کد مطلب: 173668
روحاني چرا عصباني است؟/ اظهاراتي که صداي حاميان رئيس‌جمهور را هم درآورد
تاریخ انتشار : 1398/08/20
نمایش : 1370
دولت روحاني در حالي دو سال پاياني عمر خود را سپري مي‌کند که رئيس آن، ترجيح مي‌دهد به‌جاي گزارش ميزان عملي کردن وعده‌هاي خود، به رويارويي با نهادي بپردازد که اين روزها در بين مردم، به محبوبيت و کارآمدي شناخته مي‌شود؛ شايد همين اشتباه روحاني است که صداي حاميان او را نيز بلند کرده است.
به گزارش هفت چشمه، دولت حسن روحاني در حالي دو سال پاياني عمر خود را سپري مي‌کند که رئيس آن، ترجيح مي‌دهد به‌جاي گزارش ميزان عملي کردن وعده‌هاي خود، به رويارويي با نهادي بپردازد که اين روزها در بين مردم، به محبوبيت و کارآمدي شناخته مي‌شود.

شايد همين اشتباه روحاني است که صداي حاميان او را نيز بلند کرده است، تا جايي که حجّت‌الاسلام سيّد محمود دعايي که عادت به اظهارنظر رسانه‌اي عليه دولت ندارد، به خبرنگار فارس مي‌گويد: «رئيس‌جمهور نبايد مرتکب اشتباه شود و نبايد سد راه کساني شود که در حال حاضر با قدرت و قوت، خدمات ارزشمندي را ارائه مي‌دهند».

 

مديرمسئول روزنامه اطّلاعات در ادامه مي‌گويد: «رئيس‌جمهور نبايد مرتکب اشتباه شود و نبايد سد راه کساني شود که در حال حاضر با قدرت و قوت خدمات ارزشمندي را ارائه مي‌دهند».

اين تنها دعايي نيست که با درک واقعيت‌هاي موجود، به روحاني تذکر مي‌دهد که نسبت به قوّه قضائيه مرتکب اشتباه نشود، بلکه ديگر حامي دولت نيز به مخالفت با سخنان امروز روحاني برمي‌خيزد.

 

حجّت مرتجي، از کارکنان خبرگزاري دولت(ايرنا) از زاويه ديگري به نقد اظهارات رئيس‌جمهور مي‌پردازد و با انتخاباتي دانستن اين سخنان، مي‌نويسد: «سخنراني امروز روحاني بيشتر شبيه نطق انتخاباتي بود. از ‎روحاني در اين موقعيت انتظار مي‌رود بجاي نطق و تهديد به افشا، به اقدام عملي دست بزند. فرصت به سرعت از دست مي رود».

ابعاد خطاي محاسباتي روحاني در سخنراني امروز خود، وقتي عيان‌تر مي‌شود که به‌ياد بياوريم که از صدور حکم حبس پنج ساله براي حسين فريدون برادر رئيس‌جمهور به جرم فساد مالي، چند هفته بيش‌تر سپري نشده است. آيا افکار عمومي، لحن تند روحاني خطاب به دستگاه قضا را ناشي از برخورد اين دستگاه با برادر خود نمي‌داند؟! به‌ويژه که سابقه خط و نشان کشيدن از سوي رئيس‌جمهور در صورت برخورد با نزديکانش، هنوز از حافظه‌ها پاک نشده است.

 

محمّد سليماني، وزير اسبق ارتباطات در همين راستا به خبرنگار فارس مي‌گويد: «روحاني با اين عصبانيتش تأثير منفي در جامعه مي‌گذارد، مخصوصاً اين موضوع در افکار عمومي برداشت مي‌شود که منشأ عصبانيت رئيس جمهور از دادگاهي شدن برادرش و برادر معاون اولش است»

سيّد حسين نقوي حسيني، سخنگوي کميسيون امنيت ملّي و سياست خارجه نيز سخنان روحاني درباره برخورد با مفاسد را به چالش مي‌کشد و در نطق ميان دستور خود مي‌گويد:« آقاي رئيس جمهور مفاسد اقتصادي در دستگاه‌هاي جنابعالي اتفاق مي‌افتد در شش سال گذشته مبارزه مي‌کرديد. اگر مي‌گوييد کشاندن افراد به دادگاه مبارزه با مفاسد اقتصادي نيست شما با مفاسد مبارزه کنيد و در اين مسير از برادر خودتان شروع کنيد»

ديگر نماينده‌اي که به اظهارات روحاني واکنش نشان مي‌دهد حسينعلي شهرياري، نماينده زاهدان در مجلس است. شهرياري که حمله به قوّه قضائيه از سوي رئيس‌جمهور را ناشي از عدم تحقق وعده‌هاي انتخاباتي دولت مي‌داند، مي‌گويد: «اينکه آقاي رئيس‌جمهور مي‌گويد بايد با دانه درشت‌ها برخورد شود مگر از برادر آقاي رئيس‌جمهور هم دانه درشت‌تر داريم که قوه قضائيه با وي برخورد کرده است»(اينجا).

انتقاد به سخنان روحاني، به چهره‌هاي سياسي ختم نمي‌شود. اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل طي نامه‌اي به رئيس جمهور مي‌نويسد: «آقاي روحاني! ديگر مجالي براي شعار و وعده نيست؛ امروز بايد پاسخگو باشيد و به جاي فعاليت‌هاي انتخاباتي به ارائه گزارش از عملکردتان بپردازيد»

شايد به‌زعم رئيس‌جمهور و مشاوران وي، بهترين راهبرد در مقطع فعلي براي فرار از پاسخگويي، به‌حاشيه راندن مشکلات کشور با طرح موضوعاتي از قبيل رفراندوم، دوگانه‌سازي و حمله به قوّه قضائيه باشد، امّا به‌نظر مي‌رسد که اين، بهترين استرانژي نيست، چرا که افکار عمومي عملکرد دولت را به قضاوت خواهند نشست و از خود خواهند پرسيد که آيا تمرکز و اهتمام به بي‌اثر کردن تحريم‌ها، مي‌تواند پايان خوشي را براي دولت حسن روحاني رقم بزند يا جنجال‌آفريني و فرار از پاسخگويي؟ افکار عمومي به‌خوبي مي‌داند که تلاش براي تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام در ماه‌هاي پاياني دولت، اهميت دارد يا طرح موضوعات انتزاعي و دوگانه‌سازي‌هاي کاذب؟

 

کم‌تر از سه ماه از آخرين ديدار هيأت دولت با رهبر انقلاب مي‌گذرد و به‌نظر مي‌رسد بازخواني توصيه‌اي مهم خطاب به دولتمردان، يک بار ديگر براي رئيس‌جمهور، ضروري شده است: «از فروع و از حواشي، بجد پرهيز کنيد؛ من مي‌بينم متأسّفانه -مال امروز و ديروز هم نيست- در غالب دورانها ما زياد دچار حواشي و فروع بوده‌ايم ... از آنها هرچه ممکن است پرهيز کنيد».

منبع:فارس
انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg