کد مطلب: 184111
اخبار داغ روزنامه ها؛
پيام آمريکا در صبح ترور شهيد سليماني چه بود؟/ دفاع ديپلمات اصلاح‌طلب از گسترش همکاري‌ها با چين
تاریخ انتشار : 1399/04/23 09:50:11
نمایش : 1202
يک ديپلمات اصلاح‌طلب معتقد است ايران بايد با عبور از نگاه به غرب، روابط راهبردي خود را با چين گسترش دهد.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ روزنامه‌ها در لابه‌لاي گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتي از صفحات خود را به اخبار روزهاي گذشته يا اخبار ويژه اختصاص مي دهند که در ادامه مي خوانيد.

کيهان

 

پيش‌بيني نمي‌کرديد چون شيداي توافق با آمريکا بوديد

مشاور رئيس‌جمهور مي‌گويد هيچ کس خروج آمريکا از برجام را پيش‌بيني نمي‌کرد.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با روزنامه فرهيختگان و درباره اين گفته‌اش در سال 94 که هر روز تأخير در اجراي برجام موجب خسارت 100 ميليون دلاري مي‌شود، گفت: اگر بخواهيم مرور کنيم بايد به اينکه چه کساني باعث شدند تحريم‌ها برگردد، رجوع کنيم. وقتي کشوري نفت، پتروشيمي، فولاد، مس و آلومينيوم يا خيلي از محصولات کشاورزي را صادر مي‌کند، اين امر درآمدهاي ارزي براي کشور دارد. وقتي جلوي صادرات اعم از نفت، پتروشيمي، کالاهاي کشاورزي و صنعتي گرفته شود، درآمدهاي ارزي به کشور وارد نمي‌شود.

در اين صورت درآمد کم مي‌شود و تقاضاي ارز وجود دارد و عرضه ارز کاهش مي‌يابد. وقتي تقاضاي ارز باشد اما عرضه ارز کم شود، ممکن است باعث گراني قيمت ارز شود، همانند وقايعي که الان شاهد آن هستيم. لذا نکته مهم و اساسي اين است که غير از بودجه دولت که به درآمدهاي نفتي وصل است، وقتي نفت صادر نمي‌شود غير از کاهش درآمدهاي ارزي، درآمد ريالي دولت هم کاهش مي‌يابد چراکه تامين منابع ريالي دولت از محل صادرات نفت بوده که موجب کمبود درآمد ريالي دولت و درآمد ارزي آن مي‌شود.

کمبود درآمد ريالي دولت، دولت را به‌سمت استقراض از بانک‌ها مي‌برد

وي در ادامه با ادعاي اين‌که پس از برجام سالي 70 هزار شغل ايجاد شد، گفت: هيچ کس پيش‌بيني نمي‌کرد آمريکا از برجام خارج شود. آيا کسي پيش‌بيني مي‌کرد شخصيتي همچون ترامپ رئيس‌جمهور آمريکا شود؟ وقتي شخصيتي مانند ترامپ خود را مقيد به اين قاعده بين‌المللي نمي‌داند، نه‌تنها درمورد برجام بلکه از وقتي رئيس‌جمهور آمريکا شد، اين کشور از خيلي پيمان‌هاي بين‌المللي عدول کرده و بسياري از تعهدات بين‌المللي خود را انجام نداده و خيلي از موافقتنامه‌هايي که دولت آمريکا امضا کرده بود را پشت‌پا زده است.

بنابراين اين امر تنها درمورد برجام و کشور ما نيست، درمورد خيلي از موافقتنامه‌ها و توافقنامه‌هاي بين‌المللي اين روند را طي کرده است که در سياست خارجي با قلدري و بي‌قانوني و متکي به راي خود روابط بين‌المللي را خراب کرده است. درمورد ما نيز اين اتفاق رخ داده است.

اين اظهارات در حالي است که اولاً صاحب‌نظران بسياري درباره نامتوازن بودن برجام به عنوان عامل تحريک‌کننده آمريکا و اروپا براي نقض تعهدات‌شان هشدار داده بودند اما از سوي رئيس‌جمهور و اطرافيانش به عنوان بي‌سواد و ترسو و کاسب تحريم و... معرفي شدند.

ثانياً نقض پياپي برجام در همان دولت اوباما انجام گرفت در عين حال عجيب است که شيفتگان توافق، احتمال نمي‌دادند فرد ديگري در آمريکا رئيس جمهور شود. آيا آقاي ترکان فراموش کرده که هيلاري کلينتون هم در تبليغات انتخاباتي بر عبور از برجام تأکيد داشت؟ همين امروز هم جو بايدن نامزد دموکرات‌ها و مشاورانش مکرر مي‌گويند که در صورت روي کار آمدن، به تعهدات برجامي آمريکا برنمي‌گردند و انتظار دارند ايران پاي توافق و تعهدات جديد بيايد! و همه اين دهن‌کجي‌هاي آمريکايي، به خاطر بي‌ضمانت و نامتوازن بودن برجام است.

ثالثاً وقتي ترامپ مکرراً از روحاني و ظريف مي‌شنيد که حتي در صورت خروج آمريکا از برجام، ما در توافق مي‌مانيم و به تعهدات خود عمل مي‌کنيم، چرا بايد از برجام خارج نمي‌شد و تعهدات آمريکا را متوقف نمي‌کرد؟! اين خط را اتفاقاً خود دولت و وزارت خارجه با رفتار نامتوازن خود (ماندن به هر قيمت در توافق) به ترامپ دادند.

رابعاً درباره تحريم‌ها بايد از آقاي ترکان پرسيد تحريم‌ها اکنون با برجام بيشتر شده که دولت نمي‌تواند 200-300 هزار بشکه نفت بفروشد يا قبل از برجام که 1/5 ميليون بشکه نفت مي‌فروختيم؟! اقتصاد امروز رونق بيشتري دارد يا آن زمان که برجامي در کار نبود؟ دلار آن روز 3700 تومان بود و امروز 22 هزار تومان را رد کرده است!

دفاع ديپلمات اصلاح‌طلب از گسترش همکاري‌ها با چين

يک ديپلمات اصلاح‌طلب معتقد است ايران بايد با عبور از نگاه به غرب، روابط راهبردي خود را با چين گسترش دهد.

غلامعلي خوشرو که سابقه نمايندگي ايران در سازمان ملل را در کارنامه خود دارد، در دولت اصلاحات «معاون حقوقي و بين‌الملل وزير خارجه» و همچنين معاون «آموزش و پژوهش وزارت خارجه» بوده است. او ضمن يادداشتي که ديپلماسي ايراني منتشر کرده، نوشت: اجماع داخلي در آمريکا بر آن قرار گرفته که با تشديد فشارهاي همه‌جانبه سرعت رشد اقتصادي و فناوري در چين را مهار کند. در اين روند بحران کرونا و نزديک شدن انتخابات در آمريکا تنش‌ها را تشديد کرده است. ايران بايد با دورانديشي از فرصت ايجاد شده در جهت تامين منافع ملي خود بهره‌برداري کند.

بهبود وضعيت مالي طبقه پايين و افزايش تعداد طبقه متوسط، بازار مناسبي را براي شرکت‌هاي رو به رشد و نوظهور فناوري ديجيتال در چين فراهم مي‌سازد.

بر اين تغييرات بنيادي بايد رشد سريع اقتصاد ديجيتال در چين را هم افزود که برآورد مي‌شود، شامل حدود 30 درصد توليد ملي شود. امروزه از 20 شرکت بزرگ اينترنتي جهان، 9 شرکت چيني هستند. به همين دليل تحريم شرکت بزرگ هوآوي از سوي آمريکا به يکي از اصلي‌ترين حوزه‌هاي اختلاف ميان چين و آمريکا تبديل شده است.

آمريکا اقداماتي داخلي و خارجي عليه چين سامان داده است. در حوزه روابط بين‌الملل اختلاف چين و آمريکا در شوراي امنيت مانع از آن شد تا اقدامي جهاني در مقابله با کرونا، طراحي شود.

فاز اول توافق تجاري که در 15 ژانويه توسط ترامپ، امضا شد، چين را ملزم کرده در مدت دو سال آينده 52/4 ميليارد دلار گاز طبيعي مايع، نفت خام، فرآورده‌هاي پالايشي و زغال سنگ خريداري کند. اما با تصويب قانون امنيت ملي از سوي دولت چين براي هنگ‌کنگ، تنش‌ها ميان دو کشور بالا گرفته است.

در حالي که چين بازار مالي 45 تريليون دلاري‌اش را به روي بازيگران بين‌المللي باز مي‌کند، يک هيئت مشورتي کنگره آمريکا، درباره خطرات سرمايه‌گذاري آمريکايي‌ها در اين بازار، از جمله تلاش شرکت‌هايي چون «جي‌جي مورگان چيس» و «گلدمن ساک» براي توسعه فعاليت‌هايشان در چين هشدار داد. سناي آمريکا نيز لايحه‌اي را تصويب کرد که جذب سرمايه‌گذاري توسط کمپاني‌هاي چيني در آمريکا را محدود مي‌کند.

دولت آمريکا نيز در حال بررسي ممنوعيت سرمايه‌گذاري صندوق‌هاي بازنشستگي دولتي اين کشور در چين است. رقابت همه‌جانبه آمريکا و چين مي‌تواند فرصتي براي ايران در راستاي تامين منافع خود علي‌رغم تحريم‌هاي يکجانبه فراهم آورد. شبه باوري در ميان برخي مقامات چيني وجود دارد اينکه نگاه ايران به چين، به عنوان other alternative يا گزينه ديگر است. بدين معني که مادامي که ايران با اروپا روابط سياسي و اقتصادي خوبي دارد، توجهي به چين ندارد و زماني به چين نگاه راهبردي خواهد داشت که دستش از طرف غربي کوتاه شده باشد. بنابراين چيني‌ها نسبت به تحولات آينده رابطه با ايران به ديده ترديد مي‌نگرند. سفر وزير خارجه ايران به چين و تقديم يادداشت رسمي به مقامات آن با تاکيد بر همکاري‌هاي بلندمدت 25 ساله راهبردي، تکنولوژيک و اقتصادي صورت گرفت.

کمک‌هاي متقابل مردمي و دولتي چين و ايران در بحران کرونا، شرايط بهتري براي همکاري دو کشور فراهم آورده و فصل جديدي براي همکاري مشترک گشوده است.

اين يک فرصت مناسب براي ايران است تا روابط خود را با چين گسترش داده و به خصوص در حوزه همکاري‌هاي بهداشتي و راهبردي و تهاتر نفت بيش از پيش فعال شود. در اين شرايط بايد سطح روابط با چين را ارتقا داد تا در چالش‌هاي موجود با غرب نيز بتوان از اهرم‌هاي سياسي و اقتصادي قوي‌تري برخوردار بود.

 اگر اين ملک‌سازي قانوني بود چرا شهرداري تخريب کرد؟

مدير بنياد باران مي‌گويد: ابهامات ساخت‌وساز غيرقانوني رياست‌جمهوري در شمال شهر تهران به جاي خود باقي است.

جواد امام در واکنش به گزارش روزنامه سازندگي در اين زمينه نوشت: اگر اقدام رياست‌جمهوري در منطقه جماران قانوني بوده چرا شهرداري آن را تخريب کرده؟

چرا نهاد رياست‌جمهوري مجوز لازم را براي ساخت ملک مورد نظر اخذ نکرده و بعد از هفت سال به اين امر اقدام کرده؟ اين معناي منشور رعايت حقوق شهروندي رياست‌جمهوري است؟

چرا نهاد رياست‌جمهوري به قانون ميراث فرهنگي احترام نمي‌گذارد؟ آيا جز اين است که حفظ بافت تاريخي جماران براي نهادينه کردن فرهنگ انقلاب توسط شوراي عالي شهرسازي تصويب شده است؟

بالاخره اين ملک باغ بوده يا مسکوني و يا اداري؟ چرا در بيانيه‌هاي مختلف به انواع مختلف سخن گفته مي‌شود؟

نشنال اينترست: ايران بزرگ‌ترين قدرت موشکي در غرب آسياست

يک نشريه آمريکايي در گزارشي خاطرنشان کرد ايران به بزرگ‌ترين قدرت موشکي خاورميانه(غرب آسيا) تبديل شده است.

نشنال اينترست نوشت: زرادخانه موشکي ايران کاملا چشمگير بوده و برگرفته از درس‌هايي است که در جنگ ايران- عراق به دست آمده است. در آن جنگ، ايران آموخت که برخورداري از يک سيستم قوي دفاعي(تعداد زيادي از انواع موشک‌ها)، ساده‌تر و ارزان‌تر از يک سيستم تهاجمي مانند هواپيما است. زيرا اين تجهيزات گران بوده، هزينه زياد نگهداري دارد و با تلفات انساني همراه است.

موشک‌ها، ابزار دفاعي اساسي است. از آنها مي‌توان براي قدرت‌نمايي استفاده کرد و براي بازدارندگي بهره گرفت، به ويژه بر فراز تنگه هرمز و خليج فارس. مجموعه موشکي ايران، يکي از متنوع‌ترين قدرت‌هاي موشکي در خاورميانه است. ايران هزاران فروند موشک‌هاي ميان‌برد، و کوتاه‌برد در اختيار دارد که مي‌تواند با آنها مناطقي دوردست را هدف قرار دهد. چند نمونه از طرح‌هاي بسيار موفق موشکي ايران عبارت است از؛ فاتح 110 که برنامه توليد آن در اواسط دهه 1990 شروع شد. آزمايش اين موشک‌ها در اواخر دهه 1990 و اوايل 2000 آغاز شد، و توليد انبوه دوره‌اي آن نيز حدود سال 2003 کليد خورد. برد اين موشک حدود 210 کيلومتر است و ايران مي‌گويد قادر است در هر زمان توليد انبوه اين موشک را آغاز کند. همچنين شايع شده حزب‌الله لبنان تعدادي از موشک‌هاي فاتح 110 در اختيار دارد که ايران آنها را تامين کرده است.

موشک ديگر شهاب «1» است که از سوخت مايع استفاده مي‌کند و برد آن حدود 330 کيلومتر است. فکر توليد موشک شهاب-1 ابتدا در جنگ ايران و عراق در دهه 1980 شکل گرفت. ايران در آن زمان به چيزي نياز داشت تا برد بيشتري نسبت به آتش توپخانه داشته باشد؛ و در عين حال مايل نبود در خصوص ناوگان ضد هوايي خود خطرپذيري کند.

امروز ايران انواع و اقسام موشک شهاب-1 در اختيار دارد؛ که از برد، خرج انفجاري و همچنين دقت متنوع برخوردار هستند.

اما موشک‌هاي سجيل، در ميان قوي‌ترين موشک‌هاي ايران است که 2 هزار کيلومتر برد دارد. اين موشک‌ها داراي کلاهک‌هايي با برد 500 تا 1000 کيلومتر هستند.

يکي از مزاياي موشک سجيل، شکل سوخت آن است که در مرحله پرتاب، به جاي سوخت مايع، از سوخت جامد بهره مي‌گيرد. برتري اين سوخت به ديگر سوخت‌ها، در قدرت و سرعت بيشتر استقرار موشک است. برخلاف موشک‌هاي سوخت مايع که براي پرتاب، به آمادگي و شرايط بسيار خاص نيازمندند، اين موشک‌ها چنين ملزوماتي ندارند.

حيرت کارشناس آلماني از موفقيت‌هاي موشکي و ماهواره‌اي ايران

يک تحليلگر آلماني تصريح کرد؛ ايران موفقيت‌هاي چشمگير در پرتاب موشک ماهواره‌بر به دست آورده است.

کالب لرسون کارشناس ارشد دانشکده سياست‌هاي عمومي «ويلي برانت»، در تارنماي «نيوز24» نوشت: ايران فناوري‌هاي بسيار بالايي را به دست آورده است. اين فهرست دامنه‌دار است و يکي از آنها موشک‌ سيمرغ است. البته همه ماهواره‌ها زيبا هستند و براي اهداف صلح‌آميز مورد استفاده قرار مي‌گيرند اما اين خطرناک است که ايران فناوري موشکي و امکان پرتاب ماهواره را دارد.

آژانس فضايي نسبتا جديد ايران از زمان آغاز فعاليت خود در سال 2004 ميلادي تاکنون موشک‌هاي دوربرد مختلفي را آزمايش کرده است که در اين موشک‌ها به‌طور کلي از موتورهاي يک موشک دوربرد ديگر ايران به نام «شهاب 3»

استفاده شده است. ايران در سال 2008 به باشگاه کوچک کشورهايي که با بهره‌مندي از موشک‌هاي طراحي شده بومي ماهواره را با موفقيت در مدار خود قرار مي‌دهند، پيوست.

اگرچه موشک سيمرغ نسبتا کوچک بخشي از برنامه فضايي ايران است اما مي‌تواند براي استفاده در موشک‌هاي بالستيک دوربرد مورد استفاده قرار گيرد.

سيمرغ فقط قادر به حمل محموله‌هاي کوچک در مدار زمين است و ظرفيتي که تخمين‌ زده مي‌شود کمتر از يکصد کيلوگرم يا حدود 220 پوند است؛ در حالي که يک کلاهک هسته‌اي بين 500 تا يک يا 2200 پوند وزن دارد. بنابراين اين موشک، تهديد بزرگي نيست.

ايران مي‌گويد قرار دادن ماهواره‌ها در مدار براي اهداف صلح‌آميز است اما اين اقدام بيش از يک هدف دارد. تجزيه و تحليل‌ها در سال 2017 نشان مي‌دهد که پيشرفت‌ فضايي ايران مي‌تواند مسير رسيدن اين کشور به کاربرد موشک‌هاي پرتابي قاره‌پيما را کوتاه کند.

شيريني حلواي دولت را گويا فقط مديران دولتي مي‌فهمند

در حالي که مشاور رئيس‌جمهور مي‌گويد؛ سؤال نمايندگان از دولتمردان به خاطر عصبانيت از دستاوردهاي دولت است، يک روزنامه حامي دولت نوشت با حلوا حلوا کردن دهان مردم شيرين نمي‌شود و پيشرفتي در کار نيست.

اکبر ترکان در روزنامه آرمان نوشته است: «کساني که دنبال سؤال و استيضاح» هستند، شغل‌شان همين است. رقبا رئيس‌جمهور را رها نمي‌کنند و لاينقطع ضربه مي‌زنند تا او را از کارآمدي بيندازند.

آقاي روحاني يک شخصيت معتدل است و مخالفينش شخصيت‌هاي اصولگرا هستند و از بعد انتخابات تاکنون يک لحظه هم او را رها نکرده و راحت نگذاشته‌اند و به طور مرتب به او تا الان ضربه زده‌اند.

 بانک مرکزي در گزارشي نرخ رشد اقتصادي را در بخش‌هاي مختلف اعلام کرد. درخشان‌ترين رشد ما مربوط به کشاورزي با نرخ رشد 8/8 درصد بوده . اينها دستاوردهايي است که بايد تا باقيمانده يک‌سال دولت روحاني به اتمام برسد. شبکه زيرسدها و رودخانه‌هاي مرزي بايد تا پايان اين دولت به اتمام برسد. کارهاي بزرگي که بايد انجام شود تا آثار مثبتي براي اقتصاد ايران داشته باشد...

دولت هفت سال روي اين کارها زحمت کشيده و افتخار همه است، نه افتخار يک فرد خاص باشد. اصولگراها نبايد از اين موفقيت‌ها ناراحت باشند چون افتخار آنها هم هست و آنها هم از دستاوردهاي انقلاب خوشحال مي‌شوند. پيشنهاد مي‌کنم از دستاوردها عصباني نباشند، خوشحال باشند و به آن افتخار کنند.»

اما روزنامه آفتاب يزد با رد برخي ادعاهاي دولتي درباره دستاوردهاي افتخارآميز نوشت: به هر حال خيلي دير و در حالي که سکه به مرز 11 ميليون تومان رسيده و دلار 22 هزار تومان، تلاش مي‌شود رئيس‌جمهور در مجلس پاسخگوي شرايط افتضاح بازار باشد.

او بايد توضيح دهد به سمت پرتگاه حرکت مي‌کنيم يا پيشرفت اقتصادي. با حلوا حلوا کردن دهان ملت شيرين نمي‌شود. دهان آن کسي شيرين است که حقوق 30 ميليون توماني دولتي به جيب مي‌زند و مدام هم در افشاني مي‌کند. سواره کجا از حال پياده خبر دارد. مردم در سختي‌ها هستند.


 

ايران

 

تحليل نيويورک تايمز از همکاري تهران-پکن

خبر اول اينکه، روزنامه امريکايي نيويورک تايمز در بخشي از گزارش تحليلي خود درباره برنامه جامع 25 ساله همکاري‌هاي ايران و چين آورده است که اين برنامه همکاري با سرمايه‌گذاري چيني‌ها مي‌تواند ضمن جاري کردن خون تازه در رگ‌هاي اقتصاد ايران، موجب خشم امريکا شود. به گزارش ايرنا، در اين گزارش آمده: براساس پيش‌نويس اين برنامه همکاري، ايران و چين همکاري گسترده اقتصادي و امنيتي را ترسيم کرده‌اند که راه را براي ميلياردها دلار سرمايه‌گذاري چين در بخش انرژي و ساير بخش‌ها باز مي‌کند و مي‌تواند تلاش‌هاي دولت ترامپ براي منزوي کردن دولت ايران را تحت تأثير قرار دهد. اين توافق شامل سرمايه‌گذاري پکن در امور بانکي، ارتباطات، بنادر، راه‌آهن و ده‌ها طرح ديگر است. در اين برنامه همکاري، به آموزش و تمرين‌ها و تحقيقات مشترک، توسعه سلاح‌ها و اشتراک‌گذاري اطلاعات نيز اشاره شده که هدف آن مبارزه با تروريسم، مواد مخدر و قاچاق انسان و جرايم مرزي ياد شده است. نيويورک تايمز با بيان اينکه سرمايه گذاري‌هاي چين در ايران در طول ۲۵ سال ۴۰۰ ميليارد دلار خواهد بود، افزوده: بي‌شک اين برنامه همکاري، فصل جديد نوع مناسبات ميان چين و امريکا آغاز مي‌کند؛ روابطي که همين حالا هم در شرايط چندان مناسبي قرار ندارد. علاوه بر اين، اين توافق ضربه بزرگي به سياست تهاجمي دولت ترامپ در مقابل ايران مي‌زند که از زمان خروج از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) سياست فشار حداکثري را عليه آن آغاز کرده است.

پيام امريکا در صبح ترور شهيد سليماني چه بود

خبر ديگر اينکه، محسن بهاروند، معاون امور حقوقي و بين‌المللي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در گفت‌وگويي با پايگاه اطلاع‌رساني بنياد مکتب حاج قاسم درباره صبح شهادت سپهبد قاسم سليماني فرمانده سابق سپاه قدس عنوان کرد: وزارت امور خارجه حدود دو يا سه ساعت پس از ترور شهيد سليماني کار خود را شروع کرد. به گزارش ايرنا، وي افزود: وزير و مديران ارشد وزارت امور خارجه ساعت شش صبح روزي که اين جنايت رخ داد، در وزارت امور خارجه حاضر شدند و براي پيگيري امور تقسيم‌ کار صورت گرفت. بهاروند عنوان کرد: بلافاصله سفير سوئيس به‌عنوان حافظ منافع امريکا در ايران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض بسيار شديد ايران به وي ابلاغ شد و محفوظ بودن حق جمهوري اسلامي ايران براي پاسخ به اين تعرض به حاکميت و امنيت ملي ايران به اطلاع امريکايي‌ها رسيد. وي افزود: امريکا از طريق سفير سوئيس پيام داده بود که ايران پاسخ ندهد که بلافاصله رد شد.

درخواست مرخصي از زندان براي معاون سابق روابط عمومي آموزش و پرورش

دست آخر اينکه، همسر نجات بهرامي، معاون سابق روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به بيماري همسرم و اوج‌گيري کرونا، اميدوارم با درخواست مرخصي همسرم موافقت شود. ظريفه خزايي، در گفت‌وگو با ايلنا گفت: همسرم به‌دليل مشکل نوسان بالاي فشار خون، نياز به معالجه در خارج از زندان دارد.در روزهاي اخير شاهد اوج‌گيري کرونا هستيم و با توجه به بيماري زمينه‌اي همسرم، نگران ابتلاي وي در زندان به کرونا هستيم. همسر معاون سابق روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اظهار اميدواري کرد که مسئولان قضايي با درخواست مرخصي همسرش موافقت کنند. حکم محکوميت نجات بهرامي، معاون سابق روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به يک سال حبس تعزيري، روز ۲۴ فروردين‌ ماه از طرف شعبه ۳۶ دادگاه تجديدنظر تأييد شد. او به دو سال محروميت از فعاليت در احزاب و گروه‌هاي سياسي نيز محکوم شده است.

خراسان

 

ذره بين دوم دولت روي صادرکنندگان مشخص شد

يک مسئول مهم اجرايي در ابلاغيه روزهاي اخير خود خطاب به تعدادي از اعضاي کابينه، از آن ها خواسته است با تشکيل يک کارگروه تخصصي، براي بررسي و رسيدگي تخلفات صادرکنندگان در حوزه دريافت مشوق هاي صادراتي اقدام کنند و گزارش هاي مراجع ذي ربط در اين حوزه را مد نظر قرار دهند. در صورت اثبات اين تخلف، متخلف علاوه بر عودت مبالغ مربوط به مشوق، تا پنج سال از دريافت جوايز و عضويت در بانک اطلاعاتي صادرکنندگان محروم مي شود.


وعده استخدام به سربازان شاغل در ادارات ممنوع

يک نهاد دولتي در نامه جديد خود به تعدادي از روساي سازمان ها و ادارات، به آن ها متذکر شده علاوه بر آن که به کارگيري نيروي انساني در آن دستگاه ها در قالب سرباز و طرح تعهد خدمت، مشروط به رعايت سقف چارت تشکيلاتي آن نهاد و به تعداد تعيين شده در ابلاغيه هاي گذشته مجاز است، مسئولان مربوط بايد توجه داشته باشند اين فعاليت و به کارگيري، هيچ گونه تعهد استخدامي براي مجموعه هاي دولتي ايجاد نمي کند.

آرمان

 

استفاده مقام معظم رهبري از ماسک

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب صبح روز يکشنبه در ارتباط تصويري با صحن مجلس شوراي اسلامي، با نمايندگان يازدهمين دوره‌ مجلس سخن گفتند که در اين تماس تصويري، ايشان با چهره ماسک زده حاضر شدند. گفتني است نکته جالب توجه اين بوده که ماسک مورد استفاده مقام معظم رهبري توليد داخل بوده است که تصويري از آن در رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده و مورد توجه واقع شده است.

دود در پتروشيمي تندگويان

رئيس روابط عمومي پتروشيمي تندگويان درباره مشاهده دود در پتروشيمي تندگويان اظهار داشت: ساعت 17 و 10 دقيقه ديروز دود مختصري از واحد دکانتر مجتمع به هوا برخاست که اتفاق خاصي نبود و مشکلي پيش نيامد، دليل حضور نيروهاي آتش‌نشاني هم فقط براي جلوگيري از حادثه بوده است. حميد کيائي افزود: اين حادثه فقط در عرض چند دقيقه بود، هيچ مشکلي براي واحدهاي عملياتي پيش نيامد و تمامي واحدها در مدار توليد هستند.

نجات 6 پاکستاني در بيابان‌هاي يزد

معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي يزد از امدادرساني ماموران پليس راه اردکان-نائين به 6 نفر از اتباع پاکستاني گرفتار در بيابان و نجات آنها خبر داده است. سرهنگ محمدرضا مزيدي در ادامه افزود: ماموران هنگام گشت‌زني در جاده‌هاي يزد به سمت اصفهان متوجه تردد و امدادخواهي چند نفر در کنار جاده شدند. سرهنگ محمدرضا مزيدي، معاون اجتماعي فرماندهي انتظامي يزد ادامه داد: با حضور ماموران مشخص شده است اين افراد اتباع غيرمجاز هستند که در بيابان سرگردان و از شدت گرما بي‌حال شده‌اند. مزيدي اظهار کرد: ماموران پس از امدادرساني و کمک به اين افراد، آنان را تحويل منطقه انتظامي اردکان داده‌اند.

روايتي از برخي مديران دائمي

سعيد جليلي، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در توئيتي نوشت: يک قشري حداقل در طبقه متوسط مديران کشور وجود دارند که در طي 10-15 سال اخير همواره بر سر کار بوده‌اند، هر کسي بيايد و برود بازهم اينها هستند، بيشترين استفاده و سوءاستفاده را همين افراد داشته‌اند. هر کسي هم سرکار مي‌آيد اينها عوض نمي‌شوند! اگر اين سنخ افراد را نتوانيد از سيستم بيرون بکشيد، بسياري از کارها و اصلاحات شکلي به نتيجه نمي‌رسد.

شغل جديد تاجگردون چيست؟

اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نماينده گچساران بالاخره بعد از حدود بيش يک ماه از آغاز مجلس چهارشنبه هفته گذشته (18 تير) تعيين‌تکليف شده و منتخب گچساران با پارلمان خداحافظي کرده است. در اين راستا تاجگردون در صفحه شخصي خود در اينستاگرام درباره فعاليت خود پس از بيرون رفتن از کسوت نمايندگي نوشت: «امروز بعد از هشت سال به دفترم در موسسه‌اي که هيأت علمي هستم، برگشتم. جايي که از قبل از انقلاب تاکنون مديران ارشد سازمان برنامه يک اتاق و کرسي داشتند تا دانش و تجربه‌شان را تقديم نظام برنامه‌ريزي کشور کنند. يک‌جاي آرام که مي‌شود فکر کرد و از اينجا بود که دوره‌اي نشستم، فکر کردم و نوشتم و برنامه‌هايم را کامل کردم و هشت سال در کسوت وکالت مردم در کميسيون بودجه مجلس کار کردم و توانستم ايده‌هايم را اجرايي کنم. اکنون آغاز يک راه ديگر است براي خدمت به وطن. با کوله‌باري از تجربه و البته وفاداري به مردم. يا حق.»

قلع و قمع 72 فقره ساخت غيرمجاز

در راستاي مبارزه با تغيير کاربري اراضي زراعي و باغات، قلع و قمع 72 فقره ساخت‌وساز غيرمجاز با حضور مشترک داود محمودي رئيس دادگستري و جواد جبله دادستان عمومي و انقلاب شهرستان ملارد انجام شد. ايسنا در اين باره نوشت؛ به منظور اجراي تبصره 2 ماده 10 قانون حفظ کاربري اراضي زراعي و باغات و پس از جري تشريفات قانوني و صدور دستورات قضائي، قلع و قمع 72 فقره ساخت و ساز به مساحت 7 هکتار و همچنين 7300 متر ديوارکشي، 420 متر بنا، 120 متر استخر، 40 متر آلاچيق و پلمب بيش از 25 مورد از ساخت‌وسازهاي غيرمجاز انجام شده است. گفتني است صدور دستورات قضائي مبني بر تخليه و مراجعه به جهاد کشاورزي جهت تعيين تکليف قانوني از ديگر اقدامات صورت گرفته در اين زمينه است.

چطور شيشه آمبولانس شکست؟

مسعود شجاعي، کاپيتان تيم فوتبال تراکتور بين دو نيمه بازي با استقلال و در زمان گرم کردن بازيکنان با ضربه‌اي به آمبولانس، شيشه آن را شکست. جمالي مدير روابط عمومي و رسانه باشگاه تراکتور در اين باره اظهار کرد: عصبانيت شجاعي در شکستن شيشه را تکذيب مي‌کنم. او به طور عمدي اين کار را نکرده است. وي به همراه اشکان دژاگه و ايمان سليمي در وقت استراحت نيمه‌دوم بدن‌هاي خود گرم مي‌کردند، شجاعي شوتي زد که به شيشه آمبولانس ورزشگاه برخورد کرد و در نهايت آن شيشه شکست. او درباره فرياد مسعود شجاعي بر سر اکبر ايماني گفت: به هر حال طبيعي است که شجاعي به عنوان کاپيتان تيم تراکتور با بازيکنان صحبت کند تا با داور حرف نزنند.

بازداشت 5 نفر از کارکنان گمرک انزلي

دادستان گيلان در خصوص بازداشت 5 نفر از کارکنان گمرک انزلي اعلام کرد: 5 نفر از کارکنان گمرک بندرانزلي بازداشت شده‌اند. سيدمهدي فلاح‌ميري افزود: در پي گزارش‌هايي درباره اخذ و دريافت رشوه در گمرک بندرانزلي و تحقيقات جامع به عمل آمده در اين زمينه، دستور بازداشت 4 نفر از کارکنان اين اداره‌کل صادر شده است. وي يکي ديگر از افراد بازداشت شده را از کارکنان جهاد کشاورزي استان گيلان مستقر در گمرک انزلي معرفي کرد و گفت: اين شخص به عنوان بازرس محصولات کشاورزي وارداتي به کشور متهم است. وي همچنين بيان داشت: برخي از متهمان اين پرونده نيز با توديع وثيقه آزاد هستند که با توجه به قرار نظارت قضائي صادره از سوي بازپرس پرونده، به مدت 3 ماه از اشتغال در شغل مرتبط با موارد اتهامي منع شده‌اند.

توقيف 220 ميليارد خودروي قاچاق

فرمانده مرزباني ناجا در مورد توقيف 220 ميليارد خودروي قاچاق گفت: مرزبانان پايگاه درياباني بوشهر مستقر در جزيره خارک با انجام اقدامات اطلاعاتي مطلع شده‌اند قاچاقچيان قصد دارند تعدادي خودروي خارجي را با يک فروند شناور دوبه به‌صورت غيرقانوني وارد سواحل شهرستان بوشهر کنند. سردار احمدعلي‌گودرزي در ادامه افزود: مرزداران با اشراف اطلاعاتي و عملياتي، با اجراي گشت دريايي هدفمند، شناور حامل خودروهاي خارجي را در نزديکي سواحل بوشهر شناسايي کرده و در يک اقدام به‌موقع شناور را توقيف کرده‌اند. گفتني است سردار گودرزي با اشاره به دستگيري 10 متهم تصريح کرد: مرزداران در بازرسي از شناور توقيفي، تعداد 35 دستگاه انواع خودروي خارجي قاچاق به ارزش ريالي 220 ميليارد ريال را کشف و ضبط کرده‌اند.

کشف اشياي تاريخي قبل از ميلاد

فرمانده يگان حفاظت وزارت ميراث از کشف اشياي تاريخي با قدمت هزاره اول و دوم قبل از ميلاد و دوران اسلامي در استان کرمانشاه خبر داده است. سردار امير رحمت‌الهي اظهار کرد: در پي کسب اخبار واصله از دوستداران ميراث فرهنگي مبني بر جابه‌جايي و حمل‌ونقل تعدادي شئ تاريخي، پس از بررسي‌هاي لازم، اکيپي مجرب از نيروهاي حفاظت با هماهنگي مقام قضائي و همراهي عوامل انتظامي به محل مورد نظر عزيمت و ضمن رعايت موازين شرعي و قانوني خودرو شناسايي و در عملياتي غافلگيرانه متوقف و در بازرسي از آن 167 قلم شئ تاريخي شامل جام، کاسه مفرغي، عطردان، تبرزين، سرپيکان، دستبند، سنجاق قفلي، آويزهاي تزئيني، گوشواره، انگشتر، پيکرک حيواني و مهر استوانه‌اي از وي کشف شده است.

کلاهبرداري در دريافت شناسنامه فرزندان

مدير کل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت کشور در مورد کلاهبرداري در دريافت شناسنامه فرزندان گفت: آيين‌نامه اجرايي لايحه اصلاح قانون تعيين‌تکليف تابعيت فرزندان مادر ايراني با هدف حفظ کرامت زن ايراني واصل شده و پس از تهيه شيوه‌نامه مراتب جهت اجرا به استانداري‌ها ابلاغ و صرفا از آن طريق تشکيل پرونده خواهد شد، لذا هرگونه ثبت‌نام جهت ارائه اطلاعات مشمولان قانون مذکور براي دريافت شناسنامه تنها از طريق استانداري‌ها اعلام خواهد شد. محمودي در ادامه اين مطلب‌ افزود: لذا در اين راستا ساير اقدامات مورد تاييد نبوده و براي مراجعان، ابطال مدارک و عدم‌رسيدگي پرونده از طريق مراجع ذي‌ربط و براي سوءاستفاده‌کنندگان پيگيرد قانوني را به همراه خواهد داشت.

محبوبيت احمدي‌نژاد از نگاه‌ ضرغامي

عزت ا... ضرغامي به انتخاب گفته است: آقاي احمدي‌نژاد با من ارتباطش خوب است؛ اما حتما کسي است که اگر بيايد در انتخابات، انتخابات متفاوت مي‌شود. در اين رابطه آقاي احمدي‌نژاد در همه نظرسنجي‌ها در جايگاه بالايي قرار داد و از نظر محبوبيت جزو دو سه نفر اول کشور است. اين هم عمدتا به خاطر عملکرد آقاي روحاني است. مردم از احمدي‌نژاد خاطرات خوبي دارند و عملکرد آقاي روحاني هم اين موضوع را تشديد کرده است. گفتني است انتخابات 1400 با احمدي‌نژاد انتخابات متفاوتي خواهد بود؛ منتها بستگي دارد برنامه خودش چه باشد و روال قانوني چه چيزي را رقم بزند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg