کد مطلب: 184109
نگاهي به ظرفيت‌هاي گردشگري چهارمحال و بختياري
تاریخ انتشار : 1399/04/23 09:33:20
نمایش : 1149
چهارمحال و بختياري در بخش گردشگري داراي ظرفيتها و مزيتهاي مختلفي است که به دليل وجود بافت طبيعي ، تاريخي، عشايري و اجتماعي مي توان اين ظرفيت را به عنوان دلايل پذيرش گردشگر در همه فصول سال تلقي کرد.

به گزارش هفت چشمه، به نقل از ايرنا؛ روستاهاي هدف گردشگري مانند سرآقاسيد و ياسه‌چاي با بُعد معماري و فرهنگي، امکان توسعه ژئوپارک و ژئوتوريسم، وجود ذخيره‌گاه‌هاي جهاني زيست‌کره تنگ صياد و سبزکوه، مناطق حفاظت شده، برخورداري از سه هزار کيلومتر رودخانه، وجود آب و هواي چهار فصل و امکان جذب گردشگر در طول سال، از ظرفيتهاي گردشگري اين استان است.

وجود پايگاه قايق‌راني و رفتينگ، برخورداري از نخستين سايت سنگ‌فرش پاراگلايدر ايران، وجود مرتفع‌ترين سايت بانجي جامپينگ به ارتفاع ۷۵ متر در دوپلان،وجود ۸۰۰ جاذبه گردشگري از ديگر ظرفيت‌هاي گردشگري اين استان است.

ثبت ملي ۷۲۸ اثر چهارمحال و بختياري در فهرست آثار ملي کشور شامل ۶۲۸ اثر غيرمنقول، پنج اثر منقول، ۷۸ اثر نامملموس و ۱۷ اثر طبيعي باعث شده تا اين استان در زمره استان‌هاي گردشگري قرار گيرد.

وجود بناهاي تاريخي و فرهنگي مانند قلعه‌ها و موزه‌ها بستري مهم و اساسي براي جذب گردشگران و مطالعات تاريخ معماري ايران است.

فعاليت موزه‌هاي دولتي، خصوصي و مشارکتي به‌منظور معرفي تاريخ استان و جذب گردشگر، وجود تپه‌هاي تاريخي پيش از اسلام با هدف مطالعات باستان‌شناسي و جذب توريست و امکان استفاده از ظرفيت بناها و تپه‌هاي تاريخي در توسعه گردشگري جزو مزيت‌هاي بعدي چهارمحال و بختياري در حوزه گردشگري به‌شمار مي‌رود.

در حوزه صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي برخورداري از ۵۲ رشته، فعاليت ۱۲ هزار هنرمند و توليدکننده، امکان صادرات توليدات، قابليت‌ها جهاني شدن رشته‌هاي مختلف، از ديگر ظرفيتهاي اين استان در بخش گردشگري است.

بخش صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي چهارمحال و بختياري با برخورداري از  هفت نشان(مُهر اصالت) در يونسکو، ۴۲ نشان ملي، سه نشان جغرافيايي و يک ديپلم افتخار برخوردار شده است.

فعاليت سه بازارچه دائمي، بيمه افزون‌بر يک‌هزار نفر از هنرمندان، ثبت ۲۳ مورد ميراث ملموس و ناملموس، هزينه پايين توليد و سود بالا در فروش جزو ديگر شاخص‌هاي حوزه صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي چهارمحال و بختياري و زمينه و بستري براي افزايش گردشگران داخلي و خارجي در اين استان به‌شمار مي‌رود.

جاذبه‌هاي بکر، مزيت گردشگري چهارمحال و بختياري است

يکي از راهنمايان گردشگري، در خصوص ظرفيت‌هاي گردشگري چهارمحال و بختياري گفت: شايد بتوان جاذبه‌هاي بکر اين استان را به‌عنوان مزيت استان در حوزه گردشگري دانست.

شهرزاد باباعلي‌پور در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: وجود ناشناخته‌هاي ديدني و جذاب در چهارمحال و بختياري باعث شده تا اين استان در نظر گردشگران از زيبايي‌هاي خاصي برخوردار باشد.

يکي ديگر از راهنمايان گردشگري نيز گفت: چهارمحال بختياري ظرفيت‌هاي گردشگري طبيعي شگفت‌انگيزي دارد که ساير استان‌ها از اين پتانسيل بي‌بهره‌اند.

ريحانه عبدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: چهارمحال و بختياري با وجود چشمه‌سارهاي متنوع، رودخانه‌ها و جاذبه‌هاي آبي فراوان مي‌تواند در گردشگري تفريحي آبي مانند رفتينگ، ماهيگيري و شنا به يک برند در کشور تبديل شود.

وي يادآور شد: چهارمحال و بختياري از نظر صنايع‌دستي و هنرهاي سنتي به ‌خصوص در حوزه نمدمالي، قفل‌سازي چالش‌تر و بافته‌هاي داري ظرفيت‌هاي ويژه‌اي دارد که مي‌توان از آن در راستاي توسعه گردشگري بهره‌گيري کرد.

 امسال ۱۳ طرح گردشگري در چهارمحال و بختياري اجرايي مي‌شود

مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي چهارمحال و بختياري با اشاره به هدف‌گذاري براي توسعه گردشگري استان گفت: در سال‌جاري که از سوي مقام معظم رهبري به نام "جهش توليد" نام‌گذاري شده اجراي ۱۳ طرح عمراني و زيرساختي بخش گردشگري با ۳۷ ميليارد و ۴۵۰ ميليون ريال اعتبار استاني در دستور کار قرار گرفته است.

مهرداد جوادي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: اين طرح‌ها شامل توسعه زيرساخت‌هاي دره‌عشق کيار، شيخ‌عليخان کوهرنگ، پيرغار ده‌چشمه فارسان، تالاب‌هاي بين‌المللي چغاخور و گندمان شهرستان بروجن، منطقه نمونه گردشگري دشت‌لاله‌هاي واژگون ديمه، حاشيه رودخانه زاينده‌رود سامان، پارک دزپارت اردل، ساختمان گردشگري سردشت لردگان، تعدادي ديگر از طرح‌هاي عمراني گردشگري شهرستان‌هاي شهرکرد، بن، کيار و خانميرزا است.

جوادي تصريح کرد: تکميل و بهره‌برداري از طرح‌هاي نيمه‌تمام زيرمجموعه اداره  ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي استان به‌خصوص در بخش گردشگري جزو برنامه‌هاي اولويت‌دار استان به‌شمار مي‌رود.

مديرکل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي چهارمحال و بختياري اظهار داشت: به منظور بهبود وضعيت خدمات‌رساني به مسافران و گردشگران داخلي و خارجي ورودي به اين استان، نخستين تابلو "ارائه توضيحات فقط با راهنمايان داراي کارت رسمي گردشگري مجاز است" ويژه اماکن تاريخي گردشگري استان در موزه باستان‌شناسي شهرکرد نصب شد.

وي گفت: اما اکنون با شيوع ويروس کرونا و اعمال محدوديت‌هاي مرتبط با حضور گردشگران در مکان‌هاي عمومي، مي‌توان گردشگري مجازي را تقويت کرد.

جوادي تاکيد کرد: در روزگار کنوني مي‌توان از گردشگري مجازي (E-tourism) به‌عنوان صنعتي جديد در بخش گردشگري در راستاي تقويت اين حوزه بهره‌گيري کرد.

وي افزود: اين اقدام در سطح بين‌المللي توانسته با فعاليت بخشي از استارتاپ‌هاي گردشگري مجازي (Cyber Tourism) به گردشگري مجازي بپردازد.

جوادي تصريح کرد: تا زمان ريشه‌کني ويروس کرونا توجه به حوزه گردشگري مجازي مي‌تواند مزيتي براي ارتقاي کمي و کيفي جاذبه‌هاي گردشگري چهارمحال و بختياري در سطح ملي و بين‌المللي باشد.

پتانسيل‌ چهارمحال و بختياري براي سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري مطلوب است

معاون گردشگري و سرمايه‌گذاري اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي چهارمحال و بختياري نيز گفت: اين استان پتانسيل‌ مطلوب و قابل توجهي براي سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري دارد.

فرجام سميعي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: به‌همين منظور سرمايه‌گذاري در حوزه گردشگري استان مي‌تواند به افزايش اشتغال، کاهش نرخ بيکاري و رونق اقتصادي کمک کند.

وي يادآور شد: تقويت و حمايت از دفاتر خدمات گردشگري و اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي باعث افزايش جذب مسافران داخلي و خارجي و رونق حوزه گردشگري اين استان مي‌شود.

سميعي تصريح کرد: توجه به حوزه گردشگري سلامت، کوهنوردي، صخره‌نوردي، ورزش‌هاي هيجاني مانند رفتينگ، زيپ‌لاين و بانجي‌جامپينگ از مهم‌ترين برنامه‌هاي حوزه معاونت گردشگري و سرمايه‌گذاري اداره‌کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي چهارمحال و بختياري به‌شمار مي‌رود.

وي، وجود جاذبه‌هاي گردشگري بکر و دست‌نخورده گردشگري در چهارمحال و بختياري را علت معرفي اين استان به‌عنوان يکي از مقصدهاي گردشگري بام ايران دانست و اظهار داشت: نقاط مختلف استان به‌زودي در حوزه گردشگري با تحول و رونق چشمگير مواجه خواهد شد.

چهارمحال و بختياري در مسير توسعه گردشگري قرار گرفته است

معاون برنامه‌ريزي و توسعه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي چهارمحال و بختياري نيز گفت: اين استان هم‌اکنون در مسير توسعه همه جانبه و پويا قرار گرفته است.

علي‌رضا شجاعي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: توسعه گردشگري چهارمحال و بختياري يکي از اصلي‌ترين و محوري‌ترين برنامه‌هاي مرتبط با رشد و پيشرفت اين استان به‌شمار مي‌رود.

وي افزود: در اين راستا با اجراي برنامه‌هاي توسعه‌اي براي تسريع در روند دستيابي به برخي شاخص‌هاي سرانه‌اي استان‌هاي بزرگ‌تر مانند اصفهان و خوزستان برنامه‌ريزي و طرح‌هايي آغاز شده است.

شجاعي تصريح کرد: به‌همين منظور اختصاص اعتبارات ملي و استاني براي تامين زيرساخت‌هاي لازم در زمينه سرمايه‌گذاري حوزه‌هاي مختلف چهارمحال و بختياري به‌ويژه بخش گردشگري ضروري است.

وي يادآور شد: معرفي بيشتر توانمندي‌ها و پتانسيل‌هاي چهارمحال و بختياري زمينه حضور سرمايه‌گذاران بخش‌هاي مختلف به‌ويژه حوزه گردشگري به اين استان را افزايش مي‌دهد.

احياي صنايع‌دستي در کنار اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي مورد توجه باشد

استاندار چهارمحال و بختياري نيز گفت: احياي رشته‌هاي صنايع‌دستي در کنار اقامتگاه‌هاي بوم‌‍‌گردي باعث رونق فعاليت شرکت‌هاي تورگرداني و کمپ‌هاي عشايري خواهد شد.

اقبال عباسي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تاکيد کرد: هدف‌گذاري براي توسعه اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي و استفاده از ظرفيت گلخانه‌ها براي رونق در حوزه گردشگري در دستور کار قرار گيرد.

وي اظهار داشت: فرمانداران شهرستان‌هاي ۱۰ گانه چهارمحال و بختياري براي تحقق اين هدف‌گذاري تا پايان سال‌جاري همکاري لازم را با مسوولان مرتبط داشته باشند.

عباسي تصريح کرد: راه‌اندازي کمپ‌هاي عشايري و سياه‌چادرهاي گردشگري در نقاط مختلف چهارمحال و بختياري در ارتقاي کمي و کيفي حوزه گردشگري استان اثرگذار است.

وي افزود: شرکت‌هاي خدمات‌رساني براي خريد اتوبوس، ميني‌بوس و ون به‌منظور توسعه فعاليت  اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي در استان از تسهيلات بانکي ارزان‌قيمت بهره‌مند مي‌شوند.

به گزارش ايرنا، چهارمحال و بختياري با افزون‌بر ۸۰۰ جاذبه گردشگري يکي از مهمترين مقاصد براي مسافران و گردشگران داخلي و خارجي است.

روستاهاي هدف گردشگري چهارمحال و بختياري آميزه‌اي از جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي به عنوان نگين بوم گردي کشور مکان مناسبي براي ميزباني از مسافران و گردشگران است.

جاذبه‌هاي بوم‌گردي چهارمحال و بختياري در قالب طبيعت بکر و زندگي مردم عشايرنشين مي‌تواند برند معتبر و منحصربه‌فردي از گردشگري طبيعي در کشور و عرصه بين‌الملل براي اين استان باشد.

تاکنون ۱۲ روستاي هدف گردشگري در چهارمحال و بختياري شناسايي شده که در ارتقاي وضعيت گردشگري مؤثر است.

اين روستاها شامل ياسه‌چاي، هوره، سوادجان و چلوان در حاشيه زاينده رود واقع در شهرستان سامان، روستاهاي سرآقاسيد و ديمه در شهرستان کوهرنگ، روستاي دستگرد امامزاده در شهرستان شهرکرد، روستاي دزک در شهرستان کيار، روستاي ده‌چشمه در شهرستان فارسان، روستاي آورگان در شهرستان بروجن و روستاي آتشگاه در شهرستان لردگان است.

هم‌اينک ۱۴ هتل، چهار هتل‌آپارتمان، ۲ مجتمع گردشگري، پنج مهمان‌پذير، ۹۹ خانه‌مسافر، يک مجتمع سرگرمي تفريحي، ۳۵ اقامتگاه بوم‌گردي و پنج مجتمع بين‌راهي در چهارمحال و بختياري زير نظر اداره کل ميراث‌فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي اين استان فعاليت دارد.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg