کد مطلب: 204673
دانا گزارش مي‌دهد؛
نسخه‌پيچي برجامي اصلاح‌طلبان براي دولت آينده/‌ امتياز دادن به آمريکا چه دستاوردي براي حاميان برجام دارد؟
تاریخ انتشار : 1399/12/05 13:46:53
نمایش : 984
نسخي پيچي اصلاح طلبان براي دولت آينده و تلاش براي زنده نگه داشتن برجام درحالي موجبات گستاخي آمريکايي ها و احتمالا پس از آن اروپايي ها را فراهم کرده که هنوز روشن نيست دستاورد وقت کشي هاي آمريکا براي حاميان برجام چيست.

به گزارش  هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ برجام کليدواژه اي است که در طول 5 سال گذشته اصلاح طلبان و جريان حامي دولت توانست بيشترين بهره برداري را از آن داشته باشد؛ به بهانه برجام فعاليت هسته اي کشور که سال‌ها دانشمندان جوان هسته اي در مسير آن ممارست کرده بودند تعطيل شد، امتيازات يک جانبه به اروپا و آمريکا داده شد، بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي آنقدر در کشور برو و بيا کردند که خانه زاد شدند، نفوذ و جاسوسي از کشور به بيشترين حد خود رسيد و در نهايت بر خلاف آنچه در برجام توافق شده بود، تحريم هاي شديدتر عليه ملت ايران اعمال شد.

اما به نظر مي رسد کليد واژه برجام همچنان براي برخي نان آور است. اين روزها که اقدام جمهوري اسلامي ايران براي خروج از پروتکل الحاقي به اخبار داغ رسانه هاي داخلي و بين المللي تبديل شده است، جرياني در داخل کشور تلاش مي کند تا به هر شکلي که شده با چنگ و دندان برجام را حفظ کند.

علي رقم اينکه برجام يک معاهده بود که ايران در يک سوي آن و کشورهاي اروپايي و آمريکا در سوي ديگر آن قرار داشتند اما هيچ گاه در عمل اقدامي از سوي طرف هاي مقابل جمهوري اسلامي ايران صورت نگرفت ايران به تمام تعهداتي که در جريان اين معاهده داده بود پايبند ماند و حتي داوطلبانه به عضويت پروتکل الحاقي در آمد تا بيش از پيش حسن نيت خود را نشان دهد.

عمل نکردن به تعهدات از سوي طرف هاي مقابل عملا به منزله لغو اين معاهده بود کمااينکه آمريکا در دوران رياست دونالد ترامپ با امضاي رئيس جمهور خروج خود را از برجام را رسما اعلام کرد، اما در سوي ديگر ماجرا يعني ايران، تيم مذاکره کننده و حاميان برجام بدون ذره اي لغزش بر زنده بودن اين معاهده که حالا ديگر يک اقدام خود خواسته بود پافشاري کردند.

رئيس جمهور بارها در اظهارات مختلف بر زنده بودن برجام تاکيد کرد و تلاش کرد مسئوليت پاسخگويي درباره برجام را از شانه دولت برداشته و به گردن نظام بيندازند. روحاني اين را گفت که برجام تصميم نظام بود نه دولت که يک دولت آن را اجرا کند و دولت بعد بخواهد آن را اجرا نکند!

اين سخنان رئيس جمهور به منزله تلاش براي زنده نگه داشتن برجام بود تا به هر نحوي از انحاء حضانت فرزند ديپلماسي ظريف را به دولت بعد واگذار کند، البته تلاش ها براي احيا برجام تنها به رئيس جمهور محدود نشد.

با جدي شدن تصميم ايران براي خروج از پروتکل الحاقي و اجراي قانون «اقدام راهبردي براي لغو تحريم ها»، ناقضان برجام به تلاطم افتادند، رئيس جمهور آمريکا چند روز قبل از زمان تعيين شده در قانون براي خروج از پروتکل الحاقي در سخناني اعلام کرد که مکانيزم ماشه را لغو خواهد کرد و تنها دو روز مانده به زمان تعيين شده، رافائل گروسي رئيس آژانس بين المللي انرژي اتمي به ايران سفر کرد تا با وزير امور خارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي ديدار کند.

پايان سفر گروسي در سوم اسفند ماه با صدور يک بيانيه مشترک با سازمان انرژي اتمي همراه بود و آن اينکه رئيس آژانس توانست با فرصت 3 ماه اي از ايران براي ايجاد روزنه اميد در اجراي قانون مجلس به وين برگردد.

امتياز گيري گروسي اگرچه نوعي فرصت گيري از سوي آژانس محسوب مي شد، اما محمدقوچاني، فعال رسانه اي اصلاح طلب در روزنامه سازندگي از آن به عنوان تولد دوباره برجام نام برد.

وي در ادامه مجلس را نشانه گرفت و اضافه کرد: جرياني در مجلس ميخواست ذيل قانون راهبردي لغو تحريم‌ها، در عمل فاتحه برجام را بخواند و اکنون با تولد دوباره آن مواجه شده‌است، فکر مي‌کردند سوم اسفند، روز مرگ برجام خواهدبود، دولت آينده بدون ترديد اين مسير را ادامه خواهدداد!

عباس عراقچي هم در اظهاراتي گفت: اقدام ايران در پنجم اسفند به منزله خروج از برجام نيست! تلاش عراقچي براي زنده نگه داشتن برجام البته امري طبيعي است اما چشم بستن به بدعهدي آمريکا و اروپا نسبت به ملت ايران و نقض آشکار تعهداتشان طبيعي نيست.

صادق زيباکلام نيز در گفت و گو با روزنامه آرمان در حالي مسئوليت برجام را به گردن دولت آينده انداخت که آن را مقدمه اي براي توافق با غرب دانست. زيباکلام  دولت آينده را ناچار به تغييري در سياست خارجي دانسته و گفته بعد از اينکه دولت در 1400 سر کار آمد  توافق صورت خواهد گرفت؛ من اسمش را برجام 1400 مي‌گذارم!

نسخي پيچي اصلاح طلبان براي دولت آينده و تلاش براي زنده نگه داشتن برجام اما موجبات گستاخي بيش از پيش آمريکا و احتمالا پس از آن اروپايي ها را فراهم کرده است.

آنتوني بلينکن وزير امور خارجه آمريکا  شب گذشته  در کنفرانس خلع سلاح بار ديگر از تلاش دولت آمريکا براي تقويت و طولاني‌تر کردن برجام از طريق همکاري با متحدان و شرکاي خود سخن گفت.

وي در اينباره گفته است: ما همچنين از طريق همکاري با شرکا و متحدان خود تلاش خواهيم کرد برجام را تقويت و طولاني‌تر کنيم و به ساير حوزه‌هاي حساس از جمله فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌کننده ايران در منطقه و برنامه موشک‌هاي بالستيک اين کشور نيز بپردازيم.

برجام طولاني تر يعني بازي موش و گربه آمريکا با ايران و وعده هايي که هيچ گاه عملي نخواهد شد. اما جاي سوال است که اين وقت کشي ها و امتياز دادن به غرب چه دستاوردي براي جريان اصلاح طلب و حاميان برجام خواهد داشت.

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg