کد مطلب: 173441
آيا با ورود خودروهاي هيبريدي به کشور قيمت خودرو کاهش مي‌يابد؟
تاریخ انتشار : 1398/02/31 12:52:32
نمایش : 1274
نظرات مخالف و موافق بسياري براي ورود خودروهاي هيبريدي به کشور وجود دارد، اما بايد ديد با معافيت حقوق ورودي، اين خودروها تا چه حد مي‌توانند در کاهش قيمت خودرو تاثيرگذار باشند.
به گزارش هفت چشمه به نقل از جهانبين نيوز؛ در روزهاي اخير با تصويب مجلس شوراي اسلامي واردات خودروهاي تمام برقي و تمام هيبريدي از پرداخت حقوق ورودي معاف شدند.

اما بايد ديد خودروهاي هيبريدي چه خودروهايي هستند و چگونه کار مي‌کنند؟ اين خودروها براي حرکت از دو يا چند منبع مجزاي قدرت استفاده مي‌کند. نوع تکنولوژي به کار رفته براي ساخت اين خودروها بستگي به هدف طراحان خودرو دارد، از آنجايي که با استفاده از اين خودروها از انتشار گازهاي گلخانه‌اي جلوگيري مي‌شود به آن‌ها خودروهاي سبز نيز گفته مي‌شود.

در زماني بين سال‌هاي 1832 تا 1839 ساخت اولين خودروي  الکتريکي توسط روبرت اندرسون اسکاتلندي اتفاق افتاد. اما در سال 1901 آلماني‌ها نخستين خودروي هيبريدي جهان را ساختند و يک مخترع آلماني صنعت خودرو، يک "پورشه مدل لونر" را به صورت هيبريدي درآورد اما آنچه که ساخت خودروهاي هيبريدي را با عدم استقبال خودروسازان مواجه کرد و ساخت اين خودروها را به تعليق درآورد وجود بنزين بود، سوختي که بيشتر خودروها بر پايه آن توليد مي‌شوند و خودروسازي در ايران نيز بر همين اساس است.

در اواخر دهه 60، جنرال موتور از چند خودروي هيبريدي رونمايي کرد و در سال 2017 کرايسلر يک نسخه لوکس، راحت و 7 صندلي از پلاگين هيبريدي‌ها را ارائه داد.

خودروهاي هيبريدي خودروهاي کم‌مصرفي هستند که هم با برق کار مي‌کنند و هم با سوخت فسيلي. اما مصرف سوخت آن‌ها کم‌تر از خودروهاي معمول است. اين خودروها در حالت پيش‌فرض از موتور برقي خود استفاده مي‌کنند و در صورتي که برق آن‌ها تمام شود از موتور ديزلي استفاده مي‌کنند و از همين‌رو براي کاهش آلاينده‌هاي محيطي از آن‌ها استفاده مي‌شود. اما از آن‌جايي که در ساخت اين خودروها دو موتور به کار رفته  بايد گفت هم ميزان هزينه و هم زمان موردنياز براي ساخت آن‌ها بيشتر از خودروهاي ديگر است.

برخي‌ها نيز انتقاداتي نيز نسبت به باتري اين خودروها دارند، اين افراد معتقدند باتري اين خودروها بر پايه نيکل، کبالت و ليتيوم ساخته شده است و اين‌ها فلزاتي هستند که براي استخراج آن‌ها طبيعت آسيب بسياري مي‌بيند و همين امر موجب مي‌شود طبيعت با خاک يکسان شود.

اما طرفداران اين خودروها بر اين اعتقادند که چون خودروهاي هيبريدي در طول عمر خود آلودگي کمتري توليد مي‌کنند مي‌توانند آسيب اوليه که براي ساخت آن‌ها به طبيعت وارد شده را جبران کنند.

اگر از تاثيري که اين خودروها بر محيط زيست دارند، بگذريم، برخي از اقتصاددانان اين موضوع را مطرح مي‌کنند که با ورود خودروهاي هيبريدي به کشور مي‌توان اميدوار بود که قيمت خودروهاي داخلي کاهش يابد. اين درحالي است که نظر بهروز مرداني‌نژاد يکي از اساتيد دانشگاه شهرکرد در اين زمينه متفاوت است و وي اين موضوع را رد کرده و اعتقاد دارد تا زماني که ارزش پول در ايران بالا نرود وضعيت تفاوتي نخواهد داشت و واردات خودرو نيز تاثيري بر رفع مشکلات اقتصادي ندارد.

به گزارش جهانبين نيوز؛ نظرات مخالف و موافق بسياري براي ورود خودروهاي هيبريدي به کشور وجود دارد اما بايد ديد با معافيت حقوق ورودي، اين خودروها تا چه حد مي‌توانند در رفع مشکلات محيط زيستي کشور و کاهش قيمت خودرو تاثيرگذار باشند.

انتهاي پيام/1026ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg