کد مطلب: 204759
سايه روشن ورزش هاي المپيکي در سال ۹۹؛
قرنطينه، ليگ و چند تورنمنت خارجي کوچک/ المپيکي‌ها در غار تنهايي
تاریخ انتشار : 1400/01/11 10:50:57
نمایش : 1137
با تعويق يک ساله المپيک و اوج گرفتن کرونا، تمامي اردوهاي تيم هاي ورزشي تعطيل شد و المپيکي هاي ايران که جملگي درگير مسابقات انتخابي و کسب سهميه بودند، اردوها را ترک کرده و به قرنطينه هاي خانگي رفتند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در سالي که گذشت، ورزش ايران مثل همه جاي دنيا به طور کامل تحت تاثير کرونا قرار داشت. ورزشي که سال را تعطيلي کامل و زير سايه منحوس کرونا آغاز کرد و اين بحران به اندازه اي فراگير بود که بيش از نيمي از سال ورزش ايران تقريبا تعطيل کامل بود.

از همين رو براي رشته هاي المپيکي نيز شرايط توفيري نداشت و مهمترين اتفاق سال ورزش بي ترديد هماني بود که همه دنيا را تحت تاثير قرار داد. پاندمي کوويد 19 و ويروس منحوس کرونا که همه چيز را در دنيا تعطيل کرد و تقريبا کل دنيا را به تعطيلي کشاند. ويروسي ناشناخته که تحفه چشم بادامي ها بود و از اواخر سال گذشته در سراسر دنيا فراگير شد اما به اندازه اي مرگبار، سخت و عجيب بود که غريب به يک سال تمام جهان و کره خاکي را اسير کرد، قربانيان بي شماري را گرفت و تمامي معادلات را زير و رو نمود. ورزش هم همانند هر پديده ديگري از تبعات اين ويروس منحوس مصون نماند و با آن گلاويز شد. تقريبا تمامي رويدادهاي ورزشي از جمله المپيک به عنوان بزرگترين و مهمترين فستيوال ورزشي دنيا تعطيل شدند تا يک بحران بزرگ و عجيب را تجربه کنيم.

با تعويق يک ساله المپيک و اوج گرفتن کرونا، تمامي اردوهاي تيم هاي ورزشي تعطيل شد. ورزشکاران المپيکي ايران که جملگي درگير مسابقات انتخابي و کسب سهميه بودند، اردوها را ترک کرده و به قرنطينه هاي خانگي رفتند. اتفاقي که نه در ايران بلکه در تمام دنيا رخ داد تا با پديده اي عجيب و بي نظير روبرو باشيم. ورزشکاران حرفه اي که در اوج دوران رياضت و تمرينات دشوار و زندگي اردويي ناگهان همه چيز را تعطيل کردند، به خانه رفتند، ورزش و رژيم را کنار گذاشتند و به جاي آن استراحت کردند! اتفاقي که در تاريخ ورزش بي سابقه بوده. تعطيلاتي که قريب به يک سال ادامه يافت و همه رشته ها را و ورزشکاران را در بر گرفت. اتفاقي که سبب شد ستاره هاي ورزشي رشته هاي مختلف از فرم مطلوب و ايده آل فاصله بگيرند و مجبور باشند همه چيز را از صفر شروع کنند.

با فروکش کردن پاندمي کوويد 19 و آغاز واکسيناسيون، ورزشکاران آرام آرام از غار قرنطينه بيرون آمدند و تمرينات و اردوها با رعايت سفت و سخت پروتکل ها و محدوديت هاي خاص به شکل جسته و گريخته و نصفه و نيمه آغاز شد. اردوهايي که قطعا نمي تواند زمان و روزهاي از دست رفته را جبران کند و بعيد به نظر مي سد ورزشکاري با ان مدل اردوها بتواند به اوج آمادگي روزهاي پيش از کرونا باز گردد. اتفاقي که بيش از همه المپيک را تحت تاثير قرار خواهد داد تا احتمالا بي کيفيت ترين المپيک تاريخ را شاهد باشيم.

رشته هاي المپيکي ايران سال متفاوتي را پشت سر گذاشتند و در ميانه کرونا و تحت تاثير يک شرايط عجيب و غريب سال را پشت سر گذاشتند.

واليبال؛ تزار روس روي نيمکت ايران

تعويق ناگهاني المپيک 2020 توکيو، اگرچه تقريبا براي تمامي رشته هاي ورزشي و قهرمانان المپيکي يک شوک نوميد کننده بود براي واليبال ايران حکم يک هديه آسماني را داشت تا بتواند نيمکت تيم ملي را زير و رو کند. با قطعي شدن تعويق الميپک، فدراسيون واليبال به سرعت ايگور کولاکوويچ مربي صربستاني خود را کنار گذاشت چرا که مجموعه فدراسيون به اين نتيجه رسيده بود علي رغم صعود به المپيک، ايگور مردي نيست که ما را به آرزوهايمان در توکيو برساند.

پس از قطع همکاري با ايگور کولاکوويچ، مهمترين بحث براي واليبال ايران انتخاب يک گزينه ايده آل براي رهبري آسمانخراش هاي ايران بود. يک انتخاب سخت و دشوار که براي آن هفته ها و ماه هاي زيادي سپري شد، جلسات متعددي برگزار شد و مذاکرات فراواني صورت گرفت. با تعويق يک ساله المپيک فدراسيون واليبال به اين نتيجه رسيد که براي انتخاب سرمربي تيم ملي عجله نکند و با توفيق اجباري پيش آمده فرصت کافي براي انتخاب يک گزينه خوب داشت. به ويژه اينکه هر چه اين انتخاب ديرتر صورت مي گرفت، هزينه کمتري روي دست فدراسيون مي گذارد که با توجه به قيمت افسارگسيخته دلار رقم قابل توجهي مي شود.

در نهايت گزينه نهايي فدراسيون ولاديمير آلکنو روس تبار بود؛ مردي که زمزمه هاي حضورش روي نيمکت تيم ملي واليبال ايران از مدتها پيش به گوش مي رسيد و در نهايت فدراسيون با تاخير فراوان از او رونمايي کرد. زمان حضور آلکنو در ايران، از فروردين‌ماه سال آينده است و بر اساس اين قرارداد، هدايت تيم ملي واليبال کشورمان تا پايان بازي‌هاي المپيک توکيو بر عهده اين مربي باتجربه روس خواهد بود. آلکنو مسير طول و درازي را در دنياي واليبال طي کرده و چمدانش از افتخار و مدال لبريز است و از اين رو از منظر افتخار و اعتبار گزينه بسيار مطلوبي است.

حضور در جمع 4 تيم برتر المپيک روياي بزرگي است که محمدرضا داورزني مدير کهنه کار فدراسيون درسرمي پروراند و از همين رو اقدام به جذب مربي بزرگ و گرانقيمتي چون آلکنو کرده.

حداقل خواسته فدراسيون واليبال ايران، حضور تيم ملي در مرحله يک چهارم المپيک است که با توجه به همگروهي ايران با ژاپن، لهستان، ايتاليا، کانادا و ونزوئلا، دور از انتظار نيست. واقعيت امر آن است که با توجه به تعدد مدعيان و البته قرعه اي که تيم ملي با آن روبرو شده، شانس موفقيت تيم ملي و رسيدن به جمع 4 تيم پاياني شايد چندان بالا نباشد به ويژه اينکه المپيک آوردگاهي است که همه تيم هاي بزرگ و قدر دنيا با تمام توان پاي به آن مي گذارند و بي ترديد موفقيت در چنين تورنمنتي دشوارتر است اما فدراسيون و داورزني نمي خواهند اين فرصت را از دست داده و از شانس حداقلي خود استفاده کنند و با آلکنو به خلق معجزه مي انديشند.

در سالي که گذشت ليگ برتر واليبال زنان و مردان نيز با فرمت جديد و به شکل متمرکز برگزار شد و به سرانجام رسيد.

در ليگ بانوان و بعد از برگزاري بازي هاي مرحله گروهي در 2 گروه، 4 تيم سايپا، ذوب آهن، پيکان و شهرداري قزوين به مرحله پاياني راه پيدا کردند که در پايان مرحله نهايي مسابقات، سايپا با پيروزي در همه مسابقات و کسب 18 امتياز قهرمان شد. ذوب‌آهن با کسب 12 امتياز عنوان نايب قهرماني را به دست آورد. پيکان با کسب 6 امتياز در جايگاه سوم قرار گرفت.

ليگ مردان نيز با حضور ۱۵ تيم شهرداري ورامين، سپاهان، شهرداري اروميه، پيکان، شهرداري گنبد کاووس، شهرداري قزوين، هورسان رامسر، آذر باتري اروميه، خاتم اردکان، سايپا، شهداب يزد، فولاد سيرجان، راه‌ياب ملل کردستان، لبنيات هراز و شهروند اراک آغاز شد.

 و در نهايت دو تيم شهرداري اروميه و فولا سيرجان به ديدار پاياني رسيدند. تيم شهرداري اروميه در ديدار رفت (22 اسفند)، 3 بر 2 حريف خود را شکست داد و فولاد سيرجان در ديدار برگشت (24 اسفند) 3 بر صفر نماينده اروميه را از پيش رو برداشت تا نتيجه مسابقه سوم، تيم قهرمان سي‌وچهارمين دوره ليگ برتر مردان را مشخص کند.

در آخرين سه‌شنبه سال دو تيم در سومين مسابقه به مصاف هم رفتند و تيم فولاد سيرجان 3 بر يک حريف خود را شکست داد تا با کسب دومين برد برابر اين تيم، عنوان قهرماني سي‌وچهارمين دوره ليگ برتر مردان را از آن خود کند.

بسکتبال؛ کامبک معکوس، بار Nام!

براي بسکتبال مهمترين اتفاق برگزاري انتخابي کاپ آسيا بود. تورنمنتي که بعد از يک تعطيلي طولاني برگزار شد و ايران بودن چند ستاره کليدي اش نظير حامد حدادي و صمد نيکخواه بهرامي به قطر سفر کرد. همه تصور مي کردند با توجه به شرايط موجود بسکتبال ايران کار بسيار آساني را پيش رو داشته باشد اما کابوس کامبک ناکامي در اين تورنمنت دوباره براي ايران تکرار شد.

در پنجره دوم انتخابي کاپ آسيا عربستان و سوريه دو حريف ما بودند و با توجه به سطح متفاوت دو رقيب با بسکتبال ايران و البته کيفيت ستاره ها به نظر مي رسيد ايران کار آساني را پيش رو داشته باشد اما در دوحه همه پيش بيني ها نقش برآب شد و دوباره کابوس شکست به صورت ما چنگ زد؛ با همان فرمول هميشگي. يک کامبک معکوس. قصه هميشه تکرار. سندورمي که در جان ما افتاده و به نطر قابل علاج نيست. يک بيماري مزمن. يک شکست دردناک و يک ناکامي غيرمنتظره. برابر حريفي که آخرين بار با اختلاف وحشتناک 50 گل آنها را شکست داده بوديم. رقيبي از دل جنگ، آتش و خون. تيمي که از ويرانه هاي دمشق ققنوس وار برخاست و ما را مبهوت کرد. آسمان‌خراش‌ها در نخستين ديدار خود در دوحه برابر عربستان به ميدان رفتند که با نتيجه 71 بر 64 به يک پيروزي سخت رسيدند. اما در ديدار دوم کاخ پوشالي آرزوها فرو ريخت و برابر سوريه هميشه بازنده و جنگ زده متحمل شکست غيرمنتظره 77 بر 70 شدند.

برگزاري ليگ برتر در نيمه دوم سال از ديگر اتفاقات بسکتبال ايران بود که به دليل کرونا با فرمت جديد و به شکل متمرکز در تالار بسکتبال آزادي برگزار شد و در پايان مرحله گروهي و مرحله اول پلي آف در پايان سال تيم هاي شهرداري گرگان، مس رفسنجان، پالايش نفت آبادان، ذوب آهن، اکسون، شيميدر، مهرام و کوچين (جوانان ۲۰۲۰) به مرحله دوم پلي آف صعود کردند و ادامه رقابتها در فروردين سال جاري برگزار خواهد شد.

ليگ برتر بسکتبال زنان اما در سال 99 به سرانجام رسيد و بهمن در فينال 2 بر يک مهرام را شکست داد و قهرمان شد. مهرام به نايب قهرماني بسنده کرد و نارسينا نيز سوم شد.

هندبال؛ ميزباني پر!

مهمترين اتفاق سال کهنه هندبال از دست رفتم ميزباني رقابتهاي هندبال قهرماني جوانان آسيا در شيراز بود. با رايزني هاي بسيار پس از مدتها قرار بود هدنبال ميزبان يک ايونت آسيايي باشد و از آخرين روزهاي سال گذشته در شيراز آغاز شود اما در نهايت کنفدراسيون هدنبال آسيا به بهانه کرونا و اعلام چند کشور براي عدم سفر به ايران اين ميزباني را از ايران گرفت و به بحرين واگذار کرد پس از اعطاي امتياز ميزباني به بحرين، به‌کلي برگزاري مسابقات لغو شد.

فدراسيون هندبال نيز به ازاي اين ميزباني از دست رفته تورنمنت بين المللي چند جانبه يزد را با حضور دو تيم خارجي برگزار کرد که در پايان اين رقابتها تيم نوجوانان ايران در رده نخست ايستاد، تيم جوانان عراق دوم شد و تيم منتخب يزد و تيم جوانان ازبکستان مشترکا در جايگاه سوم قرار گرفتند.

فعاليت هندبال ايران با توجه به عدم راهيابي به المپيک تنها به برگزاري ليگ محدود شد و ليگ را در تمامي رده هاي سني برگزار کرد. در ليگ برتر هندبال مردان در فينال تيم شاملي کازرون با نتيجه 22 بر 20 مس کرمان را شکست داد و با 26 امتياز قهرمان ليگ برتر شد.

در ليگ برتر هندبال زنان در فينال اشتادسازه موفق شد با نتيجه 29 بر 26 شاملي کازرون را شکست داده و از عنوان قهرماني خود دفاع کند.

وزنه برداري؛ برگزاري ليگ در دو رده

وزنه برداري نيز بعد از صدور مجوز از سوي ستاد کرونا در ورزش بسيار ديرتر از ساير رشته ها اردوهاي خود را استارت زد.

مهمترين برنامه وزنه برداري برگزار ليگ برتر وزنه برداري در دو رده بزرگسالان و جوانان در اهواز بود که در پايان تيم گهر زمين با 1532 امتياز در ليگ بزرگسالان قهرمان شد و تيم عقاب با 1503 امتياز در جايگاه نخست ليگ جوانان ايستاد.

تکواندو؛ دشت طلايي از صوفيه و استانبول

برگزاري ليگ هاي رده هاي مختلف، برپايي اردوهاي تيم ملي و حضور در دو تورنمنت بين المللي از جمله اتفاقات تکواندو در يک سال سخت بود.

در ليگ برتر مردان تيم شهرداري ورامين و کن به فينال رسيدند که شهرداري ورامين در ديداري حساس و نفس‌گير موفق شد با نتيجه قاطع ۶ بر ۲ لوازم خانگي کن را از پيش‌رو بردارد و هفتمين کاپ قهرماني را بالاي سر ببرد؛ هوگوپوشان لوازم خانگي کن بر سکوي نايب قهرماني ايستادند.

در ليگ برتر زنان فتح صدر البرز با کسب 12 امتياز موفق شد کاپ قهرماني جام شانزدهم را بالاي سر ببرد؛ لوازم خانگي کن با 9 امتياز بر سکوي نايب قهرماني ايستاد و شرکت رهنما تجارت آراز امين با 6 امتياز سوم شد.

حضور در هشتمين دوره تورنمنت بين المللي صوفيه 2021 – G1 نخستين تورنمنت خارجي بود که تکواندو ايران در روزهاي پاياني سال در آن حضور يافت. اين تورنمنت در رده سني بزرگسالان و گروه مردان و زنان با حضور 390 تکواندوکار در بلغارستان برگزار شد و حسين لطفي، سروش احمدي، اميرمحمد بخشي، مهران برخورداري و سجاد مرداني به عنوان نمايندگان ايران در اين مسابقات به مصاف رقباي خود رفتند. در پايان اين رقابت‌ها، تيم ملي تکواندو ايران که توسط حسين لطفي و اميرمحمد بخشي موفق به کسب 2 مدال طلا شد و با 240 امتياز در مجموع مردان و زنان توانست عنوان سومي را بدست آورد. تيم اردن با 3 طلا، 3 نقره، يک برنز و 530 امتياز قهرمان شد؛ تيم انگليس با 3 طلا، يک نقره، 2 برنز و 450 امتياز بر سکوي نايب قهرماني ايستاد.

تيم تکواندو زنان ايران نيز در هشتمين دوره تورنمنت بين المللي ترکيه 2021 – G1 در رده سني بزرگسالان با حضور 535 تکواندوکار در استانبول برگزار شد، شرکت کرد و در پايان اين رقابت‌ها موفق به کسب يک مدال طلا (زهرا پوراسماعيل)، يک نقره (غزل سلطاني) و 4 برنز (ناهيد کياني، پريسا جوادي، يلدا ولي نژاد و مليکا ميرحسيني) شد.

کاراته؛ باران مدال در استانبول

کاراته ايران همانند ساير رشته هاي رزمي سال پر فراز و نشيبي داشت و بعد از صدور مجوز ستاد مبارزه با کرونا اردوهاي خود را به طور منظم برگزار کرد. ليگ برتر و سوپرليگ کاراته در دو بخش مردان و زنان آغاز شد که ادامه آن به سال جاري موکول شد.

اما بي ترديد مهمترين اتفاق در کاراته، حضور در نخستين مرحله ليگ چجهاني کاراته وان در استانبول بود که کاراته کاهاي ايران بعد از بيش از يک سال قرنطينه در اين رقابتها شرکت کردند و البته نتايج درخشاني کسب کردند.

اولين مرحله ليگ جهاني کاراته وان ۲۰۲۱، طي روز هاي ۲۲ الي ۲۴ اسفند با حضور 584 کاراته‌کا از 72 کشور در استانبول ترکيه آغاز شد و در اين رقابتها نمايندگان کاراته ايران به ۵ مدال طلا، نقره و برنز رسيدند.

در اين مسابقات ذبيح الله پورشيب و سجاد گنج زاده طلايي هاي کاراته ايران بودند. رزيتا عليپور به دليل مصدوميت در مسابقه فينال حاضر نشد و به مدال نقره بسنده کرد. در ديدارهاي رده بندي نيز علي اصغر آسيابري و سارا بهمنيار موفق شدند مدال برنز را کسب کنند. شيما آل سعدي و فاطمه صادقي ديگر ملي پوشان کشورمان بودند که تا مرحله رده بندي پيش آمدند ولي موفق به کسب مدال نشدند.

در پايان اين رقابت‌ها، تيم ملي ترکيه با کسب 3 مدال طلا، 4 مدال نقره و 3 مدال برنز به مقام قهرماني رسيد. اسپانيا با کسب 3 مدال طلا و 2 مدال نقره نايب قهرمان شد و تيم کاراته کشورمان با دو طلا، يک نقره و 2 برنز در جايگاه سوم ايستاد.

تيم کوميته مردان ايران در رقابت هاي کاراته وان استانبول ۲۰۲۱ با کسب ۲ طلا و يک برنز بهترين عملکرد را در ميان تمام تيم هاي شرکت کننده داشت.

کوميته مردان ايران در اين مسابقات ۲ طلا توسط ذبيح الله پورشيب و سجاد گنج زاده و يک مدال برنز توسط علي اصغر آسيابري بدست آورد. بعد از ايران، ترکيه با يک طلا و يک نقره در جايگاه دوم قرار گرفت و مصر و ايتاليا با يک طلا و يک برنز مشترکا در جايگاه سوم ايستادند.

بوکس؛ بازگشت ليگ به رينگ

بوکس بعد از بيش از يک دهه تعطيلي در سال کهنه موفق شد ليگ برتر را دوباره راه اندازي کند که اين رقابتها با حضور 10 تيم به شکل متمرکز در اراک برگزار شد و در پايان پليمر خليج فارس در فينال رقابتها موفق شد با حساب 7 بر يک هيات بوکس خوزستان را شکست دهد. تيم‌هاي هيات بوکس خوزستان و باران پل اراک هم به ترتيب دوم و سوم شدند.

با توجه به تداوم بحران کرونا آيبا آخرين مسابقات جهاني گزينشي المپيک در فرانسه را لغو کرد و قرار بر اين شد تا بقيه سهميه هاي باقي مانده را بر اساس رنکينگ تقسيم کند.

بوکسورهاي تيم ملي ايران اما از بعد از صدور مجوز ستاد کرونا در اردو بودند و دو ديدار درون اردويي و اردوي مشترک با تيم بوکس جوانان آذربايجان و تيم بوکس وسريه برگزار کردند.

جودو؛ پايان کابوس تعليق

جودو ايران سال متفاوت و دشواري را پشت سر گذاشت. جودوکاران علاوه بر کرونا بحران تعليق را نيز پيش رو داشتند  و در نيمه سال در 26 شهريور ماه دادگاه CAS براي رسيدگي به شکايت ايران درباره اين پرونده برگزار شد که آرش ميراسماعيلي، محمدرضا داورزني و نصرالله سجادي نمايندگان ايران در اين دادگاه بودند. دادگاهي که براي صدور راي نهايي بسيار معطل کرد و چندين بار صدور راي نهايي را به تعويق انداخت اما سرانجام در واپسين روزهاي سال، بعد از سه بار تعويق براي اعلام راي پرونده شکايت فدراسيون جودو ايران، در نهايت راي به نفع ايران صادر و تعليق را رفع کرد.

دادگاه حکميت ورزش با ارسال نامه‌اي به تهران رأي به نفع ايران صادر کرد تا در نهايت تعليق جودو ايران برداشته و پرونده شکايت ايران از فدراسيون جهاني بسته شود.

پس از اعلام اين راي، فدراسيون جودو بلافاصله مسابقات سوپرليگ را با حضور 18 تيم به شکل متمرکز در تهران برگزار کرد و در پايان ديدار فينال بين تيم‌هاي رعد پدافند هوايي سمنان و خوشگوار مشهد برگزار شد که رعد پدافند در مبارزه‌اي نزديک و تماشايي به پيروزي 4 بر 3 رسيد و قهرمان شد. تيم خانه جودو ملک هم با برتري 4 بر 3 مقابل تاسيسات ترخان نوشهر به مقام سوم رسيد.

همچنين با صدور مجوز حضور تيم ملي جودو ايران براي براي حضور در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در قرقيزستان، اردوي تيم ملي در روزهاي پاياني سال تشکيل شد.

شمشيربازي؛ دبل 6 در بوداپست

شمشيربازي برخلاف ساير رشته هاي المپيکي استارت تمرينات خود را ديرتر از همه زد و ليگ خود را نيز به شکل محدود برگزار کرد.

در ليگ برتر شمشيربازي، در رشته سابر دانشگاه آزاد بر سکوي قهرماني سابر ايستاد و تيم‌هاي اشتادسازه در جايگاه دوم و تيم آکادمي ساري بر رتبه سوم اسلحه سابر ايستادند.

در اسلحه اپه سپاهان قهرمان و اشتادسازه نايب قهرماني شدند و دانشگاه آزاد سوم شد.

در اسلحه فلوره، تيم آکادمي سرهنگ پور قهرمان شد. اشتادسازه نايب قهرمان و دانشگاه آزاد سوم شدند.

بدين ترتيب در پايان رقابتهاي اين فصل ليگ برتر شمشيربازي اشتادسازه در سه اسلحه نايب قهرمان شد. دانشگاه آزاد با کسب يک عنوان قهرماني به کار خود خاتمه داد. سپاهان و آکادمي روزبه سرهنگ پور با کسب يک قهرماني و شهداي شورمست مازندران با کسب يک عنوان سومي به کار خود خاتمه دادند.

در ليگ شمشيربازي زنان و در اسلحه سابر، سپاهان قهرمان شد، حمل و نقل ريلي الوند دوم و فولاد آلياژي يزد سوم شدند.

در اسلحه اپه زنان، آکادمي آذربايجان شرقي به قهرماني رسيد، سپاهان دوم شد و هيات شمشيربازي تهران در جايگاه سوم ايستاد.

حضور در جام جهاني شمشيربازي مجارستان در واپسين روزهاي سال تنها تورنمنت خارجي شمشيربازان بود. در رقابتهاي انفرادي مجتبي عابديني، علي پاکدامن، نيما زاهدي در مرحله يک شانزدهم و محمد رهبري در محله يک هشتم حذف شدند.

در رقابتهاي تيمي نيز تيم سابر ايران پس از شکست لهستان و مصر در يک چهارم برابر کره شکست خورد و در گروه بازنده ها با برد فرانسه و شکست برابر آمريکا به رتبه ششم بسنده کرد.

تير و کمان؛ نقره نعمتي از فزاع

فعاليت هاي تير و کمان نيز محدود به برگزاري ليگ شد.

در ماده ريکرو و در بخش بانوان تيم اشتادسازه با ۱۶ امتياز قهرمان شد. تيم ‌هاي دانشگاه آزاد و آکادمي راد به ترتيب با ۱۴ و ۹ امتياز در رده‌هاي دو و سوم قرار گرفتند.

در ريکرو مردان، تيم دانشگاه آزاد با 37 امتياز قهرمان شد، تيم نيروي زميني اردبيل و آکادمي راد با 26 امتياز در رده هاي دوم و سوم قرار گرفتند.

در ماده کامپوند و در بخش زنان، آکادمي راد، مس کرمان و مقاومت عاشورا آذربايجان شرقي به ترتيب اول تا سوم شدند و کامپوند مردان نيز  آکادمي راد،  آلفا و فولاد آلياژي ايران در رتبه هاي اول تا سوم ايستادند.

در پايان ليگ برتر تيراندازي با کمان بهترين کمانداران در هر بخش معرفي شدند. بر اين اساس شيوا شجاع‌مهر از تيم اشتادسازه و رضا شباني از تيم دانشگاه آزاد بهترين کمانداران در رشته ريکرو شدند و محمدصالح پاليزبان و گيسا بايبوردي از تيم آکادمي راد اين عنوان را رشته کامپوند از آن خود کردند.

تنها تورنمنت خارجي تير و کمان در سال 99 مربوط به رقابتهاي پاراتير و کمان فزاع امارات شد که زهرا نعمتي نماينده ايران بود و کماندار کشورمان در هفتمين دوره مسابقات پاراتيراندازي با کمان فزاع امارات با برتري مقابل کمانداران هند و اوکراين فيناليست شد و در فينال مسابقات با نتيجه ۶ بر ۲ مقابل کمانداري از ترکيه شکست خورد و نايب قهرمان شد و مدال نقره اين بازي‌ها را بدست آورد.

تيراندازي؛ يک طلا و 2 نقره آنلاين از کويت

تيراندازي جزو نخستين رشته هاي بود که براي برگزار مسابقات و اردوها مجوز گرفت و کار خود را شروع کرد. برگزاري ليگ در ماده هاي مختلف در دو بخش مردان و زنان عمده ترين فعاليت تيراندازي در سال 99 بود.

در تپانچه بادي مردان سپاهان با کسب 35 امتياز و 7 برد به عنوان قهرماني دست يافت. تيم شهيد لطفي هوافضا با 27 امتياز دوم و تيم باشگاه مقاومت با 23 امتياز سوم شدند.

در تپانچه بادي زنان هيات تيراندازي استان قم با کسب 25 امتياز در جايگاه نخست ايستاد و مقاومت و هيات تيراندازي مازندران به ترتيب با 17 امتياز در جايگاه هاي دوم و سوم قرار گرفتند.

در تفنگ بادي مردان 6 تيم رقابت کردند که در پايان هيات ايلام با ۲۵ امتياز با قرار گرفتن در صدر جدول به عنوان

قهرمان شناخته شد. سپاهان نيز با ۲۱ امتياز نايب قهرمان و تيم باشگاه مقاومت هم با ۱۷ امتياز در جايگاه سوم ايستاد.

در تفنگ بادي زنان 5 تيم پا به رقابت گذاشتند که در نهايت تيم دانشگاه آزاد با 20 امتياز به عنوان قهرمان و تيم مقاومت با 16 امتياز به عنوان نايب قهرماني دست يافت. تيم هيات قم هم با 12 امتياز سوم شد.

حضور در رقابتهاي تيراندازي تپانچه قهرماني آسيا که به شکل آنلاين و به ميزباني کويت برگزار شد، تنها حضور بين المللي تيراندازان بود که البته به شکل راه دور و آنلاين انجام شد و تيراندازان ايران در دو بخش آقايان و بانوان يک مدال طلا و 2 نقره کسب کردند.

در تپانچه زنان، هانيه رستميان با کسب امتياز 580 با قرار گرفتن در جايگاه نخست به عنوان قهرمان شناخته شد. گلنوش سبقت الهي با امتياز 579 نايب قهرمان شد. مينا قرباني نيز با امتياز 576 در جايگاه چهارم آسيا قرار گرفت. در اين ماده 44 تيرانداز حضور داشتند. در تپانچه مردان نيز، جواد فروغي تيرانداز المپيکي کشورمان با امتياز 587 پس از نماينده هند که عنوان چهارمي رنکينگ جهان را دارد، به عنوان نايب قهرماني دست يافت.

دووميداني؛ انتخابات، خار دردسرساز و ليگ!

مهمترين اتفاق براي دووميداني در سال 99 برگزاري انتخابات فدراسيون و خروج دووميداني از قريب به يک سال و نيم بلاتکليفي بود. در اين انتخابات که به دور دوم کشيده شد، هاشم صيامي دبير سابق فدراسيون و دست راست مجيد کيهاني رئيس رد صلاحيت شده پيشين، توانست به شکل عجيبي بر ايوب ابتهاج و افشين داوري دو گزينه وزارتي پيروز شود و به عنوان رئيس جديد فدراسيون دووميداني انتخاب شود تا کماکان سياست هاي کيهاني در اين فدراسيون جاري باشد!

دووميداني در سالي که گذشت شاهد لغو تمامي تورنمنت هاي بين المللي خود در رشته هاي مختلف بود. در سال 99 و طبق اعلان کنفدراسيون دووميداني آسيا، دووميداني پياده روي قهرماني آسيا در ژاپن، دووميداني نوجوانان قهرماني آسيا، دووميداني صحرانوردي قهرماني آسيا در هنگ کنگ، دووميداني صحرانوردي قهرماني آسيا در چين و رقابتهاي دووميداني قهرماني آسيا در چين لغو شدند. چهار دووميداني کار ايران در سال 99 در تورنمنت هاي بين المللي و اردوهاي خارجي حضور يافتند.

فرزانه فصيحي دونده سرعت در صربستان اردوي خود را برپا نمود و حضور طولاني مدتي را تجربه کرد و در رقابتهاي داخلي اين کشور 4 مرتبه شرکت کرد و 2 قهرماني و 2 نايب قهرماني کسب نمود.

حسن تفتيان دونده المپيکي براي برپايي اردو به فرانسه رفت و در مسابقات داخلي اين کشور 3 قهرماني و 2 نايب قهرماني کسب کرد.

احسان حدادي پرتابگر ديسک ايران اما سال جنجالي را پشت سر گذاشت. او ابتدا در پاييز 99 براي انجام عمل جراحي خار پاشنه خود با حمايت فدراسيون دووميداني و کميته ملي المپيک به کشور آلمان سفر پر سر و صدايي داشت و بعد از يک ماه اقامت در اين کشور به ايران بازگشت و در ادامه در زمستان براي برپايي اردوي آماده سازي خود راهي آمريکا شد و تمرينات خود را زير نظر مک ويلکينز در کمپ تمريني چلوويستا تمرينات خود را ادامه مي دهد. حدادي طبق برنامه تا اواخر فروردين در امريکا خواهد ماند.

سجاد هاشمي دونده دوهاي سرعت ايران که براي برپايي اردوي آماده سازي ترکيه رفت، در مسابقات داخلي ترکيه شرکت کرد و در ماده ۲۰۰ متر موفق شد با ثبت حدنصاب ۲۱.۲۱ ثانيه قهرمان شود و رکورد ملي در اين ماده را پس از ۱۷ سال ارتقا دهد و در ماده ۴۰۰ نيز موفق به کسب عنوان نايب قهرماني شد.

برگزاري ليگ داخل سالن و ليگ دووميداني و ليگ صحرانوردي از جمله فعاليت هاي دووميداني در سال 99 بود.

در ليگ داخل سالن مردان پليمر خليج فارس قهرمان شد و تيم‌هاي سپاهان و سايپا هم در جايگاه دوم و سوم قرار گرفتند. در ليگ داخل سالن زنان بازهم پليمرخليج فارس بر سکوي نخست ايستاد.  تيم‌هاي سپاهان و سداد نيز به ترتيب دوم و سوم شدند.

در بيست و چهارمين دوره رقابت‌هاي ليگ برتر دووميداني مردان سپاهان به مقام قهرماني دست يافت، تيم پليمر خليج فارس در رده دوم ايستاد و تيم دانشگاه آزاد به مقام سوم بسنده کرد. در ليگ برتر دووميداني زنان تيم سپاهان قهرمان و دانشگاه آزاد نايب قهرمان شدند. پليمر خليج فارس نيز بر سکوي سوم ايستاد.

مسابقه دو صحرانوردي بانوان با قهرماني تيم اصفهان در بخش تيمي و پريسا عرب از سيستان و بلوچستان در بخش انفرادي به پايان رسيد. مسابقه دو صحرانوردي مردان با قهرماني چابهار در بخش تيمي و محمدجعفر مرادي از تهران در بخش انفرادي به پايان رسيد.

شنا، شيرجه و واترپلو؛ پايان روياي واترپلو، اميد به شنا

حذف ناباورانه واترپلوي ايران از المپيک بي ترديد مهمترين اتفاق سال فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو بود. قرار بود رقابت هاي واترپلوي انتخابي المپيک در آسيا به ميزباني قزاقستان برگزار شود، اما شيوع ويروس کرونا موجب لغو اين پيکارها شد. در نهايت فدراسيون جهاني اعلام کرد که قهرمان آسيا به توکيو سفر خواهد کرد.

استدلال فينا يک ماده قانوني بود که بر اساس آن در صورت لغو تورنمنت انتخابي بايد يک تک مسابقه بين دو تيم برتر قاره برگزار شود و برنده سهميه المپيک را بگيرد. از آنجايي که بر اساس رنکينگ جهاني و آخرين مسابقات رسمي يعني بازي هاي آسيايي، قزاقستان و ژاپن در رده اول و دوم بودند، عملا اين دو تيم مشمول بند قانوني فينا مي شدند اما با توجه به ميزباني ژاپن در المپيک، قزاقستان رسما بدون بازي جواز حضور در المپيک را کسب مي‌کرد.

اين موضوع سبب اعتراض رسمي فدراسيون و کميته ملي المپيک ايران شد و ايران درخواست کرد با توجه به ميزباني ژاپن اين تيم از شرايط انتخابي حذف شود و فينا براي انجام مسابقه اي بين ايران يعني تيم سوم آسيا و قزاقستان تصميم بگيرد. در اين مدت مسئولان فدراسيون ايران بسيار تلاش کردند تا مسئولان کنفدراسيون آسيا و فدراسيون جهاني را قانع کنند تا حداقل يک مسابقه انتخابي برگزار شود، اما اين اتفاق رخ نداد و به اين ترتيب ژاپن به عنوان ميزبان المپيک و قزاقستان به عنوان قهرمان آسيا در پيکارهاي المپيک توکيو حاضر خواهند بود.

با اين وجود سي‌امين دوره ليگ برتر واترپلو برگزار شد و تيم‌هاي دانشگاه آزاد و شهيد نوفلاح به فينال رسيدند که در در پايان با نتيجه ۱۴ بر ۷ به سود تيم دانشگاه آزاد به پايان رسيد و قهرمان شد تيم هاي شهيد نوفلاح و رعد پدافند هوايي به ترتيب بر سکوهاي دوم و سوم ايستادند.

فدراسيون قصد داشت رقابتهاي ليگ برتر شنا و ليگ برتر شيرجه را نيز برگزار کند که با توجه به شرايط اپيدمي ويروس کرونا در کشور و محدوديت‌ در ترددهاي بين شهري و لزوم صيانت از سلامت ورزشکاران، رقابت هاي ليگ برتر شناو ليگ برتر شيرجه به تعويق افتاد.

دوچرخه سواري؛ پايان دوران رئيس ناکام، پايان ليگ نيمه کاره

مهمترين اتفاق در دوچرخه سواري پايان دوران رياست خسرو قمري بود که بعد از دو دوره رياست با ناکامي محض به پايان رسيد. دوره رياست خسرو قمري رييس فدراسيون دوچرخه سواري 6 دي به پايان رسيد و وزارت ورزش پس از گذشت 17 روز که فدراسيون بدون سرپرست بود بالاخره تصميم گرفت در روز هجدهم سرپرست اين فدراسيون را تعيين کند و افشين داوري سرپرست سابق فدراسيونهاي بوکس و واليبال به عنوان سرپرست فدراسيون دوچرخه سواري تعيين شد. جالب اينکه داوري به محض حضور در فدراسيون دوچرخه سواري براي انتخابات فدراسيون شطرنج نامنويسي کرد!

وزارت ورزش و جوانان در روزهاي پاياني سال اقدام به ثبت نام از کانديداي رياست اين فدراسيون کرد که در نهايت 16 نفر براي حضور در انتخابات نامنويسي کردند و جالب اينکه کميسيون تطبيق وزارت ورزش تنها صلاحيت 5 کانديدا را براي حضور در انتخابات تاييد کرد و بقيه تاييد نشدند! اسامي کانديداهاي تاييد صلاحيت شده براي حضور در انتخابات رياست فدراسيون دوچرخه‌سواري به شرح زير است: عبدالرحمن قاسمي‌نافچي، سيدرضا ميرابوطالبي، نوربخش عسکري، محمود رشيدي و حامد جولائي.

محسن سلگي دبير سابق فدراسيون، رد صلاحيت شد. جالب اين‌که وي به‌دليل حضور در انتخابات از سمت خود هم کناره‌گيري کرده بود. همچنين ادگار شمعونيان، سرمربي پيشين تيم ملي هم رد صلاحيت شد.

زمان برگزاري مجمع انتخاباتي فدراسيون دوچرخه‌سواري هنوز توسط وزارت ورزش و جوانان اعلام نشده و با توجه به گفته‌هاي مهدي علي‌نژاد، احتمالاً سال ۱۴۰۰ انتخابات اين فدراسيون برگزار خواهد شد.

برگزاري ليگ هاي دوچرخه سواري در ماده هاي مختلف از ديگر فعاليت هاي فدراسيون بود و جالب اينکه همه ليگ ها به شکل نيمه کاره پايان يافت! با توجه به شيوع ويروس کرونا و نزديک شدن به پايان سال و شروع ليگ 1400، فدراسيون دوچرخه سواري پس از بررسي هاي لازم، رسما پايان مسابقات ليگ برتر در رشته هاي مختلف را اعلام کرد.

در ليگ پيست مردان تيم سپاهان با مجموع امتياز 1764 قهرمان ليگ برتر پيست شد. تيم مس رفسنجان با مجموع امتياز1250 در جايگاه دوم قرار گرفت و تيم پيشگامان کوير يزد هم با مجموع امتياز 1173 در رده سوم جاي گرفت.

در ليگ پيست زنان هيات هرمزگان با مجموع امتياز ۱۰۸۵ قهرمان ليگ پيست بزرگسالان شد. تيم ايران دخت تهران با مجموع امتياز۸۵۷ در جايگاه دوم قرار گرفت و آسمان آبي مشهد هم با مجموع امتياز ۷۴۸ در رده سوم جاي گرفت.

در ليگ جاده بزرگسالان زنان تيم هيات هرمزگان با مجموع امتياز 359 قهرمان ليگ جاده بزرگسالان بانوان شد. تيم دستجردي يزد با مجموع امتياز318 در جايگاه دوم قرار گرفت و تيم هيات اصفهان هم با مجموع امتياز 296 در رده سوم جاي گرفت.

در ليگ پيست جوانان پسر، تيم آسمان آبي با مجموع امتياز ۹۳۰ قهرمان ليگ پيست جوانان شد. تيم هيات قزوين با مجموع امتياز۷۴۰ در جايگاه دوم قرار گرفت و هيات البرز هم با مجموع امتياز ۶۵۱ در رده سوم جاي گرفت.

در ليگ پيست جوانان دختر، تيم نيشابور الف با مجموع امتياز 1343 قهرمان ليگ برتر پيست جوانان شد. تيم مس رفسنجان با مجموع امتياز1030 در جايگاه دوم قرار گرفت و تيم سپاهان هم با مجموع امتياز 956 در رده سوم ايستاد.

در ليگ کراس کانتري، تيم دانشگاه تبريز با مجموع امتياز 242 قهرمان کراس کانتري شد. تيم آکادمي فراز با مجموع امتياز 132 در جايگاه دوم قرار گرفت و تيم هيات ناجا هم با مجموع امتياز 112 در رده سوم جاي گرفت.

در تنها مسابقه بين المللي دوچرخه سواري فرانک پرتوآذر دختر ملي پوش ايران در تورنمنت بين‌المللي دوچرخه سواري کوهستان ترکيه شرکت کرده بود، در مسابقه نخست چهاردهم و در مسابقه دوم هشتم شد.

قايقراني؛ ليگ، اردو و ديگر هيچ

با لغو مسابقات انتخابي المپيک در آسيا و جهان، تنها فعاليت قايقراني در سالي که گذشت، برگزاري ليگ در رشته هاي مختلف و برپاي اردوهاي تيم ملي براي حضور در رقابتهاي گزينشي سال آينده بود که مهمترين آن ها روئينگ انتخابي المپيک آسيا و اقيانوسيه است که طبق اعلام فدراسيون جهاني قرار است ۱۵ تا ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ در توکيو برگزار شود.

رقابتهاي ليگ برتر قايقراني در رشته هاي مختلف نيز برگزار شد و قهرمانان مشخص شدند.

در ليگ برتر آبهاي آرام زنان بحرگستر پارس با ۱۶۲ امتياز قهرمان شد، لاتيدان آوش با ۱۳۸ امتياز در رده دوم قرار گرفت و آواي شهرکرد با ۱۳۱ امتياز جايگاه سوم را بدست آورد.

در در ليگ برتر آبهاي آرام مردان نيز تجهيزات قايقراني سپاهان با ۱۶۶ امتياز قهرمان شد، دانشگاه آزاد با ۱۳۷ امتياز در رده دوم قرار گرفت و ميداف با ۱۳۲ امتياز جايگاه سوم را بدست آورد.

در ليگ برتر اسلالوم زنان آواي شهرکرد با ۶۷ امتياز قهرمان نخستين دوره شد، دلفين ياسوج با ۶۳ امتياز رده دوم را به خود اختصاص داد و مقاومت البرز با ۵۷ امتياز جايگاه سوم را بدست آورد.

در ليگ برتر اسلالوم مردان دلفين ياسوج با ۷۰ امتياز قهرمان شد، مقاومت البرز با ۶۵ امتياز رده دوم را به خود اختصاص داد و آواي شهرکرد با ۵۷ امتياز جايگاه سوم را بدست آورد.

در ليگ برتر روئينگ زنان باشگاه آرتميس با ۱۴۱ امتياز قهرمان اولين دوره ليگ برتر روئينگ بانوان شد، دانشگاه آزاد با ۱۳۷ امتياز در رده دوم قرار گرفت و پاس همدان با ۸۱ امتياز سوم شد.

در ليگ برتر روئينگ مردان دانشگاه آزاد با ۱۴۶ امتياز قهرمان نخستين دوره شد، شهرداري بجنورد با ۱۲۰ امتياز عنوان نايب‌قهرماني را بدست آورد و بندر گناوه با ۹۴ امتياز در جايگاه سوم قرار گرفت.

بدمينتون؛ ليگي که تلفات داد!

بدمينتون نيز خيلي دير کار خود را در سال کهنه آغاز کرد و مهمترين فعاليت آن برگزاري ليگ در رده هاي مختلف بود.

در ليگ برتر بدمينتون زنان تيم ميلاد تبريز به مقام قهرماني رسيد و تيم آکادمي ايران زمين مقام دوم و ذوب و روي صبا صنعت زنجان مقام سوم مسابقات را کسب نمودند.

در ليگ برتر بدمينتون مردان تيم رعد پدافند هوايي قم به مقام قهرماني رسيد و تيم صنايع اردکان مقام دوم و دانشگاه يزد مقام سوم مسابقات را کسب نمودند.

دستاورد اين ليگ اما مصدوميت ثريا آقايي تنها شانس المپيکي بدمينتون ايران بود که با مصدوميت شديد از ناحيه رباط پا ليگ را در نيمه راه از دست داد و حالا شانس بسيار کمي براي المپيکي شدن دارد. آقايي با رنکينگ زير 100 از شانس خوبي براي کسب سهميه المپيک توکيو برخوردار بود و بايد در رقابتهاي پيش روي گزينشي شرکت مي کرد که با مصدوميت زانو و انجام عمل جراحي فعلا خانه نشين است. اگرچه با تعويق رقابتهاي انتخابي کورسوي اميد باقي مانده اما مشخص نيسشت تا زمان برگزاري اين رقابتها ثريا شرايط حضور در ميدان را خواهد داشت يا نه.

ژيمناستيک؛ سوت و کور در در انتظار کسب سهميه

ژيمناستيک يکي از رشته هايي بود که از پاندمي کرونا بيشترين آسيب را ديد و در شرايطي که در نزديکي کسب سهميه المپيک قرار داشت، با لغو رقابتها فعلا در انتظار باقي مانده. ديکي از مواردي که در سال 99 در روند فعاليت‌هاي ژيمناستيک تاثيرگذار بود، لغو پياپي مسابقات در سطح آسيا و جهان بود. در اوايل ارديبهشت قرار بود مسابقات قهرماني آسيا برگزار شود، اما به دليل شيوع ويروس کرونا لغو شد. اين اتفاق در براي مسابقات جهاني ايروبيک و همچنين جام جهاني قطر نيز که يکي از مراحل کسب سهميه المپيک بود، رخ داد تا ژيمناستيک ايران سال بسيار کم‌رقابتي را داشته باشد.

جام جهاني قطر تاثير زيادي در روند کسب سهميه المپيک داشت و حضور در اين رويداد و کسب رتبه خوبي، شانس سعيدرضا کيخا براي المپيکي شدن را بالا مي‌برد، اما لغو آن باعث شد تا همه چيز در حالت خلأ بماند. فدراسيون جهاني هنوز روند تعيين نفرات باقيمانده براي حضور در المپيک را اعلام نکرده و همين مسئله باعث شده تا همه چيز به سال 1400 موکول شود.

يکي از اتفاقات مهم براي ژيمناستيک در سال 99 انتصاب سرپرست دبيري بود. در بهمن ماه پس از استعفاي محسن سليماني که با فشار وزارت ورزش  رخ داد، زهرا اينچه‌درگاهي نزديک به چهار ماه فدراسيون متبوعش را بدون دبير اداره کرد و همين مسئله انتقاداتي را نيز به دنبال داشت. سرانجام روز 18 خرداد و پس از چهار ماه، حميد هاشمي به عنوان سرپرست دبيري منصوب شد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg