کد مطلب: 204583
افتادگي شانه، سابيدگي گردن و کمبود اکسيژن، سه عارضه شايع در استان‌هاي سردسير
کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي مطرح کرد
تاریخ انتشار : 1399/10/27 12:49:11
نمایش : 1116
کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي با اشاره به شرايط آب و هوايي سرد در برخي استان‌هاي کشور افتادگي شانه، سابيدگي گردن و کمبود اکسيژن را سه عارضه شايع در اين استان‌ها عنوان کرد.
به گزارش هفت چشمه، محمد قرباني کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي در گفت‌وگو با جهانبين نيوز، اظهار کرد: ضعف عضلات بين کتف و پشت گردن و فشاري که روي عضله 36 و 37 گردن ايجاد مي‌شود باعث درد در ستون فقرات خواهد شد.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي با اشاره به اينکه در دردهاي ستون فقرات اغلب نيازي به جراحي نيست گفت: تا زماني بايد به سمت درمان‌هايي همچون عمل جراحي براي بخش‌هاي مختلف ستون فقرات برويم که آسيب‌ديدگي شديد براثر تصادف يا ضربات سنگين ايجاد شده باشد، اما براي ضعف، کوتاهي و... يک عضله توصيه مي‌شود اين عوارض با انجام حرکات ورزشي مناسب درمان شود.

وي افزود: هميشه گفته شده که پيشگيري بهتر از درمان است اما متأسفانه مردم زماني به سراغ متخصصان حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي مي‌روند که ديگر دير شده است.

عدم تحرک کافي در بين مردم، آسيب اصلي اين روزها

قرباني ادامه داد: يکي ديگر از آسيب‌هايي که با آن مواجه هستيم عدم تحرک مناسب در بين مردم است، زمان فعاليت بسياري از مردم کاهش يافته مخصوصاً در چند ماهي که از شيوع بيماري کرونا مي‌گذرد، اين بيماري و قرنطينه‌هاي اجباري استفاده از گوشي موبايل را نيز بيشتر کرده است، همين عامل اصلي براي آسيب به مهره‌هاي گردن است.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي با بيان اينکه ستون فقرات در انسان شامل هفت مهره گردن،  12 مهره پشتي، پنج مهره کمري و پنج مهره دنبالچه و خواجي مي‌شود، عنوان کرد: اکثر عارضه‌ها و آسيب‌هايي که براي ستون فقرات اتفاق مي‌افتد در مهره‌هاي گردن است، همچنين کمر بخش مهم ديگري است که همواره در معرض خطر قرار دارد.

وي خاطرنشان کرد: پايين تنه انسان همچون ريشه‌هاي درختان است که اغلب ديده نمي‌شود، در ناحيه لگن به پايين بيشترين هورمون‌هاي انساني وجود دارد و بايد اين قسمت از بدن نيز مهم دانسته شود.

عارضه سر به جلو، مهم‌ترين آسيب در ستون فقرات

قرباني درخصوص قشر پشت‌ميزنشين که زمان بسيار زيادي را پشت ميز مي‌نشينند و تحرک کمي دارند، گفت: کارمندان به فراخور شغلشان مجبور به يکجانشيني هستند که دچار آسيب‌هايي در ستون فقرات مي‌شوند.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي يادآور شد: اگر بخواهيم آسيب‌ها را در ساختار بدني اولويت‌بندي کنيم، مهم‌ترين آسيبي که در گروه‌هاي مختلف سني بسيار شايع است عارضه Forward head posture يا سر به جلو است، اين عارضه در جامعه نمود بسيار زيادي دارد که با شيوع کرونا تشديد شده است.

وي اظهار داشت: عارضه سر به جلو به دلايل مختلف بوجود مي‌آيد که ازجمله آن استفاده ناصحيح از گوشي، کامپيوتر و... است، در اين حالت که سطح تجهيزات از ارگونومي بدن پايين‌تر بوده، فرد براي استفاده از تجهيزات الکترونيکي مجبور است سر خود را به سمت جلو خم کند.



استان‌هاي با آب و هواي سرد، از افتادگي شانه و سابيدگي گردن رنج مي‌برند

قرباني ادامه داد: يکي ديگر از علل ايجاد عارضه سر به جلو ضعيف بودن چشم افراد استفاده کننده است که با استفاده از گوشي موبايل و کامپيوتر شديدتر هم شده، فرد براي استفاده از اين تجهيزات مجبور مي‌شود سر خود را به جلو خم کند، اين وضعيت بعد از مدتي باعث لوردوز گردني که عامل اصلي عارضه سر به جلو است خواهد شد، بعد از اين به‌مرور دردها شروع شده و گزگز شدن و بي‌حسي دست‌ها نيز رخ مي‌دهد.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي عامل بعدي آسيب‌زننده به ستون فقرات فرد را افتادگي شانه دانست و عنوان کرد:  اين عارضه به‌ويژه در استان‌هايي که مجبور هستند پوشش لباس بيشتري داشته باشند مشهودتر است، افراد در اين استان‌ها به‌صورت طبيعي براي در امان ماندن از سرما مجبور هستند بدن خود را به سمت داخل جمع کنند.

وي خاطرنشان کرد: در استان چهارمحال و بختياري به دليل آب و هواي سرد حاکم در اين استان مردم مجبور هستند بدن خود را به سمت داخل جمع کنند که منجر به افتادگي شانه مي‌شود و تبعاتي همچون سابيدگي مهره و آرتروز گردن به دنبال دارد.

کمبود اکسيژن، دليل عمده عصبانيت در افراد است

قرباني اضافه کرد: اکثراً کارهايي که يک فرد در طول روز انجام مي‌دهد معطوف به جلو است براي مثال استفاده از سيستم‌هاي کامپيوتري، خياطي و... از همين رو است که در بسياري از مردم شاهد ضعف عضلات خلفي و قوي شدن عضلات سينه‌اي هستيم.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب‌شناسي ورزشي يادآور شد: زماني که عضلات خلفي ضعيف‌تر و عضلات سينه‌اي قوي‌تر مي‌شوند به‌تبع آن فرد دچار تنگي نفس مي‌شود، اين در حالي است که اکثر مردم به‌ويژه در دوران کرونا به دليل استفاده از ماسک ظرفيت اکسيژن بسيار کمتري دارند، يکي از علل عصبانيت‌هاي شديد در استان‌هاي با آب و هواي سرد، ضعف عضلات و کمبود اکسيژن است.

وي تصريح کرد: بخش مهم ديگر در قسمتي است که بالا تنه و پايين تنه به يکديگر متصل مي‌شود، اگر دقت کافي در خصوص عضلات اين قسمت يا همان عضلات شکم نداشته باشيم دچار عوارضي همچون  ضعف عضلات پهلو، شکم و نزديک ستون فقرات مي‌شويم و فرد دچار اضافه وزن، تنگي نفس، کوتاهي عضلات و... مي‌شود.

بيشترين آسيب‌ها در ستون فقرات، در دوران ميانسالي رخ مي‌دهد

قرباني بيان کرد: هر انساني چهار مرحله در زندگي خود دارد که شامل  نونهالي، جواني، ميانسالي و سالمندي مي‌شود، بيشترين آسيب براي فرد در دوران ميانسالي رخ مي‌دهد که براثر فعاليت‌هايي است که به اشتباه انجام مي‌شود، براي مثال نشستن و برخاستن غلط، جابه‌جايي نادرست وسايل سنگين، عدم استفاده از زانوها و... ازجمله اين حرکات ناصحيح هستند.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب شناسي ورزشي با بيان اينکه اکثرا در چگونه نشستن، چگونه خوابيدن، چگونه استراحت کردن، چگونه راه رفتن و... مشکل داريم، اين مشکلات به ويژه در مهره‌هاي پايين کمر بشدت اثرگذار است، تاکيد کرد: يکي از علت‌هاي اصلي آسيب ديدگي در مهره‌هاي کمر عدم استفاده از عضلات پايين تنه است، در جامعه فراوان ديده شده است که براي بلند کردن اجسام سنگين فرد مستقيما از کمر خود استفاده مي‌کند اين موضوع خواه ناخواه باعث بيرون زدگي ديسک مي‌شود.

وي با اشاره به اينکه طولاني مدت نشستن روي صندلي عامل مهم ديگري در آسيب به مهره‌هاي کمر است، گفت: ازجمله راهکارهاي پيشگيري از عوارض گردن و ستون فقرات، در درجه اول استفاده از کفش مناسب است نه اينکه بخواهيم براي خريد کفش هزينه زيادي کنيم همين که کفشي که استفاده مي‌کنيم يک تا يک سانت و نيم پاشنه داشته باشد که فشار از روي مهره‌هاي کمر برداشته شود، کافي است.



اهميت دوچندان ارگونومي مناسب در محيط کار

قرباني افزود: ارگونومي محل کار براي افراد کارمند يا پشت ميز نيشين بسيار مهم است براي مثال سطح مانيتور روي ميز بايد هم‌سطح صورت فرد باشد تا مجبور نباشد سر خود را خم کند، کار ديگري که بايد در محيط کار و استفاده از کامپيوترها انجام شود، بلند کردن پايه زير کيبورد و استفاده از پَد زير موس است تا از عارضه‌اي گانگليون که در مچ دست به همراه درد  شديد ايجاد مي‌شود جلوگيري شود.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب شناسي ورزشي ادامه داد: ارگونومي بعدي که در محيط کار بايد مناسب باشد صندلي است، صندلي بايد حداقل تا قسمت سر تکيه‌گاه داشته باشد و بتوانيم هر زمان که لازم شد سرمان را به آن تکيه داده و استراحت کنيم، بخش ديگر که بايد در بحث صندلي رعايت کنيم گودي کمر است که بايد با استفاده از بالشتک طبي يا معمولي پُر شود.

وي عنوان کرد: ارتفاع صندلي تا روي زمين نبايد کمتر يا بيشتر از حد استاندارد باشد، پاي فرد روي صندلي نبايد آويزان يا روي زمين کشيده شود و از محل نشيمنگاه تا روي زمين زانو بايد در حالت استاندارد  قرار گيرد.

ارگونومي صحيح در محيط کار، خدمات‌دهي مناسب به ارباب رجوع را به دنبال دارد

قرباني با تاکيد بر اينکه تکيه گاه زير پا در نشستن روي صندلي بسيار مهم است که اگر اين تکيه گاه نباشد عضلات پا دچار خستگي شده و در طولاني مدت دچار واريسم مي‌شوند، خاطرنشان کرد: اگر يک کارمند، معلم و... حالت ارگونومي صحيحي داشته باشد در خدمت رساني اين اقشار به مردم و مراجعه‌کنندگان اثر بهتري خواهد داشت.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب شناسي ورزشي درخصوص طرز استفاده صحيح از گوشي موبايل گفت: گوشي موبايل بايد مقابل صورت فرد قرار گيرد براي اين کار بايد گوشي به موازات صورت فرد‌ بالا بيايد که نخواهد سرش را خم کند در غير اين صورت مهره‌هاي گردن بشدت آسيب مي‌بيند.

تمرينات مناسب براي پيشگيري از آسيب‌هاي گردني و ستون فقرات

وي يکي از تمرينات بسيار ساده براي پيشگيري از آسيب به گردن در زمان استفاده از گوشي موبايل را انجام تمرينات کششي عنوان کرد و گفت: اولين تمرين کششي مناسب براي پيشگيري از آسيب‌هاي گردن اين است که فرد دست‌هايش را روي گردن قرار داده و آرام سرش را به سمت عقب فشار دهد، در اين حالت دست‌ها نگهدارنده هستند اين حرکت بايد به مدت 30 تا 40 ثانيه انجام شود.

قرباني افزود: تمرين بعدي اينگونه است که فرد يک دست را کنار صورت قرار دهد و به مدت 30 تا 40 ثانيه با سر به دستش فشار وارد کند، اين تمرين در دو طرف چپ و راست صورت انجام مي‌شود.

کارشناس ارشد حرکات اصلاحي و آسيب شناسي ورزشي تمرين ديگر براي پيشگيري از دردهاي گردني را به اين شکل عنوان کرد: فرد با استفاده از يک بالشت ساده که در بين دو کتف خود قرار مي‎دهد، در حالت خوابيده دستانش را باز کرده و سرش را به سمت عقب مي‌آورد تا عضلات سينه کشيده شود.

وي خاطرنشان کرد: تمرين بعدي اينکه دستمان را به چهارچوب در تکيه دهيم و به صورت آرام به سمت جلو خم شويم تا عضلات قدام يا سينه‌اي کشيده و عضلات خلف تقويت شود.

قرباني با تاکيد بر اينکه هر آسيب و عارضه‌اي که در بدن فرد ايجاد مي‌شود، به دليل ضعف عضله است که با ورزش تقويت مي‌شود و نيازي به عمل‌هاي سنگين جراحي ندارد، يادآور شد: با کمترين هزينه مي‌توان تمرينات بازتواني و پيشگيري را انجام داد تا دچار عوارض و آسيب‌ها ستون فقرات و گردني نشويم.

انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg