کد مطلب: 173873
معاون امور اجتماعي بهزيستي چهارمحال و بختياري:
300 زوج چهارمحالي در صف انتظار فرزندخواندگي/واگذاري بچه به خانواده‌ها فرايندي حقوقي است
تاریخ انتشار : 1398/12/05 10:37:37
نمایش : 927
معاون امور اجتماعي بهزيستي چهارمحال و بختياري گفت: در چهارمحال و بختياري بيش از 300 خانوار در نوبت فرزندخواندگي قرار دارند و اين درحالي است که بچه‌هايي که قابل واگذاري به خانواده‌ها مي‌باشند بسيار کم هستند.
به گزارش هفت چشمه، جواد نجفي معاون امور اجتماعي بهزيستي چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ با بيان اينکه در چهارمحال و بختياري بيش از 300 خانوار در نوبت فرزندخواندگي قرار دارند اظهار کرد: اين درحالي است که بچه‌هايي که قابل واگذاري به خانواده‌ها هستند بسيار کم مي‌باشند، و اين يعني نسبت بچه‌هايي که شرايط حقوقي و قابليت واگذاري دارند به خانواده‌هاي متقاضي فرزندخواندگي متعادل نيست.
 
وي با اشاره به اينکه اکثر استان‌ها شرايطي مشابه چهارمحال و بختياري دارند و اين استان‌ها نيز تا زماني که نياز خودشان را تامين نکنند نمي‌توانند به متقاضي‌هاي ما کمکي داشته باشند، گفت: اين درحالي است که خودمان هم از استان اصفهان تقاضا براي واگذاري فرزند داريم، اما در اين مورد نمي‌توانيم اقدامي داشته باشيم.
 
نجفي خاطرنشان کرد: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته با چند استاني که شرايط خوبي دارند مانند هرمزگان، کرمانشاه، بوشهر و... وارد مذاکره شده‌ايم و تعدادي از متقاضيان ما از ديگر استان‌ها بچه دريافت کرده‌اند اما اين جوابگوي تعداد زياد درخواست‌ها نيست.
 
معاون امور اجتماعي بهزيستي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه ديدگاه ديگري که وجود دارد، اين است که بچه‌ها در محل بومي خود قرار گيرند تاکيد کرد: بنابراين تلاش بر اين است که هر بچه در استان خودش واگذار شود.
 
وي شرايط واگذاري کودک را مطابق قانون حمايت از کودکان بي‌سرپرست و بدسرپرست عنوان کرد و يادآور شد: بخشي از اين قانون ناظر بر واگذاري کودکان به خانواده‌هاي متقاضي است که در آن هم شرايط خانواده‌ها براي سرپرستي تعيين شده است و هم شرايط بچه‌هايي که مي‌توانند واگذار شوند.
 
نجفي بيان داشت: بنابراين قانون، زوجين بايد پنج سال از ازدواجشان گذشته باشد و سوءسابقه نداشته باشند، گروه دومي که طبق اين قانون مي‌توانند فرزند بگيرند زوجيني هستند که فرزند دارند و بايد يکي از زوجين سن بالاي 30 سال داشته باشد و گروه سوم دختران و زنان بدون شوهر هستند که فقط مي‌توانند سرپرستي فرزندان دختر را بر عهده داشته باشند.
 
معاون امور اجتماعي بهزيستي چهارمحال و بختياري اضافه کرد: در اين قانون آمده است که اولويت واگذاري فرزند در ابتدا با زوجين بدون فرزند، دختران و زنان بدون شوهر و در نهايت با زوجين داراي فرزند است.
 
وي با اشاره به اينکه بخشي از مباحث واگذاري فرزند مربوط به بهزيستي است و بخشي ديگر از آن مرتبط با دادگستري عنوان داشت: اين کار مشترکي است بين بهزيستي و مراجع قضايي و پروسه فرزندخواندگي يک پروسه حقوقي است که روال مشخصي دارد و اينکه برخي از خانواده‌ها از طولاني شدن آن گلايه دارند به اين دليل  است بايد در نوبت منتظر بمانند.
 
نجفي ادامه داد: وقتي متقاضي زياد است ما بايد حقوق کودک را نيز مدنظر قرار دهيم و ازهمين‌رو اولويت‌هايي چون وضعيت تحصيلي، شغلي، مالي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي و... خانواده‌ها را در نظر بگيريم و خانواده‌هايي که سطح بالاتري دارند در اولويت قرار مي‌گيرند.
 
معاون امور اجتماعي بهزيستي چهارمحال و بختياري با بيان اينکه طبق قانون دختران و زنان بدون شوهر فقط مي‌توانند سرپرستي فرزندان دختر را بر عهده بگيرند ادامه داد: ساير متقاضيان بنابر ميل خودشان تعيين مي‌کنند که فرزند دختر مي‌خواهند يا فرزند پسر و در بيشتر موارد شرايط موجود تعيين‌کننده است.
 
وي با اشاره به اينکه برخي از خانواده‌ها به دليل شرايط مالي نامناسب و موارد ديگر اقدام به واگذاري فرزندان خود به خانواده‌اي مي‌کنند تاکيد کرد: اين اقدام به‌هيچ عنوان قانوني نيست و حتي اگر پدر و مادر تعهد محضري بدهند که حقي نسبت به فرزندشان ندارند هر موقع بخواهند مي‌توانند بچه را پس بگيرند، والديني که شايستگي نگهداري از فرزندشان را ندارند براساس قانون از اين حق محروم مي‌شوند و فرزند آن‌ها به ديگر خانواده‌هاي واجد شرايط واگذار مي‌شود.
 
انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg