کد مطلب: 204869
جهانبين نيوز گزارش مي‌دهد
"دي"، ويتاميني که کرونا مردم را نسبت به اهميت آن آگاه کرد/ افزايش ايمني تنها يکي از ويژگي‌هاي ويتامين "دِ"
تاریخ انتشار : 1400/02/28
نمایش : 790
ويتامين "دِ" يا ويتامين "دي" يکي از ويتامين‌هاي لازم براي بدن و از ويتامين‌هاي محلول در چربي است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طريق کنترل تعادل و افزايش ميزان جذب کلسيم و فسفر و منيزيم کمک مي‌کند.
به گزارش هفت چشمه به نقل از  جهانبين نيوز؛ ويتامين "دِ" يا ويتامين "دي" يکي از ويتامين‌هاي لازم براي بدن و از ويتامين‌هاي محلول در چربي است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طريق کنترل تعادل و افزايش ميزان جذب کلسيم و فسفر و منيزيم کمک مي‌کند.

نورِ خورشيد ظهر (حدود ساعت ۱۰ تا ۱۵) منبع اصليِ اين ويتامين است، ويتامين "دي"، در واقع نوعي هورمون Neurosteroid به‌شمار مي‌‎آيد که فعالانه به رشد مغز ياري مي‌دهد.

فقط برخي از ماهي‌هاي پرچرب مانند سالمون (نه قزل آلاي سالموني بلکه خود سالمون) و ساردين، شاه ماهي و برخي ديگر از ماهي‌هاي چرب، حاوي مقدار قابل توجهي از اين ويتامين هستند، که خود فرايند سرخ کردن هم مي‌تواند نيمي از ويتامين دي آن‌ها را از بين ببرد.

در واقع عدم وجودِ ويتامين "دي" در غذاها و برخورد نکردن مستقيم نور خورشيدِ ظهر (بين ساعات ۱۰ الي ۱۵) با پوست بدن از عوامل اصليِ وجودِ فقر ويتامين "دي" در دنياست.

تخمين زده شده که حدود يک ميليارد نفر در دنيا، به فقر ويتامين "دي" دچارند که اين فقر در آمريکا بين ۳۶ تا ۵۴ درصد و در ايران بالاي ۶۷٪ و در تهران ۸۱٫۳٪ و در اصفهان ۷۰٪ مي‌رسد؛ درحالي‌که اين کمبود در فصل زمستان و بعد از آن، به دليل کمبود خورشيد يا حتي به دليل کرونا (به علت خانه‌نشيني) بسيار افزايش پيدا مي‌کند.

به دنبال همه‌گيري کرونا در دنيا پژوهشگران دانشگاه بوستون در اين زمينه اعلام کرده‌اند: "بيماران مبتلا به کرونا که به اندازه کافي ويتامين "دي" مصرف کنند، خطر مرگشان به ميزان ۵۲ درصد به نسبت افرادي که از کمبود اين ويتامين رنج مي‌برند کمتر خواهد بود" و اين نشان از اهميت بالاي وجود ويتامين "دي" در بدن براي مقابله با ويروس کرونا دارد.

کرونا با همه بدي‌هايش مردم را نسبت به مصرف ويتامين "دي" حساس کرد

مينا پورنادري يکي از شهروندان شهرکردي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: براساس مطالعاتي که اخير در اينترنت داشتم متوجه شدم که ميزان ويتامين "دي" در بدن ايرانيان و خصوصا بانوان ايراني بسيار پايين است.

وي با بيان اينکه خودم هم طي آزمايشي که اخيرا انجام دادم متوجه شدم ميزان اين ويتامين در بدنم پايين است و درحال‌حاضر با مصرف دارو درحال جبران اين کمبود هستم افزود: کرونا اگرچه مشکلات بسياري براي مردم ايجاد کرد اما اين حساسيت را به‌وجود آورد تا مردم مصرف قرص ويتامين "دي" را در برنامه خود قرار دهند.



پورنادري يادآور شد: براي ساير اعضاي خانواده‌ام هر دو هفته يکبار قرص ويتامين "دي" که از خانه بهداشت تهيه کرده‌ام مصرف مي‌کنيم و با وجود راهنمايي‌هاي کارکنان خانه بهداشت اطلاعات خوبي راجع‌به مصرف اين قرص و اهميت اين ويتامين بدست آورده‌ايم.

به گزارش جهانبين نيوز؛ به اعتقاد پزشکان کمبود ويتامين "دي" باعث اخلال در عملکرد ارگان‌هاي مختلف بدن شده و در ايجاد طيف وسيعي از بيماري‌ها مانند امراض قلبي و عروقي، اسکلتي، عصبي و مغزي نقش به‌سزايي دارد که اينک  کرونا نيز در زمره اين بيماري‌ها جاي گرفته است.

بنابر اظهارات مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي ميزان کنوني کمبود ويتامين "دي" در بين شهروندان ايراني به‌طور متوسط بين ۶۰ تا ۷۰ درصد و در زنان باردار ايراني ۸۰ درصد گزارش شده است.

عمده تاثير ويتامين "دي" تنظيم کلسيم و استحکام‌بخشي به سيستم اسکلتي بدن است

مسعود رياحي ساماني متخصص ارتوپدي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: ويتامين "دِ" از ويتامين‌هاي محلول در چربي است که در تنظيم کلسيم و فسفر و استحکام بافت اسکلتي بدن مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه ويتامين "دي" در قلب و دستگاه عصبي نيز کارايي دارد تصريح کرد: عمده ويتامين "دي" توسط خود بدن و تحت تاثير اشعه ماوراي بنفش خورشيد ساخته مي‌شود اگرچه مقداري از آن توسط موادغذايي جذب مي‌شود.

رياحي با اشاره به اينکه وقتي کلسيم و فسفر در سيستم اسکلتي وارد جريان خون مي‌شود، اين ويتامين سبب رسوب کلسيم و استحکام‌بخشي به اسکلت‌ها شده و نهايتا زماني که کلسيم از کليه دفع مي‌شود ويتامين "دِ" با بازجذب کلسيم از ادرار سبب جذب مجدد کلسيم مي‌شود.

تقويت سيستم ايمني با مصرف ويتامين "دي" و افزايش قدرت دفاعي بدن در مقابله با ويروس کرونا 

اين متخصص ارتوپدي خاطرنشان کرد: عمده تاثير اين ويتامين بر بدن در تنظيم کلسيم و استحکام‌بخشي به سيستم اسکلتي بدن است، اين ويتامين همچنين در سيستم مغز و اعصاب، قلب و عروق و سيستم ايمني تاثير بالايي دارد.



وي با تاکيد بر اينکه تقويت سيستم ايمني با مصرف ويتامين "دي" باعث مي‌شود که بدن قدرت دفاعي بيشتري در مقابله با ويروس کرونا بدست آورد افزود: اين ويتامين همچنين بر سرعت انتقال پيام‌هاي عصبي تاثير داشته و در بافت‌هاي تحريک‌پذير چون عضلات قلب، اسکلتي و... تاثير دارد.

رياحي عمده منبع ويتامين "دي" را خود بدن و با استفاده از اشعه ماوراي بنفش خورشيد دانست و عنوان داشت: مناطق و محل‌هاي کم‌نور، رنگ پوست، استفاده از کرم‌هاي ضدآفتاب و هر روشي که مانع تابش نور خورشيد به بدن شود‌، موجب کمبود ويتامين "دي" در بدن خواهد شد.

اين متخصص ارتوپدي بيان داشت: کمبود ويتامين "دي" نه در ايران بلکه در همه دنيا بسيار شايع است و مردم را معرض نور خورشيد قرار گرفتن را بايد به‌صورت يک عادت ر برنامه روزانه خود درآورند.

وي با بيان اينکه آمارها درخصوص پايين بودن ميزان ويتامين "دي" نگران‌کننده است يادآور شد: منابع غذايي تامين‌کننده ويتامين "دي" بسيار محدود است و در روغن کبد ماهي، ماهي‌هاي چرب،  بعضي از انواع چربي‌ها و جگر گوسفند و گوساله، غلات و برخي از قارچ‌ها هم وجود دارد، عمده ويتامين دي ورودي به بدن از طريق مکمل‌هاي دارويي است.

رياحي ادامه داد: ويتامين "دي" موجود در منابع ذکر شده غيرفعال بوده و بايد در کبد و کليه فعال شده و مورد استفاده بدن قرار گيرد.

جذب ويتامين "دِ" با ۱۵ تا ۲۰ دقيقه قرارگيري در معرض نور خورشيد

وي با بيان اينکه رنگ پوست، فاصله از استوا و... مواردي هستند که در زمان قرارگيري در نور خورشيد براي جذب ويتامين "دي" موثر است ادامه داد: در شرايط ايران ۱۵ تا ۲۰ دقيقه قرارگيري در معرض نور خورشيد کفايت مي‌کند.



رياحي ميکروگرم و استاندارد را واحد برآورد ميزان ويتامين دي بدن عنوان و بيان داشت: مقادير ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد بين‌المللي در روز بسته به رشد و سن بيمار متفاوت است و براي پيشگيري از کمبود ويتامين "دي" لازم است، اما در کشورهاي مختلف مقادير ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ را هم بسته به نوع غذاي مصرفي و ميزان تابش نور خورشيد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي افزود: از آنجايي که کمبود ويتامين "دِ" بر سيستم ايمني تاثير دارد مي‌تواند بر بيماري‌هايي چون ام اس، ديابت نوع يک، بيماري‌هاي ريوي، سرطان‌هاي سينه و پروستات تاثيرگذار باشد.

به گزارش جهانبين نيوز، علي‌رغم اين که بسياري از مردم تصور مي‌کنند ويتامين "دي" فقط در بالا بردن قدرت سيستم ايمني بدن موثر است اما بايد گفت اين ويتامين جزء ويتامين‌هاي حياتي براي بدن بوده و فوايد بسياري دارد.

انتهاي پيام/۱۰۲۶ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg