کد مطلب: 205322
پشه‌اي که حامل ويروس مرگبار است
تاریخ انتشار : 1400/10/27 11:08:15
نمایش : 1103
ويروس انسفاليت اسب شرقي (EEEV) نوعي از آلفا ويروس است که تقريباً يک سوم افراد مبتلا به آن مي‌ميرند. اين ويروس توسط نيش پشه آلوده منتقل مي‌شود.
به گزارش هفت چشمه، مرگ و مير در اثر ويروس انسفاليت اسب شرقي معمولاً ۲ تا ۱۰ روز پس از شروع علائم رخ مي‌دهد؛ اما مي‌تواند خيلي ديرتر رخ دهد. در ميان بهبود يافتگان، عوارض جسمي يا روحي براي بسياري باقي مانده اند که مي‌توانند از اختلال عملکرد خفيف مغز گرفته تا اختلال فکري شديد، اختلالات شخصيتي، تشنج، فلج و اختلال عملکرد عصب جمجمه باشند.

يک مطالعه جديد مجموعه‌اي از گيرنده‌هاي سلولي را براي حداقل سه آلفاويروس مرتبط مشترک در پشه‌ها، انسان‌ها و حيواناتِ ميزبان ويروس شناسايي کرده است.

محققان آزمايش‌هايي در سلول‌ها و مدل‌هاي حيواني، يک مولکول را بررسي کردند که با موفقيت از عفونت جلوگيري کرده و پيشرفت بيماري را کاهش داده است.

جاناتان آبراهام، نويسنده ارشد اين مطالعه، استاديار ميکروبيولوژي در بلاواتنيک، گفت: درک بيولوژي اوليه چرخه زندگي يک ويروس براي يافتن راه جلوگيري از يک بيماري بسيار مهم و ايجاد چنين دانش بنيادي قبل از شروع بيماري ضروري است.

ورود ويروس به سلول‌هاي انسان يا ساير پستانداران نقطه آغاز عفونت و در نهايت بيماري و مکاني عالي براي شروع جست‌وجوي استراتژي‌هاي پيشگيرانه بالقوه و دارو‌هاي درماني است.

انسفاليت اسب شرقي (تريپل E) معمولاً از نيش پشه آلوده به انسان سرايت مي‌کند.

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري آمريکا (CDC) در مورد آخرين شيوع تريپل، در سال ۲۰۱۹ که در نيوانگلند رخ داده، ۳۲مورد شناخته شده در بيمارستان بستري شده و ۱۲ نفر از مبتلايان جان باختند.

اين ويروس داراي نرخ مرگ و مير ۳۰ درصدي است؛ به اين معني که تقريباً يک سوم افرادي را که مبتلا به اين بيماري تشخيص داده شده اند، مي‌کشد. طبق بررسي مرکز کنترل و پيشگيري بيماري (CDC) نزديک به نيمي از کساني که زنده مي‌مانند، عوارض طولاني مدت عصبي ناشي از اين بيماري را تجربه مي‌کنند.

براي اين مطالعه محققان ابتدا از صفحه ويرايش ژن براي شناسايي گيرنده ويروس روي سلول‌هاي انساني استفاده کردند.

آبراهام گفت: محققان آزمايش‌هايي را با يک پروتئين انجام دادند، مولکولي با ساختاري که گيرنده را تقليد مي‌کند و مي‌تواند ويروس را فريب دهد تا به جاي اتصال به سلول ميزبان، به دارو متصل شود. هدف آن نيز از بين بردن ويروس است. اين مولکول در واقع ويروس را غيرفعال مي‌کند و از ورود به سلول ميزبان و عفونت جلوگيري مي‌کند.

آزمايش‌هاي اين تيم نشان داد که مسدود کردن ويروس از تعامل با گيرنده سلول ميزبان از عفونت نورون‌هاي انسان و موش جلوگيري مي‌کند.

آن‌ها همچنين دريافتند که مولکول طعمه از موش‌هاي آلوده برابر ابتلا به انسفاليت آلفاويروسي به سرعت کشنده محافظت مي‌کند. اين مسير مي‌تواند توسط دارو‌ها يا آنتي‌بادي‌ها براي درمان انسفاليت آلفاويروس در انسان در صورت بروز عفونت مورد هدف قرار گيرد.

منبع: سايت ساينس ديلي، دانشکده پزشکي هاروارد

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg