کد مطلب: 184232
عمر طبيعي با ام اس رويا نيست؛
واهمه نکنيد؛ ام اس قابل کنترل است
تاریخ انتشار : 1399/06/26 11:08:21
نمایش : 1650
علت اصلي ام اس هنوز مشخص نيست و درمان قطعي ندارد ولي با استفاده از داروهاي موجود قابل کنترل است.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز ؛ ام.اس يک بيماري اتوايميون است بدين معنا که سيستم ايمني بدن به بافت هاي خودش حمله مي کند. چنين فرايندي ميلين را از بين مي برد، غشاء چربي که فيبرهاي عصبي مغز و نخاع را پوشانده و از آنها محافظت مي کند.

ميلين را مي توان به عايق روي سيم هاي الکتريکي تشبيه کرد. زمانيکه ميلين آسيب مي بيند، پيغام صادره در طول آن عصب متوقف شده و يا به کندي منتقل مي شود.

پزشکان و محققين نمي دانند که چرا ام.اس برخي افراد را مبتلا مي سازد و در بقيه افراد ايجاد نمي گردد. ترکيبي از عوامل از ژنتيک گرفته تا عفونت هاي دوران کودکي در اين امر نقش دارند.

عوامل خطر

فاکتورهاي زير ريسک ابتلا به ام.اس را افزايش مي دهند:

سن - اگرچه ام.اس در هر سني اتفاق مي افتد وليکن به طور معمول در افراد سنين  20تا40  سال شايع مي باشد.

جنسيت- احتمال ابتلا به ام.اس در زنان دوبرابر مردان است.

وراثت- ريسک ام.اس در افراد داراي سابقه خانوداگي اين بيماري بيشتر است. به عنوان مثال چنانچه يکي از والدين يا خواهر و برادرهاي شما مبتلا به ام.اس باشد، احتمال ابتلا به اين بيماري در شما  1تا 3 درصد است در حايلکه در جمعيت کلي اين ميزان 0/1 درصد است. تجربه در دوقلوهاي همسان نشان داده است که توارث تنها فاکتور دخيل در ابتلا به ام.اس نمي باشد. چنانچه ابتلا به ام.اس به تنهايي توسط ژنتيک تعيين مي شد دوقلوهاي همسان ريسک مشابهي داشتند وليکن اين چيزي نيست که در عمل اتفاق مي افتد. در حقيقت چنانچه يکي از دوقلوها مبتلا به اين بيماري باشد، احتمال ابتلا در قل ديگر تنها 30 % مي باشد.

عفونت- گونه هايي از ويروس ها با ام.اس در ارتباط هستند. درحال حاضر بيشترين تمرکز بر ارتباط بين ام.اس با ويروس Epstein-Barrمي باشد، ويروسي که باعث منونوکلئوز(افزايش منوسيت ها در خون) عفوني مي شود. اينکه چگونه ويروس Epstein-Barrباعث افزايش احتمال ابتلا به ام.اس مي شود، تحت بررسي است .

نژاد- سفيدپوستان به ويژه خانواده هايي با نژاد اروپاي شمالي، در بيشترين ريسک ابتلا به ام.اس قرار دارند. آسيايي ها ، آفريقايي ها و آمريکايي هاي بومي کمترين ريسک را دارا هستند .
 


مصرف نکردن فست فودها در کاهش بيماري ام اس موثر است

يک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اين مطلب که 20 تا 40 سالگي شايع‌ترين سن ابتلا به بيماري MS است، گفت: علت ابتلا به اين بيماري هنوز مشخص نيست و شايد يکي از دلايلي که باعث افزايش شيوع آن شده، سبک زندگي اشتباه و تغذيه نادرست باشد، اما ضعف سيستم ايمني بدن و کمبود ويتامين D مهم‌ترين دلايل بروز اين بيماري است.

دکتر ناهيد بلادي مقدم در گفت‌وگو با يکي از خبرگزاري ها ، با بيان اين مطلب که درمان اين بيماري در سه مرحله و با توجه به علامتي‌هايي که بيمار دارد انجام مي‌شود، گفت: ابتدا جهت درمان افسردگي، خستگي، اسپاسم عضلات و تکرر ادرار بيمار داروهايي تجويز مي‌شود.
وي گفت: سپس درمان‌هاي توانبخشي انجام مي‌شود و بيماراني که مشکلات حرکتي، تعادلي و گفتاري دارند را با استفاده از شيوه‌هاي کار درماني و فيزيوتراپي درمان مي‌کنند. درمان سوم نيز بر روي تغذيه بيمار تمرکز دارد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي مصرف ميوه، سبزيجات، غذاهاي تازه و مصرف نکردن از فست فودها را در کاهش اين بيماري بسيار موثر دانست و گفت: براي بيماري MS نسل جديد داروهاي خوراکي توليد شده است، چرا که در حدود يک تا دو سال گذشته بيماران از داروهاي تزريقي استفاده مي‌کردند و هرچند اين تزريق‌ها بر سير بيماري تاثير داشت، اما تزريق‌هاي هر روزه براي بيمار بسيار ناخوشايند بود.

وي داروهاي خوراکي را اميد جديدي براي مبتلايان به MS دانست و افزود: اين داروها طي دو يا سه سال اخير به صورت رسمي وارد بازار کشور شدند که مصرف آن براي بيماران بسيار راحت است و ميزان تاثير گذاري برخي از آنها نسبت به ديگر داروها بيشتر است.

اين متخصص مغز و اعصاب يادآور شد: عوارض مصرف داروها با توجه به نوع دارو متفاوت است. به همين دليل دارويي که ميزان تاثير آن حدود 60 درصد است، مراقبت‌هاي دقيق‌تري را هم نياز دارد، زيرا اين دارو روي سيستم ايمني بدن تاثير مي‌گذارد .بنابراين تاکيد مي‌شود که بيمار در اولين روز مصرف دارو بستري شده و از نظر فشار خون و ضربان قلب کنترل شود تا مطمئن شويم، افت فشار و تپش قلب نداشته باشد.

بلادي مقدم ضعف سيستم ايمني بدن و کمبود ويتامين D را مهم‌ترين دلايل بروز MS دانست و بيان کرد: ساختار آپارتمان‌سازي شهر بايد به صورتي باشد که نور خورشيد به عنوان منبع کامل ويتامين D، به طور کامل در آپارتمان بتابد و تا حدي مانع از بروز اين بيماري در فرد شود،اما در حال حاضر ساختار آپارتمان سازي داراي مشکل است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي کمبود مراکز توانبخشي را از مشکلات بيماران مبتلا به بيماري MS دانست و در پايان اظهار کرد: تعدادي از مبتلايان دچار مشکل ناتواني حرکتي، به خدمات بيشتري نياز دارند و به دليل کمبود مراکز و امکاناتي مانند ماشين‌هاي حمل و نقل بيماران از مرکز به منزل، با افزايش اين مراکز بايد بيماران را حمايت کرد. همچنين در سطح شهر بايد فضاسازي مکان‌هاي مناسبي براي بيماران و معلولان در نظر گرفته شود.



ام اس درمان قطعي ندارد ولي با استفاده از داروهاي موجود قابل کنترل است

معصومه معمارزاده  دبير انجمن بيماران خاص و انجمن ام اس چهارمحال و بختياري  در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز در اين خصوص گفت: ام اس يکي از شايع ترين عارضه سيستم اعصاب مرکزي به خصوص ميان افراد جوان به حساب مي آيد.

معمارزاده اظهار کرد: علت اصلي ام اس هنوز مشخص نيست و درمان قطعي ندارد ولي با استفاده از داروهاي موجود قابل کنترل است.

وي با اشاره به  علايم در شروع بيماري تصريح کرد: ضعف و يا بيحسي يکي يا تعدادي از اعضاي بدن، ازدست دادن نسبي و يا کامل بينايي معمولا در يک چشم بعلاوه درد در حرکت دادن چشم(اختلال عصب بينايي)، دوبيني يا تاري ديد، سوزن سوزن شدن و يا درد در بعضي از بخش‌هاي بدن، شک الکتريکي هنگام بعضي حرکات خاص سر، لرزش بدن و يا عدم هماهنگي بدن، لکنت زبان، خستگي و گيجي از علائم اين بيماري است.

معمارزاده که خود نيز دچار اين بيماري است بيان کرد: در استان نزديک به 900 نفر دچار اين بيماري اند که بيشتر آنان را زنان تشکيل مي دهد به طوري که 150 نفر مرد و مابقي زن اند.

وي گفت: 500 نفر عضو موسسه حمايتي ام اس استان اند که با توجه به اينکه هزينه هاي درمان اين بيماري بالاست مشکل اصلي اين بيماران فقر و نداري و مشکلات معيشتي است.

معمارزاده با بيان اينکه ام اس مسري نيست تصريح کرد: متاسفانه مردم آگاهي علمي از اين بيماري ندارند و خواسته اين بيماران اين است که به ام اس به چشم ترحم نگاه نکنيم.

وي همکاري و همياري خانواده را در بهبود روند بيماري بسيار موثر دانست و افزود: ام اسي ها هم مثل ساير افراد جامعه مي توانند به راحتي زندگي کنند، ازدواج کنند، بچه دار شوند و زندگي خوبي داشته باشند.

نايب رئيس موسسه حمايت از بيماران ام اس استان با اشاره به مشکلات بيماران مبتلا گفت: همان طور که اشاره کردم مشکلات معيشتي، هزينه ها بالاي درماني، اشتغال مهمترين مشکلات اين بيماران اند که با توجه به اينکه در استان اکثر اين افراد در مناطق محروم و دور از مرکز استان ساکن اند مسئولان بايد اهتمام بيشتري داشته باشند.

وي ضمن تشکر از همکاري دانشگاه علوم پزشکي با اين انجمن اظهار کرد: اميدواريم با اطلاع رساني و حمايت خيرين و هم استاني هاي نوع دوست باري از مشکلات بيماران ام اسي سبک تر شود.

وي افزود: ام اس چيزي نيست که از قبل در سرنوشت افراد باشد و خدايي ناکرده ممکن است سراغ هر فردي برود پس بهتر است اگاهي خود را نسبت به آن بالا ببريم.
 
به گزارش جهانبين نيوز ؛ يکي از موضوع‌هايي که بشدت درمان‌ ام اس را تحت تأثير قرار مي‌دهد عدم مطالعه است.

متأسفانه عدم مطالعه در همه سطوح گريبانگير بيماران است.

از اين‌رو توصيه مي‌کنم بيماران قبل از اينکه وعده‌هاي دروغين را بپذيرند کمي مطالعه کنند و با درمان در سطح دنيا و کشورهاي پيشرفته آشنا شوند.

خوشبختانه درمان‌هاي جديد و مؤثري براي اين بيماري وجود دارد که مي‌توانند ما را به درمان قطعي‌ ام اس در آينده خوشبين کنند.
 
کشور ما از نظر تشخيص و درمان‌ ام اس و توليد داروها در منطقه بهترين است و همسو و هم پايه کشورهاي پيشرفته دنيا قرار دارد.
 
 
انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg