کد مطلب: 204837
فوق تخصص ريه و مجاري تنفسي کودکان:
رشد دندان در کودک، دليل بر تب شديد نيست/ پرهيز جدي از خوراندن آرام‌بخش و مسکن به شيرخواران
تاریخ انتشار : 1400/02/13 10:52:51
نمایش : 1001
فوق تخصص ريه و مجاري تنفسي کودکان گفت: رشد دندان‌ها دليل بر تب شديد نيست و خانواده‌ها به‌هيچ‌وجه تب، در دوران شيرخواري را به رويش دندان نسبت ندهند؛ بنابراين حتماً از طبيب بخواهند نوزاد را معاينه کند.
به گزارش هفت چشمه، غلامرضا پناهنده فوق تخصص ريه و مجاري تنفسي کودکان در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: استفراغ و خس‌خس سينه در کودکان نشانه‌هايي از رفلکس معده است ولي اگر براي شيرخواري تشخيص رفلکس داده شود و به‌صورت معمول جواب ندهد بايد به سراغ تشخيص ديگري رفت.

وي افزود: مثلاً اگر استفراغ، تابلو غالب بيماري باشد بايد شيرخوار به لحاظ بيماري‌هاي متابوليک يا آلرژي‌هاي غذايي بررسي شود.

فوق تخصص ريه و مجاري تنفسي کودکان ادامه داد: معمولاً در شيرخواران سرفه‌ها همراه با صدايي شبيه به جابه‌جايي ترشحات است چراکه شيرخواران قادر به توليد خلط و دفع آن نيستند، بنابراين اگر شيرخواري تب و علائم تنگي نفس، نفس‌هاي تند و ناله‌مانند ندارد به نظر مي‌رسد تشخيص‌هايي همچون عفونت‌هاي تنفسي که راه‌هاي تنفسي تحتاني را درگير مي‌کنند يا رفلکس محتويات معده به راه‌هاي تنفسي دور از انتظار نيست.

پناهنده عنوان کرد: اگر نشانه‌هاي ذکر شده به‌صورت حاد و کوتاه‌مدت باشد بحث رفلکس کم‌رنگ‌تر مي‌شود و بيشتر عفونت‌هاي تنفسي و عواقب آن مطرح مي‌شود، در مواردي به دليل شيوع بالاي حساسيت تنفسي ممکن است اين نشانه‌ها ايجاد شود، در اين موارد استفاده از اسپري‌هاي استنشاقي مؤثر است و اگر سرفه‌ها بيش از سه هفته طول بکشد بايد بررسي بيشتري انجام شود.

وي ادامه داد: با توجه به شرايطي که در آن قرار داريم علائم تنفسي همچون سرفه، عطسه و آبريزش بيني هم بهتر است به‌عنوان عفونت تنفسي قلمداد شود و احتياط همه‌جانبه از اين لحاظ که کودک با ديگر اعضاي خانواده به‌ويژه گروه‌هاي پُر خطر ارتباط نداشته باشد، صورت گيرد، البته که ممکن است.

فوق تخصص ريه و مجاري تنفسي کودکان عنوان کرد: ويروس‌هاي ديگري غير از کرونا نيز در اين فصل اين نشانه‌ها را ايجاد کند ولي معقول اين است که در اين شرايط کرونا، تشخيص اول باشد تا خلاف آن ثابت شود، اگر کودک علائم شديدي ندارد نياز به تست PCR نيست مگر اينکه علائم کودک تشديد شود.

پناهنده با اشاره به اينکه به دليل شيوع کرونا حساسيت خانواده‌ها در خصوص کودکان و نوزادان بالا رفته و ممکن است هر علائمي را به اين بيماري ربط دهند، عنوان کرد: نوزادان قادر به بيان مشکلات خود نيستند و تنها با آزمايش مي‌توان بيماري را تشخيص داده و براي بر طرف شدن آن اقدامات اوليه را انجام داد.

وي خاطرنشان کرد: در برخي موارد ممکن است شيرخوار دچار حساسيت‌هاي ناشي از پروتئين گاوي که در شير خشک وجود دارد، شود؛ اين حساسيت‌ها معمولاً زمان‌بر و آزاردهنده هستند لذا بايد در مصرف سرلاک، لبنيات گاوي و شير خشک‌هاي معمولي احتياط کرد.

فوق تخصص ريه و مجاري تنفسي کودکان بيان کرد: مهم‌ترين کمکي که مي‌توان به اين شيرخوار کرد استفاده از شيرهاي هيدرولايز و هضم شده است که آلرژي‌زايي کمتري دارند، طيف وسيعي از اين شيرها در بازار وجود دارد که البته کمياب هستند به همين دليل اصرار پزشکان بر تغذيه کودک با شير مادر است تا از حساسيت‌ها به دور باشند.

پناهنده اضافه کرد: نه‌تنها شيرخواران بلکه هر فرد ديگري که اين روزها با تب، بيماري‌هاي تنفسي، اسهال و ديگر بيماري‌هاي گوارشي مراجعه مي‌کند، بايد فرض را بر ابتلا به کرونا گذاشته شود اما در نوزادان حتي اگر کرونا باشد هم سير، خوش‌خيم، محدود شونده و بسيار کوتاه خواهد بود.

وي افزود: رشد دندان‌ها دليل بر تب شديد نيست و خانواده‌ها به‌هيچ‌وجه تب در دوران شيرخواري را به رويش دندان نسبت ندهند بنابراين حتماً از طبيب بخواهند نوزاد را معاينه کند، در اين شرايط مصرف مکمل‌هايي مثل مولتي‌ويتامين ايرادي ندارد و اگر بيمار علائم اسهال ندارد مي‌شود از ترکيبات آهن هم استفاده کرد.

فوق تخصص ريه و مجاري تنفسي کودکان گفت: در 6 ماهه دوم سال اول زندگي کودک، مادر يک وظيفه خطير براي ايجاد اُنس نوزاد با غذا دارد، لازمه اين موضوع پرهيز از رفتارهاي تغذيه‌اي غلط همچون به زور غذا خوراندن به کودک، دنبال کودک راه افتادن، خوراندن غذاي زياد به نوزاد و... است.

پناهنده ادامه داد: مشکلات موضعي مثل آفت‌هاي دهاني، کانديدياز، عفونت‌هاي ويروسي، واکسيناسيون و... در 6 ماهگي مي‌تواند ازجمله عواملي باشد که در نوزادان ايجاد بي‌اشتهايي کند، اگر غير از اين بود با انجام معاينات، بررسي مخاط دهان و حفره گلو مي‌توان علت کم‌اشتهايي شيرخوار را تشخيص داد.

وي عنوان کرد: براي شيرخواران به‌هيچ‌وجه استفاده از آرام‌بخش‌ها و مسکن‌ها توصيه نمي‌شود اگر شيرخواري دچار کم‌خوابي يا بي‌خوابي است بايد علل آن ريشه‌يابي شود، کوليک در نوزادان در حدود سه‌ماهگي بسيار شايع است به دليل بروز اين عارضه، رفتارهاي تغذيه‎‌اي غلط از سوي کودک رخ مي‌دهد، همچنين بالا آوردن شير يا رفلکس در کودکان و مسائلي همچون حساسيت‌هاي غذايي و... نيز مي‌تواند از عوامل بروز کم‌خوابي در نوزاد باشد که بايد بررسي شود.

فوق تخصص ريه و مجاري تنفسي کودکان اظهار کرد: يکي از تظاهرات آلرژي‌ها، حساسيت‌هاي پوستي است که به‌صورت خارش بروز مي‌کند، از مواردي که باعث بروز حساسيت‌هاي پوستي مي‌شود مي‌توان به انتشار گرده گياهان، شوينده‌ها، مواد خوراکي، لباس‌ها و... اشاره کرد، که پدر و مادر مي‌توانند با دقت بررسي کنند تا علت خارش در کودکان کشف شود، براي درمان اين عارضه مي‌توان از داروهايي همچون پمادهاي موضعي و شربت‌هايي که مواد کاهنده خارش دارند تحت نظر پزشک و به‌صورت محدود استفاده کرد.

انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg