در چهارمحال و بختياري تقريبا طي 10 سال گذشته نزديک به 127  حريق بزرگ داشتيم و خوشبختانه توسط اداره‌هاي متولي مانند منابع طبيعي و آبخيزداري و کمک جامع محلي و ساير ارگان‌ها اين موانع مرتفع شده است، اما اين بدان معنا نيست که امسال نبايد از اين بابت نگران بود.
 
رئيس اداره مهندسي و مطالعات منابع طبيعي و آبخيزداري چهارمحال و بختياري ادامه داد: از اين ميزان حريقي که اتفاق افتاده است وقتي بر روي نقشه پوشش گياهي استان قرار داده شود مشاهده مي‌شود نزديک به 41 درصد بر روي عرصه‌هاي جنگلي واقع شده و 52 درصد بر روي عرصه‌هاي مرتقي قرار دارد، بنابراين براي ايجاد حريق ماده سوختني لازم همان جنگل و مرتع است، پس بايد دست به دست هم دهيم و اين مشکل را به کنترل درآورده و سال آينده مشکلات کمتري در اين زمينه داشته باشيم.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg