کد مطلب: 184228
بام ايران رويشگاه زعفران وحشي؛
کشت طلاي سرخ ظرفيتي پنهان براي توسعه اشتغال
تاریخ انتشار : 1399/06/24 11:21:08
نمایش : 1107
چهارمحال و بختياري به‌علت ارتفاع از سطح دريا و وجود روزهاي گرم و شب‌هاي خنک و شرايط اقليمي مناسب، کيفيت زعفران آن بسيار بالا و قابل رقابت با استان خراسان است.
به گزارش جهانبين نيوز ؛ آب و هواي متنوع، خاک حاصلخيز و مردمان سخت کوش و پرتلاش، کشور ايران را به سرزمين وفور  نعمت ها تبديل کرده است.

سرزمين ايران محل رويش گياهان مختلفي است که بعضاً شهرت جهاني دارند.

گياه زعفران از جمله اين گياهان است که سابقه رشد و پرورش آن به پيش از ميلاد حضرت مسيح(ع) برمي گردد.

گفته مي‌شود ايراني ها نخستين اقوامي بودند که اين گياه ارزشمند را شناخته و به کشت و پرورش آن پرداخته‌اند.

دامنه کوههاي الوند در همدان و کرمانشاه (واقع در غرب ايران) محل اصلي رشد اين گياه در دوران حکومت مادها ( 728-549 پيش از ميلاد) بوده است.

با گذشت زمان کشت و پرورش زعفران، اين گياه نه تنها به شهرهاي ديگر ايران راه يافت بلکه تجارت و فروش زعفران در طول قرن ها باعث شناساندن آن به مردم ساير سرزمين ها نيز شد. تاريخ پژوهان همچنين حمله اسکندر به ايران (334 قبل از ميلاد) را از ديگر عواملي دانسته اند که باعث شناسايي اين گياه با ارزش به يوناني ها، رومي ها و سپس چيني ها شد.

با اين همه، در بازار تجارت جهاني هنوز هم  دو نام «زعفران» و «ايران» تداعي کننده يکديگر هستند. ايراني‌ها همواره توليد و تجارت عمده زعفران مرغوب جهان را در اختيار داشته اند.

زعفران از آن دسته توليدات بخش کشاورزي است که کمترين ميزان آب را به خود اختصاص مي دهد، لذا در بخش هاي مختلف کشور شرايط کاشت آن فراهم است.

چهارمحال و بختياري يکي از استان هاي کوهستاني منطقه زاگرس است که به علت داشتن شرايط آب و هوايي، رويشگاه مناسبي براي انواع مختلف گياهان به شمار مي رود.

زعفران يکي از اين محصولات است که در سال‌هاي اخير کشت آن در استان چهارمحال و بختياري ، نتايج بسيار خوبي در اختيار محققان و کشت‌کاران قرار داده است.

زعفران يکي از محصولاتي است که در همه نقاط چهار محال و بختياري کشت مي شود و يکي از مرغوبترين زعفران هاي کشور به شمار مي آيد.



چهارمحال و بختياري مستعد براي کشت زعفران

يکي از زعفران کاران در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ اظهار کرد: شرايط آب و هوايي چهارمحال و بختياري مناسب براي کشت زعفران است.

فتحي اذعان داشت :  خيلي از کشاورزان اين استان بعد از اموزش ديدن به اين نتيجه رسيدند که زمين هاي کشاورزي خود را به کشت زعفران اختصاص دهند و نتيجه خوبي هم از کشت آن داشته اند.

وي با اشاره به اينکه کشت اين گياه ترفندهاي خاص خود را دارد بيان داشت: معمولا آبان ماه زمان برداشت زعفران است که جدا کردن کلاله هاي گل زعفران سختي هاي خاص خود را دارد .

فتحي افزود:  زمان برداشت اين گياه نيروي کار زيادي نياز است که اين خود به اشتغال زايي هاي غير مستقيم نيز کمک مي کند.

به گزارش جهانبين نيوز ؛ زعفران ماده غذايي با ارزشي است که به مقدار کم از گياه زعفران به دست مي آيد و در واقع از هر 100 تا 200 هزار گياه زعفران، حدود پنج کيلوگرم گل زعفران بدست مي آيد که وزن پنج کيلوگرم زعفران تازه بعد از خشک شدن به يک کيلوگرم مي رسد.
 
 هم اکنون زعفران در بسياري از شهرهاي استان چهار محال و بختياري در حال کشت است و توانسته درآمد زايي بالاي براي کشاورزان داشته باشد.


 
نياز آبي کم از مهم‌ترين مزاياي کشت زعفران است

زهرا کيواني کارشناس کشاورزي  چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛ اظهار کرد: نياز آبي کم از مهم‌ترين مزاياي کشت زعفران است، طي سال‌هاي اخير شاهد افزايش کشت اين محصول در برخي از شهرستان‌هاي استان چهارمحال و بختياري بوده‌ايم.

وي با اشاره به درآمدزايي بالاي اين محصول، گفت: در صورت توسعه کشت زعفران در مناطق مستعد اين استان شاهد درآمدزايي قابل‌توجه کشاورزان نيز خواهيم بود.

کيواني افزود : زعفران مي‌تواند، جايگزين مطلوبي براي محصولاتي باشد که نياز بالايي به آبياري دارند.

وي يادآور شد: زعفران براي پرورش نياز چنداني به آب ندارد و در بيشتر مواقع آب باران کفاف آن را مي‌دهد و به‌نوعي گياهي چندساله است به‌طوري‌که با هر بار کاشت پياز زعفران، مي‌توان چندين بار از آن برداشت کرد ضمن اينکه به ازاي هر هکتار مزرعه زعفران براي دو تا سه نفر اشتغال ايجاد مي‌شود بنابراين مي‌توان از اين ظرفيت براي توسعه اشتغال استان در سالي که جهش توليد نام‌گرفته بهره بيشتري برد.


اسانس زعفران در چهارمحال و بختياري بالاست

اعظم شيخ ساماني کارشناس گياهان دارويي سازمان جهاد کشاورزي چهار محال و بختياري در گفتگو با خبرنگار جهانبين نيوز ؛  گفت: استان چهار محال و بختياري با شرايط آب و هوايي خاص استعداد بالاي براي کشت زعفران دارد.
 
وي اظهار داشت: هر چه ارتفاع مزارع زعفران از سطح دريا بيشتر باشد کيفيت و عملکرد اسانس و رنگ محصول نيز بيشتر است.
 
شيخ ساماني با اشاره به اينکه زعفران در مناطق سرد بهتر عمل مي آيد، افزود: استان چهار محال و بختياري از مکانهاي مناسب براي کاشت زعفران با کيفيت است.
 
وي ادامه داد: استان چهار محال و بختياري داراي آب و هواي مناسب براي کشت زعفران است و بازده خوبي اين استان در برداشت زعفران دارد.
 
شيخ ساماني با اشاره به  مصارف زعفران در جامعه اظهار داشت: زعفران در صنايع غذايي، آرايشي و بهداشتي، صنعت رنگرزي، امور هنري، دارويي کاربرد دارد.
 
کارشناس گياهان دارويي جهاد کشاورزي چهار محال و بختياري گفت: در مناطقي از استان که باغات کشاورزي قرار دارد ولي در فصل پاييز و زمستان آب کافي براي کشت محصولات زراعي وجود ندارد، مي توان زعفران کاشت و با همان آب کم زعفران را آبياري کرد.
 
 
وي افزود: متوسط عملکرد زعفران در استان چهار محال و بختياري 3.5 الي چهارکيلوگرم در هکتار است.
  
شيخ ساماني  اظهار داشت: در همه شهرستانهاي استان به جز شهرستان لردگان زعفران کشت مي شود و شهرستان شهرکرد بيشترين سطح زير کشت زعفران را در استان به خود اختصاص داده است.
 
به گزارش جهانبين نيوز ؛ زعفران گياهي است چند ساله که داراي پيازاست و اين پياز داراي غلاف قهوه اي رنگي است، گياه زعفران داراي ساقه و شش گلبرگ بنفش رنگ وسه رشته کلاله قرمز رنگ است،قسمت مورد استفاده گياه زعفران کلاله نارنجي رنگ گل آن است وکلاله  زعفران حاوي چربي، املاح معدني و  موسيلاژ است.
 
زعفران ماده غذايي با ارزشي است که به مقدار کم از گياه زعفران به دست مي آيد و در واقع از هر 100 تا 200 هزار گياه زعفران، حدود پنج کيلوگرم گل زعفران بدست مي آيد که وزن پنج کيلوگرم زعفران تازه بعد از خشک شدن به يک کيلوگرم مي رسد.
 
 هم اکنون زعفران در بسياري از شهرهاي استان چهار محال و بختياري در حال کشت است و توانسته درآمد زايي بالاي براي کشاورزان داشته باشد.
 
گزارش : مرضيه عالي پور هفشجاني

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg