کد مطلب: 204681
در حادثه منطقه مرزي سروان چه گذشت؟
حادثه سراوان؛ از جنجال قاچاقچيان تا موج سواري رسانه‌هاي معاند/ طرح «رزاق» چرا به مذاق برخي خوش نيامد؟
تاریخ انتشار : 1399/12/08
نمایش : 1036
طي روزهاي اخير برخي رسانه هاي معاند سعي کردند از حادثه اي که با نقش آفريني گروهي از قاچاقچيان و تروريست‌ها در يکي از مناطق مرزي سروان رخ داد، براي جوسازي و ايجاد ناامني استفاده کنند.

به گزارش  هفت چشمه به نقل از ديار آفتاب؛ طي روزهاي اخير جريانات معاند در راستاي اهداف شوم و پليد خود با تمام ابزارهاي رسانه‌اي در حال موج‌سواري بر روي اتفاقي هستند که در يکي از مناطق مرزي شهرستان سروان استان سيستان بلوچستان و با منفعت‌طلبي برخي قاچاقچيان حرفه‌اي سوخت و به‌خصوص تروريست‌ها رقم خورده است.

 اما حقيقت ماجرا چيست؟ پرواضح است منطقه مرزي سيستان و بلوچستان به لحاظ امنيتي و تحرکات گروه‌هاي تروريستي و به لحاظ مسائل اقتصادي در حوزه قاچاق حرفه‌اي مواد مخدر و سوخت ازجمله بخش‌هاي حساس و بسيار مهم است و گروهک‌هاي معاند با توجه هم‌جواري منطقه با مرز کشور پاکستان همواره به دنبال ايجاد نا امني در اين منطقه هستند.

از سوي ديگر قاچاقچيان عمده سوخت در منطقه افراد متمکني هستند که از اين طريق درآمدهاي هنگفتي را کسب مي‌کنند و بعضاً سوخت‌هايي همچون بنزين و گازوئيل را در حجم‌هاي چند هزار ليتري قاچاق مي‌کنند اما بخشي از مردم مناطق مرزي با توجه به اينکه در اين منطق زمينه اشتغالي را ندارند و فرصت‌هاي شغلي برايشان فراهم نيست در حجم‌هاي محدودي اقدام به سوخت بري به آن‌سوي مرز و فروش آن براي امرارمعاش خود مي‌کنند.

طي سال‌هاي اخير سپاه پاسداران که مسئوليت تأمين امنيت مرزهاي شرقي کشور به‌خصوص در منطقه سيستان و بلوچستان را بر عهده دارد به‌منظور قانوني کردن اين سوخت بري‌هاي محدود براي کساني که شغل و منابع درآمدي ندارند و از طرفي مقابله با قاچاق سازمان‌يافته سوخت در حجم وسيع و تنگ کردن عرصه بر تروريست‌هايي که امنيت اين منطقه را با مخاطره روبه‌رو مي‌کنند با ارائه طرحي تحت عنوان «رزاق» به دنبال ساماندهي اين موضوع، قانوني کردن اين فعاليت و کاهش مخاطرات براي سوخت بران و تخصيص سهميه ماهيانه‌اي به افراد مذکور نموده است.

در مجموع هم‌زمان با مطرح‌شدن راه‌اندازي گذر مرزي در منطقه بلوچستان و نهادينه شدن فعاليت سوخت برها به جهت کاهش تلفات جاني و جاده‌اي و تأمين رزق و روزي مردم مرزنشين، طرح رزاق توسط دولت و سپاه روند اجرايي گرفت و طبق اين طرح هر فرد مجاز به حمل مقداري مشخص سوخت از گذر مرزي شد.

در قالب اين طرح مرزنشيناني که در ۲۰ کيلومتري مرز زندگي و سوخت‌بري مي‌کنند، شناسايي و براي آن‌ها کارت رزاق صادر مي‌شود تا سوخت قانوني دريافت کنند، براي هر کارت رزاق اجازه ورود و خروج يک خودرو از مرز داده‌شده که معيشت  ۵ خانواده از آن تأمين مي‌شود.

اين طرح براي هويت دادن به مرزنشينان سوخت ‌بر و حفظ امنيت مرزهاي کشور براي اولين بار به‌صورت پايلوت در مرز سراوان در مرحله اجرا قرار گرفت و از زماني که اين طرح در سيستان و بلوچستان  اجرا شد، برخي افراد و گروه‌هايي که منافع خود را در خطر ديدند از اجراي آن ناراضي هستند.

در حادثه منطقه مرزي سروان چه گذشت؟

بر اساس اعلام معاون امنيتي انتظامي استاندار سيستان و بلوچستان روز دوشنبه ساعت 8 صبح در گذرگاه مرزي شمسير سراوان که باهدف توجه به معيشت مرزنشينان ايجادشده است برخي سوخت براني که مبادرت به انتقال غيرقانوني سوخت مي‌کردند در آن‌سوي مرز تجمع کرده و قصد داشتند از محل گذر رسمي وارد شوند که بيش از دو ساعت مذاکره انجام‌شده تا در چهارچوب قواعد از اين گذر عبور کنند که درنهايت تجمع آن‌ها منجر به تيراندازي از سوي مأموران پاکستاني مي‌شود و هجوم شدت پيدا مي‌کند که جمعيت با شکست درب‌هاي گذر مرزي وارد مي‌شوند که در همين بين به علت تيراندازي آن‌سوي مرز چهار نفر مجروح و يک کشته مي‌شود.

همچنين در بين جمعيت افرادي از فرصت استفاده کرده و به سمت پاسگاه شمسير حمله مي‌کنند و يک دستگاه موتورسيکلت از مأموران مرزباني را آتش مي‌زنند به سمت خودروهاي نظامي نيز سنگ پرتاب کرده و در حالي که هيچ کس حق ورود بدون مجوز به حريم پاسگاه را ندارد اما اين افرد اقدام به ورود به پاسگاه مي‌کنند تا درنهايت شرايط تحت کنترل نيروهاي مرزباني قرار مي‌گيرد، همچنين روز بعد نيز عده اي با سوءاستفاده از اين اتفاق شيشه هاي فرمانداري سراوان را شکسته و متفرق مي شوند.

بلافاصله بعد از اين حادثه جوسازي‌هايي در فضاي مجازي و رسانه‌هاي معاند در راستاي ايجاد آشوب شکل مي‌گيرد تا حدي که تصاويري غير واقع به‌عنوان کشته‌شدگان اين حادثه منتشر مي‌شود، تصويري که متعلق به يکي از شهداي کشمير در سال ۲۰۱۷ و تصويري از يک زن و فرد زخمي که توسط اکانتهاي پاکستاني در سه چهار سال قبل منتشر شده بود اخيراً توسط تجزيه‌طلبان براي فضا سازي و تحريک مردم مورداستفاده قرارگرفته است.

(نمونه‌اي از چند تصوير دروغ که توسط رسانه هاي معاند و افراد وابسته در مورد حوادث سراوان استفاده شد)

 

اما حقيقت ماجراي سروان اين است که دو گروه مخالف راه‌اندازي طرح معيشتي «رزاق» و گذر مرزي براي ساماندهي و قانوني کردن فعاليت سوخت بران ساکن مناطق مرزي هستند؛ اول تروريست‌ها به اين دليل که يکي از راه‌هاي ترددشان به خاک ايران در قالب خودروهاي سوخت‌بر است ‏و حالا با توجه به اينکه اين خودروها بايد حتماً از گذر مرزي عبور کنند و مورد تجسس قرار گيرند مخالف اين طرح‌اند.

از طرف ديگر مافياي سوخت هم به علت اينکه حجم ميزان جابجايي سوخت براي آن‌ها محدود شده و سودهاي کلان خود از تاراج منابع کشور را از دست رفته مي بينند با حمايت معاندان در اين اقدامات ناامن کننده همراهي مي کنند و به دنبال کارشکني در اجراي طرحي هستند که به دنبال بهبود معيشت و ارتقاي امنيت مردم مناطق مرزي است.

رئيس مجمع نمايندگان استان مرکزي:

ضد انقلاب و قاچاقچيان عمده سوخت در اتفاقات سراوان دخالت دارند/ طرح «رزاق» معيشت مرزنشينان را تامين مي کند

عليرضا نظري رئيس مجمع نمايندگان استان مرکزي در گفتگو با ديارآفتاب در خصوص اتفاقات رخ داده در سراوان استان سيستان و بلوچستان، گفت: مردم مناطق مرزي کشور از جمله مردم استان پهناور سيستان و بلوچستان با مشکلات اشتغال دست و پنجه نرم مي کنند و به همين دليل با انجام فعاليت هايي از جمله کوله بري يا ساير مبادلات مرزي مانند قاچاق سوخت، معيشت خود را تامين مي کنند.

وي افزود: براي سامان دادن به اين معضل، طرحي از قبل مطرح بود که بجاي اينکه مردم منطقه از طريق قاچاق، معيشت خود را تامين کنند که مشکلات زيادي از جمله ناامني جاده، درگيري با نيروي انتظامي، تيراندازي و ... دارد، افراد به صورت قانوني اقدام به تبادل سوخت يا کالا با خارج از مرز کنند که به مشکلات مذکور هم برخورد نکنند. با اين کار علاوه بر اينکه درگيري هاي خواسته و ناخواسته در مرزها کاهش مي يابد، سود متعارفي هم به مرز نشينان مي رسد و معيشت آنان تامين و عنوان قاچاق هم از فعاليت آنان حذف مي شود.

نظري ادامه داد: همچنين به ازاي ارز حاصل از فروش، مي توان کالاهايي که کشور به آن نياز دارد را از کشورهاي همسايه وارد کرد و از اين اقدام در راستاي دور زدن تحريم ها استفاده کرد. با توجه به اينکه امروز در شرايط تحريمي قرار داريم، ارزآوري براي کشور و يا تهاتر ارزي و آوردن کالاي مورد نياز به جاي ارز، يکي از اولويت هاي اصلي کشور براي دور زدن تحريم ها است.

رئيس مجمع نمايندگان استان مرکزي با بيان اينکه قطعا انجام چنين طرحي با سنگ اندازي بدخواهان نظام رو به رو مي شود، گفت: دشمنان قسم خورده نظام اسلامي قطعا حاضر نيستند اين طرح که با نام رزاق در استان سيستان و بلوچستان اجرايي شده به ثمر برسد، لذا ضد انقلاب در اتفاقي که روزهاي اخير در سراوان رقم خورد قطعا دخيل بوده اند.

وي قاچاقچيان عمده سوخت را يکي ديگر از عاملان ناآرامي روزهاي گذشته سراوان دانست و تاکيد کرد: قطعا چنين افرادي که سود هاي چشمگير و غيرمتعارفي از قاچاق سوخت مي بردند، امروز با اجرايي شدن اين طرح ناراضي مي شوند و همين باعث مي شود دست به ايجاد ناآرامي بزنند. به بيان ديگر تا قبل از اجرايي شدن اين طرح، ساکنان محلي که سوخت را به خارج از مرزها جا به جا مي کردند براي قاچاقچيانِ اصلي سوخت کار مي کردند و پول اندکي از اين کار مي گرفتند ولي امروز با اجرايي شدن طرح رزاق، خودشان براي خودشان کار مي کنند. به همين خاطر قاچاقچيان عمده سوخت خود را متضرر مي بينند و به همين دليل دست به اقدامات نا آرام کننده مي زنند.

نظري خاطرنشان کرد: البته اين ناآرامي ها نياز به بررسي بيشتري دارد تا عاملان آن به دقت شناسايي و مجازات شوند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg