کد مطلب: 204419
ساخت کليه آزمايشگاهي براي نخستين بار
تاریخ انتشار : 1399/09/09 14:38:04
نمایش : 1200
محققان براي نخستين بار موفق شدند مدلي زيستي و کامل از يک کليه در ابعاد کوچک‌تر از کليه انسان را در شرايط آزمايشگاهي با استفاده از چاپگر سه‌بعدي بسازند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از به نقل شينهوا، محققان استراليايي براي نخستين بار موفق به چاپ مدلي زيستي و کامل از يک کليه در ابعاد کوچک‌تر از کليه انسان در شرايط آزمايشگاهي شدند. 

محققان اين پژوهش با استفاده از فناوري شامل فرآيندي مشابه چاپ سه بعدي، تعدادي کليه با کيفيت پايدار توليد کرده‌اند و يک قدم به واقعيت چاپ مدلي زيستي و کامل کليه براي پيوند اعضاي بدن انسان نزديک‌ترند.

اين تحقيق که توسط موسسه تحقيقات کودکان مورداک (MCRI) در استراليا و شرکت بيوتکنولوژي ارگانوو در ايالات متحده انجام شد، دوشنبه هفته گذشته در مجله «Nature Materials» منتشر شد.

کليه يادشده با استفاده از سلول‌هاي بنيادي جداشده از بافت‌هاي کليه انسان تهيه شده و براي طراحي صحيح بافت‌هاي مصنوعي تکميل کننده آن از يک برنامه رايانه‌اي استفاده شده است. علاوه بر اين يک روش جديد چاپ سه بعدي براي تکميل اين کليه مصنوعي به کار گرفته شده که سريع‌تر، ارزان‌تر و قابل‌اعتمادتر است.

به گفته کارشناسان، در آينده مي‌توان با استفاده از اين روش ۲۰۰ کليه در عرض ۱۰ دقيقه توليد کرد.

کليه‌هاي چاپ شده زيستي گرچه به اندازه يک ناخن انگشت بودند، اما همه آنها ساختاري مشابه کليه واقعي دارند.

مليسا ليتل از موسسه تحقيقات کودکان مورداک گفت: «آسيب ناشي از دارو در کليه، يک عارضه جانبي عمده است و پيش بيني آن با استفاده از مطالعات حيواني دشوار است. چاپ مجدد کليه روي انسان يک روش عملي براي آزمايش سميت قبل از استفاده است».

ليتل اشاره به توانايي توليد مستقيم تعداد زيادي از بافت‌هاي زنده کليه با کيفيت پايدار از سلول‌هاي بنيادي انسان در پايان گفت: اين فناوري نويد درمان‌هاي اختصاصي کليه و در نهايت کليه قابل پيوند را مي‌دهد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg