کد مطلب: 184311
هنر دست مردان کهن در روزگار کرونايي
تاریخ انتشار : 1399/07/28
نمایش : 2309
سبد بافي هنر دست مردان کهن در شهرستان اردل که گذر زمان آن را از يادها برده است.
به گزارش هفت چشمه، به نقل از جهانبين نيوز؛ صنايع دستي استان چهارمحال و بختياري به اشكال مختلف وبا نقوش متنوع در سراسر نقاط رايج بوده است در حال حاضر بانفوذ زندگي شهري در بين ايلات وعشاير بختياري روي آوردن آن ها به زندگي شهري، به غير از مناطقي كه هنوز بافت سنتي خود راحفظ نموده اند، در مناطق ديگر صنايع دستي كمتر توليد مي شوند واكثر زنان تنها به بافت ، قالي يا گليم و كالاهاي ديگر مي پردازند.

سبد بافي

صنايع  بافت و پيچ ترکه ها و شاخه هاي نازك درختان مانند بيد،كبود و. . . به منظور ساخت انواع ظروف را سبدبافي مي گويند متاسفانه با ورود ساير مصنوعات پلاستيكي و خارجي، اين هنر سالهاست كه ديگر رونق چنداني ندارد.

علي صالحي يکي از کشاورزان کهنسال شهرستان اردل که 90 سال دارد  در گفت و گو با خبرنگار جهانبين نيوز گفت:سبد بافي يکي از هنرهايي بود که بزرگان ما انجام ميدادند اما کم کم اين هنر به فراموشي سپرده شد.
 
صالحي افزود:اين روزها که معمولا  کارهاي کشاورزي کمتر شد و در ايام کرونايي هم هستيم و بايد از رفت و آمد خودداري کنيم با آوردن شاخه هاي درختان بيد مشغول درست کردن سبد هاي چوبي هستم.

وي در پايان با بيان اينکه شرايط زندگي  برا جوانان خيلي سخت شد و در همين شهر اردل بسياري از جوانان بيکار هستند و روز به روز هم شاهد افزايش قيمت هاي نجومي اجناس هستيم از رئيس جمهور محترم خواست تا چاره اي برا اين اوضاع بينديشند.

اين کشاورز کهنسال اردلي در زمينه برنجکاري زراعت گندم و جو و باغداري نيز فعاليت مي کنند.

انتهاي پيام/570ه 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg