کد مطلب: 204996
کارشناس مسائل سياسي ؛
برجام بي نتيجه و چون کلاف پيچيده سردر گم است/ رشد قابل توجه فسادهاي اقتصادي در هشت سال گذشته
تاریخ انتشار : 1400/05/04 12:25:36
نمایش : 960
کارشناس مسائل سياسي و اقتصادي گفت:در بعد سياست خارجي موضوع برجام بي نتيجه و چون کلاف سر درگمي باقي مانده ، فسادهاي اقتصادي در ۸ سال گذشته رشد قابل توجهي داشته ، خصوصي سازي هاي غير اصولي اتفاق افتاده و ده ها معضل اقتصادي فرا روي ملت است.
به گزارش هفت چشمه، شهرام محمدي کارشناس مسائل سياسي در گفتگو با جهانبين نيوز و در پاسخ به اين سوال که با توجه به وضع موجود در جامعه و فشار مشکلات بر مردم ،با بر سر کار آمدن رئيس جمهور منتخب مردم چه تغييري در روند کاهش مشکلات معيشتي ،بيکاري ،اقتصاد و... بوجود خواهد آمد؟ مطرح کرد: تغيير مثبت يا منفي و يا حفظ شرايط موجود کاملا به شرايط و الزامات آينده و سيستم مديريتي  بکار گرفته و اقدامات انجام شده توسط دولت جديد بستگي دارد ،بدون لحاظ کردن اين شرايط و الزامات و چگونگي مديريت دولت پاسخ دادن به اين سوال ممکن نيست !

وي بيان کرد:نمي توان بر اساس حدس و گمان جواب داد ، به عبارت ديگر پيش گويي در اقتصاد شدني نيست ، پيش بيني نيز با توجه به الزامات، شرايط و فعاليت هاي به وقوع پيوسته امکان پذير است ، نبايد انتظارات به صورت هيجاني و غير مستند و بدون پايه و اساس در جامعه دامن زده شود .

شهرام محمدي با اشاره به راهکار هايي براي رفع مشکلات بوجود آمده در جامعه افزود:اگر فعاليت هايي در جهت رفع مشکلات اتفاق بيافتد، نتيجه مثبت است و انتظار مردم از دولت بر آورده مي شود  ولي در غير اينصورت  بهبودي اوضاع اقتصادي دور از انتظار است.

تحليل دقيق و علمي شرايط اقتصادي موجود کشور

کارشناس مسائل سياسي و اقتصادي تحليل دقيق و علمي شرايط اقتصادي موجود کشور را يکي از راهکار هاي بي اثر کردن مشکلات بر مردم در دولت جديد دانست و گفت: دولتمردان جديد بايد بدانند که کشور را با چه شرايط اقتصادي تحويل مي گيرند ،شرايط اقتصادي کنوني اسف بار است و تمامي شاخص هاي مهم اقتصادي کشور در بدترين حالت بعد از انقلاب قرار دارد.

وي همچنان تصريح کرد:حجم نقدينگي به صورت سرسام آور بالا رفته و به عدد نجومي 3 هزار و 700 هزار ميليارد تومان رسيده است، بيکاري دو رقمي و بيکاري فارغ التحصيلان به بيش از ۴۰ درصد رسيده است، هزاران بنگاه اقتصادي و توليدي تعطيل شده است  و نابرابري توزيع درآمد و شکاف درآمدي بين دهک هاي اقتصادي بالا رفته و ضريب جيني به ۴۲ صدم رسيده است.

محمدي افزود:اختصاص ارز 4 هزار و 200 توماني به واردات کالاهاي اساسي شفاف نيست ، توزيع نهاده هاي توليد با مشکل رو بروست ، رشد سرمايه گذاري خارجي نزديک به صفر است و واردات غير اصولي و متاسفانه صادرات کالاهاي وارداتي با ارز 4 هزار و 200  توماني به هدق سود جويي گزارش شده است.

کارشناس مسائل سياسي افزود: در بعد سياست خارجي موضوع برجام بي نتيجه و چون کلاف سر درگمي باقي مانده ، فسادهاي اقتصادي در ۸ سال گذشته رشد قابل توجهي داشته  ، خصوصي سازي هاي غير اصولي اتفاق افتاده  و ده ها معضل اقتصادي فرا روي ملت است.

در گستره ي جغرافيايي کشور تمامي پتانسيل هاي مغفول مانده ي کشور بايد شناسايي و مورد استفاده قرار گيرد

وي در گستره ي جغرافيايي کشور تمامي پتانسيل هاي مغفول مانده ي کشور بايد شناسايي و مورد استفاده قرار گيرد را راهکار ديگر حل مشکلات بدست دولت جديد  دانست و اضافه کرد: اين وضعيت اقتصادي بايد به دقت مورد تجزيه و تحليل عالمانه قرار گيرد و سهم هر کدام از عوامل طبيعي، تحريم و سوء مديريت در بروز شرايط فعلي مشخص و شفاف به اطلاع ملت رسانده شود،کارهاي انجام نشده ايکه براي برون رفت از وضعيت موجود لازم است بايد با جديت دنبال شود ،کشور ثروتمندي مانند ايران امکانات و ظرفيت ها و منابع فراواني در اختيار دارد که اين منابع بايد با نگاه مردم محور به چرخه ي اقتصاد کشور وارد شوند، خام فروشي بايد به شدت محدود و ايجاد ارزش افزوده در تمامي بخش هاي اقتصاد مورد توجه قرار گيرد.

شهرام محمدي تصريح کرد:دلالي و واسطه گري در تمام بخش هاي اقتصاد حتي در صورت لزوم به قوه ي قهريه کنتزل و مهار شود ، نجات بخش کشاورزي کشور در گرو مبارزه با واسطه گري است.

وي افزود:هزاران طرح نيمه تمام در کشور بايد با کمک بخش خصوصي و نيروهاي جوان کامل و وارد چرخه اقتصاد شود ، منابع ملي بايد از دست انداري متنفذين نجات و براي توليد و فعاليت بدون کمترين بوروکراسي در اختيار توده مردم قرارگيرد و کارگروهي کار آزموده و امتحان پس داده براي بي اثر کردن تحريم هاي دشمن و يا رفع آنها با اختيارات کامل تشکيل گردد.

بايد اصولي، ريشه اي ، بدون وقفه و شجاعانه با تمامي اشکال فساد مقابله کرد

شهرام محمدي ده چشمه در انتها ابراز کرد: قاچاق پديده ي خانمان سوزي براي توليد ملي است و بهتر است قرارگاهي مجهز با اختيارات کامل و به فرماندهي يکي از سرداران شجاع سپاه براي مبارزه با انواع قاچاق تشکيل گردد ،در اين خصوص بسيج به کار گرفته شود و ماليات مورد توجه قرار گيرد، به شدت با فرار مالياتي مبارزه گردد و سهم ماليات از فعاليتهاي غير مولد افزايش يابد ، واردات به شدت کنترل و جز در موارد ضرور محدود گردد.

چرخش حکمراني و مديريتي کشور لازم و ضروري است

وي افزود: چرخش حکمراني و مديريتي کشور لازم و ضروري است و بدون مديراني شجاع، ريسک پذير ، وطن دوست و کاردان اقدامات سه گانه فوق انجام شدني نيست ،اين روزها با انتخاب آيت الله رئيسي صحبت از چرخش حکمراني و مديريتي کشور است،اين چرخش در حکمراني ضرورت پوست اندازي انقلاب و کشور و دميدن نفسي تازه به کالبد جامع است و با توجه به شرايط کشور و دنيا شايد شانسي غير قابل تجديد براي نوسازي و به روزرساني سازمان عريض و طويل اداري کشور باشد.

وي ادامه داد:براي نيل به اين هدف بايد اولا شايستگي هاي اکتسابي فردي مد نظر قرار گيرد نه تبار شناسي تاريخي و دوما بايد براي انتخاب مديران از سطح در اختيار به عمق راهبردي جامعه منتقل شد ، يعني اينکه متاسفانه تا کنون و با شدت و ضعف مديران از لايه در اختيار و با معرفي افراد ذي نفوذ و گروه هاي سياسي و در مواردي معدود با معرفي گروهاي مرجع اجتماعي انتخاب شده اند.

محمدي در انتها گفت: اين پيچ تاريخي مهم در مسير انقلاب و کشور با بصيرت و سخت کوشي و با عنايت ولي عصر روحي فداه به بهترين وجه ممکن طي گردد ،پاشنه ي آشيل موفقيت دولت آينده افراد دو زيستي هستند که با لطايف الحيل خود را به منتخب مردم و نزديکان آن نزديک مي کنند و با سالوس نمايي خود را به نظام مديريتي کشور تحميل مي نمايند،اين افراد گندم نماهاي جو فروشي هستند که همواره از عوامل مهم عدم موقيت دولتها بوده اند، مردم انتظار دارند و اميدوار هستند که اين بار اين گروه پيش گفته موفقيتي حاصل نکنند ،مطمئن هستم گفتمان حاکم بر کشور و سياست هاي اعلام شده رييس جمهور منتخب مجالي براي سوء استفاده افراد دو زيست غير معتقد به شايسته سالاري باقي نخواهد گذاشت.

انتهاي پيام/1030 ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg