کد مطلب: 173523
جهانبين نيوز گزارش مي دهد/
مشارکت مردم ؛ حلقه مفقوده توسعه صنعت گردشگري
تاریخ انتشار : 1398/04/31 10:21:39
نمایش : 1125
يكي از راه هاي توسعه گردشگري ، مشارکت مردم است ، بدون شك مشاركت مردم ميتواند يكي از مهمترين عوامل توسعه گردشگري نيز قلمداد شود، مشاركتي كه تاكنون مغفول مانده و بايد آنرا حلقه مفقوده توسعه اين صنعت دانست .
به گزارش هفت چشمه به نقل از  جهانبين نيوز؛  امروزه گردشگري بعنوان يكي از صنايع مهم در  جهان به شمار ميرود كه نقش برجسته و خاص آن در توسعه اقتصادي حائز اهميت است.

يكي  از راه هاي توسعه اين صنعت ، مشارکت  مردم است ، بدون شك  مشاركت مردم ميتواند يكي از مهمترين عوامل توسعه گردشگري نيز قلمداد شود .

مشاركتي  كه  تاكنون مغفول مانده و بايد آنرا حلقه مفقوده توسعه اين صنعت دانست.  
در گردشگري به عنوان صنعتي خدماتي و  انسان محور، نبايد از نقش سازنده مردم براي  توسعه غافل ماند.

نگاه به مردم در اين صنعت نبايد صرف نگاه به مصرف كننده باشد و اينكه تنها گروه خاصي از جامعه عهده دار  توليد و عرضه هستند.

بايد مردم را در توسعه اين صنعت و تصميم سازي ها و سياست گذاريها وارد نمود تا در اجراي برنامه ها  مشاركت داشته  و با مشكلات ،  موانع و مزاياي حاصل از اين صنعت به خوبي آشنا شوند .

در ميان عوامل و عناصر مختلف در توسعه اين صنعت  ، مشاركت مردم بايد به عنوان محور و شاخص توسعه  در نظر گرفته شود .
 

در گام بعدي ، جلب مشاركت مردمي ميتواند به شكل دخالت دادن  و به شور گرفتن مردم از طريق نشست هاي مختلف با اقشار مردم بالاخص  اقشار تاثير گذار در هر منطقه ، در سياست گذاريها براي توسعه گردشگري منطقه توسط شوراهاي شهر و روستا اشاره كرد تا در كنار طرح مسائل و مشكلات ، مزاياي منطقه را به ايشان ياد آور شوند دراين صورت مردم مشاركت در توسعه گردشگري منطقه را همانند هر رويداد اجتماعي ديگري كه به حضور ايشان نياز است  بر خود فرض خواهند دانست .

بوم گردي ظرفيتي جديد در گردشگري

بوم گردي از جمله صنايعي است که با توسعه آن در روستاها  و شهر ها و تقويت زيرساخت هاي گردشگري مي توان رونق اقتصادي خاصي به روستاها  و شهر ها  بخشيد.

با رونق بوم گردي مردم نقاط مختلف کشور و دنيا مي توانند از فرهنگ، آداب ورسوم وآيين هاي بکر و دست نخورده مناطق مختلف، غذاهاي سالم و طبيعي، نحوه فعاليت روستائيان، صنايع دستي زنان و مردان روستا نشين و مناظر طبيعي زيبا و ديگر جاذبه هاي گردشگري اين مناطق بهره مند شوند.

با راه اندازي اقامتگاه هاي بوم گردي و تنوع بالاي آنها در مسائلي از قبيل هزينه، طراحي، کاربري، موقعيت جغرافيايي و شرايط اقليمي زمينه مناسبي براي معرفي جاذبه هاي مختلف، فرهنگي، اجتماعي، طبيعي، تاريخي و اقتصادي مناطق مختلف کشور فراهم شده است.

اقامتگاه بوم‌ گردي به معناي محل اقامت مسافر منطبق بر فرهنگ و جغرافياي آن منطقه است و ساخت آنها به دليل اينکه قاعده خاصي ندارد حتي اگر در يک منطقه جغرافيايي باشند باز هم تشابه کمي با همديگر دارند و بوميان هر منطقه جغرافيايي بر اساس شرايط ساخت و ساز و مهم تر از آن فرهنگ منطقه خود دست به ساخت اقامتگاه هاي بوم گردي مي زنند.

مهمترين تمايز مراکز اقامتي بوم گردي داشتن سبک سنتي است که گردشگران زيادي را به سمت خود جذب و مالکان اين مراکز اصرار به داشتن اين سبک زندگي دارند.

اقامتگاه هاي بوم گردي به دليل اينکه براساس معماري سنتي منطقه ساخته مي شوند کمترين تاثير مخرب زيست محيطي را دارند و به نوعي بخشي از بافت طبيعي منطقه به حساب مي‌آيند.

شايد اجراي درست اين طرح بتواند گردشگري را از اتهاماتي مانند تخريب به فرهنگ و طبيعت و محيط زيست مبرا کند و شيوه‌اي از گردشگري را اجرا کند که هم بتواند به نيازهاي گردشگران پاسخ دهد و هم با حفظ ويژگي هاي سنتي و بومي، اقتصادي جديد و پايدار بدون صرف هزينه هنگفت در بخش صنعت و تغيير کاربري زمين رقم بزند.

بوم گردي جاذبه اي شيرين
گردشگري که در حال بازديد از اقامتگاه بوم گردي بود  در اين زمينه به خبرنگار جهانبين نيوز گفت: بوم گردي شبيه هيچ يك از تجربه هاي يك سفر معمولي نيست ، اقامت در اقامتگاه بوم گردي به گردشگر كمك مي كند تا راجع به جامعه محلي و مردمانش بيشتر ياد بگيرد، از محيط طبيعي اطراف بيشتر بداند و راه و روش يك زندگي پايدار و دوستدار محيط زيست را تجربه كند.

وي افزود: بوم گردي ظرفيتي جديد در گردشگري است كه مسافر خسته از زرق وبرق زندگي صنعتي و ماشيني امكاني مي يابد تا زير آسمان صاف و پرستاره روستا، با پديده هاي بكر فرهنگي و طبيعي مناطق مختلف كشور آشنا شود.

اين گردشگر اضافه کرد: در دنياي مدرن امروز و هياهوي زندگي مدرن و صنعتي كه انسان را دچار فشارهاي رواني و عصبي فراوان مي كند، سفر و اقامت در مكان سنتي و همراه با همه ويژگي هاي فرهنگ گذشته مي تواند تجربه اي شيرين باشد.
 
 
با سختي کار به اينجا رسيده‌ام و علاقه و پشتکار اجبارم مي‌کند کاري را که شروع کرده‌ام تا پايان بتوانم ادامه دهم

مسلم قرباني موسس و مدير دهکده سنتي توريستي اقامتي هزار چشمه هفشجان در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبين نيوز اظهار کرد: اولين جرقه‌اي که باعث شد اين بوم گردي را راه‌اندازي کنم شغل هفشجاني‌ها بود که به خاطر آن مجبور بودن به دور از خانواده کار کنند.

بوم‌گردي زمين‌ساز اشتغال جوانان
قرباني افزود:  با توسعه اين بخش از گردشگري علاوه بر رونق گردشگري مي توان موجب توسعه كسب و كار در مناطق بومي نيز شد كه خود رشد و درآمداقتصادي را در پي دارد

وي گفت: بوم گردي و توسعه گردشگري در روستاها و شهر هاي کوچک  مزاياي فراوان با خود به همراه دارد كه رونق مناطق بومي، روستاها و شهرهاي كوچك، معرفي فرهنگها، آيينها، سنتها و صنايع دستي مناطق به گردشگران، تحقق مهاجرت معكوس، جذب و بازگشت جوانان براي حضور و فعاليت در روستاها و مناطق محلي از آن جمله است.




وي ادامه داد:  هر گردشگر چندين فرصت شغلي را بطور مستقيم و غيرمستقيم ايجاد مي كند و با رشد بوم گردي و اقامتگاه هاي آن توسعه كسب و كار و ايجاد اشتغال محقق مي گردد.

وي با اشاره به اينکه در اين بوم‌گردي جوان‌هاي بسياري مي‌توانند کار و فعاليت داشته باشند تصريح کرد: جوان‌هاي سالم با انرژي بالا و با تمام توان مي‌توانند در اين بوم‌گردي کار کنند، ديگر رنج دوري از خانواده را نکشند و انرژي خود را در غربت صرف نکنند.

توسعه گردشگري در گرو مشارکت مردمي
مهرداد جوادي مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري در رابطه با نقش مردم در توسعه گردشگري به خبرنگار جهانبين نيوز گفت: در حال حاضر  بهترين برنامه هاي توسعه خصوصاٌ گردشگري در گرو مشارکت جوامع محلي و برنامه ريزي توسعه منابع انساني و فعاليت هدفمند براي شناسايي منابع بالفعل به بالقوه و هدف گذاري و تطبيق عوامل توسعه از جمله نيروي انساني در يک منطقه محسوب مي شود.

وي ادامه داد : توسعه و موفقيت گردشگري در گرو عوامل متعدد از جمله ثبات اقتصادي و اجتماعي ، زيست محيطي ، شناخت بازار ، مقاصد گردشگري ومديريت و برنامه ريزي براي تبليغات وبازاريابي جاذبه ها و محصولات و خدمات گردشگري و ايجاد زيرساخت ها و از مهم تر عوامل نيروي انساني فعال در حوزه گردشگري است.

جوادي  اضافه کرد: دراين بين نيروي انساني مرتبط با گردشگري به عنوان موتور محرکه و هماهنگ کننده اين حوزه از اهميت خاصي  در توسعه گردشگري برخوردار است

مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري اذعان داشت: نيروي انساني حوزه گردشگري بصورت گسترده اي بخش عظيمي از جامعه را در بر مي گيرد ، بخشي به صورت مستقيم و بخشي غير مستقيم با حوزه گردشگري در ارتباط هستندبه عنوان مثال دفاتر خدمات مسافرتي ، راهنمايان گردشگري، مراکز اقامتي به صورت مستقيم و عوامل حمل ونقل به صورت غير مستقيم با اين صنعت در ارتباط هستند

وي بيان کرد: جوامع محلي به عنوان يکي از مهمترين پتانسيل ها به شمار مي رود که شناسايي و تقويت اين جوامع از طريق آموزش نقش مهمي در رونق اقتصادي و توسعه مناطق به دنبال خواهد داشت
 

به گزارش جهانبين نيوز، بدون شك قبل از طرح اين موضوعات ، بسترسازيهاي فرهنگي و جلب مشاركت جوانان منطقه يكي از گامهاي بنيادي خواهد بود تا در مراحل بعد ساير قشرها نيز به اين وادي راه يابند.

همچنين در صورت آگاهي از ارزشهاي بومي خود كمتر دستخوش و متاثر از فرهنگ گردشگران قرار ميگرند .

برنامه ريزي فرهنگي با حضور مردم در قالب تشكلهاي خود جوش كه از پيشينه و پايه قوي در كشورمان برخوردار است و جلب و دعوت ديگر به ديدار از شهر يا روستا  از ديگر نكاتي است كه از موارد جلب مشاركت مردمي ميتواند باشد .

 هر شهر و روستاي اين مرز بوم در كنار جاذبه هاي طبيعي يا تاريخي از فرهنگ بومي و آداب و سنني خاص نيز برخوردار است كه بدون شك ميتواند بعنوان يك جاذبه مطرح شود

لذا با تقويت مشاركت مردمي در اين حوزه  و تشريح اهداف و برنامه هاي در نظر گرفته شده براي مردم  هر منطقه راه بسوي توسعه و نيل به اهداف چشم انداز نيز تسهيل ميگردد.

انتهاي پيام/1027ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg