کد مطلب: 184323
آخرين کلانتر با اصالت بختياري درسن يک صدسالگي درگذشت
تاریخ انتشار : 1399/08/03
نمایش : 2736
حاج عزيرالله فتاحي شهماروند از کلانتران خوش نام طايفه اسيوند تيره شهماروند در سال 1301در منطقه اردل بختياري ديده به جهان گشود و بعد از يک صد سال زندگي عزتمندانه دعوت حق را لبيک گفت.

به گزارش هفت چشمه، به  نقل از جهانبين نيوز؛ حاج عزيرالله فتاحي شهماروند  در سال 1301در منطقه  اردل بختياري ديده به جهان گشود.

او و نياکانش از بزرگان، نجيب‌زادگان و کلانتران خوش‌نام طايفه اسيوند تيره شهماروند بين طوايف بختياري در منطقه بودند.

اين اعتبار و محبوبيت خانوادگي بعلاوه خصوصيات ذاتي و فردي وي باعث شد که از جواني صاحب جايگاهي ممتاز و ارجمند در ميان طوايف بختياري استان‌هاي بختياري نشين  شود.

وي در اوايل دهه بيست شمسي که ايران به اشغال متفقين درآمد به همراه خيل عظيم قوم بختياري به مقابله بااشغالگران پرداخت ودربيرون راندن متجاوزين  نقش موثري ايفا کرد .

  طي اين مدت شايستگي‌ها و قابليت‌هاي بسياري از خود نشان داد که موردقبول و علاقه قلبي بسياري از طوايف بختياري  واقع شد و امور ايلياتي و روستاها را با درايت و شايستگي به انجام رساند.

دردهه سي با دو مسئله ايلي وملي مواجع شد، درجريان درگيري مرحوم ابوالقاسم خان بختيار باسپهد بختيار وقتي کار به برادرکشي کشيد با وساطت ايشان وديگر بزرگان بختياري درمنطقه شهماروند کار به مصالحه کشيد ودرجريان ملي شدن صنعت نفت باتدبير ايشان ونقش ايل بختياري درصنعت نفت از ايت الله کاشاني ودولت ملي دکتر مصدق همراه جمعي از بزرگان بختياري حمايت خود را اعلام کردند.

دردهه چهل توسط مرحوم آيت الله خادمي امام جمعه وقت اصفهان وآيت الله مظاهري با قيام حضرت امام آشنا شد بطوريکه اين  ارتباط تاپيروزي انقلاب ادامه داشت.

وي به همراه جمع کثيري از مردم استان چهارمحال و بختياري درنوزدهم و بيستم بهمن ماه سال 1357درتهران به حضور حضرت امام خميني رضوان الله تعالي رسيدند .


علي رغم همه نوسانات سياسي و اجتماعي در دوران پهلوي و سپس پيروزي انقلاب اسلامي ايشان همچنان به‌عنوان يک چهره اخلاق مصلح و صلح‌طلب، شاخص  کاردان و محبوب در منطقه مطرح بود هر جا مشکلي بين طوايف يافاميل هابروز مي‌کرد و نياز به وساطت و ميانجيگري بود قبل از دادگاه و پاسگاه حضور ايشان و ساير افراد خوش‌نام بود که کار راباصلح وصفا وبرادري پايان  مي‌داد.

سروسامان دادن به امور طوايف و ايجاد اتحاد و برادري ميان طوايف مختلف، قضاوت‌هاي عادلانه و بدون حب و بغض، ايشان را به چهره‌اي مورد وثوق تمام طوايف و ساکنين منطقه بختياري تبديل کرده بود.

مشارکت ايشان در امور خير،  ساخت مسجد ورهايي ده‌ها زنداني از بند، نجات محکومين به اعدام از چوبه دار و برقراري صلح و آشتي ميان افراد و طوايف ازجمله کارهايي بود که ايشان به تنهاي در حکم يک دستگاه قضايي عادل به انجام مي‌رساند.

وي در قضاوت‌هاي خود هرگز تطميع نشد و هيچ‌گاه عدالت علوي خود را با مال دنيا معاوضه نکرد و ساده زيستي و فروتني در زندگي ايشان هويدا بود.

از طرفي سخاوت ، گشاده‌دستي ، مهمان‌نوازي و مردم‌داري ايشان مثال‌زدني وانجام کارهاي نيک وکليه معاملات زميني وملکي  از ديگر دلايل محبوبيت ايشان بود.

سرانجام پس از سال‌ها مردم‌داري و نيکوکاري واخلاق  يک دنيا ياد و خاطرات نيک ايل را تنها گذاشت و درسن يک صد سالگي  به ديار معبود شتافت.

پيکر نازنينش در ميان اشک و آه خيل دوستداران درنهايت شکوه و عظمت دراليکوه استان چهارمحال و بختياري به خاک سپرده شد.

مردم قدردان، با رعايت پروتکل هاي بهداشتي و ابراز ارادت قلبي، محبت خود را به اين چهره محبوب تاريخ بختياري ابراز داشتند.

يادش گرامي باد.

انتهاي پيام/1020ج
 

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg