کد مطلب: 204661
کنترل حملات نقرس با چند راهکار ساده
تاریخ انتشار : 1399/11/30
نمایش : 1447
نقرس به صورت يک حمله ناگهاني بروز مي‌کند، اين حملات مي‌توانند به مفاصل، تاندون‌ها و بافت‌هاي ديگر آسيب برسانند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، نقرس نوعي التهاب مفصل است که حدود ۲ درصد مردم به خصوص آقايان را درگير مي‌کند. در واقع تمام مفاصل در خطر ابتلا هستند اما در اغلب موارد، مفصل انتهاي انگشت بزرگ پا درگير مي‌شود؛ در اين صورت مفصل قرمز و متورم و دردناک مي‌شود.

اين بيماري از افزايش غيرعادي ميزان اسيد اوريک خون بروز پبدا مي‌کند. اسيد اوريک يکي از ضايعاتي است که در جريان متابوليسم بدن به طور طبيعي توليد مي‌شود و ميزان زياد آن به مرور به شکل کريستال‌هايي در بين مفاصل تجمع پيدا مي‌کنند و واکنش‌هاي التهابي نشان مي‌دهند.

افراد مبتلا به اين بيماري بايد بيش از پيش مراقب تغذيه خود باشند. لازم است در مرحله اول به فکر کاهش مواد غذايي سرشار از پورين ( بازهاي آلي) بوده و حساسيت سلول‌ها به انسولين را بهبود دهند. بايد گفت که داشتن رژيم غذايي فاقد پورين نمي‌تواند درمان نقرس باشد اما در کنترل حملات آن نقش مهمي دارد. در اين گزارش توصيه‌هايي براي کنترل و کاهش حملات نقرس ارائه مي‌دهيم.

رسيدن به وزن مناسب

چاقي جزو عوامل خطرساز ابتلا به نقرس است. کاهش وزن در افراد چاق مي‌تواند به کاهش حملات نقرس کمک زيادي کند اما گرسنگي کشيدن و استفاده از  رژيم‌هاي لاغري سخت گيرانه و پرپروتئين را توصيه نمي‌شود. علاوه بر اين بايد از لاغري سريع نيز پرهيز کرد زيرا همه اين عوامل باعث افزايش اسيداوريک شده و در نهايت خطر بروز حملات نقرس بيشتر مي‌شود.

 کاهش دريافت کالري، کاهش ميزان غذا و همچنين کاهش مواد غذايي سرشار از قند‌هاي ساده براي کاهش وزن و بهبود حساسيت سلول‌ها به انسولين ضروري است. به اين نکته توجه داشته باشيد که ميزان فعاليت‌هاي بدني را نيز افزايش دهيد تا زودتر به هدف خود برسيد.

کاهش مصرف مواد غذايي سرشار از پورين

البته لازم نيست مصرف مواد غذايي حاوي پورين را به طور کامل حذف کنيد. در حالت کلي گوشت‌هاي قرمز، الکل، ماهي‌ و غذا‌هاي دريايي باعث افزايش خطر ابتلا به بيماري نقرس مي‌شوند. توصيه مي‌شود مصرف گوشت قرمز، گوشت پرندگان و ماهي را به حدود ۱۲۰ تا ۱۸۰ گرم در روز کاهش دهيد.

بهتر است از مصرف نوشيدني‌هاي گازدار يا آبميوه‌هاي صنعتي بپرهيزيد. اين ترکيب حاوي فروکتوز بالاست که در کمپوت ها، دسر‌هاي حاضري، ماست‌هاي معطر و شيرين، انواع شيرينيجات و شيرمال و غلات صبحانه و برخي چاشني‌ها مانند کچاپ، مربا‌ها و ژله‌ها وجود دارد.

از بين مواد غذايي حاوي بيشترين ميزان پورين؛ مي‌توان به دل و قلوه، ميگو، عصاره‌ گوشت، جگر و  ماهي ساردين اشاره کرد. مارچوبه، قارچ ها، گل کلم، اسفناج، آرد جوي دوسر، حبوباتي مانند عدس، لوبياها، نان و غلات کامل، نخودفرنگي، ماهي آب‌هاي سرد، سبوس و جوانه‌ي گندم، گوشت گاو و گوساله، گوشت پرنده‌ها مانند مرغ و بوقلمون نيز جزو مواد غذايي هستند که ميزان پورين آن‌ها متوسط است.

علاوه بر اين‌ها نوشيدني‌هايي مانند چاي، قهوه، نوشيدني‌هاي گازدار، پنير، ميوه‌ها و آب ميوه ها، بادام، شير، تخم مرغ، قند، شربت و آبنبات‌ها نيز حاوي ميزان کمي پورين هستند که بايد در گنجاندن آن‌ها در برنامه غذايي دقت داشت.

به اين نکته دقت داشته باشيد که نيازي به حذف کامل اين مواد غذايي نيست. لازم است که با نظر پزشک برنامه ريزي کرده و به طور محدودي از اين مواد غذايي استفاده کنيد.

حملات نقرس

کاهش مصرف مواد غذايي حاوي چربي‌هاي اشباع شده

چربي‌هاي اشباع شده قدرت بدن براي دفع اسيداوريک را کاهش مي‌دهند. مصرف غذا‌هاي سنگين و حاوي چربي زياد باعث افزايش خطر چاقي مي‌شود که به خودي خود خطر حملات نقرس را افزايش مي‌دهد. براي مقابله با اين حملات لازم است که جايگزين‌هاي غذايي را دريابيد. مي‌توانيد به جاي گوشت‌هاي قرمز پرچرب از قسمت سفيد و سينه بدون پوست مرغ، عدس، نخود و گوشت‌هاي کم چرب، آن هم به ميزان کم استفاده کنيد.

همچنين به جاي پنير‌هاي پرچرب از پنير‌هاي کم چرب يا پنير سويا آن هم با حفظ تعادل مصرف کنيد. روغن زيتون و روغن کانولا و روغن کتان را جايگزين کره، روعن نارگيل و روغن پالم کنيد. شير کم چرب، خامه سويا، نوشيدني سويا، شير برنج و شير بادام جايگزين شير و خامه شوند. کافي است با پزشک خود مشورت کنيد و به جاي حذف کامل مواد غذايي از جايگزين‌هاي مناسب استفاده کنيد.

تامين آب بدن را جدي بگيريد

نوشيدن آب کافي به کاهش حملات نقرس کمک مي‌کند. توصيه مي‌کنيم روزانه حداقل دو ليتر آب بنوشيد. چون کاهش آب بدن يکي از عوامل افزايش خطر بروز حملات نقرس است. افزايش آب مصرفي مي‌تواند باعث تسريع دفع اسيد اوريک شود. در صورت ابتلا به نقرس قطع کامل مصرف قهوه توصيه نمي‌شود. چون به عقيده برخي متخصصان مصرف منظم و کم قهوه به خصوص در آقايان يک تأثير جزئي محافظتي از اين بيماري دارد.

مصرف کربوهيدرات‌هاي ساده را محدود کنيد

کربوهيدرات‌هاي ساده در هر نوع محصول غذايي وجود دارد. از منابع اصلي آن مي‌توان به قند سفيد، شکر سرخ، شربت ذرت، عسل، شيره‌ قند، مربا، ژله، کارامل‌ها، شيريني‌جات، شکلات، غلات شيرين، بيسکوئيت‌ها، آبنبات ها، سس کچاپ، شيرکاکائو، ماست‌هاي ميوه اي، بستني، شير‌هاي طعم دار، آب ميوه ها، کمپوت و نوشابه‌ها اشاره کرد.

لازم است مصرف اين مواد غذايي را تا حد امکان کاهش دهيد. مصرف الکل يکي از عوامل اصلي ابتلا به نقرس است که تحت هيچ عنوان توصيه نمي شود.

کدام مواد غذايي براي کاهش حملات نقرس  مفيد است؟

محصولات لبني کم چرب، سبزيجات و ميوه‌ها در حد تعادل، آجيل‌ها و همچنين غلات کامل براي افراد مبتلا به نقرس خوب هستند. نتايج برخي از پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که ميزان چربي اندک موجود در محصولات لبني مي‌تواند به کاهش خطر نقرس کمک کند. توصيه مي‌کنيم که در طول روز ميزان پروتئين، کربوهيدرات‌ها و چربي‌هاي دريافتي را در سه وعده‌ غذايي و ميان وعده‌ها تقسيم کنيد. اگر خودتان قادر به مديريت برنامه غذايي نيستيد با يک متخصص تغذيه مشورت کنيد.

مصرف ويتامين C را افزايش دهيد

نتايج برخي از پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که مصرف ويتامين C و ميزان اسيد اوريک در ارتباط هستند. ويتامين C مي‌تواند نقش محافظتي ايجاد کند، اما مصرف مکمل اين ويتامين نياز به بررسي‌هاي بيشتر و توصيه‌ پزشک معالج دارد. بهتر است مصرف ميوه‌ها و سبزيجات حاوي ويتامين C را افزايش دهيد.

از بهترين منابع اين ويتامين مي‌توان به فلفل دلمه‌اي قرمز، کيوي، پرتقال، انبه، بروکلي، توت فرنگي، آب گريپ فروت و آب سبزيجات اشاره کرد. البته پيشنهاد مي شود مصرف سبزيجات حاوي پورين مانند مارچوبه، قارچ ها، گل کلم و اسفناج را محدودتر کنيد اما براي قطع کامل مصرف هر ماده‌ غذايي با پزشک معالجتان مشورت کنيد.

انتهاي پيام/570ه

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg