کد مطلب: 184264
دانا گزارش مي‌دهد؛
واکنش منفي اصلاح طلبان به اظهارت مرد سايه اصلاحات/ جناب خوئيني‌ها فکر نان باش که خربزه آب است!
تاریخ انتشار : 1399/07/05
نمایش : 1115
روزنامه شرق نوشت: به‌زعم خوئيني‌ها، اين عملکرد سياسي موجب مي‌شود اصلاح‌طلبان دوباره هژموني ازدست‌رفته خود را بازيابند. اما سؤال اساسي اينجاست که آيا شرايط سياسي و اجتماعي کنوني با اين توصيه‌ها دچار پويايي مي‌شود و آب رفته به جوي باز خواهد گشت؟

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ اخيرا «حجت الاسلام موسوي خوئيني‌ها» اظهارات قابل تاملي نسبت به کنش انتخاباتي اصلاح طلبان اظهار داشته است. وي از اصلاح طلبان خواسته است که بيشتر در اين حوزه فعاليت داشته باشند. 

«سيد محمد موسوي خوئيني‌ها» با اظهار نگراني از احتمال حذف پست رياست جمهوري و توصيف اين نهاد به عنوان "نماد جمهوريت نظام" نيروهاي خواهان اصلاحات را به شرکت فعال در انتخابات سال آينده فراخوانده است.
 
وي با خطاب قرار دادن "نخبگان، فعالان و تحليلگران سياسي" از آنها خواسته است که با تمام توان براي اقناع مردم ناراضي براي حضور در انتخابات تلاش کنند تا به زعم او "اين نهاد و نماد جمهوريت مستحکم‌تر از پيش بماند و خيال محو آن از سر خام‌انديشان و احياناً بدخواهان بيرون شود."
 
محمد علي وکيلي: براي بحران هاي اصلاحات کاري بايد کرد/ سخنان خوئيني ها چندا مورد اقبال جامعه قرار نمي گيرد
 
در همين رابطه، محمد علي وکيلي، فعال اصلاح طلب و نماينده سابق مجلس در روزنامه ابتکار نوشت: « حجت‫الاسلام موسوي خوئيني‫ها مشهور به مرد سکوت و سايه در سياست ايران بود. خوئيني ها هميشه عادت به سکوت و حرکت در سايه داشت. او هماره در سايه تصميمات مهم اصلاح طلبان قرار داشت و علاقه اي به رسانه اي شدن از خود نشان نمي‌داد. قدرتش را در خفا اعمال مي کرد و در سايه، سياست مي ورزيد. اما چند وقتي است که تحرکات رسانه اي ويژه اي دارد. تا کنون دو نامه در کمتر از يکسال نوشته است. کنش هاي اخير او خلاف سيره مالوفش در سياست است. اين تحرکات مي‌تواند چند علت داشته باشد؛اصلاح‫طلبان با انحلال نهادهاي تصميم‫گير خود و عدم اقبال به هرگونه سازمان‌يافتگي، راه را بر انشقاق و تشتتِ بي‫مهار باز کردند. جريان اصلاح‫طلب اکنون در غيبتِ نهادها و با بحران مقبوليتِ نمادهايش، گرفتار بحران رهبري شده است. در چنين فضايي ممکن است خوئيني ها به ميدان آمده تا خلاء رهبري جريان اصلاحات را پر کند و رهبري جبهه اصلاحات و يا قرائتي از اصلاح‫طلبان را بر عهده بگيرد.»
 
وي افزود: « اينکه خوئيني‫ها بناي پوشيدن قباي رهبري جريان را دارد و يا اينکه مي‌خواهد تاريخ‫ساز باشد و يا اينکه مي‌خواهد در آينده از اتهامات تاريخي برهد، هرچه باشد، تا نسخه نجات بخش توليد نشود کاري از پيش نمي برد. پيش تر نوشتم که در زمين بازيِ امروز، اصلاحات دچار چهار بحران جدي است. بحران موقعيت، بحران توجيه، بحران ايده حکمراني و بحران مزيت، گريبان اصلاح طلبي را گرفته است. براي اين چالش‫هاي اساسي، بايد فکري اساسي کرد. در وضعيتي که هنوز نسخه‫اي براي خروج از بحران ارائه نمي‫شود، سخن از هر تغييري در جريان، چندان مورد اقبال جامعه نمي‫گيرد.»
 
روزنامه شرق: با اين کارها آب رفته به جوي برنمي گردد
 
روزنامه اصلاح طلب شرق نيز به پيام اخير موسوي خوييني ها واکنش نشان داد و نوشت: «با اين کارها آب رفته به جوي برنمي گردد.»
 
اين روزنامه مطرح کرد: توصيه انتخاباتي موسوي‌خوئيني‌ها براي شرکت در انتخابات 1400 به اصلاح‌طلبان و تشويق و تهييج مردم به وسيله اين جناح سياسي قابل تأمل است. به‌زعم خوئيني‌ها، اين عملکرد سياسي موجب مي‌شود اصلاح‌طلبان دوباره هژموني ازدست‌رفته خود را بازيابند. اما سؤال اساسي اينجاست که آيا شرايط سياسي و اجتماعي کنوني با اين توصيه‌ها دچار پويايي مي‌شود و آب رفته به جوي باز خواهد گشت؟
 
اين روزنامه مي نويسد: « اينک ناديده‌انگاشتن ضروريات اجتماعي و سياسي، به معناي نديدن مردم است؛ مردمي که تضادي بين اصولگرايان و اصلاح‌طلبان نمي‌بينند. بنابراين اثبات اينکه مخالفان توسعه دموکراسي چه کساني هستند، اينک چندان دغدغه مردم نيست و کارايي ندارد؛ آن‌هم اثبات براي چه و در برابر چه کساني. شايد آنچه بتواند مردم را به پويايي وادارد و به سمت جناح‌هاي سياسي بازگرداند که زماني خودشان آنها را برساخته‌اند، ‌درک و بيان شجاعانه ضروريات اجتماعي است. بايد با مردم سخن گفت، نه با جناح‌هاي سياسي و نه تهديد نهادهاي رسمي. براي ايجاد پويايي در مناسبات اجتماعي، بايد به مرکز اين مناسبات انگشت گذاشت؛ مرکز درد تا بيمار فرياد بزند: «بله، بله همين‌جاست». مرکز درد الان کجاست؟ چرا کسي از مرکز درد سخني به ميان نمي‌آورد؟»
 
زيد آبادي: جناب خوئيني‌ها فکر نان باش که خربزه آب است!
 
احمد زيدآبادي روزنامه نگار اصلاح طلب بيان مي کند: « ظاهراً آقاي خوئيني‌ها تصور مي‌کند که نخبگان و فعالان و تحليلگران سياسي منتظر دستور وي و مردم سرخورده و ناراضي هم منتظر دستور نخبگان و فعالان و تحليلگران سياسي‌اند تا همۀ مشکلات را ناديده بگيرند و به سوي انتخابات شتاب کنند!»
 
وي مي نويسد: « اصل داستان اين تغيير و جايگزيني هم البته جدي به نظر نمي‌رسد و به نظرم آقاي خوئيني‌ها نيز چون دليل ديگري براي تحريک مخاطبان به شرکت پرشور در انتخابات نداشته آن را بهانه‌اي براي طرح منويات خود قرار داده است! به آقاي خوئيني ها لازم است يادآور شد که اين دور خود چرخيدن‌ها گرهي از کلاف سردرگم مصائب اين کشور نمي‌گشايد پس بهتر است به فکر نان باشد که گفته‌اند خربزه آب است!»
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg