کد مطلب: 173722
پشت پرده وجود قرص در کيک‌ها چيست؟
تاریخ انتشار : 1398/09/22 12:00:32
نمایش : 2095
شبکه‌هاي اجتماعي و فضاي مجازي پر شده از تصوير کيک‌هايي که درونشان قرص و کپسول‌هاي سفيد و رنگي است. نگراني‌هاي خانواده‌ها به اوج رسيده. اظهارنظرها ادامه دارد، اما بايد منتظر ماند و ديد که پشت پرده اين قضيه چيست.

به گزارش هفت چشمه، گروه انتظامي خبرگزاري فارس - مريم عرب انصاري: همه چيز از چند عکس شروع شد؛ تصاويري از کيک‌ها و بيسکوئيت‌هاي مختلف که داخل‌شان قرص‌ها و کپسول‌هاي سفيد و رنگي به چشم مي‌خورد. 

انتشار اين تصاوير جوي از نگراني را در بين اقشار جامعه کرد، چرا که خوراکي‌هايي که عکس‌شان منتشر شده بود، عمده محصولاتي هستند که کودکان و نوجوانان آنها را مصرف مي‌کنند.

انتشار اين عکس‌ها اين پرسش را در ذهن خانواده‌ها متبادر کرد که اولاً اين قرص‌ها چيست؟ چگونه داخل خوراکي‌ها وارد شده‌اند؟ هدف از اين جاسازي چيست و چه کسي با چه انگيزه‌اي اين کار را انجام مي‌دهد؟

هنوز چند ساعتي از انتشار اين عکس‌ها در فضاي مجازي نگذشته بود که بلافاصله کانال‌ها و شبکه‌هاي خانوادگي نيز پر شد از اين عکس‌ها و هشدار براي عدم مصرف؛ جالب است بسته‌بندي‌هاي اين خوراکي‌ها نشان از داخلي بودن اين محصولات مي‌داد؛ محصولاتي که توليد شرکت‌هاي معتبر داخلي بوده‌اند و اين مسئله بيش از پيش بر نگراني خانواده‌ها افزود. 

حسن ضياءالدين مديرکل سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار فارس در اين خصوص گفت: گزارش‌هايي از استان‌هاي هرمزگان، سيستان و بلوچستان و آذربايجان غربي به ما رسيده که در داخل خوراکي‌ها قرص‌هايي از جمله استامينوفن، آنتي‌هيستامين و رانيتدين بوده و ما اين گزارش‌ها را در نامه‌اي به وزارت بهداشت اعلام کرديم، ضمن اينکه حراست آموزش و پرورش نيز براي پيگيري و هماهنگي در جريان قرار گرفت. 

پيگيري فارس از پليس مبارزه با موادمخدر به عنوان رسمي‌ترين متولي اين امر در دستورکار قرار گرفت. سردار محمدمسعود زاهديان به فارس گفت: عکس انتشاريافته مربوط به قرص‌هاي اکستازي است که از سنوات گذشته نيز به صورت غيرمجاز در بين مصرف‌کنندگان وجود داشته است. 

رئيس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا با تأکيد بر اين مسئله که قاچاقچيان با بهره‌مندي از جاسازي‌هاي مختلف، موادمخدر را قاچاق مي‌کنند، درباره کيک‌هاي کشف‌شده گفت: براساس گزارشات واصله از پليس مبارزه با موادمخدر هرمزگان از يک دستگاه خودرو نيسان چند عدد کيک حاوي تعداد معدودي قرص بود کشف شد که براي تعيين ماهيت به آزمايشگاه پليس ارسال شد. 

سردار زاهديان در پاسخ به ديگر پرسش فارس درباره تصاويري مبني بر وجود قرص‌ها در محصولات ايراني، گفت: قاچاقچيان به خاطر جلوگيري از کشف، موادمخدر را در بسته‌هاي مختلف من‌جمله مواد غذايي جاسازي مي‌ کنند، اما بايد توجه داشت که محصولات غذايي توليد داخل مجوز و آرم بهداشت و پروانه بهره‌برداري دارند و مطمئناً کنترل‌هاي لازم بر آنها اعلام شده و تاکنون موردي در اين راستا نداشته‌ايم. 

پيگيري‌هاي فارس ادامه داشت. سخنگوي غذا و دارو به فارس گفت: دو سه هفته است که در يکي دو استان گزارشات پراکنده‌اي واصل شده که بعد از بررسي‌ها مشخص شد تا امروز مواردي که به نظر مي‌رسيد به توليد و خط توليد برگردد، به سطح توليد مربوط نبوده است. 

جهانپور گفت: تا امروز نمونه‌هاي واصل‌شده و انبارهايي که نمونه‌برداري شده، حکايت از آن دارد که در سطح توليد و عرضه کلان مشکلي وجود نداشته است. 

وي گفت: در استان هرمزگان به يک شکلي اين موضوع رخ داده و در جنوب سيستان و بلوچستان نوع ديگري بوده و در جنوب کرمان نيز مواردي گزارش شده است. 

سخنگوي سازمان غذا و دارو با اشاره به اين مطلب که محصولات ارزيابي شده مربوط به بيش از 12 شرکت و کارخانه است، تصريح کرد: نکته جالب اين است که هيچ کدام از محصولاتي که با مشکل مواجه شده‌اند، توليد اين استان‌ها نيست و از ساير استانها ورود پيدا کرده است. 

محمدحسين عزيزي سرپرست اداره‌کل غذاي سازمان غذا و دارو نيز در گفت‌وگو با فارس در خصوص توزيع کيک‌هايي که در بين آنها قرص وجود داشته و در مدارس سيستان و بلوچستان مشاهده شده، توضيح داد: پس از انتشار اين اخبار در فضاي مجازي، تمام فروشگاه‌هاي حاشيه مدارس مورد بازرسي قرار گرفت و خوشبختانه مورد مشکوکي مشاهده نشد. بازرسي‌ها از کارخانجات توليدکننده اين محصولات نيز نشان مي‌دهد اين قرص‌ها به هيچ وجه در خط توليد وارد نشده و عده‌اي به قصد تشويش اذهان عمومي اقدام به اين کار و توزيع آن در برخي مدارس کرده‌اند. 

سردار محمدمسعود زاهديان رئيس پليس مبارزه با موادمخدر ناجا در پيگيري دوباره فارس در خصوص وجود قرص در کيک‌ها و خوراکي‌ها گفت: پليس به دقت در حال بررسي موضوع است تا چند و چون قضيه آشکار شود؛ بعد از بررسي‌ها نتايج اعلام خواهد شد. 

***

پيگيري‌هاي فارس در خصوص وجود قرص و کپسول‌هاي رنگي در بين خوراکي‌ها از مسؤولان ادامه دارد؛ پليس معتقد است که شرکت‌هاي توليد مواد غذايي هيچ وقت اعتبار خود را با چنين اقداماتي خدشه‌دار نمي‌کند.

پليس مي‌گويد جاسازي‌هاي قرص‌ها توسط عده‌اي قاچاقچي در داخل کيک‌ها به عنوان پوشش براي جابجايي است؛ البته اين احتمال را نيز رد نمي‌کنند که شايد رقيبان اين شرکت‌ها با اين جوسازي‌ها بخواهند شرکت‌هاي معتبر را از دور خارج کنند.

به هر حال، آنچه که بيشتر مدنظر رؤساي پليس و مسؤولان وزارت بهداشت است، اين است که تشويش اذهان عمومي و خدشه‌دار کردن جو رواني جامعه مهمترين دليل انتشار اين تصاوير و پخش تعداد معدودي کيک است؛ البته بايد منتظر ماند و ديد که نتيجه پيگيري‌هاي پليس چه خواهد شد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg