کد مطلب: 184248
رهبر معظم انقلاب در آيين تجليل از پيشکسوتان دفاع مقدس
دفاع مقدس از اول تا آخر مدبرانه بود/ دست تحريف دنبال شبهه افکني است
تاریخ انتشار : 1399/06/31 14:02:07
نمایش : 1145
فرمانده معظم کل قوا فرمودند:برخي با استناد به خطايي که در بخشي انجام گرفته يا جمعي انجام دادند، مجموعه دفاع مقدس را به بي تدبيري متهم مي‌کنند؛ دفاع مقدس از اول تا آخر مدبرانه و عقلايي بود.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سخنراني حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمين سالگرد جنگ تحميلي رژيم بعث عليه ايران و آغاز هفته دفاع مقدس در جمع يک ميليون رزمنده پيشکسوت، به صورت ويدئو کنفرانس و پخش زنده تلويزيوني آغاز شد.

اهم فرمايشات حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع پيشکسوتان دفاع مقدس به اين شرح است:
 
- امروز به مناسبت چهلمين سال از آغاز دفاع مقدس، روز تکريم و بزرگداشت رزمندگان و پيشکسوتان عرصه دفاع مقدس قرار دادند. بسيار کار بجا و درستي انجام گرفته است. اين تکريم جز وظايف حتمي و ملي ما است.
 
- پيشکوستان و رزمندگان که امروز روز تکريم آنهاست کساني هستند که از جان گذشتند، جان را کف دست گرفتند و از آسايش و زندگي و خانواده و آينده خود چشم پوشيدند و همه داشته‌هاي خود را به مصاف دشمني بردند که بايد در مقابل او از کشور دفاع مي‌کردند. از اسلام و انقلاب و ناموس دفاع کردند. برخي از آنها عروج کردند و برخي ماندند و کار را به اتمام رساندند.
 
- جماعتي که امروز به عنوان رزمندگان در اين جلسه سراسري حضور دارند جز کساني هستند که اين افتخار را داشتند که رفتند و توفيق داشتند که کار را به پايان مي‌رسانند.
 
-کساني که صدام را اجير کرده بودند مثل آمريکا از انقلاب ضربه جدي خورده بودند. برخي هم از اينکه يک هويت جديدي بر اساس دين و اسلام در منطقه به وجود بيايد نگران بودند و مقابل جمهوري اسلامي ايستادند، يعني تنها آمريکا نبود، شوروي آن زمان هم بود و ناتو و اروپاي غربي هم بودند و حتي کشورهاي اروپاي شرقي هم در اين عرصه در مقابل ما قرار داشتند.
 
-اسنادي که بعداً رو شد نشان داده شد که آمريکا با صدام توافق‌هايي پيش از آغاز جنگ داشته است. کمک‌هاي تسليحاتي و اطلاعاتي بسيار ذي قيمت به طور مرتب در ميان جنگ به سمت نيروهاي قواي صدام و حزب بعث سرازير بود و کاروان نظامي به صورت پيوسته در بنادر امارات پهلو مي‌گرفتند و هر روزه به سعودي و کويت و عراق مي‌رفتند و تحويل نيروهاي صدام مي‌دادند.
 
-داخل کشور هم شرايط کشور طوري بود که دشمن را تشجيع مي‌کرد تا حمله نظامي را آغاز کند. در درجه اول نيروهاي مسلح که چشم اميد در جنگ‌ها هستند از وضع خوبي برخوردار نبود و ارتش تازه از زير يوغ فرماندهان طاغوتي خارج شده بود و خودآرايي مي‌کرد و حضور انقلابي خود را نشان مي‌داد. شهيد فلاحي و ظهيرنژاد که در ارتش شخصيتي بودند و جايگاه مهمي داشتند براي اداره سازمان ارتش آماده نبوده اند و در اين کار تازه کار بودند. سپاه هم که اندکي بعد از يک سال بود که تشکيل شده بود.
 
-از لحاظ ابزارهاي نظامي هم واقعاً بايد همه در ياد داشته باشند که در نهايت شدت و تنگدستي بوديم. اولين ابزارهاي نظامي ما کم و ناقص بود و بسياري شناخته شده نبود. در همان آغاز حمله دشمن بعضي از اين تجهيزات از دست ما رفته بود بنابراين امکانات بسيار کم بود من بعد از چند ماه از شروع جنگ در يگان‌ها گردش مي‌کردم و مي‌ديدم که تيپ زرهي ارتش که بايد حدود ۱۵۰ تانک داشته باشد چهل و خورده اي تانک داشت يعني امکانات ما در اين حد بود.
 
-سپاه به کلي فاقد امکانات بود و امکاناتش تفنگ و خمپاره‌هاي سبک بود يعني ما امکانات نظامي نداشتيم و اينها دشمن را تشويق مي‌کرد و مي‌فهميد که به ما حمله کند.
 
-اينجاست که انسان نقش شگفت انگيز فرماندهي امام بزرگوار را تشخيص مي‌دهد. امام در چنين شرايطي توانست جنگ و تداوم اين حرکت را در زير چشم و اراده خود به پيش ببرد و اداره کند. بعضي‌ها اظهار تعجب مي‌کنند که چطور ممکن است يک روحاني سن و سال دار و پيرمردي در سنين ۸۰ ساله بتواند نيروهاي مسلح را در جنگ اداره کند، خيال مي‌کنند که مديريت جنگي و فرماندهي جنگ به اين بود که امام در قرارگاه‌هاي تاکتيکي مقدم بنشيند و يگان‌ها را جابجا کند. مسئله اين نبود، مسئله امام چند چيز ديگر بود. کار بزرگ امام اين بود که از ابتدا حجم واقعي کار را شناخت و فهميد که اين جنگ معنايش چيست. خيلي از ماها نمي‌دانستيم، نمي‌فهميديم.
 
- امام از اول فهميد اين يک درگيري عادي بين دو همسايه نيست. دشمن را شناخت و فهميد که دشمن اصلي در اين جنگ کيست و تشخيص داد که صدام يک ابزار است. امام سخنراني مي‌کرد درباره جنگ و مي‌فرمود مثلاً آمريکا از شوروي بدتر شوروي از آمريکا بدتر انگليس از هر دو بدتر يعني شناخته بود که اينها عاملان اصلي و پشت صحنه جنگ هستند.
 
- ثانياً يک تشخيص حياتي امام داد و آن اين بود که اين مسئله مهم را ملت ايران مي‌تواند حل کند صرفاً مسئله نيروهاي مسلح نيست؛ اين کار کار ملت ايران است. ملت بايد بيايد وسط. همچناني که ملت ايران انقلاب را به پيروزي رساند جنگ را هم بايد ملت ايران به پيروزي برساند امام اين را تشخيص داد و بر اساس آن عمل کرد و اين حرکت عظيم مردمي را به وجود آورد.
 
- امام به مانند يک پدر مهربان و مدير قدرتمند و آگاه و مسلط بر عرصه هر وقت هر چيزي لازم بود از سوي آن بزرگوار صادر مي‌شد. اين بايد در تحقيقات ما قرار بگيرد و نقش امام روشن شود. امروز در اين زمينه دست تحريف با انگيزه به دنبال شبهه افکني است.
 
-دشمن جنگ را به راه انداخت با هدف اينکه نظام جمهوري اسلامي را ساقط کند و يک دستگاه و حکومت وابسته و ضعيف و زبوني را سر کار بياورد و سلطه خود را بر کشور ايجاد کند اما دشمن شکست خورد. يعني اين نکته بسيار اساسي و مهم که بعضاً شبهه افکني مي‌کنند که آيا ايران در اين جنگ پيروز شد يا نشد؟ پيروزي جمهوري اسلامي در جنگ تحميلي مثل خورشيد روشن است. اينکه همه دنياي قدرتمند آن روز بر سر يک کشور بريزند تا نظام او را ساقط کنند و اينکه بتوانند بر او مسلط شوند و سرزمين را تجزيه کنند و ۸ سال تمام توان خود را به کار بگيرند و در آخر نتوانند هيچ غلطي بکنند آيا پيروزي از اين بالاتر است؟ ملت ايران پيروزي درخشان به دست آورد. اولاً يک وجب از خاک يک کشور را نتوانستند جدا کنند و يک قدم هم نتوانستند انقلاب و نظام را به عقب برانند. بعد از جنگ، انقلاب بسيار قوي‌تر و توانا تر از قبل از شروع جنگ به پيش رفت.
 
-در دوران جنگ‌هايي که در دوران پادشاهان بوده ايران هميشه شکست خورده است چه در دوره قاجار و چه اوايل دوره پهلوي. حتي در جنگي که ايران اعلام بي طرفي کرد يعني در جنگ جهاني اول و دوم، در هر دو جنگ کشور اشغال شد. اولين در دوره قاجار و دومين در دوره پهلوي بود. در جنگ دوم جهاني در همين شهرتهران نيروهاي آمريکايي و نيروهاي شوروي در خيابان‌ها رژه مي‌رفتند و فساد ايجاد مي‌کردند. بخش‌هايي از شمال کشور و جنوب کشور تحت سلطه اين ها قرار گرفت. سران سه کشور بدون اجازه و بدون اطلاع سران کشور ايران به تهران آمدند و در ايران جلسه گذاشتند و شاه ايران يعني محمدرضا وقتي وارد جلسه شد، تحقيرش کردند. وقتي شاه وارد شد چرچيل و روزولت براي او بلند نشدند، فقط استالين بلند شد و در خاطرات بعدي کمونيست‌ها نوشتند که استالين گفت وقتي ديدم آنها براي او بلند نشدند، من بلند شدم تا او را جذب کنم.
 
- جمهوري اسلامي توانست در مقابل يک دنياي قدرتمند بايستد. اين بخشي از هويت ملي است. اينکه گفته مي‌شود دفاع مقدس بخشي از هويت ملي ماست براي اين است که دفاع مقدس مظهر بروز هويت بالا و برجسته ملت ايران بوده است.
 
-دفاع مقدس يکي از عقلاني‌ترين حوادث ملت ايران بود. برخي با استناد به يک خطايي که در يک بخشي انجام گرفته است يا يک جمعي انجام دادند، مجموعه دفاع مقدس را به بي تدبيري متهم مي‌کنند. دفاع مقدس از اول تا آخر مدبرانه و عقلايي بود. کار و سخنراني‌هايي که از ابتدا انجام گرفت نشان‌دهنده عقلانيت بود و فعاليت‌ها و همکاري سپاه و ارتش خيلي چيز مهمي است. در آن روز ارتش يک سازمان سنتي جا افتاده بود و سپاه يک سازمان جوان و تازه به عرصه آمده انقلابي بود که بايد با همديگر کار کنند، اين آسان نبود اما اين اتفاق افتاد. بعد از اينکه بني صدر قرار کرد اين اتفاق خيلي بهتر و کامل‌تر انجام گرفت.
 
-در دفاع مقدس براي حضور مردم يک مدل‌سازي جديدي انجام گرفت و نحوه حضور مردمي يک نحوه شگفت آوري است و بر اساس اين مدل بروز استعدادها صورت گرفت.
 
-امروز اگر همت کنيم، مي‌توانيم با نگاه درست به مردم از اين مدل دفاع مقدس استفاده کنيم، البته وضع جنگ و اقتصاد يک مسئله ديگري است و صاحبان انديشه مي‌توانند اين را به عنوان يک ابزار اقتدار ملي نگاه و دنبال کنند. در اين مدل، پشت جبهه به قدر جبهه اهميت دارد، يعني همه نمي‌توانند تفنگ به دست گيرند. رغبت‌ها و تمايل‌ها و توانايي‌ها مختلف است. بعضي پشت جبهه مي‌توانند نقش آفريني کنند.
 
-در زمان جنگ کمک رساني‌ها و رسيدگي به مجروحان و بدرقه باشکوه شهيدان بسيار حائز اهميت بود. اگر از شهدا يک چنين تکريم و احترام مي‌شد، شوق شهادت اين طور در دل‌ها مشتعل نمي‌شد. وقتي پيکر شهيد وارد يک شهر مي‌شد آن حضور مردمي و استقبال مردمي و بدرقه تا آرامگاه يکي از حوادث بسيار مهم و تأثير گذار بود.
 
-در دفاع مقدس عالي‌ترين فضائل اخلاقي بروز کرد. شبيه اين مسئله را نمي‌توان سراغ گرفت اما با اين کثرت جمعيت، غير از جبهه دفاع مقدس را سراغ ندارم که اين طور فضائل اخلاقي مردم بروز کرده باشد. منطقه جبهه، منطقه صدق و صفا بود. در آن منطقه اخلاص خود را در عمل نشان مي‌دادند. تواضع و خدمت به ديگران از جمله فضائل اخلاقي در جبهه‌ها بود. برخي از اين جوانان عارف واصل در جبهه کارشان به جايي رسيده بود که آينده را مي‌ديدند و از شهادت خود و دوستانشان خبر مي‌دادند و از حوادثي که ممکن بود پيش بيايد خبر مي‌دادند.
 
-اين نکته بيش از بقيه نکاتي که عرض شد مشخص است که به برکت اسلام و ايمان ديني است. انسان متحير مي‌ماند که چقدر ايمان تأثير داشت.
 
-حس مادري را من و شما نمي‌فهميم اما يک مادر جوانش را به جبهه مي‌فرستاد و وقتي پيکر اين جوان را مي‌آورند خوشحال بود که جوانش را براي خدا داده است.
 
-دفاع مقدس براي کشور سرمايه سازي کرد. آورده‌هاي دفاع مقدس بسيار زياد است، اولاً امنيت کشور به برکت دفاع مقدس است و دفاع مقدس نشان داد که هزينه تعرض و تجاوز به اين کشور بسيار زياد است. وقتي يک ملت نشان داد که همت و قدرت دفاع از خود را دارد و پاسخ کوبنده به متجاوز مي‌دهد، موجب مي‌شود که متجاوز به تجاوز خود به اين کشور تأمل کند و اگر بخواهد عاقلانه عمل کند بايد بفهمد که هزينه تجاوز بسيار است.
 
-دفاع مقدس به ملت ما روحيه خودباوري داد. امروز اين روحيه را در ميدان علم و ساخت و ساز و ديگر موارد گاهي مشاهده مي‌کنيد، اين به خاطر دفاع مقدس است. يعني يک جوان بيست و چند ساله با اقتدار تمام و اطمينان به نفس يک جمعيت يا يک لشکر را دنبال خود راه مي‌انداخت و ضربه قاطع به دشمن مي‌زد. اين به مردم روحيه خود باوري و اطمينان به نفس مي‌دهد.
 
-دفاع مقدس توانست ثابت کند که ملت ايران از ورطه‌هايي مثل جنگ تحميلي مي‌تواند با سربلندي، سربلند کند. حرکت به سمت نوآوري فني و علمي هم در دفاع مقدس به دست آورديم زيرا در آن دوران به چيزهاي زيادي احتياج داشتيم ولي امکاناتش را نداشتيم و نيروهاي مؤمن و فداکار به سمت آن رفتند تا درست کنند. مرحوم تهراني مقدم ماجراي موشک سازي را به شکلي راه انداخت زيرا ما به موشک نياز داشتيم و به ما هم موشک نمي‌دادند. بنابراين کار کردند و بهترين وجه هم کارها را انجام دادند.
 
-اقدام به کارهاي به ظاهر نشدني از ثمرات دفاع مقدس بود و اين سرمايه را دفاع مقدس براي ما به وجود آورد که بدانيم بعضي کارها به ظاهر نشدني است اما اگر همت کنيم شدني است. دفاع مقدس سرمايه‌هاي انساني ما را هم ارتقا داد.
 
-دفاع مقدس ظاهر بزک شده غرب را هم به ما نشان داد البته در گذشته خيانت و دشمني دولت‌هاي غربي را ديده بوديم مثل همين اشغال کشور بعد از جنگ جهاني اول و دوم و شرارت‌هاي انگليسي‌ها در جنوب کشور.
 
-ادبيات جنگ به طور کلي ادبيات بشارتي است. اگر نشاط اجتماعي و اميد و سرزندگي مي‌خواهيم و اگر براي نسل‌هاي جوان طراوت مي‌خواهيم بايد به اين گزاره ملکوتي و قرآني ايمان بياوريم اينکه خوف و حزن براي ملت آفت بزرگي است و اين دو آفت با بشارت قرآني برداشته مي‌شود.
 
-ما در باب دفاع مقدس کوتاهي کرديم. کارهايي که رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح گفت کارهاي با ارزشي است ولي کم است و ما نياز به کارهاي بيشتري داريم. ما هر چه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور مي‌شويم بايد از لحاظ معرفت به دفاع مقدس نزديکتر بشويم زيرا تحريف در کمين است و دست‌هاي تحريف گر در کمين هستند. شما مردان جنگ هستيد و دفاع مي‌کنيد ولي بيست سال ديگر خيلي‌ها نيستند و ممکن است دست تحريف اين بخش پر درخشش تاريخ ما را مخدوش کند لذا بايد کار کنيم و تا معرفت ما بيشتر بشود.
 
- دفاع مقدس سرمايه‌هاي انساني ما را ارتقا داد. خوشبختانه از عناصر حاضر در دفاع مقدس افراد بيشماري بعدها، امروز، ديروز و انشاالله در آينده در بخش‌هاي مختلف گوناگون کشور مشغول خدمتگزاري بودند و هستند که يک نمونه اش شهيد عزيز ما بود شهيد سليماني که در عرصه ديپلماسي و بين المللي و در منطقه يک فعاليت شگفت آوري داشت. واقعاً هنوز ملت عزيز ايران از گستره کار شهيد سليماني مطلع نيستند. يک چيزهايي آگاهند اما ريزه کاري‌هاي کار او خيلي بيش از اين حرفهاست. که حالا شايد ان شاءالله در آينده به تدريج آشکار بشود. اين يک سرمايه انساني بود که در جنگ درست شد يعني پايه گذاري امثال قاسم سليماني‌ها در جنگ و در دوران دفاع مقدس گذاشته شد.
 
-کرونا را دست کم نگيريد. اينکه روزي ۱۵۰ نفر از دست بروند چيزي کوچکي نيست. بعضي‌ها ارزيابي مناسبي از کرونا ندارند. اينکه ما هر روز ۱۵۰ تا ۱۷۰ نفر متوفي داشته باشيم، چيز کمي نيست. علاج آن هم دست خودمان است.
 
-مسئولين از پزشک و پرستار و مدير که خودشان را فدا کرده و دائم تلاش مي‌کنند و ما مردم بايد به وظايف خودمان عمل کنيم و فاصله اجتماعي، ماسک و دستوراتي که داده مي‌شود و شستشوي دست را دائماً انجام دهيم.
 
-امروز بحث اربعين پيش آمده و عده‌اي عاشق امام حسين هستند. شما [به عتبات مقدس] رفتيد اما بنده که محروم بودم و مشتاق هم هستم اما رفتن براي راهپيمايي اربعين فقط متوقف به صلاحديد مسئولان ستاد ملي کرونا است. اگر گفتند نه که تا الان گفتند نه بايد همه تابع و تصميم آنها باشند. اينکه بلند شويم تا لب مرز برويم و حضرت اظهار ارادت کنيم درست نيست، بايد همه در روز اربعين در خانه بنشينند و ۲، ۳ زيارت را بخوانند و نزد امام حسين شکوائيه کنند و بگويند که ما دلمان مي‌خواست بياييم اما نشد تا يک نظري و کمکي به ما بکنند.
 
-اميدواريم که خداي متعال از همه جهت براي ملت ايران خير و صلاح مقدر کند و رزمندگان عزيز ما را که زحمت کشيدند و تلاش کردند را ماجور بدارد و درجات شهداي ما را متعالي کند و خداوند امام بزرگوار ما را که سرحلقه اين حرکت عظيم ملت ايران بود و هنوز هم هست، با اولياي خود محشور کند.
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg