کد مطلب: 173567
روحاني:
دست قدرت و دست ديپلماسي بايد با هم کار کنند/ اگر بدانم ملاقاتي با يک‌شخصي، منافع ملي کشور را تامين مي‌کند دريغ نمي‌کنم
تاریخ انتشار : 1398/06/04 13:54:02
نمایش : 1301
رئيس‌جمهور با بيان اينکه دست قدرت و دست ديپلماسي هر دو بايد با هم باشد، گفت: آنهايي که فکر مي کنند يک دست بس است، اشتباه مي کنند.

به گزارش  هفت چشمه به نقل از  شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسن روحاني پس از بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي وزارتخانه‌ها در توسعه روستايي که صبح امروز(دوشنبه) در محل سالن اجلاس سران برگزار شد،  گفت: به نظر من بعد از انقلاب اسلامي تفکر و ديدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغيير کرد، در واقع در کنار فاصله ها يا شکاف هاي اجتماعي به لحاظ مرد بودن، زن بودن، ثروتمند يا فقير بودن، باسواد يا بي سواد، با مهارت و بي مهارت بودن، يکي از طبقه بندي ها هم طبقه بندي ميان شهر و روستا بود.

 
وي گفت: روستايي بودن قبل از انقلاب کمي توام با خود کم بيني بود و فرد با شرمساري مي‌گفت که من روستايي هستم و شهرنشيني و شهري بودن به خصوص مرکز نشين بودن به عنوان يک افتخار به حساب مي‌آمد و فرد مي گفت که من اهل فلان شهر هستم يا اينکه تهراني هستم و اصلا در تهران متولد شده ام، يعني يکي از افتخارات اين بود که آدم در شهر تهران متولد شده باشد.  
 
رئيس جمهور با بيان اين که چنين تفکري پيش از انقلاب حاکم بوده و در مجامع ما گويي شهري بر روستايي از لحاظ فکري، علمي و تمدني برتري داشت، افزود: پيروزي انقلاب اسلامي يکي از اصلاحاتي که در ذهن جامعه ما به وجود آورد يکسان بودن مردم روستانشين و شهرنشين بود. پس از انقلاب روستايي بودن نوعي تقدس هم پيدا کرد.
 
روحاني افزود: يک عامل مهاجرت از همين تفکر شروع مي‌شود يعني آنکه فرد فکر مي‌کند اگر در شهر باشد جايگاه اجتماعي آن فرد بلندتر و اگر در روستا باشد جايگاه اجتماعي آن فرد پايين تر خواهد بود اما امروز ابداً چنين تفکري در جامعه ما وجود ندارد.
 
وي بيان کرد: تمام مردم ما فکر مي کنند که شهر و روستا شمال، جنوب، شرق و غرب نه تنها از لحاظ قانون مساوي هستند بلکه از نظر جايگاه و منزلت اجتماعي هم برابر و مساوي هستند و همه ما احساس مي کنيم که نسبت به آباداني و توسعه روستاها وظيفه سنگيني را بر دوش داريم.
 
رئيس جمهور تصريح کرد: سابق بر اين فاصله ميان شهر و روستا زياد بود يعني شهر نشينان از مراکز بهداشتي، علمي و فضاي کسب و کار بيشتر، همچنين از رفاه بيشتر در زندگي خود برخوردار بود، اما فردي که در روستاها ساکن بود از اين مزايا بي بهره بود.  
 
روحاني با بيان اينکه ممکن است برخي فراموش کرده باشند، اما کساني که در روستاها بزرگ شدند و زندگي کردند حرف من را خوب درک مي کنند، اظهار داشت: شما مي ديد که وقتي گفته مي‌شد فلان روستا قرار است دو سال ديگر برق داشته باشد چه نشاطي ميان مردمان آن روستا به وجود مي آمد.
 
وي گفت: اين مسئله مهمي بود براي آن فرد روستايي که هيچ وقت در زندگي خود چيزي را به عنوان برق نديده بود. حتي جاده معمولي و نه حتي جاده آسفالت شده، اين هم  يک آرزوي بزرگ براي فرد روستايي بود.  
 
رئيس جمهور افزود: موضوع ديگر گاز رساني به روستاها است، اصلاً در بين مردم روستا گاز نبود، کپسول گاز و وسايل گاز هم در آن زمان در روستاها وجود نداشت و بيشتر يا با هيزم بيابان يا با نفت سفيد که به بعضاٌ به روستاها مي‌رسيد به زندگي خود ادامه مي‌دادند.  
 
روحاني بيان کرد: ممکن بود سالي يک بار، يک پزشکي در فلان روستا مي رفت و آنها مي گفتند که قرار است اين هفته دکتر به روستاي ما بيايد و ما را درمان کند. در واقع روستاهاي ما شرايط کاملا متفاوت و سختي را نسبت به شهرها داشتند.  
 
وي تصريح کرد: انقلاب اسلامي اين مسير را براي ما هموار کرد اما يک مقدار هم تکنولوژي اين موضوع را پيش برد، امروز به کل جهان مي گويند دهکده جهاني، در واقع همه به هم متصل هستند و نزديک شده اند. شما در انتخابات مي بينيد که مردم زماني که پاي صندوق ها مي‌روند اولين علامت پيروزي در انتخابات سراسري را روستاييان اعلام مي کنند، چرا که هنوز آراي شهرها شمرده نشده، اما اولين نتايج ارائه شده براي روستاهاي بسيار کوچک است.
 
رئيس جمهور بيان کرد: شما مي‌بينيد که همان نتايج اوليه انتخابات که از روستاها اعلام مي‌شود معياري مي شود تا زماني که آرا در شهرهاي بزرگ هم اعلام شود، بنابراين مي‌بينيد يک روستا ممکن است ۹۷ درصد آراي آن به فردي داده شده که پيروز انتخابات شده است، در واقع آگاهي مردم روستايي ما امروز به اندازه شهر و گاهي بالاتر از شهرهاي ما رسيده است.  
 
روحاني ادامه داد: بسياري از استعدادها در دانشگاه ها، مراکز علمي و حوزه هاي علميه از ميان روستاييان ما هستند، بسياري از مراجع تقليد بزرگ ما از روستاييان بودند و همينطور بسياري از استادان بزرگ دانشگاه هم از روستاييان ما بوده و هستند.  
 
وي با بيان اينکه بنابراين، کمبودها و مشکلات بسياري در روستاها وجود داشت و مي بايست خدمات و امکانات زيادي به روستاييان داده مي‌شد، تصريح کرد: کار عظيمي از ابتداي انقلاب براي توسعه روستاها آغاز شد. در آن زمان جهاد سازندگي در خدمت‌رساني به روستاها از جمله ايجاد جاده و بسياري ديگر از خدمات پيشتاز بود.
 
رئيس جمهور گفت: من بسيار افتخار مي کنم که در دولت هاي يازدهم و دوازدهم يکي از دستاوردهاي ما توسعه روستاها بوده است، قبلاً هم اين کار انجام مي‌شد اما در اين دولت سرعت بيشتري را شاهد هستيم ما امروز در سالن مجاور که از نمايشگاه بازديد کرديم اين آمار را ديديم که ۱۴ هزار روستا پيش از دولت يازدهم يعني تا سال ۹۲ گازرساني شده بود و بيش از ۱۴ هزار در اين ۶ ساله اخير گازرساني شده است.
 
روحاني ادامه داد: روستاييان، برادران و خواهران ما و همه ايراني هستند، اگر بيشتر در اين زمينه فکر کنيم اگر روستاها آباد نشوند شهرها ويران خواهند شد، روستاها اگر آباد نشوند آن فرد روستايي ناچار به مهاجرت به شهرها مي‌شود و به ناچار بايد حاشيه نشيني کنار شهرها را شروع کند.
 
رئيس جمهور بيان کرد: براي آنکه شهرهاي ما در مسير خود درست قرار بگيرند بايد اين روستاها را آباد کنيم،  اگر امنيت مي‌خواهيم بايد روستاها را آباد کنيم چه مرد و چه غير از مرز. آن روستاي آباد يک پايگاه بسيج است، يک پايگاه نيروي انتظامي است، يک پادگان ارتش يا سپاه است که از کشور حفاظت و حراست مي کند به ويژه در نقاط مرزي و البته در نقاط غير مرزي همين موضوع صادق است.
 
وي افزود: روستاهاي ما مرکز توليد هستند، اگر قرار است ما توليد را بالا ببريم به ويژه در بخش کشاورزي، زراعت و دامپروري بايد روستاها رو آباد کنيم، روستاييان ما توليد گران بزرگ هستند.
 
رئيس جمهور با بيان اينکه در قديم شير، ماست، ميوه و گوشت همه از روستاها به شهرها مي‌رسيد، در واقع فروشندگان شهري فروشنده محصولات تلاش روستائيان و دهقانان عزيز ما بودند، گفت: در تهران ميوه ها و سبزيجات از کجا مي آمد؟ همه اين ها عمدتاً از روستاهاي کشور به تهران مي رسيد و در واقع روستا مرکز توليد ما بود.
 
روحاني گفت: در اين همايش جاي وزيران کشور، کشاورزي و ميراث فرهنگي و گردشگري خالي است. خدمات آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزي براي توسعه روستاها بسيار عظيم است.  
 
رئيس جمهور با بيان اينکه امروز اتصالي که روستاها به دنيا پيدا کرده اند بسيار خوب است، اظهار داشت: فرد روستايي ميتواند با يک اينترنت پرسرعت به فيلم، عکس و خبرهاي مختلفي از سراسر جهان دسترسي داشته باشد. بنابراين کار بسيار بزرگي در توسعه زيرساخت ها از طريق ارتباطات تلفن، تلفن همراه و اينترنت به وجود آمده است.
 
وي ادامه داد: امروز روستايي ما از طريق اينترنت يک گردشگر خارجي را دعوت مي‌کند، آن گردشگر خارجي به آن روستا مي‌رود، آن خانه را مي‌بيند و غذاي روستايي را مي‌خورد. آن فرد روستايي هم صنايع دستي خود را مي‌تواند از اين طريق معرفي کند.  
 
روحاني بيان کرد: اين که روستاييان مي توانند از خانه خودشان محصولات توليدي خود را ارائه کنند در واقع توسعه کسب و کارهاي جديد يا همان استارت‌آپ‌ها است و اين کار عظيم امروز صورت گرفته است.
 
وي با بيان اينکه دولت براي حل مشکلات کشور از هيچ مسير و طريقي کوتاهي نمي کند و دريغ نمي کند، اظهار داشت: بنده معتقدم براي منافع ملي کشور، بايد از هر ابزاري استفاده کنيم. من اگر بدانم به يک جلسه اي بروم و با کسي ملاقات کنم کشور آباد مي شود و مشکلات مردم حل مي شود، دريغ نخواهم کرد، زيرا اصل منافع ملي است.
 
رئيس جمهور با بيان اينکه در شرايطي قرار گرفتيم که يک سال گذشته شديدترين تحريم را بر ما وارد کردند، تصريح کرد: ما در عين حال که مي ايستيم و مقابل به مثل مي کنيم و تعهدات خود را کاهش مي دهيم و با وجود اينکه دو مرحله تعهدات را کاهش داديم و ممکن است باز هم کاهش بدهيم اما هميشه بين آن دو ماه وقت ميذاريم تا فرصت ديپلماسي و فعاليت سياسي داشته باشيم.
 
وي با بيان اينکه خواست مردم ما عزت، افتخار و استقلال توام با کاهش زحمت و فشار است، گفت: ما دشمن داريم، قبول؛ دشمن به ملت ما فشار مي آورد، قبول؛  ما اينجا بنشيم و بگوييم مي ايستيم؟ مي ايستيم که به اهداف، منافع، امنيت، عظمت برسيم؛ مگرنه با ايستادن هم پايش درد مي گيرد، هم کمرش.
 
روحاني با بيان اينکه جايي بايد بايستيم که براي آدم منافع داشته باشدف اظهار داشت: بايد براي منافع ملي، استقلال و ... مي ايستيم و خسته هم نمي شويم بلکه لذت مي بريم و البته از همه ابزار هم براي حل و فصل مسائل استفاده مي کنيم.
 
رئيس جمهور با اشاره به توقيف کشتي گفت: کشتي را يک جا بگيرند، هم مذاکره مي کنيم که کار غلط آنها را بگوييم و هم با دلايل قانوني کشتي را بگيريم؛ هر دو کار بايد انجام شود، با دو دست بايد کار کنيم و البته خيلي با زحمت مي شود کار کرد.
 
روحاني با تاکيد بر اينکه دست قدرت و دست ديپلماسي هر دو بايد با هم باشد، گفت: آنهايي که فکر مي کنند يک دست بس است، اشتباه مي کنند. هم از قدرت بايد استفاده کنيم؛ از قدرت اقتصادي، فرهنگي و نظامي بايد استفاده کنيم و هم از قدرت سياسي بايد استفاده کنيم و حرف بزنيم و بايد مشکل را کم کنيم.
 
منبع: مهر
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg