کد مطلب: 184024
آسيب شناسي مجلس دهم-1
عباسي: مجلس دهم سال آخر خوب کار کرد/خود نمايندگان به آقاي لاريجاني اختيار دادند/نمي توانستيم اجازه استيضاح وزير کشور را بدهيم
تاریخ انتشار : 1399/03/03 14:18:07
نمایش : 1308
عضو هيئت رئيسه مجلس دهم گفت: در شرايطي که کشور بعد از افزايش قيمت بنزين دچار ناآرامي بود و وزير کشور درگير تنش هاي اجتماعي و کنترل آن بود برخي نمايندگان طرح استيضاح وزير کشور را مطرح کردند ما در هيئت رئيسه نمي توانستيم اجازه اين کار را بدهيم.

به گزارش هفت چشمه، اسدالله عباسي نماينده ادوار مجلس و عضو هيئت رئيسه مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در جريان آسيب شناسي مجلس دهم به اثرگذاري فراکسيون اميد در مجلس و حتي هيئت رئيسه اشاره کرد و اين اثرگذاري را عامل از دست دادن شان نظارتي مجلس عنوان کرد.

وي درباره دو شان قانون گذاري و نظارت مجلس و ارزيابي عملکرد مجلس دهم در اين دو بعد عنوان کرد: در مجلس دهم سمت و سوي احزاب و طيف هاي سياسي قوت داشت يعني رقابتي بين فراکسيون اميد که گرايش به سياست هاي دولت داشت با فراکسيون مستقلين وجود داشت که اکثر اعضاي آن هم گرايش به دولت داشتند اما گاهي به نعل و گاهي به ميخ مي زدند.

عباسي با بيان اينکه در سالهاي ابتدايي مجلس اين فراکسيون ها چشم بسته از طرح هايي که دولت داشت حمايت مي کردند افزود: در مسئله استيضاح وزار سوگيري هاي نمايندگان به سمت دولت بود. اينگونه نبود که در اين زمينه واقع بينانه عمل کنند وصرفا چون نظر دولت بر عدم اسيضاح بود نمايندگان هم برهمين اساس عمل مي کردند.

نماينده مردم رودسر و املش در مجلس ادامه داد: اين رويه باعث شد که مجلس از جايگاه نظارت واقع بينانه خارج شده و بيشتر تصميمات سياسي باشد.

وي با بيان اينکه فراکسيون اقليت مجلس قادر نبود در برخي زمينه ها نظر خود را اعمال کند افزود: در مسئله FATF و طرح هاي مشابه شاهد بوديم که فراکسيون اميد حتي در هيئت رئيسه هم تاثير گذاشته بودند تا اينکه به سمتي رفتيم که بخشي از فراکسيون به عملکرد دولت منتقد شد اين باعث شد که مجلس شان نظارت خود را به دست گرفته و وظيفه ذاتي خود در امر نظارت را انجام دهد.

مجلس دهم در سال آخر کاري خود براي قانون گذاري و نظارت منسجم شد

عضو هيئت رئيسه مجلس دهم با اشاره به عملکرد مجلس در زمينه قانون گذاري گفت: مجلس دهم حدود 200 قانون مهم و باارزش را که خلاء آن در کشور احساس مي شد را تصويب کرد.

عباسي با اشاره به اينکه عمده اين قوانين در حوزه اقتصادي بود تصريح کرد: قوانين خوبي در زمينه ماليات برارزش افزوده و قوانين حوزه تجارت و نيز قوانين حوزه توليد که شعار سال نيز به آن اختصاص داشت در مجلس دهم مصوب شد.

وي گفت: کميسيون هاي تخصصي مجلس با در نظر گرفتن تاکيدات مقام معظم رهبري بر مقوله حمايت از توليد و اقتصاد مقاومتي به طور ويژه جلساتي را برگزار کردند و تلاش کردند تا در اين زمينه دستاورد مطلوبي داشته باشند.

نماينده ادوار مجلس تصريح کرد: مجلس دهم در سال پاياني خود خوب کارد کرد و تلاش شد بعد از تحريم هاي سخت و فروش نرفتن نفت و شرايط دشوار صادرات به انسجام مناسبي دست پيدا کرده و به دور ازگرايش هاي سياسي در بعد قانون گذاري و نظارت عمل کند که انصافا هم خوب عمل کرد.

وي گفت: در اين مدت حدود 60 جلسه غير علني داشتيم که در اين جلسات از مسئولان رد بالاي اجرايي، امنيتي و قضايي توضيح خواستيم تا بتوانيم با تصويب قوانين مناسب در امر اداره کشور کمک شاياني داشته باشيم. اين جلسات غير علني مجلس در بعد نظارت برگزار مي شد.

عضو هيئت رئيسه مجلس دهم گفت: بخش هاي مختلف کشور از جمله کشاورزي، کسب و کار هاي نوآورانه، بيمه ها و فضاي مجازي را دسته بندي کرده بوديم و براي نظارت به اين بخش ها مسئولان مختلف را بازخواست مي کرديم که همه اين اقدامات در حوزه وظيفه نظارتي مجلس بود.

مي خواستيم براي رد افزايش قيمت سوخت طرح سه فوريتي بدهيم

وي درخصوص ماجرا افزايش قيمت سوخت و حواشي ايجاد شده براي آن در کشور گفت: براساس برنامه توسعه پنج ساله و قانون بودجه سالانه اختيار افزايش قيمت سوخت از سوي مجلس به دولت واگذار شده است تا دولت سالانه براساس تورم و شرايط اقتصادي کشور به تدريج قيمت حامل هاي انرژي را افزايش دهد تا هم منابع داخلي کشور را براي خدمت بيشتر به مردم تامين کند و در حراست از حامل هاي انرژي براي نسل هاي آينده گام مهمي بردارد.

عباسي با بيان اينکه در زماني که کشور فروش نفت داشت دولت به مقوله قيمت حامل هاي انرژي اهميت زيادي نمي داد افزود: دولت به بهانه هاي مختلف از جمله انتخابات ها مقوله حامل هاي انرژي ها به تعويق مي انداخت.

عضو هيئت رئيسه مجلس دهم با بيان اينکه در ماجراي اخير افزايش سوخت مجلس قصد داشت فرداي همان روز طرح سه فوريتي در صحن علني ارائه کرده و اين اقدام را نقض کند گفت: در اولين جلسه مجلس بعد از افزايش قيمت سوخت، مجلس جلسه غير تشکيل داد و در آن جلسه مشخص شد که شوراي عالي امنيت ملي مصوبه سران قوا را تاييد کرده است اين باعث سکوت مجلس شد.

وي گفت: رئيس جمهور دروغ گفت که از اين ماجرا خبر نداشت اين ادعا بيشتر به طنز شبيه بود چون عامل اصلي مصوب کردن اين قيمت ها خود رئيس جمهور بود منتها اينکه گفته بود خبر نداشتم غير واقع بود.

عباسي ادامه داد: مجلس به رئيس جمهور در اين زمينه اختيار قانوني داده بود ضمن اينکه آقاي روحاني در شوراي عالي امنيت ملي براي اين مقوله مصوبه گرفته بود بنابراين مجلس نمي تواست ورود داشته باشد.

سلفي گيرندگان با موگريني مي خواستند از دستاورد برجام يادگاري داشته باشند

نماينده ادوار مجلس درباره دستاوردهاي مجلس دهم در حوزه سياست خارجي و اينکه سلفي با خانم موگريني خود يکي از دستاوردهاي مجلس در حوزه بود گفت: سلفي نمايندگان با خانم موگريني کار ناشيانه اي بود. 

وي گفت: در آن مقطع زماني نمايندگان فراکسيون اميد تصور مي کردند که چون خانم موگريني با تيم مذاکره کننده هسته اي کشورمان همکاري دارد پس بايد عکس يادگاري با او داشته باشند.

عباسي با بيان اينکه نمايندگاني که با خانم موگريني عکس يادکاري گرفتند از فراکسيون اميد بودند تصريح کرد: اينها حاميان دولت بودند، ذوق زده شده بودند از اينکه تيم مذاکره کننده هسته اي در حال انجام کارهاي مثبتي است و از برجام دست آوردي مي گيرد که بايد آنها هم يادگاري از اين مسئله داشته باشند.

وي ادامه داد: بعد از اين اقدام هيئت نظارت بر نمايندگان بر سلفي گيرندگان تذکر داد که اين اقدام در شان يک نماينده جمهوري اسلامي ايران نبود.

عضو هيئت رئيسه مجلس دهم گفت: در اين مجلس مصوبات فراواني در زمينه ارتباط با کشورهاي مختلف در قالب کنوانسيون داشتيم. همچنين در زمينه مقابله با استکبار جهاني و حادثه ترور سردار حاج قاسم سليماني طرحي سه فوريتي داشتيم و نيز طرح دوفوريتي در زمينه مقابله با اقدامات رژيم صهيونيستي در اين مجلس به تصويب رسيد.

عباسي گفت: زماني که سپاه مورد تحريم آمريکا قرار گرفت همه نمايندگان در دفاع از سپاه لباس اين عزيزان را به تن کرده و در صحن علني حاضر شدند. ضمن اينکه براي حمايت از مقاومت اقدامات فراواني انجام شد.

وي تصريح کرد: در جريان کرونا گروه هاي دوستي پارلماني بسيار فعال عمل کردند تا در شرايط تحريم با کشورهايي که دوست و هم پيمان ارتباط برقرار کرده و کمک هايي در اين زمينه صورت گيرد.

آقاي لاريجاني از هيچ کاري ممانعت نکرد فقط مديريت کرد

نماينده ادوار مجلس درباره عملکرد هيئت رئيسه مجلس و اينکه برخي معتقد هستند رئيس مجلس بيش از اختيارات قانوني بر نمايندگان تسلط داشته و همين باعث شده سخن از کاهش اختيارات رئيس مجلس مطرح شود، گفت: همه تصميمات هيئت رئيسه مجلس در چارچوب آئين نامه داخلي مجلس است.

وي افزود: براساس قانون همکاران نماينده مي توانند اخطار قانون اساسي دهند که رئيس مجلس اخطار را به راي مي گذاشت و اگر راي مي آورد اخطار وارد دانسته مي شد.

عباسي با بيان اينکه براساس آئين نامه داخلي مجلس نمايندگان خودشان به رئيس اختيار دادند و رئيس مجلس براساس اختيارات داده شده تصميم گيري مي کند افزود: نمايندگان مي توانند براساس قانون اختيارات رئيس مجلس را کم کنند.

وي با بيان اينکه موردي را نديدم که آقاي لاريجاني خارج از حيطه اختيارات خود عمل کند تصريح کرد: سوال و استيضاح ها هم به هيئت رئيسه مي آمد و بعد و بحث و بررسي و در نظر گرفتن مصالح کشور درباره آن تصميم گيري مي شد.

عضو هيئت رئيسه مجلس دهم گفت: در شرايطي که کشور بعد از افزايش قيمت بنزين دچار ناآرامي بود و وزير کشور درگير تنش هاي اجتماعي و کنترل آن بود برخي نمايندگان طرح استيضاح وزير کشور را مطرح کردند ما نمي توانستيم اجازه اين کار را بدهيم.

عباسي ادامه داد: درباره وزير کشاورزي هم همين طور بود شرايط کشور اجازه نمي داد که استيضاح ها در شرايط خاص اتفاق بيفتد و آقاي لاريجاني از اختيارات خودش استفاده مي کرد تا فضا را مديريت کند نه اينکه ممانعت کند.

نماينده ادوار مجلس گفت: اينگونه نبود که  از کاري ممانعت کرده و يا جلوي وظيفه نمايندگي بايستد آقاي لاريجاني تلاش مي کرد فضاي مجلس را به سمتي مديريت کند که در شرايط خاص اقتصادي موجود در کشور کمترين آسيب متوجه مردم شود.

وي ادامه داد: من خودم در مسئله قيمت گوشت و مرغ از وزير جهاد کشاورزي سوال داشتم اما اقتضاء آن زمان ايجاب مي کرد که به جزئيات و مستندات وارد نشوم. شرايط  اقتصاد کشاورزي و گوشتي و دامي در کشور خاص بود و ممکن بود حرف هاي من و پاسخ هاي وزير تاثير منفي در کنترل بازار داشته باشد. 

عضو هيئت رئيسه مجلس دهم با بيان اينکه بايد با توجه به شرايط کشور تصميم گيري ها در اين زمينه صورت گيرد تصريح کرد: در سال 97 و 98 اقتصاد کشور در شرايط سخت اداره شد و مجلس نمي توانست در تقابل و تنش با دولت کار را دنبال کند. سعي مي کرديم با توجه به منابع موجود در خزانه مديريت کنيم و به گونه اي عمل کنيم که مردم کمتر آسيب ببينند.

عباسي گفت: اگر مجلس غير از اين عمل مي کرد شايد امروز شاهد اختلال بيشتري در زندگي و معيشت مردم بوديم.

نماينده مردم رودسر و املش تاکيد کرد با توجه به شرايط بين المللي، نوسانات ارز، صادرات و وضعيت اقتصادي موجود مجلس تلاش کرد از وظيفه قانون گذاري خود استفاده کند.

وي گفت: تحقيق و تفحص هايي که در مجلس انجام شد نشان داد که مجلس بعد نظارتي خود را هم دنبال مي کند که از جمله آن تحقيق و تفحص از گمرک، صندوق ذخيره فرهنگيان و امور مالياتي بود و از بين 6 استيضاح 2 مورد مجلس راي به عدم اعتماد داد.

رسانه ملي بين مجلس دهم با دولت و قوه قضائيه تبعيض قائل شد

عباسي با بيان اينکه در بهبهه انتخابات مجلس تلاش شد عملکرد مجلس يازدهم ضعيف و ناکارآمد جلوه داده شود گفت: انتظار داريم رسانه ملي درست عمل کند، صدا و سيما در حق مجلس دهم اجحاف کرد.

وي افزود: سخنگوي قوه قضائيه کاملا شفاف و روشن عملکرد اين دستگاه را در رسانه ملي اعلام مي کند و به صدر اخبار تبديل مي شود، برنامه هاي سخنگوي دولت هم مستقيم از رسانه ملي پخش شده و به عنوان خبر اول رسانه ملي نمايش داده مي شود اما عملکرد مجلس را منعکس نمي کردند و در اين زمينه تبعيض قائل مي شد.

عباسي گفت: حتي حرف هاي نامناسب به مجلس از سوي مجريان صدا و سيما زده مي شد. صدا و سيما باعث شد فضاي اذهان مردم در خصوص مجلس دهم منفي باشد.

 سخنگوي هيئت رئيسه مجلس دهم با بيان اينکه عملکرد مجلس دهم را مثبت ارزيابي مي کنم تصريح کرد: از آنجا که سابقه حضور در مجلس هفتم و هشتم را هم دارم بايد بگويم در مجلس دهم با وجود همه اتفاقات از جمله اوضاع منطقه، حمله تروريستي، کرونا و اوضاع اقتصادي نامناسب خوب عمل کرد.

وي با بيان اينکه به مجلس دهم نقدهايي هم وارد است خاطرنشان کرد: اينکه يک نماينده در مجلس دهم استيضاح شد و راي مجدد مجلس به او بيشتر از زماني بود که راي اعتماد گرفت نقدي است که مجلس دهم وارد است.

انتهاي پيام/ک

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg