کد مطلب: 173822
جهانبين نيوز گزارش مي دهد
زنجير اراده بر گردن فولاد/ شرکت فولاد سفيددشت پيشگام طرح هاي هفتگانه فولادي کشور
تاریخ انتشار : 1398/11/05 12:23:55
نمایش : 901
شرکت فولاد سفيددشت به عنوان يکي از طرح هاي هفتگانه فولادي کشور با توليد ساليانه 800 تُن آهن اسفنجي، صنعت مادر استان چهارمحال و بختياري بحساب مي آيد.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز، عمليات اجرايي طرح مجتمع فولاد چهارمحال و بختياري تيرماه 1386 در زميني به مساحت 250 هکتار واقع در کيلومتر 35 جاده شهرکرد ـ بروجن آغاز گرديده است.
 
بهره برداري از واحد احياء مستقيم اين مجتمع آبان ماه 95 بامشارکت 65 درصدي شرکت فولاد مبارکه و 35 درصدي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران پيش از طرح هاي فولاد استاني شادگان، ميانه، ني ريز، سبزوار، قائنات و بافت آغاز شده و اکنون بزرگترين واحد صنعتي استان چهارمحال و بختياري بحساب مي آيد.
 
آهن اسفنجي (DRI) با درجه فلزشدگي 92 درصد و کربن 2 درصد محصول خروجي حاصل از احياي مستقيم سنگ آهن (گُندُله) در اين واحد بوده که با بهره گيري از روش ميدرکس (MIDREX)در حال توليد است.
 
آهن اسفنجي توليد شده، ماده اوليه واحد فولادسازي مجتمع فولاد مبارکه اصفهان را تأمين نموده که پس از ذوب و احياء به سه شکل اِسلَب (تختال)، بيلِت (شمش) و ميلگرد مورد استفاده قرار مي گيرد.

ثبت رکورد ماهيانه توليد آهن اسفنجي در شرکت فولاد سفيددشت

مديرعامل شرکت فولاد سفيددشت چهارمحال و بختياري در گفت و گو با خبرنگار جهانبين نيوز با اشاره به سرمايه گذاري يکهزار و 200 ميليارد توماني براي احداث اين مجتمع، اظهار داشت: شرکت فولاد سفيددشت با ظرفيت توليد 800 تُن آهن اسفنجي در سال، يکي از طرح هاي هفتگانه فولادي کشور است.
 
محمود ارباب زاده گفت: هم اکنون 600 نيروي کار در بخش هاي توليدي و کارگاهي اين مجتمع مشغول به فعاليت بوده که واحد احياء مستقيم با توليد 70 هزار و 305 تُن آهن اسفنجي در دهمين ماه از سال جاري، موفق به ثبت رکورد جديد توليد ماهيانه اين محصول شد.
  
وي افزود: اين رکورد ماهيانه نسبت به آخرين رکورد در آبان ­ماه سال جاري، به ميزان 20 تُن رشد داشته که اين رقم در صورت عدم وجود محدوديت در مصرف گاز طبيعي قابل افزايش است.
 
مديرعامل شرکت فولاد سفيددشت چهارمحال و بختياري همچنين از پيشرفت 80 درصدي پروژه فولادسازي و ريخته گري در اين مجتمع خبر داد و اضافه کرد: واحد فولادسازي شامل کوره قوس الکتريکي (EAF) با ظرفيت 140 تُن، کوره پاتيلي (LF) و ماشين ريخته­ گري پس از راه اندازي قادر به توليد 800 هزار تُن اسلب (تختال) خواهد بود.
 
محمود ارباب زاده گفت: با تکميل زنجيره فولادسازي در مجتمع فولاد سفيددشت و وجود کارخانه­ هاي توليد ورق گالوانيزه، گالوالوم و ورق قلع اندود در استان، چهارمحال و بختياري به يکي از قطب هاي فولادي کشور تبديل خواهد شد.

قطع وابستگي به منابع آب زير زميني در توليد آهن
 
رئيس دفتر فني شرکت فولاد سفيددشت در گفت و گو با خبرنگار جهانبين نيوز، با بيان اينکه توليد هر کيلوگرم آهن نيازمند صرف 1/6 ليتر آب مي باشد، گفت: با تلاش متخصصان واحد عمليات مصرف آب اين رقم به 1/2 ليتر کاهش يافته است.
 
مهدي سليماني بکارگيري فناوري اولترافيلتراسيون (UF)، ايجاد تغيير در طرح کولينگ تاور (برج خنک کننده)، بازچرخاني و کاهش دور ريز آب، احداث تصفيه خانه با ظرفيت 120 مترمکعب و... را از مهمترين اقدامات به منظور کاهش 60 درصدي مصرف آب در فرآيند توليد آهن اسفنجي عنوان کرد.
 
مديرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختياري نيز در گفت و گو با خبرنگار جهانبين نيوز با اشاره به اجراي طرح انتقال پساب فاضلاب شهر بروجن به مجتمع فولاد سفيددشت، گفت: استفاده از آب خاکستري نيازمندي صنعت فولاد به منابع آب زير زميني را به صفر خواهد رساند.
 
قدرت الله بيگلري افزود: براساس قرارداد و پس از اجرا، 100 ليتر بر ثانيه پساب فاضلاب شهر بروجن به مدت 25 سال از طريق خط لوله 31 کيلومتري به مجتمع فولاد سفيددشت انتقال داده خواهد شد.
 
به گزارش جهانبين نيوز، فولاد از گذشته هاي دور به عنوان نماد توانمندي، قدرت و اقتدار کشورها مطرح بوده و از اين فلز به خاطر نقش و کاربرد آن در ايجاد زيرساخت ها و تأسيسات زيربنايي، به فلز توسعه ياد شده است.
 
ايجاد کارخانه هاي فولادي حتي بدون فراهم بودن منابع اوليه مورد نياز مانند سنگ آهن، انرژي و... در صورتي که با هدف تأمين مواد اوليه براي ديگر صنايع باشد، توجيه پذير است.
 
تحقق توسعه صنعتي توسط بخش خصوصي بدون تقبل انجام سرمايه گذاري زيربنايي و ايجاد زيرساخت ها توسط دولت امکان پذير نيست که لازم است احداث مجتمع هاي فولادسازي ابتدا با مالکيت دولت آغاز و سپس به بخش خصوصي واگذار و يا با اتخاذ سياست آزادسازي، بخش خصوصي وارد ايجاد صنايع فولادي در کشور شود.
 
گزارش از محسن نادري

انتهاي پيام/1030ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg