کد مطلب: 204425
دانا گزارش مي دهد؛
دوقطبي دلواپسانه اصلاح طلبان درباره برجام؛ ما زبان دنيا را بلديم و بايد مذاکره کنيم
تاریخ انتشار : 1399/09/10 14:06:31
نمایش : 956
جالب است که اصلاح طلبان درحالي دلواپس ماجراي مذاکره اصولگرايان با غرب بر سر برجام هستند که در اين چند سال فرصت کافي براي اين موضوع داشتند اما تقريبا هيچ نتيجه مذاکرات آنها بود.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ اصلاح طلبان به تکاپو افتاده اند که تنها خود مسئله مذاکره با آمريکا و حل و فصل مسئله برجام را پيش بگيريد. اين جريان سياسي که هفت سال فرصت مذاکره با غرب را داشت و برجام ماحصل کار آن بود، از آن نتيجه تقريبا هيچ را گرفت.

حالا با ادعاي «محمد جواد ظريف» که رئيس تيم ديپلماسي هسته اي بود اصلاح طلبان به تکاپو افتاده اند فقط آنها هستند که زبان دنيا را بلد هستند و در اين راستا فقط اصلاح طلبان هستند که مي توانند با غرب مذاکره کنند.

وزير خارجه ايران در اظهاراتي قابل تامل گفت: «بعضي دوستان به امريکا «گرا» مي‌دهند که با ما بهتر مي‌توانيد کار کنيد؛ ما که سکوت مي‌کنيم ولي دليل نمي‌شود متوجه اين گراها نيستيم. مي‌دانم و خبرش را به من مي‌دهند که دوستان به امريکا گفته‌اند اينها در قدرت نمي‌مانند و قدرت اينها چند روزه است.»
 
در همين رابطه، روزنامه اصلاح طلب آرمان در مطلبي با عنوان «اهداف اصولگرايان؛ توافق و گشايش اقتصادي با امضاي خودشان» از قول «احمد نقيب زاده» استاد دانشگاه نوشت:  «وضعيت به شکلي است که هر کسي به قدرت برسد بايد به تعهدات برجام باز‌گردد. اگر دو جريان راست در دو کشور با هم گفت‌وگو مي‌کردند موانعي که در اين مسير قرار گرفت ديگر به وجود نمي‌آمد. راست‌گرايان خود را مالک کشور خود مي‌دانند و معتقدند تصميمات مهم درباره آينده بايد توسط آنها گرفته شود. اقدام احتمالي راست‌گرايان در هر دو کشور با انتقاد و مخالفت جريان مقابل مواجه نخواهد شد. اين در حالي است که اگر جريان‌هاي ميانه‌رو در هر دو کشور اقدامي کنند با مخالفت جدي راست‌گرايان مواجه خواهند شد».
 
 
نقيب زاده که از جمله اساتيد نزديک به حزب کارگزاران و همفکر با اين حزب اصلاح طلب است، مي افزايد: اصولگرايان با جريان اعتدالي و اصلاح‌طلبان رقابت دارند.به همين دليل نيز بر اين باور هستند که اگر جريان اعتدالي چنين توافقنامه‌هاي مهم و تأثيرگذاري را انجام بدهد جايگاه آنها در بين مردم ارتقا پيدا مي‌کند و به همان اندازه جايگاه اصولگرايان نزول پيدا مي‌کند. اصولگرايان به دنبال اين هستند که بهبود وضعيت اقتصادي کشور را که به نام خود ثبت کنند و به افکار عمومي جامعه القا کنند که يک دولت اصولگرا موفق شده اين گشايش‌ها را در کشور به وجود بياورد.آنچه مسلم است اين است که اقدامات و توافقاتي که اصولگرايان مي‌کنند به مراتب از اصلاح طلبان مستحکم‌تر خواهد بود. در ايالات متحده آمريکا جمهوريخواهان و راست‌گرايان خود را مالک آمريکا مي‌دانند. اين در حالي است که در ايران نيز اصولگرايان و راست‌گرايان تا حدي چنين ادعايي دارند.
 
 
جالب است که اصلاح طلبان درحالي دلواپس ماجراي مذاکره اصولگرايان با غرب بر سر برجام هستند که در اين چند سال فرصت کافي براي اين موضوع داشتند اما تقريبا هيچ نتيجه مذاکرات آنها بود. 
 
پيشتر رئيس جمهور در انتخابات رياست جمهوري سال 96 مدعي شده بود که اين اعتدالگرايان و اصلاح طلبان هستند که با زبان دنيا آشنا هستند و خطاب به رقيب تاکيد کرده بود: «شما مي خواهيد با دنيا مذاکره کنيد؟ شما بلد هستيد که با دنيا مذاکره کنيد و آيا زبان دنيا را مي دانيد؟ در حالي که در فهم زبان ملت خود گرفتار هستيد.»
 
 
اين درحالي است که همه انتقاد به دولت اين است که تمام تخم مرغ هاي خود را در سبد مذاکره با غرب و خصوصا آمريکا چيده است و به توان داخلي توجه چنداني نمي کند. اينکه اصلاح طلبان دوقطبي دلواپسانه مذاکره با آمريکا را مطرح مي کنند و نگران هستند که رقيب سنتي آنها در انتخابات پيروز شود و به هر حال بحث برجام را پيگيري کند، منجر به القاسازي جديدي شده که اصولگرايان در اين حوزه اشتياق دارند. اين درحالي است که به هر جهت تکليف برجام بايستي حل و فصل شود. 
 
 
از سوي ديگر مسئله اصلي کشور که به آن تاکيد مي شود اقتصاد مقاومتي است که اين چند سال دولت روحاني نتوانسته آنچنان که بايد و شايد براي آن اقدام کند. «اسحاق جهانگيري»، معاون اول دولت در اين حوزه به عنوان رئيس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي مسئوليت داشته اما اقدام قابل توجهي از آن ديده نشده است. حتي حاصل اين چند سال کارشکني غرب و همچنين بدفرجامي برجام بازهم دولتمردان را مجاب به توجه به توليد داخلي و تقويت آن براي مقابله با مشکلات اقتصادي و خصوصا برجام نکرده است و کشور هنوز معطل اتفاقات برجامي است که چند سالي است که توان اجرايي و توليدي کشور را گرفته است.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg