کد مطلب: 204589
کمبود ها ، دست و پاگيرگردشگري در بام ايران/ بهشت ايران در پيچ و خم مشکلات گردشگري
تاریخ انتشار : 1399/10/30 12:02:28
نمایش : 1014
استان چهارمحال و بختياري با وجود جاذبه هاي طبيعي بسيار با مشکلات عديده گردشگري دست و پنجه نرم مي کند که اين مشکلات دست و پاگير گردشگران شده و نارضايتي برخي از آن ها را به دنبال دارد.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز ؛ استان "چهارمحال و بختياري" يکي از استان‌هاي کشور ايران و مرکز ان شهرکرد است. اين استان با ۱۶٬۳۳۲ كيلومتر مربّع وسعت بيست و دومين استان کشور از نظر مساحت مي‌باشد.

استان چهارمحال و بختياري از جمله مناطق كوهستاني فلات مرکزي ايران محسوب مي‌شود و بين ۳۱ درجه و ۹ دقيقه تا ۳۲درجه و ۳۸ دقيقه عرض شمالي و ۴۹ درجه و ۳۰ دقيقه تا ۵۱ درجه و ۲۶ دقيقه طول شرقي گرينويچ قرار دارد. اين استان از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگيلويه و بويراحمد و از سمت شمال غربي به استان لرستان محدود مي‌شود.
 
نام "چهارمحال و بختياري" اشاره به دو بخش چهارمحال و منطقهٔ بختياري دارد. چهارمحال بخشي روستانشين ميان اصفهان و منطقهٔ بختياري بود محال جمع مکسر کلمه محل به معني ناحيه و مکان است و چهار محال يعني چهار ناحيه که عبارت بودند از: لار، کيار، ميزدج و گندمان. در تقسيمات کنوني استان، لار و کيار در شهرستان شهرکرد، ميزدج در شهرستان فارسان و گندمان در شهرستان بروجن قرار مي‌گيرد.

منطقه بختياري نيز که از دير باز کوچ گاه ايل بزرگ يختياري بوده و هست، هم اکنون شامل شهرستانهاي کوهرنگ، فارسان، اردل و لردگان مي‌باشد.    

اين استان سرزمين چهار فصلي است که  سرشار از جاذبه هايي با قله ها ي سر به فلک کشيده به دياري سرشار از ديدني هاي طبيعي، باستاني، تاريخي، زيارتي و تفريحي است.
 
با توجه به تغييراتي که در سبک زندگي امروزي ايجاد شده گردشگري اهميت فوق‌العاده‌اي يافته و سرزمين بکر و چهارفصل چهارمحال و بختياري با رودهايي خروشان و قله هايي سربه فلک کشيده مي تواند به حق ميزباني براي طبيعت دوستان باشد.
 
اما هرچند ظرفيت هاي طبيعي اين استان براي جذب گردشگران مطلوب است اما هنوز تا رفع موانع و مشكلات گردشگري چهارمحال و بختياري فاصله است چراکه اين استان با مشكلات زيرساختي، بازاريابي، بهداشت و سلامت، كمرنگ شدن جاذبه هاي فرهنگي، عدم درك صحيح از گردشگري، فقدان انگيزه در مسوولان محلي، تعصبات قومي- قبيله اي، فقدان برنامه ريزي، همچنين پژوهش و نظارت، مشكلات مربوط به منابع انساني، مشكلات گردشگري و مشكلات مربوط به صنايع دستي مواجه است.
 
شايد عدم رشد مطلوب گردشگري در اين استان ناشي از محروميتي است که به دوش دارد .
 

کمبود امکانات گردشگري در چهارمحال و بختياري موج مي زند
 
مرضيه موسوي يکي از گردشگران در چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: اهل تهران هستم و چون در اين استان دوست و آشنا زياد دارم هميشه بهار يا تابستان به چهارمحال و بختياري سفر مي‌کنم.

وي با بيان اينکه هواي تميز و مطبوع در اين استان دو فاکتور مهمي است که آن را همواره در ليست مقاصد انتخابيم قرار مي‌دهد افزود: من بسيار سفر مي‌کنم اما طبيعت بکر چهارمحال و بختياري را در هيچ جاي کشور نديدم.

موسوي خاطرنشان کرد: صرف نظر از حال خوبي که در چهارمحال و بختياري دارم اما اين استان از کمبود امکانات بسياري رنج مي‌برد و برخي از گردشگاه‌هاي آن از کمترين امکانات نيز برخوردار نيستند.

وي ادامه داد: نبود جاده‌هاي دسترسي مناسب و وجود نقاط حادثه‌خيز در برخي از شهرستان‌ها مشکلي است که گردشگران با آن روبه‌رو هستند و مسئولان اين استان مي‌توانند آن را رفع کنند.

اين گردشگر چهارمحالي در انتها گفت: اميدوارم در سال‌هاي آينده که چهارمحال و بختياري مقصد سفرم مي‌شود همه مشکلات آن رفع شده باشد.
 
 
حيدر صادقي کارشناس گردشگري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با اشاره به وعده روحاني در سفر به اين استان اظهار کرد: يکي از مصوبات اين سفر تبديل چهارمحال و بختياري به قطب گردشگري کشور بود.
 
وي با اشاره به اينکه وعده رئيس جمهور همراه بود با وعده تهيه طرح جامع گردشگري افزود: در همين راستا طرح جامع گردشگري تهيه و به تائيد شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان رسيد، تهيه اين طرح با وجود مقدمات و موخرات، تصويب در کارگروه‌ها، اخذ استعلام‌ها و جلسات متعددي که با کارشناسان شهرستاني و استاني برگزار شد حدودا دو سال و نيم زمان برد.
 
صادقي ادامه داد: مرحله بعد از تهيه طرح جامع، تامين منابع بود، که تحقق آن با سيستم مدنظر استان بايد در سطح ملي و در هيئت وزيران مصوب شود و متاسفانه تا امروز محقق نشده است.
 
وي با بيان اينکه قاسم سليماني استاندار وقت آن زمان اصرار بر اين داشت که طرح در هيئت وزيران تصويب شود به اين دليل که برخي جنبه‌هاي طرح جامع گردشگري، ابعاد ملي دارد و نيازمند هماهنگي و همکاري دستگاه‌ها در سطح ملي است اما متاسفانه با وجود پيگيري‌هاي به‌عمل آمده به دليل وجود مشکلات ساختاري در هيئت دولت مصوب نشد ادامه داد: گردشگري يک ماهيت است که يکسري از ابعاد آن استاني است و يکسري ابعاد ملي و حتي فراملي دارد و اگر ما بخواهيم در افق 404 گردشگر ملي يا فراملي به استان وارد کنيم ابعاد بين‌المللي و مراودات بين‌المللي مطرح مي‌شود، همين موضوع کار را دشوار کرده، اما پيگيري‌ها درحال انجام است.

 
فقط 20  درصد از طرح جامع گردشگري تحقق يافته است
 
وي اضافه کرد: به واسطه طرح جامع گردشگري سال‌هاي گذشته منابع اعتباري مناسبي در اختيار اين استان قرار داده و منجر به اجراي بخش‌هايي از اين طرح شد، اين سرمايه‌گذاري‌ها در طرح‌هاي توسعه زيرساخت‌ها در زمينه‌هاي مختلف صورت گرفت.
 
صادقي يادآور شد: در طرح جامع گردشگري برنامه‌ها و اهداف کوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت آورده شده بود، درحال حاضر مي‌توان گفت در وسط برنامه‌هاي ميان‌مدت قرار داريم و اين طرح جامع درصد تحقق قابل توجهي نداشته است و نسبت به اهدافي که در اين طرح ترسيم شده بود به لحاظ زماني تا اين مقطع با ارزيابي کارشناسي خودم، نزديک به 20 درصد از طرح محقق شده است.
 
وي با اشاره به اينکه در برنامه طرح جامع اين موضوع ذکر شده که هر طرحي توسط چه دستگاه، نهادهاي دولتي و غيردولتي و حمايت‌هاي بخش خصوصي و از منابع تسهيلات صورت بگيرد و در اين طرح سهم دولت، بخش خصوصي و کمک‌هاي فني اعتباري و حتي تسهيلات بانکي آورده شده است، بيان داشت: در اين راستا سرمايه‌گذارهايي هم جذب شده اما شکوفايي و انتظاري که با هدف آن طرح جامع، جمع‌آوري شده هنوز محقق نشده است.
 
اگر کار به‌صورت منسجم‌تر انجام مي‌شد نتيجه بهتري مي‌گرفتيم
 
صادقي  بيان داشت: در ترکيه ميزان درآمد حاصل از گردشگري بيش از درآمد نفت در ديگر کشورها است، اما اين موضوع حاصل کار يک سال و دو سال نيست بلکه حاصل کار بيست ساله است و نيازمند انرژي و تلاش مستمر مي‌باشد، تبديل شدن يک مقصد به‌عنوان مقصد گردشگري و مطرح شدن آن در سطح ملي و بين‌المللي کار يکي دو روز نيست، شايد آن روزي که رئيس جمهور اين قول را داد هيچ کارشناسي چنين برداشتي نداشت که قرار است ظرف يکي دو سال اين امر  تحقق يابد.
 
وي با اشاره به اينکه اگر کار به‌صورت منسجم‌تر انجام مي‌شد نتيجه بهتري مي‌گرفتيم افزود: با اين وجود نمي‌توان گفت کاري انجام نشده چون نشانه‌هايي از اقدامات صورت گرفته وجود دارد، مثلا تخت‌هاي اقامتي از 850 عدد در سال 92 به 3 هزار و 400 تخت رسيده و رشد چهار برابري را نشان مي‌دهد، همچنين توسعه زيرساخت‌ها در نقاط کمترتوسعه‌يافته استان در دستورکار قرار گرفته است و اتفاقاتي در اين زمينه افتاده يا به طور مثال اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي استان به 27 عدد رسيده درحالي که قبلا اصلا چنين اقامتگاه‌هايي وجود نداشته است.

 
اختصاص 10 درصد از تسهيلات اشتغال روستايي به گردشگري
 
کارشناس گردشگري با اشاره به رشد سرمايه‌گذاري بخش خصوصي ادامه داد: سالانه بيش از 34 ميليارد تومان آورده بخش خصوصي در بخش گردشگري داريم، اما با همه اين اوصاف با آنچه در طرح و برنامه آمده بسيار فاصله داريم.
 
صادقي افزود: 10 درصد از تسهيلات اشتغال روستايي در سال جاري مربوط به گردشگري بوده است و اين آمار قابل توجه بوده و حدود 40 ميليارد تومان منابع تسهيلاتي 6 درصد براي بخش گردشگري در حوزه روستايي داشتيم.
 
به ايده‌آل‌هايمان دست نيافتيم چون طرح جامع گردشگري در کشور و استان جايگاه خود را پيدا نکرد
 
صادقي با تاکيد بر اينکه ما نتوانستيم به ايده‌آل‌هاي خود دست يابيم چون طرح جامع گردشگري نتوانست جاي خود را در برنامه‌ريزي استان و کشور پيدا کند، معضل اساسي در بخش گردشگري ناهماهنگي‌هاي بين‌بخشي داخل استان و خارج از استان است.
 
وي اضافه کرد: ما تنها بخشي از زيرساخت‌ها را مي‌توانيم فراهم کنيم اما زيرساخت‌هاي مربوط به آب، برق، گاز، امنيت و... با ما نيست و متاسفانه برخي از اين دستگاه‌ها با هم هماهنگ نيستند که بايد هماهنگي‌هاي لازم فراهم شود.
 
جمله "گردشگري محور توسعه استان است" فقط در حد شعار است
 
صادقي با اشاره به اينکه همه شعار مي‌دهند که گردشگري محور توسعه استان است خاطرنشان کرد: اگر اين شعار را مي‌دهيم بايد طرح جامع گردشگري مورد توجه قرار گيرد و برحسب سليقه خود سند را به هر راهي که مي‌خواهيم منحرف نکنيم.
 
وي گفت: کارگروه‌هاي گردشگري و آمايش و ستادهاي سفر در استان به دنبال ايجاد هماهنگي هستند و برخي هماهنگي‌ها صورت گرفته اما آنگونه که بايد نيست و ظرفيت‌ها بيش از کاريست که صورت گرفته است.
 
صادقي با اشاره به ايجاد 6 هزار شغل در حوزه گردشگري بيان داشت: مشاغل بايد در چند بخش صنايع دستي، مشاغل مرتبط با گردشگري و خود گردشگري ايجاد مي‌شدند، در بحث گردشگري حدودا يک هزار شغل ايجاد شده و در بحث صنايع دستي به مراتب بيش از اين آمار اشتغال‌زايي صورت گرفته است.


 
جاذبه هاي گردشگري چهارمحال و بختياري بکر و بي نظير است
مهرداد جوادي مدير کل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز در خصوص جاذبه هاي گردشگري چهارمحال و بختياري افزود: ارتفاع بالاي اين استان از سطح دريا باعث شده تا بام ايران در زمينه ورزشي و به خصوص ورزش هاي گردشگري مانند اسکي، رفتينگ، بامجي جامپينگ، ديپ واتر (پرش در آب از ارتفاع)، پاراگلايدر، صخره نوردي، غارنوردي به منطقه اي نمونه در سطح کشور مطرح شود و بتواند لقب اردوبام را براي برگزاري اردوهاي تيم هاي ورزشي ملي به خود اختصاص دهد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري تصريح کرد: جاذبه هاي گردشگري اين استان به حدي فراوان، بکر و بي نظير است که در سفر رئيس جمهوري و هيأت دولت در مرداد 1393، بام ايران به عنوان قطب گردشگري کشور مطرح و براساس نظر هيأت وزيران مصوب شد تا سند جامع گردشگري آن تهيه و تدوين شود.

وي يادآور شد: همچنين دکتر علي اصغر مونسان معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور 24 بهمن سال گذشته در حاشيه بازديد از غرفه چهارمحال و بختياري در دوازدهمين نمايشگاه بين المللي گردشگري و صنايع وابسته کشور در سالن همايش هاي خليج فارس نمايشگاه بين المللي تهران بر معرفي جاذبه هاي گردشگري اين استان به ايران و دنيا تأکيد کرد.

جوادي عنوان کرد: توجه به زيرساخت هاي گردشگري چهارمحال و بختياري به عنوان قطب گردشگري ايران مي تواند از مهمترين نيازها براي افزايش جذب مسافران داخلي و خارجي باشد.

وي اظهار داشت: از مهمترين جاذبه هاي گردشگري چهارمحال و بختياري مي توان به آبشارهاي استان مانند آبشار دره عشق منطقه مشايخ شهرستان کيار، آبشار آتشگاه لردگان، آبشار بابافرج شهرستان لردگان به عنوان بلندترين آبشار فصلي ايران، آبشار شيخ عليخان شهرستان کوهرنگ، آبشار زردليمه و آبشار لـَندي شهرستان اردل، آبشار پيرغار شهرستان فارسان و غيره اشاره کرد.

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري خاطرنشان کرد: همچنين از ديگر جاذبه هاي گردشگري اين استان مي توان قلعه هاي تاريخي اميرمفخم دزک و صمصام السلطنه شهرستان کيار، قلعه هاي سورک و چالشتر در شهرکرد، قلعه فرادنبه در شهرستان بروجن و قلعه سردار اسعد بختياري در جونقان شهرستان فارسان، پارک هاي جنگلي مانند پارک جنگلي پروز شهرستان لردگان، غار هاي استان مانند غار يخي چما شهرستان کوهرنگ، جاذبه هاي طبيعي استان مانند حاشيه رودخانه کارون، حاشيه رودخانه زاينده رود، پيست اسکي چلگرد، دشت لاله هاي واژگون، مناطق شکار، پارک ملي تنگ صياد، کوه نوردي، ماهيگيري، فضاهاي عشايري، تالاب هاي استان مانند تـالاب بين المللي چـغاخـور، تالاب بين المللي گندمان و تالاب سولقان، چشمه هاي استان مانند چشمه ديمه، چشمه کوهرنگ، چشمه بـَرم لردگان، چشمه مولا و سرداب اردل، چشمه سياسرد بروجن و از مناطق حفاظت شده استان مانند تنگ صياد، سبز کوه، شيدا و هلن را نام برد.
 
به گزارش جهانبين نيوز ؛ تاکنون در بخش گردشگري سرمايه گذاري رونق نداشته است در حالي که مناسب ترين راه براي درآمد زايي و ايجاد اشتغال در استان سرمايه گذاري در حوزه گردشگري وتوسعه زير ساخت ها است.
رويکردها در بحث گردشگري استان بايد تغيير کند و براي توسعه گردشگري از سرمايه هاي دولتي، خصوصي،  وسرمايه خارجي استفاده کرد.

عدم وجود امکانات رفاهي و تفريحي مناسب در اين استان مانع ماندگاري مسافران در استان مي شود که بايد براي رفع اين مشکل با جديت اقدام شود.

گردشگري زماني در استان رونق مي يايد که همه امکانات و خدمات براي مسافران مهيا شود که در اين راستا بازار نيز اهميت زيادي دارد.
 
گزارش: مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg