کد مطلب: 173696
جهانبين نيوز گزارش مي دهد/
پدوفيلي ها در کمين کودکان/يادگاري هاي نامشروعي که تجاوز به جا مي گذارد
تاریخ انتشار : 1398/09/09
نمایش : 1489
تجربه سوء استفاده جنسي از کودکان اتفاق ناخوشايندي است که مي ‌تواند نتايج آن سال ها تداوم پيدا کرده و در بزرگسالي به شکل اختلالات جنسي و رفتاري خود را نشان دهد.
به گزارش  هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز، شنيدن خبر تعرض به يک دختر بچه خردسال در يکي از شهرهاي چهارمحال و بختياري و ده ها روايت هولناک ديگر از اين قبيل، بار ديگر سوالاتي جدي را در ذهن ايجاد مي کند، چرا بايد يک دختر 3 ساله طعمه تجاوز يک نوجوان 12 ساله قرار گيرد؟ تجاوز به دختر 5 ساله چه نيازي از پدر 32 ساله برطرف مي کند؟ مقصر اصلي تجاوز پسر 15 ساله به خواهر 9 ساله کيست؟ تا به کِي دختر 14 ساله بايد درگير کابوس هاي تجاوز دسته جمعي باشد؟ اعتماد از دست رفته دختر نوجوان به پدربزرگ هوس باز خود را چه کسي بازمي گرداند؟
 
اتفاق هاي ناگوار و تکان دهنده اي که هر کدام به تنهايي براي نشان دادن عمق فاجعه کفايت کرده و موارد متعدد آن در کشور نشان مي‌دهد که متجاوزان در زمان ‌و مکان ‌هاي مختلف در کمين کودکان و نوجوانان قرار دارند و همان ‌اندازه که فرد متجاوز مي‌ تواند يک غريبه باشد، يکي از نزديکان و اقوام کودک نيز مي‌ تواند او را مورد آزار جنسي قرار دهد.
 
در تعريف سازمان جهاني بهداشت، کودک آزاري به هرگونه بدرفتاري فيزيکي و يا عاطفي، سوء استفاده جنسي، غفلت يا رفتار همراه با بي‌ توجهي، بهره کشي انساني و عدم رسيدگي به نيازهاي افراد زير 18 سال توسط والدين يا افراد ديگر گفته مي شود که احتمال آسيب به سلامت، بقا، رشد و کرامت کودک را افزايش مي دهد.
 
کودکان، قربانيان اصلي پدوفيل ها
 
پريسا فيروزي کارشناس ارشد روانشناسي در گفت و گو با خبرنگار جهانبين نيوز درباره اينکه چه عاملي باعث بروز چنين مسائلي در جامعه مي‌شود، گفت: پدوفيلا (Pedophilia) يا بچه دوستي، يک اختلال رواني جدي است که به دلايل ژنتيکي و تغييرات هورموني بروز کرده و ريشه در دوران کودکي دارد، افراد پدوفيل فعاليت جنسي با کودکان را يا ترجيح مي‌دهند و يا به طور منحصر به فرد از فعاليت جنسي با کودکان براي ايجاد هيجان جنسي و لذت بردن استفاده مي‌کنند.
 
وي با بيان اينکه پدوفيل مي‌تواند پير يا جوان، مرد يا زن باشد، افزود: اکثريت آن‌ها مردان جواني هستند که خود قربانيان تجاوز در دوران کودکي بوده و اکنون تجربه تلخ خود را طي اقدامي ناخودآگاه روي افراد ديگر تکرار مي‌کنند تا کمي از فشار رواني ناشي از قرباني بودن خود را بکاهند.
 
به گفته فيروزي، آمارها نشان مي دهد متجاوزان در اکثر موارد فاميل، خويشان و کساني بوده اند که از نزديک با خانواده کودک ارتباط داشته و اغلب قربانيان اين اتفاق نه در ايران، بلکه در کل دنيا دختران 8 تا 12 ساله اي هستند که تعدادشان دو برابر پسران است.
 
تجاوز، مسئله اي غيرقابل حل براي کودکان
 
اين روانشناس معتقد است، اگرچه پيامدهاي ناشي از آسيب‌هاي وارد شده به کودکان بر اساس سن، جنس، محيط خانوادگي و اجتماعي آنان متفاوت است اما با توجه به اينکه بيشتر تجاوزهاي جنسي با کتک زدن صورت مي گيرد علاوه بر آسيب هاي جسمي، فرد متحمل انواع آسيب هاي روحي و رواني کوتاه مدت و بلند مدت نظير اضطراب، بدبيني، خشم، ترس، افسردگي، احساس عدم امنيت، بي خوابي، استرس، شب ادراي، بي اعتمادي و انواعي ديگر از اختلال هيجاني يا رواني مي شوند.
 
پريسا فيروزي مي گويد:در برخي موارد تهديد کودکان از سوي افراد متجاوز در صورت افشاي رابطه، اختلال استرس را در قربانيان بوجود آورده که در چنين مواردي، والدين ضمن پذيرش اعتماد و عزت نفس، نبايد کودک را سرخورده و يا او را سرزنش کنند.
 
وي همچنين يادآور شد: ترس والدين از خدشه دار شدن آبرو و حيثيت، نبايد مانع از مراجعه قربانيان به اورژانس اجتماعي و دريافت خدمات مشاوره اي شده و والدين در صورتي که متوجه برخي رفتارهاي غير طبيعي نظير ناخن جويدن، اختلالات خلقي، گوشه نشيني، افت تحصيلي، بي خوابي و غيره در کودکان شدند، در جهت درمان روانشناسي آنها اقدام کنند.
 
فيروزي در پاسخ به اين سوال که پس از شناسايي فرد متجاوز، چه رفتاري بايد با او کرد؟ گفت: در محاکم قضايي تجاوز جرم تلقي شده و موضوع مهم اين است که اين افراد بيمار رواني هستند و نياز به نگهداري و درمان‌ هاي روانشناختي دارند.

 محتواي مخرب زمينه ابتلا به انحرافات جنسي را فراهم مي کند
 
مددکار اجتماعي سازمان بهزيستي در گفت و گو با خبرنگار جهانبين نيوز، با بيان اينکه ايران کشوري است که محدوديت هاي اجتماعي در آن رعايت نمي شود، گفت: دسترسي آزاد به گوشي هاي موبايل، اينترنت، شبکه هاي ماهواره اي و... کودکان را در دريايي از محتواي مخرب غرق کرده و زمينه ابتلا به انحرافات جنسي را فراهم مي کند.
 
مژگان رضايي گفت: بچه‌ها شوق و هيجان زيادي در کشف جنسيت خود داشته و اگر سوالات جنسي مي‌پرسند، نبايد با ناراحتي، عصبانيت و احساس شرم والدين روبرو شوند.
 
وي با بيان اينکه اغلب والدين دانش اندکي درباره مسائل جنسي دارند و قبل از کودکان بايد آموزش هاي لازم را ببينند، اضافه کرد: والدين به کودکان بياموزند به هنگام نياز کمک خواسته و از نه گفتن، احساس خجالت و يا ناراحتي نکنند، اين وظيفه والدين است که به کودکان ياد بدهند براي بوسيدن و بوسيده شدن بايد از او اجازه بگيرند و هيچکس حق نگاه کردن و لمس اندام خصوصي وي را ندارد.
 
به گزارش جهانبين نيوز، کودک‌ آزاري ماحصل عدم نظارت والدين و ضعف آموزش‌هاي جنسي به کودکان است و به حداقل رساندن اين آسيب بزرگ اجتماعي، نيازمند توجه به راهکارهاي ريشه‌‌ اي و وضع قوانيني است که کارايي لازم جهت اجرا را داشته باشند.
 
براساس آخرين سرشماري، 23 درصد از جمعيت کشور را کودکان و نوجوانان زير 15 سال تشکيل داده و اين بدان معناست که جمعيتي معادل 5/17 ميليون نفر در معرض آسيب هاي جنسي، جسمي و روحي قرار دارند.
 
گزارش از محسن نادري
انتهاي پيام/1030ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg