کد مطلب: 204567
۴ خاصيت جادويي سماق براي سلامتي
تاریخ انتشار : 1399/10/21 08:35:27
نمایش : 2072
محققان مي‌گويند سماق علاوه بر دارا بودن طعم دلپذير، خواص بي شماري براي حفظ سلامت بدن دارد.
به گزارش هفت چشمه، سماق يکي از گياهاني است که به طور گسترده به عنوان ادويه در وعده‌هاي غذايي مصرف مي‌شود. ميوه‌هاي اين گياه به صورت خوشه‌اي بوده و پس از کوبيده شدن به صورت چاشني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين گياه علاوه بر طعم دلپذير، داراي خواص زيادي است.

تحقيقات نشان داده است مصرف سماق مي‌تواند به تنظيم قند خون به ويژه در افرادي که به بيماري‌هايي مانند ديابت مبتلا هستند کمک کند. قند خون بالا مي‌تواند در کوتاه مدت منجر به علائمي همچون بي حالي، سردرد، ادرار مکرر و تشنگي شديد شود. در بلند مدت سطح بالاي قند خون پيامد‌هاي وخيمي مانند آسيب‌هاي عصبي، مشکلات کليوي و ناتواني در ترميم زخم‌هاي بدن را درپي خواهد داشت. نتايج برخي تحقيقات از تاثير مثبت سماق در تنظيم قند خون حکايت دارد.

همچنين مطالعات بر روي حيوانات نشان داده است مصرف سماق مي‌تواند کلسترول بد خون را کاهش دهد که اين امر منجر به کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌شود. محققان مي‌گويند پژوهش بر روي موش‌ها نشان مي‌دهد مصرف سماق به طور همزمان باعث کاهش کلسترول و تري گليسريد خون مي‌شود.

از سوي ديگر، به دليل آنکه سماق داراي آنتي اکسيدان‌هاي بسيار قوي است مي‌تواند در مبارزه بدن با راديکال‌هاي آزاد موثر باشد و از اين راه، مانع آسيب رسيدن به سلول‌ها شود. همچنين آنتي اکسيدان‌هاي موجود در سماق خطر ابتلا به بيماري‌هايي مانند ديابت، سرطان و بيماري‌هاي قلبي را کاهش مي‌دهد.

پوکي استخوان يکي از بيماري‌هاي رايج است که با افزايش سن خطر آن در افراد بيشتر مي‌شود. برآورد مي‌شود ۲۵ درصد زنان بالاي ۶۵ سال از پوکي استخوان در بخش گردن، ستون فقرات و ران رنج مي‌برند. تحقيقات بر روي موش‌هاي آزمايشگاهي نشان مي‌دهد مصرف سماق مي‌تواند روند تنزل حجم استخوان‌ها را کاهش داده و مانع از پيشرفت بيماري پوکي استخوان شود.

متخصصان تاکيد دارند به دليل سطح مناسب آنتي اکسيدان‌هاي موجود در سماق، مصرف اين گياه براي افرادي که از درد‌هاي عضلاني رنج مي‌برند بسيار مفيد است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg