کد مطلب: 184146
چمنيان: جايگاه کميته فني به انتخاب و عزل مربي تنزل پيدا کرده است/زمان زيادي را از دست داديم چون استراتژي نداشتيم
تاریخ انتشار : 1399/05/10 10:52:23
نمایش : 1295
سرمربي پيشين تيم فوتبال نوجوانان ايران گفت: انتظار مي‌رود کميته فني حداقل يک چشم انداز 4ساله را تدوين و به کل فوتبال ايران تزريق کند اما جايگاهش به انتخاب يا عزل مربي تنزل پيدا کرده است.

به گزارش هفت چشمه، عباس چمنيان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري فارس، در خصوص انتخاب سرمربي جديد تيم جوانان ايران اظهار داشت: در سابقه و تجربه پرويز مظلومي شکي نيست. او يکي از مربيان طراز اول فوتبال کشور ما است و کسي نمي تواند اين را کتمان کند اما چالشي که هميشه در مورد انتخاب سرمربي تيم‌هاي ملي پايه وجود دارد اين است که معيار و شاخصه اين انتخابات چيست؟

انتخاب مربيان تيم‌هاي ملي پايه رويه مشخصي ندارد

چمنيان ادامه داد: وقتي گزينش مربيان در يکي دو دهه اخير را بررسي مي‌کنيم، مي‌بينيم يک رويه مشخص براي انتخاب آن‌ها وجود نداشته، يعني فلسفه ثابتي نبوده که در طيف مربياني که اصطلاحا مربي-معلم هستند و مي توانند به ارتقا و رشد بازيکنان نخبه کمک کنند، بدانيم چه کساني واجد شرايط هستند.

وي با اشاره به اهميت حضور مربيان آکادميک در تيم‌هاي پايه عنوان کرد: بايد ببينيم چه کساني مي‌توانند اين رسالت را بر عهده داشته باشند که به نخبگان فوتبال يعني بهترين‌ها در هر رده سني، هم به لحاظ عملکرد و پيشرفت کمک کنند و هم اينکه از لحاظ نتيجه‌گيري موفق باشند. يعني فرمول تيم‌هاي پايه را مشخص نکرده‌ايم.

مربي پايه بايد استعداد را به قهرمان و لژيونر تبديل کند

سرمربي پيشين تيم نوجوانان ايران گفت: وقتي به کشورهاي صاحب فوتبال نگاه مي‌کنيم، همه در رده‌هاي پايه به دنبال مربيان آکادميک و کساني هستند که در انتقال مباني فوتبال خيلي قدرت دارند و مي‌توانند در شکل‌گيري شخصيت بازيکن و پرورش بازيکنان سطح بالا به خوبي عمل کنند. يعني پل خيلي خوبي هستند که بازيکنان با استعداد را به قهرمان تبديل کنند تا آن‌ها بتوانند در سطح تيم ملي بزرگسالان و حتي لژيونر فعاليت کنند ويا اينکه به پيکره ليگ برتر که سطح اول فوتبال ما است تزريق شوند.

وي تصريح کرد: يعني بازيکناني که از تيم‌هاي ملي پايه خارج مي شوند بايد بتوانند در بدنه اصلي فوتبال ما کيفيت و تاثيرگذاري داشته باشند. ضمن اينکه بحث نتيجه‌گيري هم وجود دارد و متناسب با سطح انتظار هواداران و علاقه مندان بايد اتفاق بيفتد. اما چون اين رويه و چارچوب مشخصي نبوده، حضور مربيان متفاوتي از طيف مربي-معلم تا مربياني که به هيچ وجه در رده پايه کار نکرده اند را شاهد بوده‌ايم.

نوسان انتخاب مربيان پايه حاصل نبود استراتژي است

چمنيان در مورد تفاوت مربيان در تيم‌هاي ملي پايه اظهار داشت: اين حد از تفاوت و نوسان در انتخاب‌ها نشان مي‌دهد ما استراتژي مشخصي براي انتخاب مربيان تيم‌هاي ملي پايه نداريم. مربيان موفقي در گذشته داشتيم که در رده پايه هم نتيجه خوب گرفتند و هم در پرورش بازيکنان با استعداد موفق بودند. مربياني هم داشتيم که نه تنها روي کيفيت بازيکنان با استعدادمان تاثيري نداشتند بلکه حتي نتوانستند نتيجه در خور شان فوتبال ايران بگيرند.

وي ادامه داد: نوسان و نامشخص بودن معيارها براي به کارگيري مربيان در اين رده، محصول نبودن يک استراتژي مشخص براي اين کار است که تدوين هم نشده است. کساني که وظيفه راهبردي اين موضوع را در فدراسيون فوتبال دارند يعني کميته فني و کميته جوانان، بايد با هم‌فکري و همراهي کارشناسان، رسانه‌ها و حتي مردم کار کنند.

چمنيان تصريح کرد: چرا ما تاالان براي يک بار از خانواده فوتبال نظرسنجي انجام نداديم تا معيارها و شاخصه‌هاي مربيان پايه پيشنهاد شود؟ يا مي‌توانيم ديدگاه تحليلي رسانه‌ها را بگيريم و به اين جمع بندي برسيم که در انتها قرار است چه اتفاقي بيفتد و قرار است چه طيفي از مربيان در اين رده به کار گرفته شوند.

زمان زيادي را از دست داديم چون استراتژي نداشتيم

مربي فوتبال پايه کشومان با اشاره به فرصت کم براي آماده سازي تيم جوانان ايران گفت: از يک طرف زمان زيادي تا شروع مسابقات باقي نمانده و از طرفي امکان برگزاري اردوها وجود ندارد. اين تيم حدود 5ماه است که اردو نداشته و بازيکنان کنار هم نبوده‌اند. باوجود ظرفيت بالايي که اين تيم دارد اما اساسا قبول اين مسئوليت چه توسط پرويز مظلومي چه هر فرد ديگري مي‌تواند ريسک بزرگي باشد که هم شان و جايگاه آن مربي را به مخاطره بيندازد و هم اينکه فوتبال ما را دچار آسيب کند. 

وي ادامه داد: ما زمان زيادي را از دست داديم. نزديک به دوماه است که جدايي پورموسوي مسجل شده ولي از آنجاکه استراتژي مشخصي نداشتيم، گزينه‌هاي متعددي که در اين مدت مطرح شدند کاملا متفاوت و نامشخص بودند و اين مساله حاصل عدم رويه مشخص براي انتخاب مربيان بود که کار را خيلي سخت مي کند.

وظيفه کميته فني انتخاب مربي نيست

سرمربي پيشين تيم نوجوانان ايران در پاسخ به اين سوال که خروجي کميته فني فدراسيون فوتبال را طي بيست سال اخير چگونه مي‌بيند، اظهار داشت: کميته فني ما در طول يکي دو دهه اخير فقط معطوف به اين موضوع شده که کدام مربي انتخاب شود و کدام مربي انتخاب نشود. در حاليکه اگر  کشورهاي درجه دو آسيا را ببينيد، اساسا کميته فني تا آنجا که من اطلاع دارم و معتقدم بايد اين اتفاق بيفتد، وظيفه‌اش اصلا انتخاب مربي نيست. سطح اول آسيا مانند ژاپن و کره‌جنوبي و اروپا را مثال نمي‌زنم چون بين سازماندهي و انجام کار اصولي، به شدت فاصله داريم.

کميته فني کار سازمان تيم‌هاي ملي را انجام مي‌دهد!

چمنيان در اشاره به روند انتخاب مربي براي تيم‌هاي ملي ادامه داد: ما در گذشته نزديک، جايگاهي به نام سازمان تيم‌هاي ملي داشتيم. بايد اين سازمان وجود داشته باشد تا امور اجرايي و پيشنهاد مربياني که بايد در رده‌هاي ملي به خصوص پايه به کار گيري شوند را انجام بدهد. اما الان کميته فني خودش هم پيشنهاد دهنده است و هم تاييد کننده! و اين اصلا با سيستم نظارت و ارزيابي گزينش نفرات سازگاري ندارد.

وي تصريح کرد: شکل کار بايد به اين ترتيب باشد که سازمان تيم‌هاي ملي چند گزينه را براي يک رده سني از بين مربيان خوبي که در کشور هستند انتخاب کند. بعد آن‌ها را به کميته فني پيشنهاد کند و آن‌ مربيان برنامه‌هايشان را ارائه کنند. از اين جا کميته فني بايد وارد عمل شود که در راستاي برنامه‌ها و چشم انداز بلند مدت فدراسيون، فرد شايسته‌تر را انتخاب کند.

کميته فني بايد حداقل چشم انداز چهارساله را به کل فوتبال کشور تزريق کند

چمنيان در مورد وظيفه اصلي کميته فني فدراسيون فوتبال اظهار داشت: انتظار مي‌رود کميته فني حداقل از زمانيکه يک رئيس فدراسيون وارد کار مي شود تا 4سال که يک دوره رياست را پشت سر مي‌گذارد، چشم اندازي براي فوتبال کشور شامل برنامه‌هاي توسعه فوتبال در زمينه‌هاي مختلف، مباحث آموزش، استعداديابي، پرورش استعداد و... را تدوين کند.

وي افزود: کميته فني نه تنها بايد به تيم‌هاي ملي سرمشق بدهد و براي آن ها الگو باشد، بلکه بايد حتي به باشگاه‌هاي ليگ برتري و دسته يکي ما هم اين الگوها را تزريق کند. چون وقتي در فوتبال کشور، روال اصولي، منطقي و علمي تدوين و به همه فوتبال تزريق شود، فوتبال به صورت متوازن هم در باشگاه‌ها و هم در تيم‌هاي ملي رشد مي‌کند. 

شان و جايگاه کميته فني تنزل پيدا کرده است

مربي فوتبال پايه کشورمان در مورد جايگاه فعلي کميته فني فدراسيون فوتبال گفت: شان و جايگاه کميته فني از نقش راهبردي يعني نقشي که بايد در تدوين چشم اندازها و هدايت فوتبال کشور به سمت توسعه داشته باشد، به انتخاب يا عزل يک مربي تنزل پيدا کرده و اين کار متفاوتي نيست. غير از افرادي که در کميته فني هستند، هرکس ديگري هم جاي آن‌ها باشد مي‌تواند اين کار را انجام بدهد.

وي ادامه داد: تفاوت کارشناساني که بايد در کميته فني باشند اين است که بايد به قدري آينده‌نگر و با وسعت ديدگاه‌ علمي و کارشناسي باشند که فقط منحصر به انتخاب يا عزل يک سرمربي، کمک مربي يا سرپرست براي يک رده ملي نشوند. آن‌ها بايد نگاه عميق‌تري داشته باشند و منافع فوتبال يک کشور را براي حداقل يک دوره 4ساله که کمترين انتظار است، تامين کنند.

کميته فني فدراسيون فوتبال ژاپن برنامه 50ساله تدوين کرد

کارشناس فوتبال پايه ايران جهت مقايسه نقش کميته فني فدراسيون فوتبال در ژاپن و ايران، عنوان کرد: درسال 2000 کميته فني فدراسيون ژاپن برنامه‌اي را براي 50سال آينده تدوين کرد که در سال 2050 فوتبال ژاپن قرار است چه جايگاهي داشته باشد. هدف اوليه و مهمشان اين بود که تيم بزرگسالان ژاپن قهرمان جهان شود. شايد الان در کشور ما چنين هدفگذاري خنده دار باشد که ژاپن قرار است در سال 2050 قهرمان جهان شود.

وي ادامه داد: مانند همان تصوري که روزي براي خيلي‌ها وجود داشت که مگر مي‌شود کشورهاي درجه دو آسيايي رقيب خيلي سرسختي براي ايران شوند؟ چون فاصله بين فوتبال ايران و کشورهاي درجه 2 و 3 آسيا مثل تايلند، ويتنام، اندونزي و... زياد بود اما الان از همه اين‌ها نگرانيم و واهمه داريم  چون ممکن است در بازي با هرکدامشان حتي در رده بزرگسالان دچار مشکل بشويم!

چمنيان تصريح کرد: کساني که در سال2000 طراحي برنامه 50ساله را براي فوتبال ژاپن انجام دادند، کردند ممکن است در 2050 يا در قيد حيات نباشند يا نقشي در فوتبال ژاپن نداشته باشند. يعني، اعضاي کميته فني فدراسيون ژاپن 20سال پيش بدون هيچ تعلق خاطري به آن جايگاه، طراحي پيشرفت و توسعه فوتبال ژاپن را انجام دادند و اين اتفاق براي تمامي نفراتي که در آينده مي‌آيند يک مدل از پيش مشخص شده است که آن را ادامه و هرکجا هم نياز به اصلاح و ترقي داشت، انجام بدهند.

فرايند انتخاب سرمربي تيم ملي همه را درگير کرد و اين زيبنده فوتبال ايران نيست

سرمربي پيشين تيم نوجوانان ايران در خصوص برنامه‌ ريزي براي آينده تيم‌هاي پايه اظهار داشت: خلا فوتبال ما اين است که براي سال آينده نمي‌توانيم برنامه مشخصي داشته باشيم. نمي‌دانيم سرمربي تيم نوجوانان يا جوانان بعدي که قرار است شکل بگيرد، کيست. يعني نه تنها براي انتخاب سرمربي و مغزمتفکر تيم فعلي که قرار است دوماه ديگر در مسابقات شرکت کند، دچار مشکل بوديم و از اين شاخه به آن شاخه پريديم، بلکه حتي براي سال آينده که از همين الان زمان داريم هم نمي‌دانيم آيا همين کادر فعلي قرار است کار کند يا خير.

چمنيان گفت: اگر قراراست همين کادرفني به کارش ادامه بدهد، از همين الان قرارداد بلند مدت ببنديم. اما اگر قرار است کادر ديگري بيايد، امروز با آن‌ها وارد مذاکره شويم، تمام چالش‌ها را برطرف  و برنامه‌ها ريزي کنيم. نقطه نظرات اعضاي کميته فني را به آن‌ها بدهيم که برنامه اصلاح شود تا سال آينده دوباره دچاره سردرگمي نشويم و بلاتکليفي جامعه فوتبال را اذيت نکند. واقعا در اين مدت، فرايند انتخاب سرمربي يک تيم‌ملي کل فوتبال ما را درگير خودش کرد و اين زيبنده فوتبال پرظرفيت ايران نيست.

منافع ملي نبايد فداي يک فرد يا يک گروه شود

وي در خصوص اهميت کار اعضاي کميته فني و وظيفه راهبردي آن‌ها در فوتبال کشور عنوان کرد: اگر اين اتفاق بيفتد و کميته فني داراي چنين جايگاهي شود، مي‌تواند نقش خودش را ايفا کند. بايد بررسي شود کساني که الان در کميته فني هستند اين قابليت‌ را دارند که ادامه کار بدهند يا خير. منافع ملي يک کشور نبايد منتظر تغييرات يا اصلاحات يک نفر يا يک گروه باشد. اينجا صحبت از منافع ملي است و هر روزي را در جهت توسعه فوتبال هدر بدهيم مي تواند يک روز طلايي باشد.

چمنيان افزود: رقباي ما در آسيا به سرعت از تک تک اين روزها استفاده مي‌کنند. انتظار موفقيت در چنين فرايندي خيلي منطقي و عاقلانه نيست. طبيعتا اگر موفقيت‌هايي هم به دست بيايد منحصر مي‌شود به ظرفيت‌هاي يک کادرفني که بر حسب تصادف خوب انتخاب مي‌شود يا بازيکناني که برحسب تصادف خوب کنار هم جمع مي شوند. اين‌ها تبديل به يک تيم مي‌شوند که شانس موفقيت ما افزايش پيدا مي‌کند در غير اين صورت شانس عدم موفقيت ما بيشتر خواهد بود.

ارزيابي عملکرد مربيان پايه بر عهده کميته جوانان و کميته فني است

کارشناس فوتبال پايه در مورد نحوه انتخاب مربي براي رده‌هاي ملي گفت: مربيان خيلي خوبي داريم که در سطح باشگاهي زحمت کشيدند، بازيکنان زيادي را به تيم‌ملي معرفي کردند و به معناي واقعي در فوتبال پايه تاثيرگذار بودند. انتظار اين است که در گزينش‌ها، مربيان تاثيرگذار و بازيکن ساز فوتبال پايه که حتي در کسب نتيجه هم موفق بودند، مورد توجه قرار بگيرند و  به کارگيري شوند.

وي ادامه داد: ارزيابي عملکرد مربيان موفق در رده پايه مشخصا بر عهده کميته جوانان و کميته فني است. آن‌ها بايد يک بانک اطلاعاتي خيلي خوب از مربيان با سابقه در رده پايه باشگاهي داشته باشند و بر اساس نياز از بين اين مربيان، مربي شايسته‌تر را انتخاب کنند.

افرادي انتخاب مي‌شوند که سابقه کار در پايه را ندارند يا موفق نبوده‌اند

چمنيان در پاسخ به اين سوال که آيا کميته‌هاي فني و جوانان از اين بانک اطلاعاتي استفاده مي‌کند، اظهار داشت: اگر سراغ فردي مثل پرويز مظلومي که مربي بسيار بزرگي است ولي در رده پايه کار نکرده رفته‌ايم، يعني درواقع به بانک اطلاعاتي مربيان پايه مراجعه نکرده‌ايم يا اگر هم مراجعه کرديم کسي را شايسته ندانستيم. در حالي که مي‌دانيم شايستگان خيلي زيادي هستند که هم انگيزه بالايي براي کارکردن به عنوان يک سرباز در تيم‌هاي ملي دارند و هم اينکه مي توانند خيلي تاثيرگذار باشند.

وي تصريح کرد: مسابقات باشگاهي در رده‌هاي مختلف را برگزار مي‌کنيم که بازيکنان ملي خوبي براي تيم‌هاي ملي جوانان، اميد و يا حتي بزرگسالان انتخاب کنيم. همانقدر که اين مسابقات مي‌تواند درمورد براي بازيکنان و باشگاه‌ها سکوي پرتاب باشد، براي مربيان هم هست. مربياني که در ليگ‌هاي مختلف پايه کار مي‌کنند و واقعا لايق و شايسته هستند، کمتر ديده مي‌شوند. چرخه مربيان يا به تعداد محدودي منحصر مي‌شود يا انتخابمان به سمتي مي‌رود که افراد سابقه کار در پايه را ندارند يا اگر هم دارند موفق نبوده‌اند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg