کد مطلب: 173515
انتقال آب چهارمحال و بختياري خيانت محض است/ هزينه‌هاي سنگين زيست محيطي انتقال آب براي استان‌ها
تاریخ انتشار : 1398/04/24 10:31:59
نمایش : 1180
رئيس شوراي شهر شهرکرد گفت: انتقال آب چهارمحال و بختياري به فلات مرکزي ايران به ويژه استان اصفهان خيانت محض است چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزيابي‌هاي فني و محيط ‌زيستي خسارت بسياري را به بار آورده و خواهد آورد.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛  حيدر عليپور  رئيس شوراي شهر شهرکرد پيرامون مسائل آب استان که به دعوت شوراي اسلامي شهر اظهارداشت: در ابتداي کلام از صبر و خويشتن داري هم استاني‌هاي عزيز و همراهان مخالفت با انتقال آب تشکر که با درايت و هوشياري عرصه را بر شيطنت دشمنان بسته و باحفظ آرامش، امنيت و دقت، تاثير مطلوبي بر روند مسائل مربوط به آب استان گذاشتند.

وي با اشاره به مسئله آب و محيط زيست، افزود: ما چه بخواهيم و چه نخواهيم «بحران آب وجود دارد» پس راه حل، پايبند بودن به قانون و اجراي بي چون و چراي قانون در سطح کلان ملي براي همه است نه اينکه به صورت گزينشي انجام شود.

رئيس شوراي شهر شهرکرد بيان کرد: متاسفانه تاکنون عملکرد دستگاه ها و سازمان هاي متولي از قبيل «سازمان حفاطت از محيط زيست»، «شوراهاي هماهنگي حوزه هاي آبريز»، « وزارت نيرو»، «کميته هاي بررسي مسئله آب»، نه تنها رضايت بخش نبوده بلکه بحران را عميق تر کرده است.

عليپور ادامه داد: ما به جد معتقديم امروز مطالبات آبي مردم استان چهارمحال و بختياري به حق است و... بايد همه در مقابل قانون سرتعظيم فرود آوريم.

وي گفت: تمامي کارشناسان، انتقال آب از چهارمحال و بختياري را يک کار غير علمي مي‌دانند و معتقدند عملياتي شدن اين طرح روند خشک‌شدن منابع آبي چهارمحال و بختياري را فراهم مي‌کند.

رئيس شوراي شهر شهرکردتصريح کرد: آقاي رئيس جمهور، معاون اول رئيس جمهور،
وزير نيرو آقاي اردکانيان، رئيس سازمان محيط زيست، رئيس بازرسي کل کشور و ساير مسئولان امر به جاي اقدامات غيرکارشناسي و سياسي از انتقال آب از دريا به داخل سرزمين براي برطرف کردن نياز آبي مصرف‌کنندگان صنعتي و کشاورزي استانهاي اصفهان و يزد و کرمان چرا از آب شيرين استاني که مردمانش آب شرب ندارند استفاده کند.

عليپور خاطرنشان کرد: آقاي رئيس جمهور، معاون رئيس جمهور، وزير نيرو و مسئولان عزيز، نه اين صندلي و جايگاه براي شما ماندگار است نه براي ما خادمين مردم ولي بايد پاسخگوي مطالبات مردم اين استان باشيم مگر چهارمحال و بختياري چقدر آب دارد که بايد تامين کننده آب، صنعت، کشاورزي، فضاي سبز و شرب استانهايي همچون اصفهان و يزد و کرمان و ديگر استان‌ها باشد.

وي افزود: لوله کشي‌هاي بي رويه و حفر تونل‌هاي عظيم و دستکاري در آب‌هاي
جاري موجب به خطر افتادن و از بين بردن اکوسيستم طبيعي چهارمحال و بختياري شده است و مي‌شود.

رئيس شوراي شهر شهرکرد ادامه داد: انتقال آب تونل گلاب تهديدي براي چهارمحال و بختياري است و اگر اين پروژه به مرحله اجرا برسد با کاهش شديد آب و خشک شدن اين استان روبه رو خواهيم شد.

رئيس شوراي شهر شهرکرد بيان کرد: با اجراي اين طرح‌هاي غيرکارشناسي انتقال آب قطعا تهديدي براي استان بوجود خواهد آمد که به دنبال آن بايد شاهد استاني با گرد و غبار و آلوده باشيم که الان هم شاهد زمينه هاي فراهم شدن چنين اتفاقاتي هستيم.

عليپور اضافه کرد: از سوي ديگر برداشت و انتقال بي‌رويه آب براي کشاورزي، صنعت و فضاي سبز از سد زاينده رود که قدرت خودپالايي پاييني دارد برخلاف ضوابط محيط زيستي است و اين انتقال موجب ايجاد يک بحران زيست محيطي شده و در آينده بدتر هم خواهد شد.

وي تصريح کرد: انتقال آب چهارمحال و بختياري به فلات مرکزي ايران به ويژه استان اصفهان خيانت محض است چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزيابي‌هاي فني و محيط ‌زيستي خسارت بسياري را به بار آورده و خواهد آورد.

وي گفت: برداشت آب علاوه بر خسارت به منابع و سطح‌هاي زيرين آبي به جنگل‌ها و پوشش گياهي و مراتع استان آسيب وارد کرده و کشاورزي و دامداري ما را هم فلج خواهد کرد.

رئيس شوراي شهر شهرکرد خاطرنشان کرد: اجراي انتقال آب از تونل گلاب به اصفهان از مسير تمامي آب‌هاي زير زميني و سرشاخه هاي آب و شهرهاي استان موجب از بين رفتن بخش وسيعي از ۹دشت ممنوعه چهارمحال و بختياري و جنگل‌ها و درختان و مراتع و در نتيجه خسارت به طبيعت و محيط زيست استان خواهد شد.

عليپور گفت: براساس تحقيقات انجام شده اين طرح‌هاي انتقال آب نه تنها از لحاظ اقتصادي بسيار پرهزينه هستند، بلکه براي هر دو نقطه ارسال کننده و دريافت کننده داراي هزينه‌هاي سنگين اجتماعي و زيست محيطي مي‌باشند و تمام تجارب بين المللي و داخلي نشان مي‌دهند که پروژه‌هاي انتقال آب بين حوضه‌اي، روش‌هاي ناپايداري هستند که نه تنها مشکلات را حل نشده، بلکه اوضاع آب را وخيم‌تر کرده‌اند.

وي بيان کرد: به نظر مي‌رسد مسئولان قبل از روي آوردن به استراتژي اجراي طرح غيرقانوني و بدون مجوز انتقال آب که مخاطرات بسيار بالايي دارد، ابتدا ساير راه‌حل‌هاي جايگزين ممکن از جمله راه‌حل‌هاي مربوط به مديريت تقاضاي آب شامل بازيافت آب، مرمت و لايروبي قنات‌ها و احياي شيوه‌هاي سنتي تأمين و مديريت آب، مديريت کاربري اراضي، توجه به موضوع آب در سياست‌هاي رشد جمعيت به‌خصوص موضوع مهاجرپذيري، و توجه به موضوع آب در توسعه صنعتي را مورد توجه قرار دهند.

عليپور ادامه داد: به فرض اينکه اگر چنين اتفاقي دوباره در کشور رخ دهد داستان اروميه، فاجعه زيست محيطي و سوء مديريتهاي مشابه در چهارمحال و بختياري نيز تکرار خواهد شد، لذا دغدغه تأمين آب صنعت و کشاورزي براي استانهاي همجوار همچون اصفهان نبايد به قيمت از دست دادن يخچال‌هاي طبيعي، چشمه‌ها و محيط زيست و حتي سرمايه عظيم اجتماعي مردم استان چهارمحال و بختياري باشد.

انتهاي پيام/1020ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg