کد مطلب: 173478
رهبر انقلاب در پاسخ به درخواست نخست وزير ژاپن:
تجربه تلخ مذاکره با آمريکا را به هيچ وجه تکرار نخواهيم کرد/ فتواي شرعي من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌اي است
تاریخ انتشار : 1398/03/23 18:22:01
نمایش : 1462
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر انقلاب اسلامي صبح امروز (پنج‌شنبه) در ديدار با آقاي شينزو آبه نخست‌وزير ژاپن و هيئت همراه تأکيد کردند: جمهوري اسلامي ايران هيچ اعتمادي به آمريکا ندارد و تجربه‌ي تلخ مذاکرات قبلي با آمريکا در چارچوب برجام را به‌هيچ‌وجه تکرار نخواهد کرد زيرا هيچ ملت آزاده و عاقلي، مذاکره تحت فشار را نميپذيرد.
به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در ابتداي اين ديدار آقاي شينزو آبه نخست‌وزير ژاپن خطاب به رهبر انقلاب اسلامي گفت: من قصد دارم پيام رئيس‌جمهور آمريکا را به جنابعالي برسانم.

رهبر انقلاب اسلامي خطاب به نخست‌وزير �gǻ׾ن گفتند: ما در حسن‌نيت و جدي بودن شما ترديدي نداريم اما درخصوص آنچه از رئيس‌جمهور آمريکا نقل کرديد، من شخص ترامپ را شايسته‌ي مبادله‌ي هيچ پيامي نميدانم و هيچ پاسخي هم به او ندارم و نخواهم داد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: مطالبي را که بيان خواهم کرد، در چارچوب گفتگو با نخست‌وزير ژاپن است زيرا ما ژاپن را کشوري دوست ميدانيم، اگرچه گلايه‌هايي نيز وجود دارد.

ايشان با اشاره به صحبتهاي نخست‌وزير ژاپن مبني بر اينکه ترامپ به او گفته «آمريکا قصد تغيير رژيم در ايران را ندارد»، تأکيد کردند: مشکل ما با آمريکايي‌ها موضوع تغيير رژيم نيست، زيرا آنها اگر چنين قصدي هم داشته باشند، قادر به اجراي آن نيستند، همان‌طور که رؤساي جمهور قبلي آمريکا در چهل سال گذشته، براي نابودي جمهوري اسلامي ايران تلاش کردند اما نتوانستند.

رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان کردند: اينکه ترامپ ميگويد قصد تغيير رژيم را ندارد يک دروغ است زيرا اگر ميتوانست اين کار را انجام دهد، انجام ميداد اما نميتواند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به صحبتهاي نخست‌وزير ژاپن مبني بر درخواست آمريکا براي مذاکره درباره‌ي موضوع هسته‌اي، گفتند: جمهوري اسلامي ايران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته‌اي با آمريکا و اروپايي‌ها در قالب ۱+۵ مذاکره کرد و به يک نتيجه هم رسيد، اما آمريکا زير اين توافق و قرارداد قطعي زد، بنابراين کدام فرد عاقلي است که دوباره با کشوري که زير تمام توافقها زده، مذاکره کند؟

رهبر انقلاب اسلامي به بخش ديگري از صحبتهاي نخست‌وزير ژاپن مبني بر عزم آمريکا براي جلوگيري از ساخت سلاح هسته‌اي به‌وسيله‌ي ايران اشاره کردند و افزودند: ما با سلاح هسته‌اي مخالفيم و فتواي شرعي من حرام بودن ساخت سلاح هسته‌اي است اما اين را بدانيد که اگر ما قصد ساخت سلاح هسته‌اي داشتيم، آمريکا هيچ کاري نميتوانست بکند و اجازه ندادن آمريکا، هيچ مانعي ايجاد نميکرد.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه انباشت سلاح هسته‌اي نيز اقدامي خلاف عقل است، خاطرنشان کردند: آمريکا به‌هيچ‌وجه صلاحيت حرف زدن درباره‌ي اينکه کدام کشور سلاح هسته‌اي داشته باشد يا نداشته باشد، ندارد زيرا آمريکا چند هزار کلاهک هسته‌اي در انبارهاي خود دارد.

ايشان با اشاره به سخنان نخست‌وزير ژاپن مبني بر اينکه آمريکا آماده‌ي مذاکرات صادقانه با ايران است، خطاب به آقاي آبه گفتند: ما اين حرف را اصلاً باور نميکنيم زيرا مذاکرات صادقانه از جانب شخصي همچون ترامپ، صادر نميشود.

رهبر انقلاب اسلامي تأکيد کردند: صداقت در ميان مقامات آمريکايي بسيار کمياب است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي خطاب به نخست‌وزير ژاپن افزودند: رئيس‌جمهور آمريکا چند روز پيش با جنابعالي ديدار و گفتگو و درباره‌ي ايران هم صحبت کرد، اما بعد از بازگشت از ژاپن، بلافاصله تحريم صنايع پتروشيمي ايران را اعلام کرد، آيا اين پيام صداقت است؟ آيا اين نشان ميدهد که او قصد مذاکره‌ي صادقانه دارد؟

ايشان تأکيد کردند: ما به‌هيچ‌وجه تجربه‌ي تلخ مذاکره‌ي چند سال اخير با آمريکا را تکرار نخواهيم کرد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به روند مذاکره با آمريکايي‌ها در چارچوب برجام گفتند: بعد از توافق هسته‌اي، اولين کسي که برجام را بلافاصله نقض کرد، شخص اوباما بود؛ همان کسي که درخواست مذاکره با ايران کرده و واسطه هم فرستاده بود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين تجربه‌ي ما است و جناب آقاي آبه بدانيد که ما اين تجربه را تکرار نميکنيم.

ايشان با اشاره به سخنان نخست‌وزير ژاپن مبني بر اينکه ترامپ گفته «مذاکره با آمريکا موجب پيشرفت ايران خواهد شد»، تأکيد کردند: ما به لطف خداوند، بدون مذاکره با آمريکا و با وجود تحريم هم به پيشرفت خواهيم رسيد.

رهبر انقلاب اسلامي با استقبال از پيشنهاد نخست‌وزير ژاپن براي گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران، خاطرنشان کردند: ژاپن کشور مهمي در آسيا است و اگر به گسترش روابط با ايران تمايل دارد بايد اراده‌ي قاطع خود را نشان دهد، همان‌گونه که برخي کشورهاي مهم اين اراده را نشان داده‌اند.

ايشان با اشاره به دشمني‌هاي چهل‌ساله‌ي آمريکا با ملت ايران و ادامه‌ي اين دشمني‌ها، افزودند: ما معتقديم از طريق مذاکره با آمريکا، مشکلات ما حل نخواهد شد و هيچ ملت آزاده‌اي، مذاکره زير فشار را قبول نخواهد کرد.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به بخشي از سخنان نخست‌وزير ژاپن مبني بر اينکه آمريکايي‌ها همواره ميخواهند طرز فکر و عقايد خود را به ديگر کشورها تحميل کنند، گفتند: اينکه شما اين واقعيت را تصديق ميکنيد، خوب است و اين را هم بدانيد که آمريکايي‌ها در تحميل ديدگاه‌هاي خود به هيچ حدي قانع نيستند.

در اين ديدار که آقاي روحاني رئيس‌جمهور کشورمان هم حضور داشت، آقاي شينزو آبه با اشاره به مذاکرات خود در تهران ابراز اميدواري کرد اين گفتگوها زمينه‌ي گسترش بيشتر همکاري‌ها را فراهم کند.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg