کد مطلب: 173666
فوآد ايزدي در گفتگو با دانا؛
اروپايي ها هيچ وقت دوست ما نبودند/ اروپا مي خواست امتياز بيش تري از ايران بگيرد/ فاصله بين گام ها بايد کمتر شود/ برجام توافق مرده اي است که رمقي در آن نيست
تاریخ انتشار : 1398/08/19
نمایش : 1054
کارشناس مسائل آمريکا به گام چهارم ايران در کاهش تعهدات برجامي اشاره کرد و گفت: فرصت دادن بي جهت به اروپايي ها توجيهي ندارد و بحث کاهش تعهدات بايد نهايتاً منجر به خروج ايران از برجام شود که بايد سرعت آن هم زياد شود.

به گزارش هفت چشمه، «فواد ايزدي» کارشناس مسائل آمريکا در گفت و گو با شبکه اطلاع رساني راه دانا با اشاره به گام چهارم ايران در کاهش تعهدات برجامي اظهار داشت: دو نظر در اين رابطه وجود دارد؛ عده اي معتقد هستند اروپايي ها براي مقاومت در مقابل آمريکا ناتوان هستند و عده اي نيز معتقدند که اروپايي ها همکار و همسو با آمريکا هستند و از اين جهت نمي خواهند کاري انجام دهند و علاقمند به فشار بر ايران هستند.

وي خاطر نشان کرد: به نظر مي رسد اين دو نظر بينابين است؛ نکته اول اينکه اروپايي ها يکسان نيستند برخي کشورهاي اروپايي مثل انگليس سابقه دشمني با ايران دارند و برخي از کشورها مثل آلمان نسبتا بهتر برخورد کردند؛ نه اينکه لزوما خوب باشند اما در مقايسه با انگليس، بهتر برخورد مي کنند.

کارشناس مسائل آمريکا با بيان اين که يک اختلافي در بين خود اروپايي ها نسبت به بحث هاي ايران است بيان داشت: شاهد واکنش کشورهاي اروپايي به سخنان آقاي روحاني در مورد برجام و کاهش تعهدات برجامي بوديم که واکنش ها متفاوت بود و ادبيات اين کشورها صد در صد يکسان نبود. شواهدي است که مي تواند تائيد کند اروپايي ها هم با ايران مشکل دارند و هدف شان از برجام محدود کردن توانمندي هاي ايران است و علاقمند هستند توانمندي هاي ديگر ايران در حوزه منطقه و موشک را مديريت کنند که شکي در اين مسئله نيست.

برجام توافق خوبي براي اروپايي ها بود/ تصور آمريکايي ها براي گرفتن امتيازات بيش تر از ايران با خروج از برجام اشتباه بود

ايزدي اذعان کرد: اروپايي ها هيچ وقت دوست ما نبودند و دوست ما نيستند و چالش هايي که ايران با اروپا دارد کم نيست. از طرف ديگر برجام توافق خوبي براي اروپايي ها بود همانطور که براي آمريکايي ها خوب بود و در رابطه با خروج آمريکا از برجام اختلاف نظر داشتند، در صورتي که آمريکايي ها به برجام و محدوديت هاي گسترده هسته اي و نظارت هاي غير معمولي که ذيل برجام بود علاقه مند بودند.
 
وي تصور آمريکايي ها براي گرفتن امتيازات بيش تر از ايران با خروج از برجام را اشتباه دانست و تاکيد کرد: آمريکايي ها احساس مي کردند با خروجشان از برجام، ايران ذيل برجام مي ماند.
 
اين کارشناس به واکنش منفي پامپئو در پاسخ به سوالي مبني بر اين که آيا با خارج شدن آمريکا از برجام، ايران هم خارج مي شود، گفت: وزير خارجه آمريکا مدعي شده بود که برآورد ما اين نيست که ايران از برجام خارج شود؛ اين يعني دليلي که آمريکايي ها از برجام خارج شدند اين بود که احساس مي کردند مي توانند امتيازات بيش تري از ايران بگيرند و ايران امتيازات برجام را از دست نمي دهد که تحليل شان اشتباه از آب درآمد.
 

اروپا مي خواست با گروگان گرفتن برجام امتياز بيش تري از ايران بگيرد/ کاهش تعهدات بايد نهايتاً منجر به خروج ايران از برجام شود

فواد ايزدي ادامه داد: تحليل اروپايي ها در ماجراي برجام بهتر بود؛ اروپايي ها به آمريکايي ها مي گفتند شما اجازه دهيد برجام باقي بماند زيرا تصور مي کردند با استفاده از گروگان گرفتن برجام مي توان امتيازات بيش تري از ايران گرفت؛ بر همين اساس آمريکايي ها در مواجهه با برجام اشتباه کردند.

وي ابراز داشت: خروج آمريکا از برجام به اين معنا نبود که آمريکا به برجام علاقه ندارد، آمريکا خيلي هم به برجام علاقه مند است. مثلا برخي از بخش هاي برجام در رابطه با معافيت هاي همکاري هاي هسته اي با ايران را لغو نکرده اند.
 
کارشناس مسائل آمريکا با تاکيد بر اين‌که اروپايي ها لزوما دوست ما نيستند و نمي خواهند کاري انجام دهند که به نفع ايران باشد گفت: اين نظريه هم درست است که اروپايي ها نمي توانند در خيلي از موارد در مقابل فشار آمريکا ايستادگي کنند همچنين برخي از مواردي را هم که مي توانند انجام دهند  در عمل انجام نمي دهند که هر دو نظر درست است.

دولت از ابتدا در برجام اشتباهات متعددي داشت
ايزدي خاطر نشان کرد: دولتمردان هم بايد قبل از اين که اين اتفاقات بيفتد چنين مواردي را متوجه مي شدند؛ تحليل اشتباه فقط مختص دولت نيست، خاطرم هست قبل از خروج آمريکا از برجام عده اي که در داخل دولت هم نبودند و بعضاً در جناح مخالف دولت بودند تحليل شان اين بود که خوب است آمريکا از برجام خارج شود تا ايران برود از اروپايي ها امتياز بگيرد که اين هم تحليل درستي نبود.

وي به اشتباهات متعدد دولت  در تحليل هاي مرتبط با برجام اشاره کرد و گفت: دولت هم از اول نسبت به برجام اشتباهات متعددي داشت و يکي از دلايلي هم که آمريکا از برجام خارج شد همان بحث برجام اروپايي بود که آمريکايي ها احساس کردند اگر از برجام خارج شوند ايران در برجامي مي ماند و به دنبال برجام اروپايي مي رود، البته اين تحليل در ابتدا درست بود منتهي بعد از يک سال معلوم شد که آن تحليل، تحليل خوبي نبود.

فرصت دادن بي جهت به اروپا توجيهي ندارد

کارشناس مسائل آمريکا بيان داشت: دولت بايد متوجه وضعيت موجود شود و آن حالت آزمون و خطا را کنار بگذارد زيرا خيلي از بحث هايي که الان با آن مواجه مي شويم در گذشته ها قابل پيش بيني بود.

وي در پاسخ به اين سوال که "ايران تا چه زماني به کاهش تعهدات خود ادامه خواهد داد و اين که دولت چه گام محکم تري مي تواند بردارد؟" گفت: سرعت فعاليت هاي هسته ايران بايد گسترده تر و جدي تر شود و فاصله بين گام ها بايد کمتر شود.

وي افزود: يک زمان است که شما نمي دانيد اروپايي ها مي خواهند چکار کنند، از اين جهت به اروپايي ها فرصت مي دهند تا تصميم بگيرند، اما الان ديگر متوجه شده ايم که ظرفيت اروپا چقدر است و در حقيقت فرصت دادن بي جهت به اروپا توجيهي ندارد و بحث کاهش تعهدات بايد نهايتاً منجر به خروج ايران از برجام شود که بايد سرعت آن هم زياد شود و بحث خروج از ان پي تي هم بايد به صورت جدي پيگيري شود.

ايزدي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که "آيا هنوز زمان خروج ايران از برجام فرا نرسيده است؟" گفت: به نظر مي رسد برجام توافق مرده اي است و توافقي است که رمقي در آن نمانده است و ضررش بيش تر از منفعت آن براي کشور بوده است چون ما قبل از برجام تحريم داشتيم و يک سري توانمندي هاي هسته اي گسترده مثل اراک،  10 هزار کيلو اورانيوم غني شده و سانتريفيوژهايي را داشتيم که جابجا نشده بود و قابل استفاده بود؛ اما در حال حاضر  تحريم هاي بعد از برجام بيش تر شده و آن توانمندي هسته اي سابق را نداريم.

وي با بيان اين که برجام توافق خوبي براي ايران نبوده است، گفت: درس برجام بايد براي همه تبيين شده باشد اما متاسفانه دوستاني که در دولت هستند، مشکل عدم استفاده از تجربيات را دارند که کلمات ديگري هم مي شود استفاده کرد ولي ما نبايد از آن ها استفاده کنيم.

کارشناس مسائل آمريکا در ادامه تصريح کرد: عده اي هستند که مي گويند ايران کاملا از برجام خارج نشود و در واقع منتظر انتخابات سال آينده آمريکا هستند تا ببينند ترامپ چه مي کند؛ آيا مي ماند يا مي رود که اين تحليل زماني معنا دارد که شما احساس کنيد فرد بعدي که مي آيد سر کار مي خواهد کار جدي انجام دهد يا به برجام بر مي گردد.

ايزدي به صحبت هاي عراقچي در مورد اين که اگر خانم کلينتون راي آورده بود، همين کار ترامپ را انجام مي داد يا به سبک ديگري انجام اقدام‌مي کرد، اشاره کرد و گفت: حرف آقاي عراقچي حرف درستي است يعني اگر آقاي ترامپ انتخاب شود وضعيت قطعاً تغيير نخواهد کرد و بدتر خواهد شد و اگر دموکرات سنتي مثل بايدن به سر کار آيند نکته آقاي عراقچي محقق مي شود؛ لذا منتظر ماندن براي اقدام آمريکايي ها و منتظر ماندن و اميد بستن به برجام قطعاً سياست صحيحي نيست.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg